AL (Automotive Lighting) firması MB CLS serisi için tamamen ledli adaptif farı üretecek. Dünyada bir ilk olan bu gelişme otomobil aydınlatmasının önemli kilometre taşlarından birisi sayılıyor.
5400K ısısında günışığı üretebilen ledlerle üretilen far performans, dayanıklılık, estetik ve enerji tasarrufu özellikleri ile çok özel bir konumda olacak. Günümüzde xenon farlarda gördüğümüz kısa ve uzun farların hava ve yol durumlarına göre farklı aydınlatma desenlerini sağlayabilmesi özellikleri bu ledli farda da bulunacak.
Statik ve dinamik viraj farı, kötü hava koşulları aydınlatması, şehiriçi ve otoyol için kamera kontrollü olarak kesilme çizgisini ayarlayan far fonksiyonları ile her koşulda ideal aydınlatma sağlanabiliyor. Firma mühendisleri bu kompleks işlevler için farı modüler olarak çalıştırabilen bir elektronik kontrol ünitesi geliştirdiler. Üretim safhasında ise farın her bir modüler yapısı ve ışık kaynağı ayrı ayrı çalıştırıldı ve test edildi.
Düşük hacimli kısa far modülü temel fonksiyonları üstleniyor ve ek led dizilerinin desteği ile adaptif viraj farı ve otoyol aydınlatması işlevini sunabiliyor. Uzun far ise yine ledlerle üretiliyor, üst donanım versiyonunda ledli enfraruj ışını yayarak sürücüye ayrı bir uzun far ışığı sağlayabiliyor.
Sinyal lambası için 13 adet led kullanılmış.
Ledli farlar neden tercih ediliyor
Otomobil teknolojisindeki gelişimin yansımaları otomobil farlarında net olarak görülebiliyor. 1898’de elektrikli far sistemlerinin ortaya çıkmasıyla gece yolculukları daha güvenli yapılmaya başlandı.
1960’lı yıllarda halojen farlar ortaya çıktı ve uzun bir süre otomobil dünyasına hakim oldu. 1990’larda ise xenon farlar görülmeye başlandı. Yıl 2007 ve LED’li farlar diğer far sistemlerinin görevlerini daha etkin bir şekilde devralmaya hazırlanıyor.
Uzun ömür, güvenilirlik, küçük boyut, yüksek hız ve düşük enerji tüketimiyle araçların stop lambalarında bir süredir kullanılmakta olan LED'lerin ön farlarda kullanımı için yapılan araştırmalar ve çalışmalar ürünlerini vermeye başladı.
Son yıllarda geliştirilen 5500 K - 6000 K beyaz LED'ler sayesinde sürücülerin gözleri fazla yorulmadan daha rahat bir sürüş yapmaları sağlanabilmektedir.
Bu LED'lerin performansı da gün geçtikçe artmakta, şimdilik ulaşılabilen 130 lm/W değeri ile 90 lm/W verimliliğe sahip xenon ve 20 lm/W verimliliğe sahip halojen ışık kaynaklarından çok daha etkili kullanılabilmektedir.
Özel kaplamalı reflektörlere yerleştirilen 3 tane yüksek performanslı LED'in kullanıldığı far, 5W enerji tüketiyor. Şeffaf camlı gündüz farları, yuvarlak ve dikdörtgen formlarda üretiliyor.
Yasal düzenlemelere (ECE R87) uygun olan farın entegre rölesi bulunuyor ve tampon altına monte edilmesi gerekiyor. LED’li gündüz farları düşük enerji tüketimi sayesinde (~10 W) normal gündüz farlarını (~150 W) kullanan araçlara göre daha az yakıt sarfiyatı ve optimize edilmiş ışık deseni sayesinde trafikte daha güvenli bir sürüş sağlıyor.
Özetlemek gerekirse günümüz itibariyle kısa/uzun far, gündüz farı ve park lambalarında görmeye başladığımız LED'li farların sürüşe uyumlu olan modellerinin çalışmaları son hızıyla yürütülmektedir. Kısa ve uzun farlarda yüksek ışık gücü gerektiğinden çok çipli LED'ler kullanılmaktadır.
Audi’nin R8 modelinde kullanılanLED teknolojisi, hem görsel olarak konvansiyonel far anlayışına fütüristik bir yorum katarken hem de mevcut bi-xenon teknolojisini de bir adım öteye taşımış gibi görünüyor.
ECE R87: Düşük tüketimli gündüz daimi yanan farların yerleştirilmesine yönelik yasal düzenlemedir.
LED teknolojili farlar: LED teknolojili farlarının yaklaşık 6.000 Kelvin’lik açık renk ışığı, gün ışığına en yakın olma özelliğini de sahiptir. Dolayısıyla da gece sürüşün daha az yorucu olmasını sağlamaktadır.
4.100 Kelvin’lik xenon farlardan veya nispeten sarımsı görünüme sahip, 3.200 Kelvin gücündeki halojen farlardan belirgin ölçüde ayrışmaktadır.
Kısa ve uzun farlarda değişik uygulamalara bağlı olarak kısa farlarda, iki adet dörtlü LED grubunun ışığı iki adet serbest-formlu reflektör tarafından dağıtılır ve temel aydınlatma sağlanmış olur.
Üç adet ikili LED grubunun projeksiyon sistemiyle birleştirilmesinden oluşan tasarım, açılmış bir ç* kozalağını andırmaktadır. Uzun far ise her biri dört LED’den oluşan bir gruba sahip iki dahili reflektör çatısı tarafından çalıştırılır.
Tasarım açısından bakıldığında, ışık adeta türbin pervaneleri tarafından gönderiliyormuşçasına ileriye doğru yönlendirilir.