Tek Nokta ve Karbbüratörlü Sistemlerde Gaz Tüketimi

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan ndipi
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

ndipi

Bölüm Sorumlusu
Yönetici
Moderatör
Bilgi Girilmemiş
Katılım
16 Haz 2009
Mesajlar
21,572
Tepkime puanı
9
Puanları
38
Yaş
49
www.engelsizdostlar.com
Arkadaşlar tek nokta ve karbüratörlü sistemlerde benim düşüncem gaz pedalına ne kadar basarsan bas yada ne kadar az basarsan bas yakıt tüketimini etkilemedi... neden derseniz? Şimdi bu sistemlerde aracın gaz akışı standart bir şekilde yani miksere ne kadar gaz geliyorsa ne kadar hız yaparsan yap yada yavaş giderse git değişin bir şey olmadığı. Sadece araç hızlanmaların da kelebeğin sayesinde olduğunu düşünüyorum.

Sizler ne dersiniz bu konuda?
 
LPG sisiytemlerini hiç bilmiyorum, o konuda fikir beyan edemem ama gerçek hayatta "ne kadar köfte o kadar ekmek" diye bir tanımlama vardır. Fizik kurallarına göre maksimum performans almak için maksimum enerjiye ihtiyaç vardır. LPG sistemlerinde duyduğum kadarıyla gaz ayar vanası varmış, o ayar açılınca araç daha seri oluyormuş, tabii bir o kadar da LPG tüketimi artıyormuş.
 
Evet Savaş abi aslında klasik sistemlerde işte o ayar vidası açılması durumunda gaz akışını sağlıyor ama sürekli bir gaz akışı var. Yani hani diyorlar ya 90 geçmezsen az yakar 90 geçersen çok yakar diye ama klasik sistemler için düşüncem bu pek mantıklı değil. Yani bizim araçlarda rolantide dahi çalışsa aynı gaz akışı devam ediyor. Sadece hızlanmayı sağlayan anladığım kadarı ile gaz kelebeği ile alakadar bir durum. Kelebek ne kadar açarsa o kadar ihtiyaç olan gaz motora gidiyor. Fazlası havaya :)
 
Evet Savaş abi aslında klasik sistemlerde işte o ayar vidası açılması durumunda gaz akışını sağlıyor ama sürekli bir gaz akışı var. Yani hani diyorlar ya 90 geçmezsen az yakar 90 geçersen çok yakar diye ama klasik sistemler için düşüncem bu pek mantıklı değil. Yani bizim araçlarda rolantide dahi çalışsa aynı gaz akışı devam ediyor. Sadece hızlanmayı sağlayan anladığım kadarı ile gaz kelebeği ile alakadar bir durum. Kelebek ne kadar açarsa o kadar ihtiyaç olan gaz motora gidiyor. Fazlası havaya :)
Dediğim gibi bilmediğim bir konuda yorum yapmak istemem ama düz mantıkla cevap vermek gerekirse ben senle aynı fikirde değilim. Nedenine gelince; evlerdeki ocakta veya şohbende kullandığımız sistemden yola çıkarsak, Bütangazı tüpü + dedantör + ocak/şohben + ateş gücünü ayarlayan musluk. Tüpün başında bulunan dedantörü ne kadar açarsak açalım ocağın musluğu kapalı olduğu sürece gaz sarfiyatı olmaz ama musluğa gelen miktar tüp dolu olduğu sürece her zaman sabittir. Ocağı yaktığımız zamanda musluğa gelen gaz miktarı sabittir, gaz sarfiyatını musluğu tam veya kısık ayarı belirlemez mi? Senin dediğin gibi olsaydı yanmayan gazlar havaya karışacaktı, o zaman mutfaklarımıza gaz kokusundan giremezdik (çünkü ocaklarda büyük, orta, küçük gözler var ve ayrıca bunların bir de maksimum minimum ayarları var), aynı şekilde LPG li araçlarda ben şimdiye kadar hiç gaz kokusu duymadım, zaten gaz kokusu varsa kaçak var demek değilmidir? Bilmiyorum, konuyu yanlış mı yorumladım.
 
düşünceniz yanlış. aracın hızlanması demek pistonların dönmesi demek. pistonlar neyle dönüyor basınç ile basıncı yaratan ney benzin hava karışımı. yani buda demek oluyor ki teziniz yanlıştır :)
 
Kafama takılan kısım şimdi bu sistemlerde gaz tedalı ile alakadar bir durum söz konusu değil.

O zaman eğer bu sistem gaz pedalı ile alakadar olsa idi gaz ayarına gerek kalmazdı sanırım yani pedala bastığımız kadarı ile araç istediği kadar gazı çekerdi.

Bu söylediklerim tek nokta için arkadaşlar enjeksiyonlu sistemlerin çalışma mantığını bilmiyorum çünkü.

gaz_ayar2.jpg
 
Regülatörün veya benzer parçaların mutlaka bir görevi olmalıdır diye düşünüyorum, tıpkı karbüratör gibi, tezin doğru olsa o zaman karbüratöre giren benzinin de fazlası bir yerlere akardı :).
 
Şimdi Savaş abi burada amacım yanlış anlaşılmasın tartışma değil ama bir çözümle yapmak. :) bu karbüratör sistemlerinde takılan gaz da bir çok yerine baktım ama çok mantıklı bir sistem göremedim işin özünde. Çünkü eklediğim resimde olduğu gibi bir gaz ayar vidası var ve bu vida ne kadar açılırsa araca o kadar gaz geliyor basit bir deneme yaptım aracı çalıştırmadan gaza geçtim konta açtım ve hemen gaz akışı başladı. Eğer sistem benzin mantığı ile çalışmış olsa idi. Gazın gelmemesi gerek. Şöyle bir şey söylemek de doğru olur sanırım eğer araç çalışmasa dahi gaz pedalına basılması durumunda anında benzin püskürmeye başlar. Ama işte bu gaz sistemlerinde böyle bir şey söz konusu dahi değil. Konta aç anında gaz akışı başlıyor. Birde deneme amaçlı aracı çok sert kullandım yani sadece 90 hıza bağlı kaladan ama fark ettim ki gittiği yol konusunda hiç bir değişiklik olmadı 90 ile de gittim yol örmek 150KM 120 sürat ile de gittiğim yok 150 KM bu durum bana çok garip geldi. Aslında konuyu burada açmamda ki sebep burada LPG işi yapan arkadaşlar vardır elbet ki onlarında bir açıklaması olur diye düşündüm.

Benim savunduğum nokta araca gelen gaz ne şekilde olursa olsun değişmiyor. Sadece uzun yolda mantık şu şehir içinde 10 KM yolu 30 dakika içinde giderken aynı yolu uzun yolda 3 dakika içinde giriyor arada 7 dakika olan zaman içinde çıkan gaz depoda kalıyor oda yatmadığından değil sadece zamandan dolayı...

Ben bu şekilde düşünüyorum.
 
Öğrenmede limit olmaz. Ama basınçlı gaz ile sıvı maddelerin hareket şekilleri farklıdır. Emme sistemleri ile itme sistemleri bu amaçla tasarlanmıştır. Dediğim gibi sistemin çalışma prensibine çok yabancıyım, o nedenle net bilgiler paylaşamıyorum.
 
Bildiğim kadarıyla gaz akış miktarını regülatörün içindeki valf ayarlıyor karbüratörlü sistemlerde.
 
Geri
Üst