Arkadaşlar üye olduğum farklı bir sitede uzun zamandır vardı bu konu halende insanlar deneyimlerini aktarmakta. Gerçekten iyi bir yazım ve sunum olduğunu düşüüyorum.
Önce Açık Hava Filtreleri (POD)'lar gerçekten işe yarıyor mu sorusuna cevap arayalım.
Birçoğumuzun hemen ilk aklına gelen ve en başta uyguladığımız, en ucuz ve en kolay modifiyedir açık hava filtreleri. Bunu yapmaktaki amacımız emişteki oem filtrenin ve filtre kazanının hava emişine bir sınırlandırma, tıkama, daraltma getirdiğini düşünmemizdir. Komple filtre kazanını söker, yerine açık hava filtresi takarız. Bunu yapmaktaki, yani açık hava filtresi takmaktaki temel amacımız daha fazla hava akışı ile daha fazla güç elde etmektir.
Ayrıca çoğumuz açık hava filtresinin kalitesiyle hava akış miktarının artacağını, dolayısıyla güç çıktısının artacağını da düşünürüz.
Bu basit modifiyeyi yaparken genelde açık hava filtresini hava filtresi kutusunun yerine, yani motor kaputunun içinden sıcak hava emeceği bir yere takarız.
Oysaki oem hava filtresinin hava beslemesi genellikle ön panjurdan doğrudan havayı emecek borularla sağlanır.
Aşağıdaki vidyoda 1.3L atmosferik değişken subap zamanlamalı elektronik yakıt enjeksiyonlu daihatsu motoru üstünde test yapılıyor. Önce bizim de en çok yaptığımız şekliyle açık hava filtresi doğrudan oem hava filtresi kutusunu yerine takılıyor. Ve önce piyasadaki ucuz bir filtre deneniyor. İki test yapılıyor ve 66hp ve 67.6hp güç alınıyor. Sonra pahalı olan oldukça kaliteli olduğu düşünülen 80 dolarlık filtre deneniyor ve 68.7hp ve 69.4hp güç alınıyor. Peki ya oem filtre ve filtre kazanı ile sonuç ne oluyor? 69.8hp ile en yüksek değer... Oem filtre bırakın üst devirlerde yetersiz kalmayı, en pahalı filtreden bile daha iyi sonuç veriyor. Ama yine de tüm bu denemeler arasındaki farklar kaydadeğer, farkedilebilir veya yüksek bir getiriden bahsedilebilir değiller. Tüm farklı kombinasyonlarda değişim 3hp'yi aşmıyor ve en yüksek değer oem sistemde elde ediliyor ki bu arabann oem sisteminde doğrudan panjurdan soğuk emiş sağlayan bir parça da yok. Yani oem sistem de kaput altından, ama biraz daha soğuk bir taraftan alıyor havayı.
Tabi diyebilirsiniz ki "bu araba atmosferik, 1.3L motor, fazla havaya zaten ihtiyacı yok. Bunda tabi ki bir fark olmaz, sen onu bir de turbo motorda dene de görelim"
Testin devamında STI turbolu, büyük enjektörlü, komple düz borulu, remapli bir ej20 boxer'da aynı test yapılıyor.
Önce pahalı açık hava filtremiz oem hava filtresi kutusunun yerine takılıyor. Sonuç peşpeşe önce 210.7hp, sonra 204.3hp çıkıyor ki dyno verilerinin ne kadar değişken olabileceğinin güzel bir örneği. Sonra oem kutu ile oem filtre takılıyor. Sonuç 207.8hp. Yani açık hava filtreli değerlerin tam ortası, yani aynısı. Sonra 120 dolarlık yağlı kutu içi filtre deneniyor. Bu arada yağlı filtrenin sebep olabileceği sorunlardan da bahsediliyor. Sonuç 207.3hp. Yani hiçbir değişiklik olmuyor, hatta bir miktar düşüyor bile güç.
Sonuç olarak;
Atmosferikte açık hava filtresi ile güç kaybediliyor. Turbo motorda kaydadeğer bir değişim olmuyor. Yani stock motorda açık hava filtresi aracı geriletirken, yüklü bir motorda ise ancak oem filtre ile aynı seviyede güç alınabiliyor.
POD Filters Mythbusted - YouTube
Gelelim CAI, yani Cold Air Intake, yani soğuk hava emişine...
Şimdi yukarıdaki mesajı okuyup ve vidyoyu izleyip "iyi de açık hava filtresi havayı soğuk yerden emmedikçe işe yaramaz ki, doğru yere monte edilirse gerçek güç artışı sağlanır" diyebilirsiniz. İşte şimdi sıra bunun testinde.
İki türlü CAI yapılıyor;
- motorun sıcağından uzak bir köşede çamurluk veya tampon içinden, ama hala kaput içinden bir yerden emiş sağlanıyor
- doğrudan aracın kaportasının dışından, genelde farın yerinden emiş sağlanıyor
ve bunların getirilerinden bahsedilirken %20'lere varan artışlardan bahsediliyor.
Vidyodaki elemanlar eğer CAI'lerin %5 veya %7 üstünde bir getirisi varsa herkese CAI alın diyeceğiz diyorlar.
Bu sefer test aracımız skyline. 2.5L sıralı 6 silindir turbo motor var alette. Oem hava emişi deneniyor önce, ve tabi ki çoğu araçta olduğu gibi oem emişte hava filtresine panjurdan hava sağlayan küçük bir şnorkel var. Oem sistemle 222hp ve 227.5hp güç elde ediliyor. Oem filtreyi söküp açık hava filtresini çoğumuzun beğeneceği kaputun uç köşesinde farın arkasına bir yere takıyorlar. Sonuç 224.8hp. Yani oem filtreden daha düşük bir değer. Üstelik emişteki hava da dyno sırasında artıyor. Sonra komple filtreyi söküp herhangi bir sınırlandırma, tıkayıcı etki, zorlanma oluşmasın diye filtresi ölçüm yapıyorlar. 222.5hp ve 225.8hp ile sonucun değişmediği, temiz bir hava filtresinin emişe engel olmadığı görülüyor. Yani oraya en az direnç uygulayan filtreyi de taksanız alacağınız güç halen oem filtreden düşük kalıyor.
"Ama orası halen kaput içi. Biz farı deliyoruz bu uğurda." diyebilirsiniz. Hemen deniyoruz... Farı söküp, açık hava filtresini farın hemen arkasına takıyorlar ve karşıdan fanla soğuk hava beslemesi sağlıyorlar. Tıpkı yol şartlarını simüle ederek. Sonuç 227.7hp. Yani oem ile aynı. Farsız denemede emiş sıcaklığı sabit kalıyor. Ama bu güce yansımıyor. Çünkü bu küçük emiş sıcaklığı farkı ile turbodan sonraki sıcaklık değişmiyor. Sonra açık hava filtresini yalıtıyor, üzerini kapatıyorlar. Sadece alttan soğuk hava ile beslenecek hale getiriyorlar. Sonuç daha da kötü 223hp ve 224hp... Yine oemden daha kötü.
Tüm denemelerde hemen hemen aynı eğriler, çok küçük farklarla elde ediliyor. Bu farklar kullanırken hissedilemeyecek derecede küçük ve açık hava filtresi ve CAI aleyhine farklar tabi ki.
Madem yaptık, tam olsun, en hardcore'unu deneyelim diyorlar ve farı söküp, filtreyi de dışarıya uzatıp doğrudan fanın önüne koyuyorlar ki filtre dışarıda gezebilmek gerçek hayatta ne kadar mümkündür, tartışılır. Sonuçta 232.4hp'lik bir güç elde ediliyor. Oem sistemle elde edilen en yüksek güç 227.5hp idi. Yani böylesine bir arabada böylesine hardcore bir CAI uygulaması ile elde edilen maksimum güç %1,7 oluyor. Yani gerçek hayatta uygulaması imkansız olan setupta bile hissedilir bir getiri sağlanamıyor.
Cold Air Intakes Mythbusted - YouTube
Önce Açık Hava Filtreleri (POD)'lar gerçekten işe yarıyor mu sorusuna cevap arayalım.
Birçoğumuzun hemen ilk aklına gelen ve en başta uyguladığımız, en ucuz ve en kolay modifiyedir açık hava filtreleri. Bunu yapmaktaki amacımız emişteki oem filtrenin ve filtre kazanının hava emişine bir sınırlandırma, tıkama, daraltma getirdiğini düşünmemizdir. Komple filtre kazanını söker, yerine açık hava filtresi takarız. Bunu yapmaktaki, yani açık hava filtresi takmaktaki temel amacımız daha fazla hava akışı ile daha fazla güç elde etmektir.
Ayrıca çoğumuz açık hava filtresinin kalitesiyle hava akış miktarının artacağını, dolayısıyla güç çıktısının artacağını da düşünürüz.
Bu basit modifiyeyi yaparken genelde açık hava filtresini hava filtresi kutusunun yerine, yani motor kaputunun içinden sıcak hava emeceği bir yere takarız.
Oysaki oem hava filtresinin hava beslemesi genellikle ön panjurdan doğrudan havayı emecek borularla sağlanır.
Aşağıdaki vidyoda 1.3L atmosferik değişken subap zamanlamalı elektronik yakıt enjeksiyonlu daihatsu motoru üstünde test yapılıyor. Önce bizim de en çok yaptığımız şekliyle açık hava filtresi doğrudan oem hava filtresi kutusunu yerine takılıyor. Ve önce piyasadaki ucuz bir filtre deneniyor. İki test yapılıyor ve 66hp ve 67.6hp güç alınıyor. Sonra pahalı olan oldukça kaliteli olduğu düşünülen 80 dolarlık filtre deneniyor ve 68.7hp ve 69.4hp güç alınıyor. Peki ya oem filtre ve filtre kazanı ile sonuç ne oluyor? 69.8hp ile en yüksek değer... Oem filtre bırakın üst devirlerde yetersiz kalmayı, en pahalı filtreden bile daha iyi sonuç veriyor. Ama yine de tüm bu denemeler arasındaki farklar kaydadeğer, farkedilebilir veya yüksek bir getiriden bahsedilebilir değiller. Tüm farklı kombinasyonlarda değişim 3hp'yi aşmıyor ve en yüksek değer oem sistemde elde ediliyor ki bu arabann oem sisteminde doğrudan panjurdan soğuk emiş sağlayan bir parça da yok. Yani oem sistem de kaput altından, ama biraz daha soğuk bir taraftan alıyor havayı.
Tabi diyebilirsiniz ki "bu araba atmosferik, 1.3L motor, fazla havaya zaten ihtiyacı yok. Bunda tabi ki bir fark olmaz, sen onu bir de turbo motorda dene de görelim"
Testin devamında STI turbolu, büyük enjektörlü, komple düz borulu, remapli bir ej20 boxer'da aynı test yapılıyor.
Önce pahalı açık hava filtremiz oem hava filtresi kutusunun yerine takılıyor. Sonuç peşpeşe önce 210.7hp, sonra 204.3hp çıkıyor ki dyno verilerinin ne kadar değişken olabileceğinin güzel bir örneği. Sonra oem kutu ile oem filtre takılıyor. Sonuç 207.8hp. Yani açık hava filtreli değerlerin tam ortası, yani aynısı. Sonra 120 dolarlık yağlı kutu içi filtre deneniyor. Bu arada yağlı filtrenin sebep olabileceği sorunlardan da bahsediliyor. Sonuç 207.3hp. Yani hiçbir değişiklik olmuyor, hatta bir miktar düşüyor bile güç.
Sonuç olarak;
Atmosferikte açık hava filtresi ile güç kaybediliyor. Turbo motorda kaydadeğer bir değişim olmuyor. Yani stock motorda açık hava filtresi aracı geriletirken, yüklü bir motorda ise ancak oem filtre ile aynı seviyede güç alınabiliyor.
POD Filters Mythbusted - YouTube
Gelelim CAI, yani Cold Air Intake, yani soğuk hava emişine...
Şimdi yukarıdaki mesajı okuyup ve vidyoyu izleyip "iyi de açık hava filtresi havayı soğuk yerden emmedikçe işe yaramaz ki, doğru yere monte edilirse gerçek güç artışı sağlanır" diyebilirsiniz. İşte şimdi sıra bunun testinde.
İki türlü CAI yapılıyor;
- motorun sıcağından uzak bir köşede çamurluk veya tampon içinden, ama hala kaput içinden bir yerden emiş sağlanıyor
- doğrudan aracın kaportasının dışından, genelde farın yerinden emiş sağlanıyor
ve bunların getirilerinden bahsedilirken %20'lere varan artışlardan bahsediliyor.
Vidyodaki elemanlar eğer CAI'lerin %5 veya %7 üstünde bir getirisi varsa herkese CAI alın diyeceğiz diyorlar.
Bu sefer test aracımız skyline. 2.5L sıralı 6 silindir turbo motor var alette. Oem hava emişi deneniyor önce, ve tabi ki çoğu araçta olduğu gibi oem emişte hava filtresine panjurdan hava sağlayan küçük bir şnorkel var. Oem sistemle 222hp ve 227.5hp güç elde ediliyor. Oem filtreyi söküp açık hava filtresini çoğumuzun beğeneceği kaputun uç köşesinde farın arkasına bir yere takıyorlar. Sonuç 224.8hp. Yani oem filtreden daha düşük bir değer. Üstelik emişteki hava da dyno sırasında artıyor. Sonra komple filtreyi söküp herhangi bir sınırlandırma, tıkayıcı etki, zorlanma oluşmasın diye filtresi ölçüm yapıyorlar. 222.5hp ve 225.8hp ile sonucun değişmediği, temiz bir hava filtresinin emişe engel olmadığı görülüyor. Yani oraya en az direnç uygulayan filtreyi de taksanız alacağınız güç halen oem filtreden düşük kalıyor.
"Ama orası halen kaput içi. Biz farı deliyoruz bu uğurda." diyebilirsiniz. Hemen deniyoruz... Farı söküp, açık hava filtresini farın hemen arkasına takıyorlar ve karşıdan fanla soğuk hava beslemesi sağlıyorlar. Tıpkı yol şartlarını simüle ederek. Sonuç 227.7hp. Yani oem ile aynı. Farsız denemede emiş sıcaklığı sabit kalıyor. Ama bu güce yansımıyor. Çünkü bu küçük emiş sıcaklığı farkı ile turbodan sonraki sıcaklık değişmiyor. Sonra açık hava filtresini yalıtıyor, üzerini kapatıyorlar. Sadece alttan soğuk hava ile beslenecek hale getiriyorlar. Sonuç daha da kötü 223hp ve 224hp... Yine oemden daha kötü.
Tüm denemelerde hemen hemen aynı eğriler, çok küçük farklarla elde ediliyor. Bu farklar kullanırken hissedilemeyecek derecede küçük ve açık hava filtresi ve CAI aleyhine farklar tabi ki.
Madem yaptık, tam olsun, en hardcore'unu deneyelim diyorlar ve farı söküp, filtreyi de dışarıya uzatıp doğrudan fanın önüne koyuyorlar ki filtre dışarıda gezebilmek gerçek hayatta ne kadar mümkündür, tartışılır. Sonuçta 232.4hp'lik bir güç elde ediliyor. Oem sistemle elde edilen en yüksek güç 227.5hp idi. Yani böylesine bir arabada böylesine hardcore bir CAI uygulaması ile elde edilen maksimum güç %1,7 oluyor. Yani gerçek hayatta uygulaması imkansız olan setupta bile hissedilir bir getiri sağlanamıyor.
Cold Air Intakes Mythbusted - YouTube