Ynt: Dizelciler kusuruma bakmasın artık 4.4lt/100km (drwaverunner)
İyi akşamlar herkese, Hoşbulduk diyelim öncelikle;
ecelnico için, arabayı çok kullanmadığımı belirttiğim için satış danışmanı arkadaş 5000'de bir kontrol yazalım o zaman demişti, iş emrinde de 5000 km kontrol gibi birşey yazıyordu imzalarken gözüme çarpmıştı.
95 oktan 97 oktan kısmına gelince bu hayatımın en çetrefilli konularından biri olmuştur her zaman
Kısaca motor ile ilgilenen arkadaşlar bilirler ki; yüksek sıkıştırma oranlı motora yüksek oktanlı benzin koymak gereklidir. Bu temel kuraldır aksi takdirde motor vuruntu yapar, vuruntu sensörleri bunu tespit eder ve ateşleme avansını değiştirerek giderme yoluna yönelir ve motorun performansından ve veriminden kayıplar yaşanır... Kısaca bu hadiseler silsilesi motorun her dönüşünde yaşanmaktadır.
Turbosuz motorlara örnekler verirsek; Vectra B kasa motorları 10.5-11 (değerleri kafadan yazıyorum şu anda o sebeple yaklaşık olacaktır) sıkıştırma oranına sahipken Toyota Avensis motoru 9.5 sıkıştıma oranına sahiptir Model yılları 1998-2000 arasını örnek alıyorum. Bu motorların ikisi de 95 oktan benzin için dizayn edilmiş olup gayet performanslı çalışmaktadırlar. Ancak kullanıcı 97-98 Oktan benzin koyalım dediği zaman da Toyota düşük sıkıştıma oranı ile bu yakıtın hakkını veremeyecek hatta problem yaşayabilecek iken Opel sorunsuz ve hatta biraz daha performanslı çalışmaya başlayacaktır zira ateşleme avansını değiştirecektir.
Bizim konumuz olan 1.4 T ve 1.6 T motorlarda is durum tamamen farklı değil ama aynı da değil! 1.4 T 9.5 Sıkıştırma oranına sahipken 1.6 T 8.8 sıkıştırma oranına sahip, yanlız pek çok yerde yorum yapıldığı gibi
bizim araçlarımızın sıkıştırma oranları düşük neden yüksek oktanlı yakıt kullanalım diyenler malesef yanılgı içindeler, 9.5 oranı atmosferik bir motor için normal sayılabilir ama bu motor ile normal benzin (Eski tabir oldu gençler hatırlamayabilir
Yanılmıyorsam Onno Usta'nın tabiridir hakkını verelim) kullanmak için böyle düşük ayarlanmazlar! 8.8 de çok düşük bir değer ama Turbo basıp normalden daha fazla hava içeri çekilebildiği için bu biçimde ayarlanırlar.
Kısaca 1.4 T ve 1.6 T süşük sıkıştırma oranlı motorlar olarak nitelendirilmemelidirler. Turbo basınçları hakkında net rakam tespit edemediğim için net konuşamam ancak 1.6 T kullanan arkadaşlar genellikle 97 kullanınca pek bir fark göremediklerini yazmışlar. 140 hp kullanan arkadaşlar da is yorumlar çok çeşitli, o sebep ile ben ancak şunu önerebilirim:
1- Yakıtınızı her zaman aynı (Tabi memnunsanız!) istasyondan alın.
2- 95 Oktan kullanırken 2 ve 3. viteslerde tatlı sert hızlanmalarda ufak kesiklikler hissediyorsanız (Bende olan vuruntular böyleydi!) 97 Oktanı deneyin
3- 5 ve 6. viteslerle daha önce 95 oktan ile geçtiğiniz düz veya yokuş yukarı yollardaki anlık yakıt sarfiyatı ile 97 Oktanı karşılaştırın.
Sonuçlar sizi yönlendirecektir, herkesin kendi arabası, motor durumu ve sürüş alışkanlıkları farklılıklar gösterecektir. Benim doğrum en doğru şeklinde zorlanacak bir durum yoktur.
Saygılar
HaKaN link' Alıntı:
[quote author=GBorklu link=topic=988.msg37142#msg37142 date=1308475559]
Selamlar,
Uzun zaman aradan sonra forumda ilk gezinişim ve ilk mesajım;
Öncelikle drwaverunner'a tespit ettiği ortalam için (geç te olsa) tebrikler!
Kısa bir paylaşım yapmak istedim.
Uzun süre yurtdışında olduğuğum için aracım daha yeni 5000 km kontrolünden geçti ve fazla kullanamadım (140 hp 6 aylık) ancak uzun yol ve şehir içinde 5 ve 6. viteslerde
tasarruf etmek için tek çareyi 97 Oktan benzin kullanmakta buldum. 95 Oktan vuruntu yaptırıyor ve ben vuruntuyu sevmediğimden devirli kullanmaya başlamıştım. Son 2000 km ortalaması 7.1 lt idi (Sadece Bursa'ya gidip döndüm) ancak Servisteki arkadaşlar aracımı alıp
50 km kadar tecrübe sürüşü yaptılar (Malum Soğutma sıvısı düşük uyarısı!) ve geri geldiklerinde 7.3 Olmuştu ortalama
Yani kullanım çok ama çok önemli..
Saygılar
çoğu kişi tarafından 97 oktanın bizim araçlar için herhangi bir katkısı ya da etkisi olmadığı söyleniyor..
[/quote]