En sağlamı tanıdık bir - iki ustaya göstermek ve motora komprasyon testi yaptırmak.
Ben de aracımı alırken -Ankara dışında- 100 TL vererek bi ekspertiz şirketine gitmiştim. Boyaydı, şaseydi gayet güzel baktılar.
Derken sıra motor testine geldi. Araca binen eleman aracın önceki sahibine ruhsatın yerini sordu, ruhsatı aldı bir şeye baktıktan sonra geri yerine koydu.
O esnada hiç bir anlam veremedim ruhsata bakmasına, çünkü herhangi bir bilgi girişi felan yapmadı bildiğiniz silindirin üzerinde aracı vites atıp hızlandırdı.
Derken test bitti ve bir baktım araç 59 Hp çıktı, halbuki araç 80 Hp (59 Kw)'ydi. Yani 21 Hp güç kaybı vardı görünene göre. Ben tabi hemen testi yapan arkadaşı sıkıştırdım, bu araç 80 beygir nasıl 59 çıkar diye.
Adam da uyanık " bak abi ruhsatta 59 yazıyor, al işte testte de 59 çıktı " dedi. Halbuki ruhsatta 59 Kw yazarken, eksper kağıdında 59 Hp yazıyordu. Tabi bu benim ilk aracım olduğundan, Hp-Kw hesaplaması haricinde fazla anlamıyordum.
Tabi adam bunu dedikten sonra işin içinde bir üç kağıt olduğunu sezinledim ve hemen Ankara'da ki Opel yetkili servislerden birini arayıp bir motor ustasıyla telefonda görüşüp "kağıt üzerinde ki 21 Hp. lik güç kaybını" sordum.
Sağolsun motor ustası telefonda da olsa ilgilendi ve " kesinlikle o motor testlerine güvenme, çoğu yalan yanlış onların, araç içine sindiyse satın alabilirsin " dedi, bunun üzerine aracı beğendiğim, sorunsuz, yetkili servis bakımlı ve düşük km olduğundan satın aldım.
Derken Ankara'ya gelip ekspertiz raporunu dikkatlice incelediğimde asıl üç kağıdı gördüm. Normalde benim aracın 80 Hp. güç üretmesi için 5600 devir/dakikada çalışması gerekiyordu.
Oysa uyanık eksperci ruhsatta 59 (Kw)'yi görünce ve Kw-Hp farkını/hesabını bilmediğimi düşünerek aracı zorlamamış, 2800 küsür devirde çalıştırmış ve 59 Hp güç çıkarmıştı.
Bana da "59'u işte çarp 1,3 ile bak 80 çıkıyor diye yutturmaya çalışmıştı. Böylece araca binerken neden ruhsata baktığı da ortaya çıkıyordu.
Ekspertiz şirketlerinin çoğunun fiziki ortamları yetersiz. Araçları normalde maksimum Hp. yi elde edebilmeleri için 5000-6000 devirde çalıştırmaları gerekir. Ancak bu devirde çalışan motor aşırı ısınacağından ve "zarar görme ihtimalinden" dolayı başlarına iş açacağını düşündüklerinden yukarıda anlattığım işlere girişebiliyorlar.
Not: İşini iyi yapan ekspertiz şirketlerini tenzih ederim. Başıma gelen bu olayı anlatarak mağduriyetlerin oluşmasını önlemek isterim.
İyi formlar herkese..