A
aykal
Bilgi Girilmemiş
Bu dört çeker sporcular, idmanlarına turbolar ve kompresörlerle devam ediyorlar. Audi’nin yeni S4′ü, BMW ve Mitsubishi’yle amansız bir rekabete giriyor.
Audi, başarılı A4 model gamını bir adım ileriye götürüyor. Yeni Audi S4, ailenin şimdilik en sportif üyesi ve selefinin V8′i yerine artık direkt enjeksiyonlu ve kompresörlü 3-litrelik bir V6 taşıyor. Audi, eski modelin 344 hp’si yerine 333 hp üretmesine rağmen yeni S4′ün daha hızlı ve daha ekonomik olduğunu söylüyor. Yedi-ileri çift-debriyajlı S-Tronic şanzımanın bunda payı büyük. Bu şekilde donatıldığında Audi 53,400 €’ya mal oluyor.
BMW 335i xDrive ise çift turbolu sıralı 6 silindirli motorunun ürettiği 306 hp’ye güveniyor. Yeni çift-debriyajlı yedi-ileri DCT şanzımanı taşıyor olmalıydı ancak Bavyeralı bu seçeneği şimdilik 335i’nin yalnızca coupé ve cabrio türevlerinde sunuyor. Dolayısıyla test, altı-ileri otomatik şanzımanla başlıyor ki bu modelin başlangıç fiyatı, 46,610 €.
Mitsubishi Lancer Evolution, WRC temelli bir yarışçının onuncu nesli. 2-litrelik turbo motoru 295 hp üretiyor ve gelişmiş bir dört çeker sistemiyle son derece sportif bir şasisi var - sürücü bazı fedakarlıklarda bulunmak durumunda kalacak. 47,950 €’luk başlangıç fiyatı altı-ileri çift-debriyajlı şanzımanı da içeriyor.
Gövde
Ön ve arkada sunulan yaşam alanları, rakamlardan ibaret değiller. İç genişlik ölçüleri BMW’nin lehineyken, Audi S4′te baş etrafındaki alan daha ferah hissettiriyor. 335i’nin gövde sütunları daha fazla içe eğimli. Mitsubishi Lancer’sa en azından arkada BMW düzeyinde genişlik sunuyor.
Bagaj hacmi ve değişkenliği, Japon katılımcı için bir öncelik değil - onun için önemli olan, sürüş dinamikleri. Daha iyi ağırlık dağılımı için akü ve silecek suyu, arka koltukların tam ardına yerleştirilmiş. Bu, arka koltukları yatırmayı imkansız kılıyor. Subwoofer’ın da bulunduğu bagajın 323 litrelik hacmi oldukça yetersiz.
S4, 480 litrelik bagaj hacmiyle birinciliği elde etti ve arka koltukları standart olarak asimetrik biçimde katlanabiliyor. BMW bunu, ek kayak çantasıyla birlikte 380 €’ya sunarak açgözlü davranıyor. 460 litrelik bagaj hacmiyse Audi’nin biraz gerisinde. Göreceli olarak hafif 335i, taşıma kapasitesinde rakiplerini alt ediyor: test otomobilimiz 530 kg yüklenmeye müsaade ediyordu. S4 en fazla 465 kg taşıyabilirken bu değer Evo’da 470 kg.
Sundukları pekçok seşeneğe rağmen, Audi ve BMW’yi idare etmek kolay. Gerek Audi’nin MMI (Multi Media Interface) sistemi, gerekse BMW’nin iDrive’ı olsun, en önemli işlevlere rahatlıkla erişilebiliyor. S4′ün avantajı, tek bir tuşla direkt olarak - isteğe bağlı sunulan - Audi Drive Select sistemine ulaşılabilmesi. Buradan direksiyon tepkileri, amortisör sertliği ve yeni spor diferansiyelin ayarları değiştirilebiliyor.
Mitsubishi’deki Multi-Communication System’inin (MMCS) dokunmatik ekranı zor öğreniliyor ve ilk kullanımlarda büyük dikkat gerektiriyor. Diferansiyeli ayarlamaya yarayan büyük düğmeleriyse bulmak kolay. Kalite hissi olaraksa Evo’yu, Audi ve BMW’den uçurumlar ayırıyor. Geniş birleşim boşlukları, ucuz plastik, düşük izolasyon ve yerlerinden kalkmayı sevmeyen camlar. Japon katılımcı burada, güvenlik donanımı da hızlı Bavyeralı’nın yüksek standartlarını karşılayamadığı için sonuncu oluyor.
Konfor
Audi’nin kafalığı bütünleşik S logolu spor koltukları (710 €) neredeyse mükemmel ancak kafalık kısmı fazla kısa tutulmuş ve tedirginlik yaratıyor. Yanal destekleriyse ancak yeterli düzeyde. Aksine Mitsubishi’nin standart Recaro koltukları sürücüyü sımsıkı sarıyor, omuz ve yanal destekleri harika fakat biraz kısalar. BMW dar spor koltuklar (630 €) sunuyor - S4′ünkülere benziyor ama uzatılabilir kalça desteği mevcut.
Audi S4′ün motorunun sesi neredeyse hiç duyulmuyor ve bunun da etkisiyle bozuk yollarda S4′ün 18″lik geniş lastiklerinden ve şasisinden rahatsız edici sesler yükseliyor. BMW’nin motoru sesini daha fazla yükseltiyor ancak daha dar lastiklerinin yuvarlanma gürültüsü daha düşük. Evo’nun aluminyum dört silindirlisinden güçlü fakat metalik bir ses yükseliyor. Mitsubishi, aynı Audi gibi, otomatik klimayı standart sunarken BMW’de bu 770 €’luk bir opsiyon.
Adaptif süspansiyonu (835 €) yalnızca Audi sunuyor. Daha güçsüz A4 modellerine göre daha sert olan süspansiyonunun düşük esnekliği, konfor modunda bile engebeli pistte rahatsızlık veriyor. BMW 335i xDrive’ın sert ayarlanmış arka aksıyla daha hassas ayarlı ön aksı arasında uyumsuzluk var. Gene de genel anlamda konforlu bir sürüş sunuyor. Evo’nun sert kombine edilmiş Eibach yay ve Bilstein süspansiyonları geniş bir çalışma aralığına sahip ancak marifetlerini yalnızca yol tutuş parkurunda gösterebiliyorlar.
Motor & Şanzıman
Audi’nin 90 derecelik V şekilli altı silindirli motorunda kompresör, çift intercooler vasıtasıyla yakıt odasına 0.8 barlık basınçla hava pompalıyor. Common Rail direkt enjeksiyon azami 150 bar basınçta tek devirde maksimum üç püskürtmeyle çalışıyor. Üç litrelik motor gücünü sessiz ve son derece homojen bir biçimde üretiyor.
Çift-debriyajlı şanzımanın başarılı ayarı, manuel modu pistte bile gereksiz kılıyor. 333 hp’lik Audi 0′dan 100 km/s’ye 5.1 sn’de çıkıyor. Son hızıysa 335i gibi 250 km/s’yle sınırlı. BMW de üç-litrelik bir düz altı silindirli kullanıyor ve her üç silindire bir turbo düşüyor.
Burada da modern bir direkt enjeksiyon görülüyor. Otomatik şanzımanın konforlu vites geçişleri motoru düşük devirlerde tutuyor fakat dinamik testlerde 335i’yi geride bırakıyor. Gene de 5.5 sn’lik 0-100 km/s hızlanma değeri mümkün. Yakıtı yutan iki-litrelik dört silindirli turbo, Lancer’ı diğerlerinden ayırıyor. Vahşi motor, çift-debriyajlı şanzımanın hızlı geçişlerine ve kısa yollarına mükemmel uyum sağlıyor.
Sürüş Dinamikleri
Mitsubishi’nin sınırlarını öğrenmek için elektronik sistemleri kapatan birinin, ne yaptığının farkında olması lazım. Japon yarışçı, her direksiyon ve gaz komutuna hızlı ve keskin biçimde yanıt verirken ağırlık değişimlerinde arkası aniden kopabiliyor, öte yandan devamlı bir çekiş sunuyor.
18 metrelik slalomda en yüksek sürat ve en iyi pist süresi, sürüş dinamiklerinin bir sonucu. Yalnızca frenaj testlerinde Audi’nin gerisinde kalıyor. Evo’nun süper-spor lastikleri, iyi performans göstermek için yeterli sıcaklığa ihtiyaç duyuyor. 35 metre (soğuk) ve 34.6 metre (sıcak) ile Audi, fren mesafesinde iki rakibini de geride buırakıyor. Pistte 1.77 tonluk Audi kolay kontrol ediliyor - her ne kadar ön aksa 1 tonluk bir yük biniyor olsa da. Ancak fazla hızlı girilen virajlarda güçlü bir önden kayma yaşanıyor.
İsteğe bağlı sunulan spor diferansiyel, daha erken gaza oturmayı mümkün kılıyor ve arka iki tekerlekten viraj dışında olana gerektiğinde daha yüksek tork sağlıyor. Bu işlem başta şaşırtıyor, ancak daha yüksek viraj hızları için kullanılabiliyor. Buna karşın BMW’nin standart direksiyonu, Audi’nin dinamik direksiyonunun keskinliğine ve çalışma pürüzsüzlüğüne tam olarak yaklaşamıyor. Aktif direksiyonsa isteğe bağlı olarak sunulmuyor. 335i’nin yük transferlerine karşı verdiği nazik arkadan kayma tepkisi daima kontrol edilebiliyor. Bunun yanında dengeli ağırlık dağılımı, sınırlar aşıldığında belirgin biçimde sürüş güvenliğine ve çevikliğe yardımcı oluyor. Gene de bu disiplinde iki rakibi tarafından geçiliyor.
Çevre & Masraflar
Audi S4′ten yaklaşık 7000 € ucuz olan BMW 335i xDrive, müşterilerin aklını çeliyor. Otomatik şanzımandan vazgeçenler üstüne bir 2160 € daha kara geçiyor. Mitsubishi Evo bile 47,950 €’luk fiyatıyla BMW’den pahalı kalıyor. Bu, tüm masraf disiplininde böyle devam ediyor. Sigorta söz konusu olduğunda, Lancer rekor düzeyde yüksek masrafıyla çok düşük puan alıyor.
BMW yalnızca garanti söz konusu olduğunda Audi’nin gerisinde kalıyor, bütün ve kısmi sigorta masrafları 3 serisinde bariz şekilde daha ucuz. İkinci eldeki fazla değer düşüşü, Ingolstadtlı katılımcıyı iki rakibinin de gerisinde bırakıyor. Tahmini bakım masrafları ve garanti konusunda iyi olsa da genel olarak bu bölümde ikinci oluyor. Yakıt ekonomisi ve düşük emisyonunun da katkısıyla BMW bu bölümü birinci bitiriyor.
Sonuç
Yeni Audi S4, ilk karşılaştırmasını kazanıyor. BMW 3 serisine karşı bilinen gövde avantajlarına ek olarak burada sürüş dinamikleri konusunda da belirgin üstünlükler sergiliyor. Buna rağmen BMW 335i xDrive, beş disiplinden üçünü birinci bitiriyor. Sportif ve gergin Audi’ye göre daha dengeli, ekonomik ve halen hızlı. Mitsubishi Lancer Evolution’ın üçüncülüğü bir hayal kırıklığı değil. Zirvede olmasını beklediğiniz yerlerde, halen öyle oluyor. Evo, gelmiş geçmiş en dinamik spor sedanlardan biri.