Merhaba
Konu teknik fakat aracım Opel olmadığı ve hallettiğim bir sorun için Teknik Servis bölümünü işgal etmeden buradan deneyimlerimi iletiyorum. Amacım aracına dikkat eden kullanıcılara gerekli ve önemli bilgiler iletmek.
Önce benim aracın kısa bilgileri: 120bin km'de 2006 Mazda RX-8. Kasım 2011'de arac 88bin km'deyken motoru sıfırı ile değişmiş. Yani motor 32bin km'de. değişim sonrası motora 5bin km'de bir prosedüre uygun düzenli bakımları yapılmış.
Katalitik konvertör iptali yapılmış ve motorda bir sorun yok. Bir tek şey hariç: Motor devrini red line'a çıkaracak kadar yükseltince ayağım gazdayken egzostan tek patlama sesi geliyordu, yani vites değiştirirken ayağı gazdan çekince gelen patlama sesinden değil, bizzat ayak gazdayken gelen egzos patlama sesi.
Ancak yüksek devirdeyken (red line) vites değiştirirken gelen o patlama sesinden de yapıyordu.
Bu patlama sesinden birincisinin motora zararı olan "benzin yanmama" sonucu olduğunu tahmin ediyordum. Yani ayak gazda ve bujiler ateşleme yapıyor ancak yanma odasına gelen benzin tam yanamadan egzostan atılıyor, ve egzos sıcaklığı ile yanıp patlama sesi yapıyor. Bu durumda motorun içine giren benzin yanmadan çıkarken yanma odasının içindeki yağı temizliyor deniliyor ve bu durumun motor sağlığı için son derece zararlı olduğu söyleniyordu.
Benim aracın 88bin km'de motorusıfır değişmesine rağmen bobinler o sırada değişmemiş olduğunu tahmin ediyorum ve ondan sonraki sahibini de tanıdığım için yine değişmediğini biliyorum Yani 7 yaşında ve 120bin km'de araç ve bobinler hala fabrika çıkışıydı.
Bobinler gerek kullanıcılar, gerekse servisler tarafından pek dikkat edilmeyen ve coğu kişi tarafından "araç ömrü kadar ömürlü" denilen parçalar. Nitekim motorun çekişini düşürecek kadar bozulmadığı sürece pek değiştirilmezler. Ayrıca orjinallerinin fiyatları biraz yüksek old için de değiştirilmezler o yüzden değiştirilirken yan sanayi ve ucuz olanına kaçılır.
Ancak aslında belli bir zaman veya km sonrası değişmesi gereken parçalar. Orjinali ile.
Benim araçtaki gazdayken egzos patlaması sorununu geçen ay ciddi düşünem sonucunda 4 ateşleme bobini almaya kesin karar verdim. Internette orjinal olarak 4'ünü kargo dahil 416TL'ye aldım. Ürünün eBay'deki sayfası:
Ateşleme bobinleri geçen pazartesi yurt dışından gümrükte herhangi bi takılma falan olmadan geldi.
Gönderici, bobinlerin altına motorun ısısını izole eden özel bir aluminyum/elyaf parça da gönderdi, yanında hediye olarak! Ateşleme bobini dediğimiz şey temel olarak bakır bir kablo ve bilindiği gibi yüksek sıcaklıkta kabloların iletim direnci artar bu ise gerekli ateşleme akımının düşmesi , bu ise motorun daha kötü ateşlemesi demek. Bu sebepten dolayı ateşleme bobinlerinin motor ısısından izole olması öneme biniyor. Satıcı bunu iyi bildiği için bu izolasyon elyafını eklemiş olmalı, çok güzel bir hareket.
O elyafı da uygulayarak 4 bobini bugün taktım. En sondaki bobinin soketi o kadar uğraştığım halde yerine girmedi içine baktığımda metal uçları eğilmişti, düzelttim sorunsuz girdi.
4 BOBİNİ TAKTIKTAN SONRA:
--> Aracın çekişi hemen değişti, düşük devirde daha iyi tork sağladı.
--> Rölantide istikrarlıydı ancak şimdi rölanti daha da kararlı oldu.
--> Ve en önemlisi cok yüksek devirde egzostaki patlama sesi kayboldu! Bu patlama sesinin iyi çalışmayan bobinden kaynaklı old tahminim böylelikle doğrulanmış oldu. Deneme sürüşünde motora o kadar yüklendim tek patlama sesi dahi yok.
--> Tüm bu düzelmeler, yakıt tüketimine de olumlu yansıyacaktır. Yani çok uzun vadede, orjinal bir ateşleme bobini için ödediğiniz para kendini telafi edecektir. Muhtemel motor sorunlarını önleyerek başka parça ve işçilik masraflarının önüne geçecektir. Ayrıca egsozun yanmamış benzin ve patlama ile hızlı eskimesinin de önüne geçecektir.
Değişim esnası çektiğim resim. Resimde en sonraki soket takılı değil gözüküyor cunku o sırada onu düzeltmekle uğraşıyordum.
Konu teknik fakat aracım Opel olmadığı ve hallettiğim bir sorun için Teknik Servis bölümünü işgal etmeden buradan deneyimlerimi iletiyorum. Amacım aracına dikkat eden kullanıcılara gerekli ve önemli bilgiler iletmek.
Önce benim aracın kısa bilgileri: 120bin km'de 2006 Mazda RX-8. Kasım 2011'de arac 88bin km'deyken motoru sıfırı ile değişmiş. Yani motor 32bin km'de. değişim sonrası motora 5bin km'de bir prosedüre uygun düzenli bakımları yapılmış.
Katalitik konvertör iptali yapılmış ve motorda bir sorun yok. Bir tek şey hariç: Motor devrini red line'a çıkaracak kadar yükseltince ayağım gazdayken egzostan tek patlama sesi geliyordu, yani vites değiştirirken ayağı gazdan çekince gelen patlama sesinden değil, bizzat ayak gazdayken gelen egzos patlama sesi.
Ancak yüksek devirdeyken (red line) vites değiştirirken gelen o patlama sesinden de yapıyordu.
Bu patlama sesinden birincisinin motora zararı olan "benzin yanmama" sonucu olduğunu tahmin ediyordum. Yani ayak gazda ve bujiler ateşleme yapıyor ancak yanma odasına gelen benzin tam yanamadan egzostan atılıyor, ve egzos sıcaklığı ile yanıp patlama sesi yapıyor. Bu durumda motorun içine giren benzin yanmadan çıkarken yanma odasının içindeki yağı temizliyor deniliyor ve bu durumun motor sağlığı için son derece zararlı olduğu söyleniyordu.
Benim aracın 88bin km'de motorusıfır değişmesine rağmen bobinler o sırada değişmemiş olduğunu tahmin ediyorum ve ondan sonraki sahibini de tanıdığım için yine değişmediğini biliyorum Yani 7 yaşında ve 120bin km'de araç ve bobinler hala fabrika çıkışıydı.
Bobinler gerek kullanıcılar, gerekse servisler tarafından pek dikkat edilmeyen ve coğu kişi tarafından "araç ömrü kadar ömürlü" denilen parçalar. Nitekim motorun çekişini düşürecek kadar bozulmadığı sürece pek değiştirilmezler. Ayrıca orjinallerinin fiyatları biraz yüksek old için de değiştirilmezler o yüzden değiştirilirken yan sanayi ve ucuz olanına kaçılır.
Ancak aslında belli bir zaman veya km sonrası değişmesi gereken parçalar. Orjinali ile.
Benim araçtaki gazdayken egzos patlaması sorununu geçen ay ciddi düşünem sonucunda 4 ateşleme bobini almaya kesin karar verdim. Internette orjinal olarak 4'ünü kargo dahil 416TL'ye aldım. Ürünün eBay'deki sayfası:
Ateşleme bobinleri geçen pazartesi yurt dışından gümrükte herhangi bi takılma falan olmadan geldi.
Gönderici, bobinlerin altına motorun ısısını izole eden özel bir aluminyum/elyaf parça da gönderdi, yanında hediye olarak! Ateşleme bobini dediğimiz şey temel olarak bakır bir kablo ve bilindiği gibi yüksek sıcaklıkta kabloların iletim direnci artar bu ise gerekli ateşleme akımının düşmesi , bu ise motorun daha kötü ateşlemesi demek. Bu sebepten dolayı ateşleme bobinlerinin motor ısısından izole olması öneme biniyor. Satıcı bunu iyi bildiği için bu izolasyon elyafını eklemiş olmalı, çok güzel bir hareket.
O elyafı da uygulayarak 4 bobini bugün taktım. En sondaki bobinin soketi o kadar uğraştığım halde yerine girmedi içine baktığımda metal uçları eğilmişti, düzelttim sorunsuz girdi.
4 BOBİNİ TAKTIKTAN SONRA:
--> Aracın çekişi hemen değişti, düşük devirde daha iyi tork sağladı.
--> Rölantide istikrarlıydı ancak şimdi rölanti daha da kararlı oldu.
--> Ve en önemlisi cok yüksek devirde egzostaki patlama sesi kayboldu! Bu patlama sesinin iyi çalışmayan bobinden kaynaklı old tahminim böylelikle doğrulanmış oldu. Deneme sürüşünde motora o kadar yüklendim tek patlama sesi dahi yok.
--> Tüm bu düzelmeler, yakıt tüketimine de olumlu yansıyacaktır. Yani çok uzun vadede, orjinal bir ateşleme bobini için ödediğiniz para kendini telafi edecektir. Muhtemel motor sorunlarını önleyerek başka parça ve işçilik masraflarının önüne geçecektir. Ayrıca egsozun yanmamış benzin ve patlama ile hızlı eskimesinin de önüne geçecektir.
Değişim esnası çektiğim resim. Resimde en sonraki soket takılı değil gözüküyor cunku o sırada onu düzeltmekle uğraşıyordum.