Selam Arkadaşlar,
Daha önce benzer konularda da yazdım. Araçlarımızda yer alan ABS, ESP, TC gibi sistemler lastiğin yere tutunduğu anlarda asıl etkilerini gösterirler.ESP yön kararlılığı, ABS fren kararlılığını, TC de tahrik kararlılığını artırır. Özellikle ABS ve TC, araç hızı ile lastik hızı arasındaki fark ilkesine göre çalışıp bu farkı lastikten en fazla sürtünme kuvveti elde edilen seviyelerde tutmaya çalışır. Tabi bu etkiler her zaman sürtünme katsayısının değerine bağlıdır.
Sürtünme katsayısının kuru asfalt şartlarında %90 olduğu durumlarda ABS ve ESP nin çok güzel çalıştığını görürsünüz.Örnek olarak kızaklama durumunda %20 kadar düşen sürtünme katsayısı, ABS nin devreye girmesi ile %90 a kadar çıkabilir.
Fakat sürtünme katsayısı belli bir değerin altındaysa, ABS ve TC ne kadar çalışırsa çalışsın ancak sürtünme kuvvetinin izin verdiği kadar araç üzerinde etkili olur.Zemin buzlu ise, sürtünme katsayısı zaten %10 ise, patinajda %0 olan sürtünme kuvveti, TC ile en fazla %10 olur, belli bir eğimden daha yüksek hiçbir yokuşu çıkamazsınız.Bu yüzden ABS, TC ve ESP ye hiçbir zaman %100 güvenmeyin, sürtünme katsayısına, yani lastiklerinizin durumuna ve yolun durumuna göre değerlendirme yapın.