Evet arkadaşlar nihayetinde
MOKIA üstad'ın önerileriyle plastik kaplamayı çıkartmayı ve emniyet kemerini tamir etmeyi başardım...
MOKIA'nın fotoğraflı anlatımı olmasa cesaret edip sökemezdim tekrardan kendilerine çok teşekkür ederim...
Arkadaşlar bir diğer önemli nokta da, hayati önem taşıyan bir parça tamir ettirmeyeyim, kaza anında çalışmaz v.b. gereksiz kuşkulara gerçekten de yer yokmuş.
Canımı koruyor, yetkili servisten yenisini taktırayım diyordum, ama içini açtıktan sonra kurcalama v.s. ile bozulabilecek, özelliğini yitirecek herhangi bir aksam'ın bulunmadığını ve okadar da narin korkarak sökmeye gerçekten hiç gerek olmadığını gördüm...
Sizinde emniyet kemerlerinizde geriye zor sarma yada hiç sarmama durumu varsa, hem paranız cebinizde kalsın hemde
asıl önemli olan, içinizde bir kuşku, kafanızda bir soru işareti kalmaz. Kendiniz gözünüz göre göre, çalıştığından emin olarak içiniz rahat bir şekilde kullanmaya devam edebilirsiniz...
Yağmur nedeniyle arkadaşımın iş yerinde söktüğüm ve evde tamir ettiğim emniyet kemerinin nasıl sökülüp, tamir edildiğini fotoğraflarla anlatmaya çalışacağım...
****************************************************************************************************
KAPAKLARIN ÇIKARTILMASI
Orta direkteki Plastik kapaklar 2 parçadır. Bunları çıkartabilmek için öncelikle fotoğraftaki sarı şeritlerle belirtilen fitilleri, sarı çizgilerin başlayıp bittiği yere kadar asılarak çıkartıyoruz.
Üst ve alt parçalarda üçerden altı tane tırnak bulunmaktadır. Öncelikle kırmızı daire içindeki tırnakları asılarak çıkartıyoruz, daha sonra mavi daire içindeki tırnağı çıkartıyoruz. Böylelikle üst parça çıkmış oluyor ancak bu iki parça birbirine geçmiş şekildedir.
Daha sonra alt parçayı çıkartmak için yeşil daire içindeki tırnak civarından tutarak yine asılarak çıkartıyoruz.
Sadece pembe daire içindeki 2 tırnak kalmıştır (bence tüm tamir işleminin en zor yeri

aslında çok basit işlem aslında, bilmediğimden dolayı tırmaladım...), bu tırnakları çıkartabilmek için turuncu dikdörtgenin bulunduğu bölgenin, ön ve arka kapı eşik köşeleri tarafından itilerek dişlerinin yuvalarından çıkarılması ve parçanın komple çıkmasada alt plastik parçanın çıkması için esneme mesafesi açması gerekmektedir.
Bu işlerimide yaptıktan sonra pembe daire içerisindeki iki tırnak da asılarak çıkartılır.. böylelikle üst ve alt parçayı da birbirinden ayırabiliriz.
****************************************************************************************************
EMNİYET KEMERİNİN SÖKÜLMESİ
Emniyet Kemerini tutan 3 adet civata vardır. İkisi orta direk üzerinde, beyaz kare ile işaretmenmiş civatalar, diğeri ise koltukta, emniyet kemerinin ucunun bağlandığı civatadır.
Öncelikle alttaki beyaz kareyi sökmek için aşağıdaki fotoğraftaki 13 numara lokma (adını bilmiyorum ama tadını biliyorum, 11TL izeltaş olması biraz rahatlattı ama biraz
içi boş bir alet.....) ile aracın dışından sökülmesi gerekmektedir. Delik plastik bir tıpa ile kapatılmıştır. Daha sonra somunu içeriye düşürmeden aldıktan sonra emniyet kemer gergimiz çıkmış bulunmaktadır...
________________
Daha sonra tork ile üst beyaz kare içerisindeki civata sökülür.
_________________________
En son olarak da koltuktaki civata sökülerek emniyet kemerinin araç ile ilgisi kalmayıp, NFS oynarken bilgisayar koltuğumuza monte edilmek için hazırdır
.
****************************************************************************************************
GERGİNİN TAMİRİ
Gergi aşağıdaki ikinci fotoğrafta görüldüğü gibi,sol ve sağdaki plastik kapakların içerisindeki iki ayrı mekanizmadan oluşmaktadır.
__________
Soldaki bej rekli plastik kapak, içerisinde zembereğin bulunduğu ve bizim işimiz olan kısımdır.
Sağdaki siyah plastik kapak ise, kaza anında kemerin kilitlenmesini, uzamamasını sağlayan mekanizmayı barındırır... Onunla işimiz olmadığı için açmak zorunda değiliz.
_____________
Soldaki parçayı sökmek için önce gövdeden ayırmamız gerekmektedir... Bunun için, kırmızı daire içindeki bölgelerde bir taraftan itildiğinde diğer taraftan çıkan iki adet pim bulunmaktadır... Bu pimler ince bir cisimle itilip diğer taraftan pense, kargaburun v.s. aletlerle çıkartılmalıdır. En son olarak da yukarıdaki fotoğrafta iki mekanizmayı birbirine bağlayan (fotoğrafta parlayan) demir tırnaklardan çıkarılmalıdır... Böylelikle mekanizma gövdeden ayrılmış bulunmaktadır.
Mavi daire içindeki dört tırnak ile de, zemberek kutusunun kapağı çıkmaktadır. Siyah kapak çıkartılıp mekanizma incelenmelidir. Bende yaklaşık 30cm lik bir parça(ilk açtığımda sağlamdı, tam tamiri bitirip topladım ve bir kaç kez deneme yaptım ve zemberek boşaltı, kırılmış denerken)kırıkmış, kırıldı yada eskimiş v.s. Zembereğin yaklaşık yarım metre gibi veya hepsi boşaltılıp(ben hepsini çıkarmadım) kırık olup olmadığı kontrol edilebilir... Neticesinde kırık parçayı attım ve merkezdeki yuvarlak plastiğe orijinalinde nasılsa onun gibi geçirilmeli ve siyah kapak kapatılmalı...
______________________
Bu işlemlerin ardından geriye, kemeri toplamak kalıyor... Kemeri gergiye sarıyoruz, ve zemberek kutusunun dişleri gövdenin dişlileri ile birbirine uyacak şekilde geçiriyoruz. Daha sonra çıkarmış olduğumuz 2 adet plastik pimi yerine takıyoruz.. En son olarak da, iki mekanizmayı birbirine bağlayan demir çubuk takılıyor... İşte buakadar, herkese geçmiş olsun
.
!!!! Zembereğiniz kırık değil, ama kemeriniz geriye zor sarıyorsa (kırılmadan önce benim öyle idi) zembrek direncini kaybetmiş olabilir ve yaklaşık 30cm civarlarında zemberek kırılarak (çelikten yapıldığı için kesilmek yerine kırılır) direnci artırılabilir.
Denemedim fakat, yine zembereğin sağlam olduğu durumlarda zemberek kutusu gövdeye takılırken, kutu tam olarak oturtulmayıp, dişleri yarım olarak geçirilip kendisi etrafında doğru yönde 3-5 tur döndürülüp zembereği geri kaçırmadan itip, birleştirmek olabilir... Böylelilke zembereği kısaltmadan direncini artırabiliriz diye düşünüyorum ancak denemedim... Sadece bir fikir... İşe yararmı yoksa tam aksi etkimi yapar bilemiyorum.....
Bu arada, kemeri uzatmak istediğinizde uzamaması bir sorun değildir... Gergiyi araçtan söktüğünüz gibi dik durumda tutmanız gerekmektedir. Nedeni ise aşağıda
. Önce biraz sarar gibi yapıp, gergiyi sarsmadan, sallamadan, aksi yöne çekerek kemeri uzatabilirsiniz...
!!!!!! Tamir ettiğiniz kemeri aracınıza takarken tam dik şelikde olmasına dikkat edin, yoksa aşağıda anlatılan bilya yam düz durmaz ve kemeriniz olur olmadık çok kolay kilitlenir veya, kilitlenmeyebilirde......... Zaten kenarlardan sadece 5mm gibi boşluk kalıyor saraca takarken o boşlıklar sağdan ve soldan eşit olduğu sürece sorun yoktur....
Önemli bir durumda kemerin sağa ve sola hizalı olması kadar öne ve ve arkaya doğruda hizalı olmasıdır. Zaten kaza, ani fren v.s. anında bilya nın kolay yerinden oynaması için gerginin bağlandığı kaporda ince gibi ve sallanıyor... Galiba aracın sallandığı v.s. bilya tarafından kolay anlaşıldın diye.....
Neticesinde çok büyütmemek gerek, kolaylıkla yapılabilir bu ayr, hatta, skmeden önce nasıl diye bakarsanız şekline takarken de aklınızda kalır...
****************************************************************************************************
Gelelim gerginin diğer mekanizmasına...
Yukarıda yazıldığı gibi açılması mecbur değildir ancak ben açın derim.
Kaza anında hayatımızı koruyan, sarsıntı v.s. algılayan v kemerin kilitlenip uzamamasını sağlayan alet sadece bir bilya
.
Yapısı çok basit olmakla beraber küçücük şeyin hayat kurtardığına da inanmak zor
.
Mekanizmaya ulaşmak için diğeri gibi pim v.s. çıkarmaya, gövdeden ayırmaya gerek yok, sadece üzerindeki siyah kapağı kenarındaki bir kaç tırnaktan kurtarmak yeterli oluyor...
Aşağıda ikinci fotoğraftaki küçük plastik içerisindeki bilya, yine kendi şeklinde ancak biraz daha büyük bir yuvada bulunmaktadır.
Tam merkezde dik olarak durursa kemer ileri geri kolaylıkla sarılır, ancak sağa-saola aşağı-yukarı şekillerde dik durmazsa, plastik üzerindeki küçük tırnak üzerindeki turkuaz rekli dişi iter ve bu dişte kemerin uzamasına mani olur ve kilitler... Ve Bilya normal konumuna gelmeden kemer bırakılmaz...
Bilya normal durumuna göndüğünde ise dişi itmez ve kemer rahatlıkla uzar....
!!!!!! Açılmasını tavsiye etmemdeki neden ise, üzerinde kapağın olmasına rağmen bilya yuvasına girebilecek toz, yabancı madde v.s. den dolayı bilyanın rahat oynamaması, ve allah göstermesin kaza anında kemeri kilitlememesi... İsteyen bilyanın yuvasında toz v.s. bakıp içini rahat ettirebilir... Sadece üflemek bile yeterli oluyor insanın rahat etmesi için....
Araçlarımızda mevcut Aktif gergi sistemi yani kemer gerici sistemi (Kaza anında el frenin iki yanındaki kemer tokaları yakşalık 5-10cm civarıdanda geriye çekilirler, airbağ mantığına yakın bir mantıkla yani gaz mantığıyla çalışır ve kemerin kilitlenmesi ile birlikte insanı koltuğa daha sabitleyen sistem) ile bu tamirin hiç bir ilgisi bulunmamaktadır. Bahsedilen sistem el freni civarlarında bulunmaktadır ve kemer tokalarıyla ilgilidir...