Ynt: 17'' sport jant ağırlığı?
Bu konuda biraz benim uzmanlık alanıma giriyor.Birkaç cümle yazayım.
Öncelikle ağırlaşan jant ile tüketim değerlerinin artacağı doğru.Ama daha doğru yorum şöyle olurdu, ağırlık artınca aynı jant için atalet momentleri de artacağı için tekerleğin dönüş hızını aynı oranda artırmak için atalet momenti artışına denk gelen oranda daha fazla moment gerekecek.Fakat şu da var, hızlanma sırasında tekerlekler ile tüm aktarma organları, dişliler, şaftlar, krank şaftı ve pistonlar da hızlanır.Yani toplamdaki etkisi sandığınızdan çok daha az olur.Bu bahsettiğimiz olay tekerleğin açısal hızındaki değişiklik anında, yani hızlanma ve frenleme anında asıl etkisini gösterir.Sabit hızda sadece ağırlık artışı şeklinde etkisi olur.Toplam 1300 kg da, 20-30 kilo artış bir şey değil bence.
Bunun yanında yaylanmayan kütlenin artışından dolayı bozuk yollarda konfora etkisi var.Yaylanmayan kütle, süspansiyonda yayın altında kalan, yani yay tarafından taşınmayan kütledir.Bu kütle lastiğin az sönümleme veren yay katsayısı ile çukura kasise girdiğinde süspansiyonda bu kütle ile şok yükleri oluşturur.Bu şok etkisi artan yaylanmayan kütle arttıkça artar ve konforu olumsuz etkiler.Aynı zamanda süspansiyon linkleri üzerinde daha yüksek anlık yüklerin oluşmasına sebep olur.
Burada kısaca artan teker kütlesinin hangi yönde etkileri olacağını anlatmaya çalıştım.Ama bu etkilerin ne kadar olacağı, hissedilip hissedilmeyeceği artışa bağlı.Fakat üreticiler zaten bir araç çıkarırken her türlü ağırlık farklarını dikkate alarak tasarım yaptıklarından jant ağırlığındaki küçük farkların araç ömrü olarak olumsuz bir etkisi olacağını sanmam.Bozuk yollarda fazla sürülüyorsa konforda biraz azalma hissedilebilir.
Bu konuda biraz benim uzmanlık alanıma giriyor.Birkaç cümle yazayım.
Öncelikle ağırlaşan jant ile tüketim değerlerinin artacağı doğru.Ama daha doğru yorum şöyle olurdu, ağırlık artınca aynı jant için atalet momentleri de artacağı için tekerleğin dönüş hızını aynı oranda artırmak için atalet momenti artışına denk gelen oranda daha fazla moment gerekecek.Fakat şu da var, hızlanma sırasında tekerlekler ile tüm aktarma organları, dişliler, şaftlar, krank şaftı ve pistonlar da hızlanır.Yani toplamdaki etkisi sandığınızdan çok daha az olur.Bu bahsettiğimiz olay tekerleğin açısal hızındaki değişiklik anında, yani hızlanma ve frenleme anında asıl etkisini gösterir.Sabit hızda sadece ağırlık artışı şeklinde etkisi olur.Toplam 1300 kg da, 20-30 kilo artış bir şey değil bence.
Bunun yanında yaylanmayan kütlenin artışından dolayı bozuk yollarda konfora etkisi var.Yaylanmayan kütle, süspansiyonda yayın altında kalan, yani yay tarafından taşınmayan kütledir.Bu kütle lastiğin az sönümleme veren yay katsayısı ile çukura kasise girdiğinde süspansiyonda bu kütle ile şok yükleri oluşturur.Bu şok etkisi artan yaylanmayan kütle arttıkça artar ve konforu olumsuz etkiler.Aynı zamanda süspansiyon linkleri üzerinde daha yüksek anlık yüklerin oluşmasına sebep olur.
Burada kısaca artan teker kütlesinin hangi yönde etkileri olacağını anlatmaya çalıştım.Ama bu etkilerin ne kadar olacağı, hissedilip hissedilmeyeceği artışa bağlı.Fakat üreticiler zaten bir araç çıkarırken her türlü ağırlık farklarını dikkate alarak tasarım yaptıklarından jant ağırlığındaki küçük farkların araç ömrü olarak olumsuz bir etkisi olacağını sanmam.Bozuk yollarda fazla sürülüyorsa konforda biraz azalma hissedilebilir.