- Katılım
- 31 Eki 2017
- Mesajlar
- 228
- Tepkime puanı
- 244
- Puanları
- 43
Araçlarımız için en zorlu koşullar karlı, donmuş ve buzlu zeminlerdir. Son günlerde ülkenin büyük bir kesiminde şoförler için zorlu koşullar söz konusu.
Zemine tutunmanın ciddi manada zorlaştığı, fren mesafesinin arttığı karlı ve buzlu zeminlerde araç kullanırken nelere dikkat etmeliyiz?
İşte bazı önemli noktalar :
1- Kış Aylarında Mutlaka Kış Lastiği Kullanılmalı
Dört mevsim lastiği olarak bilinen, genellikle sıfır araçların çoğunda standart olarak gelen lastikler 7 derece ve üzerinde maksimum tutunmayı sağlar. Ancak hava sıcaklığı 7 derecenin altına düştüğünde bu lastiklerin zemine tutunması çok zorlaşır ve fren mesafesi oldukça uzar. Bu nedenle kış mevsiminde mutlaka kış lastiği kullanılmalıdır. Kış lastikleri 7 derecenin altında maksimum performans gösterir, ham maddeleri gereğince yaz lastiği gibi sertleşmek yerine yumuşaklığını korur ve olası ani frende durma mesafesini oldukça kısaltır.
2- 4 Lastik Aynı Anda Değişmeli
Yaşadığımız zorlu ekonomik koşullar göz önüne alındığında lastiklerin genelde tamamının aynı anda değişmesi ne yazık ki bütçesi kısıtlı olanlar için oldukça zor. Ancak lastiklerden sadece ikisini kış lastiğiyle değiştirmek ciddi bir hata. Bu şekilde kullanıldığında aracın yere sağlam basması neredeyse imkansız. Mutlaka dört lastiğinde kış lastiğine çevrilmeli ve mümkünse mevsiminde 4 adet lastiğin takım olarak montajı yaptırılmalı.
3- Düşük Hava Basınçlı Lastik Kullanılmamalı
Yapılan en büyük hatalardan birisi de soğuk ve karlı havalarda lastik basınçlarının düşürülmesidir. Lastik basıncının düşürülmesi; lastiğin omuz kısımlarına yük bindirir, zemine tutunması gereken sırt kısmında temas problemi oluşur. Lastik basıncını düşürdükçe karın tahliyesini sağlayan lastik desenlerinin arasındaki boşluk kapanmaya başlar ve aracın kontrolü zorlaşarak zemine tutunma, patinaj ve kayma problemleri başlar. Karlı zeminlerde daha güvenli bir sürüş için lastik basınçlarını düşürmek yerine 2 PSI artırmak gerekir. Hava basıncını artırarak tahliye kanallarının arası açılır ve zemine tutunma artar. Normal zeminlerde ise araç üreticisinin belirlemiş olduğu lastik basınç değerleri kullanılmalıdır.
4- Mümkün Olduğunca Aynı Şeritte İlerlenmeli
Karlı zeminlerde ya da gizli buzlanmanın olduğu alanlarda mümkün oldukça az hareket edilmeli, gereksiz şerit değiştirmekten uzak durulmalıdır. Yapılacak ani manevralardan dolayı aracın her an ağırlık transferi bozulabilir, önden ya da arkadan kaymalar yaşanabilir. Direksiyon hareketleri çok yumuşak olmalı, diğer sürücülerin hatalarından etkilenmemek için takip mesafesinin de artırılması gerekmektedir.
5- Ani Gaz Ve Fren Hareketleri Yapılmamalı
Fren kullanmak yerine vitesi küçülterek yavaşlama tercih edildiğinde debriyajdan ayak çok yavaş şekilde çekilmelidir. Aksi takdirde yük bir anda ön tarafa toplanır ve araçta yığılma meydana gelir, buna bağlı olarak aracın ağırlık transferi bozulur ve kayma gerçekleşir. Diğer yandan karlı zeminlerde ön lastiklere fazla güç vermek patinaja sebep olur. Bu nedenle aracı ikinci vitese alarak, gaz ve debriyaj hareketlerini çok daha yavaş uygulamak, sorunsuz ve patinajsız bir kalkışa izin verir. Ancak bu imkana sahip olmayan otomatik vites araçlarda kalkış esnasında gaz pedalına çok yavaş, kademeli olarak basılması sorunsuz bir kalkış yapmaya yardımcı olacaktır.
Aracınızın lastikleri kara saplandıysa ;
- Bu durumda yapılacak çok az şey vardır. Çok fazla gaz vermek bir çözüm oluşturmak yerine aracı saplandığı yere daha da batırır. Çünkü lastikler boşa dönerek olduğu yerde bölgeyi derinleştirir. Böyle bir durumda aracı mümkünse ikinci vitese alıp, çapraz şekilde ön ve arka manevra denemeleri yapılarak aracın hareket etmesi sağlanabilir. Ancak 4-5 denemeden sonra araç yerinden hareket etmemişse daha fazla zorlamak boşuna çaba olacaktır. Bu sürecin tekrarlanmaya devam etmesi hem araca zarar verilir, hem de aracın saplandığı yerden çıkış süresini uzatır. Fazla zorlamadan bir çekici yardımı ile aracı çektirmek yapılacak en doğru karardır.
Herkese kazasız ve güvenli sürüşler...
Zemine tutunmanın ciddi manada zorlaştığı, fren mesafesinin arttığı karlı ve buzlu zeminlerde araç kullanırken nelere dikkat etmeliyiz?
İşte bazı önemli noktalar :
1- Kış Aylarında Mutlaka Kış Lastiği Kullanılmalı
Dört mevsim lastiği olarak bilinen, genellikle sıfır araçların çoğunda standart olarak gelen lastikler 7 derece ve üzerinde maksimum tutunmayı sağlar. Ancak hava sıcaklığı 7 derecenin altına düştüğünde bu lastiklerin zemine tutunması çok zorlaşır ve fren mesafesi oldukça uzar. Bu nedenle kış mevsiminde mutlaka kış lastiği kullanılmalıdır. Kış lastikleri 7 derecenin altında maksimum performans gösterir, ham maddeleri gereğince yaz lastiği gibi sertleşmek yerine yumuşaklığını korur ve olası ani frende durma mesafesini oldukça kısaltır.
2- 4 Lastik Aynı Anda Değişmeli
Yaşadığımız zorlu ekonomik koşullar göz önüne alındığında lastiklerin genelde tamamının aynı anda değişmesi ne yazık ki bütçesi kısıtlı olanlar için oldukça zor. Ancak lastiklerden sadece ikisini kış lastiğiyle değiştirmek ciddi bir hata. Bu şekilde kullanıldığında aracın yere sağlam basması neredeyse imkansız. Mutlaka dört lastiğinde kış lastiğine çevrilmeli ve mümkünse mevsiminde 4 adet lastiğin takım olarak montajı yaptırılmalı.
3- Düşük Hava Basınçlı Lastik Kullanılmamalı
Yapılan en büyük hatalardan birisi de soğuk ve karlı havalarda lastik basınçlarının düşürülmesidir. Lastik basıncının düşürülmesi; lastiğin omuz kısımlarına yük bindirir, zemine tutunması gereken sırt kısmında temas problemi oluşur. Lastik basıncını düşürdükçe karın tahliyesini sağlayan lastik desenlerinin arasındaki boşluk kapanmaya başlar ve aracın kontrolü zorlaşarak zemine tutunma, patinaj ve kayma problemleri başlar. Karlı zeminlerde daha güvenli bir sürüş için lastik basınçlarını düşürmek yerine 2 PSI artırmak gerekir. Hava basıncını artırarak tahliye kanallarının arası açılır ve zemine tutunma artar. Normal zeminlerde ise araç üreticisinin belirlemiş olduğu lastik basınç değerleri kullanılmalıdır.
4- Mümkün Olduğunca Aynı Şeritte İlerlenmeli
Karlı zeminlerde ya da gizli buzlanmanın olduğu alanlarda mümkün oldukça az hareket edilmeli, gereksiz şerit değiştirmekten uzak durulmalıdır. Yapılacak ani manevralardan dolayı aracın her an ağırlık transferi bozulabilir, önden ya da arkadan kaymalar yaşanabilir. Direksiyon hareketleri çok yumuşak olmalı, diğer sürücülerin hatalarından etkilenmemek için takip mesafesinin de artırılması gerekmektedir.
5- Ani Gaz Ve Fren Hareketleri Yapılmamalı
Fren kullanmak yerine vitesi küçülterek yavaşlama tercih edildiğinde debriyajdan ayak çok yavaş şekilde çekilmelidir. Aksi takdirde yük bir anda ön tarafa toplanır ve araçta yığılma meydana gelir, buna bağlı olarak aracın ağırlık transferi bozulur ve kayma gerçekleşir. Diğer yandan karlı zeminlerde ön lastiklere fazla güç vermek patinaja sebep olur. Bu nedenle aracı ikinci vitese alarak, gaz ve debriyaj hareketlerini çok daha yavaş uygulamak, sorunsuz ve patinajsız bir kalkışa izin verir. Ancak bu imkana sahip olmayan otomatik vites araçlarda kalkış esnasında gaz pedalına çok yavaş, kademeli olarak basılması sorunsuz bir kalkış yapmaya yardımcı olacaktır.
Aracınızın lastikleri kara saplandıysa ;
- Bu durumda yapılacak çok az şey vardır. Çok fazla gaz vermek bir çözüm oluşturmak yerine aracı saplandığı yere daha da batırır. Çünkü lastikler boşa dönerek olduğu yerde bölgeyi derinleştirir. Böyle bir durumda aracı mümkünse ikinci vitese alıp, çapraz şekilde ön ve arka manevra denemeleri yapılarak aracın hareket etmesi sağlanabilir. Ancak 4-5 denemeden sonra araç yerinden hareket etmemişse daha fazla zorlamak boşuna çaba olacaktır. Bu sürecin tekrarlanmaya devam etmesi hem araca zarar verilir, hem de aracın saplandığı yerden çıkış süresini uzatır. Fazla zorlamadan bir çekici yardımı ile aracı çektirmek yapılacak en doğru karardır.
Herkese kazasız ve güvenli sürüşler...