Torg güzel bi tabir, yıldız savaşlarındaki gibi sanki
Doğrusu Tork
Nm (Newton x metre) torkun birimidir. Bir noktası sabit kola uygulanan momenttir.
Newton, kolun bağımsız ucuna uygulanan kuvvetin birimi,
Metre ise kolun uzunluğudur. Bu ikisinin çarpımı momenti verir.
Tork döndürme momentidir, başka değişle bir aracın motorunun ürettiği tork, o aracın lastiklerini döndürebilme yeteneğidir. 1000beygir gücündeki bir motor, tekerleklere yeterli torku iletemezse o araç yerinden kalkamaz.
Araçlarımızda tork ayarlaması yapabilmek için vites kullanırız. Her viteste tork belirli oranda değişir. Bu nedenle arabayı 5. viteste kaldıramazken 1. viteste patinaja düşeriz. Bununla birlikte son sürat denemelerinizde ve drag yarışlarında vites değiştirirken öyle bir devirde vitesi atmalısınız ki araç üst viteste devir düşürdüğünde o devir max tork veren devir olsun. Zaten günümüz araç motorları max tork larını 4000~4500 devir arasında verirler. Dizel motorlar ise max torklarını 1000~2000 devir arasında verirler. O nedenle çok devir yapmalarına gerek kalmaz.
Pistonların çapı ve stok u vardır. Çap piston çapı iken, strok pistonun boşlukta kat ettiği yoldur. Eş hacimli iki pistonu ele alacak olursak; stroku büyük çapı küçük motor beygir üretirken torktan düşer, strok küçük iken çap büyürse güçten düşerken tork u artar.
Kamyonlar ve çekiciler yüksek tork, nispeten düşük güçle üretilirler. Çünkü onlar yük çekmek üzere tasarlanırlar. Bugatti veyron u Mercedex Axor a bağlarsanız hangisi çeker? Tabiki Axor
Bu örnekten olayı bir nebze daha kolay şekilde anlayabilirsiniz.
Turbo beygir gücünden çok Tork vermek için kullanılır. O nedenle turbolu araçlar kalkışlarda fişek gibi giderler. Spercharger ise aracı deyim yerindeyse tork manyağı yapar çünkü tork vermeye çok düşük (~500) devirlerde başlar. Turbo gibi belirli (1000~1500) devirden sonra değil.
Daha çok şey söylenebilir tork ile ilgili. Umarım bu kadarı sizin aklınızdaki sorulara yanıt olur.