fan resistörünün çalışma prensibi nedir?

winner

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
30 Kas 2006
Mesajlar
2,916
Tepki puanı
3
Puanları
38
Siteyi ziyaret et
merhaba arkadaşlar. astra gtc aracımdaki intercoolerın yetersizliği sebebiyle daha büyük intercooler montajı yapmıştım. bir kaç yıldır sıcak hava sorunu yaşamadım çok şükür...intercoolerı büyütünce klima fanınında değişmesi gerekti. ince olanlardan taktım fakat fan resistörü denen zıkkım parça orda boşta sisteme bağlı şekilde orta yerde duruyor.
sorun şu ki klima açık bu sıcaklarda uzun yolda 100 km civarı hızlarda antalya sıcağıda eklenince 95 i geçmeyen hararet yokuşlarda özellikle 100 ün üzerine çıkmaya başladı...
fan kademelerini opcomla test ettim 3 kademede sağlıklı çalışıyor gözüküyor.
araç hızlı gidiyor diye fanları kapatıyor olabilirmi ecu?
fan resistörü ısındıkçamı fanı hızlandırıyor? eğer öyleyse resistör şuan intercoolerin içinden geçen havayla direk temas halinde ve sanırım hızlı giderken soğuyor ve fan hızını düşürüp motor su sıcaklığının artmasına sebep oluyor diye düşünüyorum... düşüncem doğruysa yarın öbür gün tamponu falan söküp resistörün dışarıdan hava almasına engel olucak bişeyler yapıcam...

bu resistör kısaca sıcakkenmi fan hızlanıyor yoksa bu tarz bir etkisi yokmu?
 

badwet

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
14 May 2013
Mesajlar
325
Tepki puanı
2
Puanları
18
Siteyi ziyaret et
Fan resistansı, fanın 1, 2, 3 gibi düşük kademeleri için akımı düşüren bir reostadır.Bir nevi dirençtir yani.ısıya göre beyinden veya bcm'den (yani kontrolu sağlayan herhangi birimden) aldığı sinyal ile röle tarafından kontrol edilerek fanın herhangi bir devirde çalışmasını sağlar.
 

winner

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
30 Kas 2006
Mesajlar
2,916
Tepki puanı
3
Puanları
38
Siteyi ziyaret et
Fan resistansı, fanın 1, 2, 3 gibi düşük kademeleri için akımı düşüren bir reostadır.Bir nevi dirençtir yani.ısıya göre beyinden veya bcm'den (yani kontrolu sağlayan herhangi birimden) aldığı sinyal ile röle tarafından kontrol edilerek fanın herhangi bir devirde çalışmasını sağlar.

evet bende öyle biliyorum fakat motor soğutma radyatöründeki haricinde bir adetde klima radyatörü önündeki fana bağlı var bu resistörden. bu resistörün ısınması sanırım fanı hızlandıracak mantıken yanlışmı düşünüyorum?
 

badwet

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
14 May 2013
Mesajlar
325
Tepki puanı
2
Puanları
18
Siteyi ziyaret et
Klima ve normal radyatörün önünde hava geçişini engelleyen birşeyler varmı?Body control module bu radyatörlerin sıcaklığına göre (yani rezistörün ısınması değil)rezistansın kademelerine kumanda veriyor eğer hava akışını engelleyen birşeyler varsa radyatörler aşırı ısınıyordur.öncelikle radyatör peteklerinde tıkanıklık varmı yokmu veya önünde hava akışını engelleyen bir engel varmı ona bakın.Ayrıca ince fan taktığınızı yazmışsınız taktığınız fanın hava üfleme kütlesi düşük ise yeterli hava üfleyemeyeceği için hararetiniz yükselecektir.(Hava sıcaklıklarıda malum bu aralar iyice arttı)
 

GTS Elektronik

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
17 Nis 2012
Mesajlar
382
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
bahsedilen direnç sensör değil yani sıcak soğuk algılamaz sadece gerilim bölücüdür.Siz fan müşürlerinin yerini bulun kontrol edin öncelikle
 

winner

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
30 Kas 2006
Mesajlar
2,916
Tepki puanı
3
Puanları
38
Siteyi ziyaret et
bahsedilen direnç sensör değil yani sıcak soğuk algılamaz sadece gerilim bölücüdür.Siz fan müşürlerinin yerini bulun kontrol edin öncelikle

astra h da yani en azından z16let de fan müşürü yok. sadece hararet müşürü var motorda. beyne sıcaklık değerini bildiren. 99 derecede 1. kademe ,102 derecede 2. kademe 105 derecede 3. kademe fan çalışıyor. ama sanki araç 100 km hızla giderken 2. kademeyi çalıştırmıyor gibi...opcomla yaptığım testlerde hepsi çalışır durumda.
başka bir konuda resistörün ortasında bulunan diyotun iptalinden bahsedilmiş fakat o diyot bildiğim kadarıyla önden gelen havanın etkisiyle fanın elektrik üretip beyne elektrik göndermesini engellemek için.
bu araç şehir içinde klima açıkken sorunsuz 95 derecelerde çalışırken neden 100 km hızlarda 100 derecelere kadar ısınıyor hatta geçiyor çözemedim :D
 

GTS Elektronik

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
17 Nis 2012
Mesajlar
382
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
astra h da yani en azından z16let de fan müşürü yok. sadece hararet müşürü var motorda. beyne sıcaklık değerini bildiren. 99 derecede 1. kademe ,102 derecede 2. kademe 105 derecede 3. kademe fan çalışıyor. ama sanki araç 100 km hızla giderken 2. kademeyi çalıştırmıyor gibi...opcomla yaptığım testlerde hepsi çalışır durumda.
başka bir konuda resistörün ortasında bulunan diyotun iptalinden bahsedilmiş fakat o diyot bildiğim kadarıyla önden gelen havanın etkisiyle fanın elektrik üretip beyne elektrik göndermesini engellemek için.
bu araç şehir içinde klima açıkken sorunsuz 95 derecelerde çalışırken neden 100 km hızlarda 100 derecelere kadar ısınıyor hatta geçiyor çözemedim :D

Doğru diyot tek yönlü akım geçirdiğinden fan rüzgardan fannın dönüpte oluşan elektriği keser geri beslemeyide engelleyip koruma sağlar.Sizin arabanın sistemini tam bilmiyorum yanıltıcı bilgi vermek istemem sistemin sağlam olduğunu düşünerek yani beyin fan müşür v.s klimayı açınca oluşan ısı dahada arttığından 2. kademe yani 102 yede ulaşamadığından 100 derecede 1.kademede dönüyor demekki.Hareket halinde olunduğundan fanın devrede olduğuda anlaşılmıyor haliyle ama biraz sıkıştırınca 102 ye ulaşırsa 2.kademe devreye girip sıcaklığı 100 ün altına tekrar düşürür bence
 

winner

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
30 Kas 2006
Mesajlar
2,916
Tepki puanı
3
Puanları
38
Siteyi ziyaret et
Doğru diyot tek yönlü akım geçirdiğinden fan rüzgardan fannın dönüpte oluşan elektriği keser geri beslemeyide engelleyip koruma sağlar.Sizin arabanın sistemini tam bilmiyorum yanıltıcı bilgi vermek istemem sistemin sağlam olduğunu düşünerek yani beyin fan müşür v.s klimayı açınca oluşan ısı dahada arttığından 2. kademe yani 102 yede ulaşamadığından 100 derecede 1.kademede dönüyor demekki.Hareket halinde olunduğundan fanın devrede olduğuda anlaşılmıyor haliyle ama biraz sıkıştırınca 102 ye ulaşırsa 2.kademe devreye girip sıcaklığı 100 ün altına tekrar düşürür bence

bende öyle düşünüyorum fakat sanki eskiye nazaran biraz daha geç soğutuyor. antalya burdur arasındaki uzun rampada klima açık 104 dereceyi uzun bir süre muhafaza ettiğini görünce içime bir kurt düştü...
radyatöre suç atmak istemiyorum maliyeti yüksek diye ama sanırım zamanında ustaların benden habersiz ekledikleri çeşme sularının radyatöre baya bi zararı dokunmuş... neyse bu yazı çıkarsın bu şekilde seneye bi radyatör almak gerekecek gibi...
cevaplar için teşekkür ederim...
 

GTS Elektronik

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
17 Nis 2012
Mesajlar
382
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Birde benim başımdan şöyle birşey geçmişti benim vectrada genelde 90-92 de fan açar.Ben bir ara ön tampon söküldüğünde klima radyatörünü suyla yıkamıştım.Baya tıkalıydı arası.Malum o bölge tıkandığında diğer radyatörede taze hava zor gelir.Bu işlemden sonra tabi yine aynı sıcaklıkta fan açtı ama soğuması daha etkili oldu.Bence denenebilir.Tabi elektrik aksamına su değmezse iyi olur
 

winner

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
30 Kas 2006
Mesajlar
2,916
Tepki puanı
3
Puanları
38
Siteyi ziyaret et
Birde benim başımdan şöyle birşey geçmişti benim vectrada genelde 90-92 de fan açar.Ben bir ara ön tampon söküldüğünde klima radyatörünü suyla yıkamıştım.Baya tıkalıydı arası.Malum o bölge tıkandığında diğer radyatörede taze hava zor gelir.Bu işlemden sonra tabi yine aynı sıcaklıkta fan açtı ama soğuması daha etkili oldu.Bence denenebilir.Tabi elektrik aksamına su değmezse iyi olur

temizleme işlemini klimacıların kullandığı suyla karıştırılan bir kimyasal var adını unuttum geçen yıl onunla yapmıştım ama tekrar etmek gerekebilir tabi...malum sinek ıvır zıvır dolmuştur içine
 
Üst