- Katılım
- 15 Mar 2012
- Mesajlar
- 218
- Tepkime puanı
- 0
- Puanları
- 0
- Yaş
- 32
Merhaba arkadaşlar,
İmzamda belirttiğim üzere 1.6 T Insignia araca sahibim uzun bir zaman önce Prins'in yağlamalı sistemini taktırmışdım üzerinden epey bir zaman geçti sıkıntısız birşekilde aracımı hala kullanıyorum. Geçen hafta aracımı 130.000'de bakıma soktum bujilerim, hava filtrem, polen filtrem, yağ filtemi, v kayışımı değiştirdim yağ olarakda Mobil1 Esp 0W 40 kullandım parçaları internet üzerinden aldım, en ufak sıkıntıda yaşamadım. Lafı uzatmadan paylaşmak istediğim konuya gelim, buji değişimini ben 50.000'de bir yapıyorum baktımki buji değişimimde gelmiş buji araştırmasına başladım araştırırken bir ibare gördüm LPG CNG bujisi diye. Sonra araştırmamı bu konu üzerine yoğunlaştırdım birçok yazı okudum, makineci arkadaşlarımla, araç servislerinde çalışan abilerimle, NGK ve Bosch distibrütörleri ile görüştüm ve hepsinin verdiği cevap aynı oldu. "LPG'nin ateşleme ihtiyaçları daha farklı LPG bujisi kullanman daha iyi olur."
1-) Piston İçi Sıcaklık
Benzin piston içine girdiği zaman buharlaştığından, motor içinde belirli bir soğutma imkanı sağlar. Gaz halindeki LPG ise kuru bir yakıttır ve motora bu soğutma imkanını sağlayamaz. Bu yüzden piston içi sıcaklığı ile buji sıcaklığı, motorun benzinli çalışma durumuna göre daha fazladır.
2-) Daha Fazla Ateşleme Gücü İhtiyacı
Yüksek oktan ve yüksek yanma ısısı nedeni ile LPG, benzine göre daha fazla ateşleme gücüne ihtiyaç duyar. Örneğin benzin ile çalışma durumunda 14 kv güç isteyen bir motor LPG ile çalışma durumunda 16 kv güç ister.
Bu ihtiyaçlardan yola çıkarak , LPG dönüşümü gerçekleştirmiş olan araçlarda kullanılacak olan bujileri seçerken daha soğuk ve bir miktar daha kısa elektrod aralığına sahip olandan tercih etmek en doğru seçim olacaktır.
Son dönemlerde piyasaya sürülen, kıymetli metal den üretilen bujiler, ancak bu tür bujileri sürebilecek kapasitede ateşleme sistemine sahip olan araçlar için uygundur. Eski tip araçlarda bu tür bujilerin kullanımının fark yaratmadığı bilinmektedir.
Yukarıdaki yazıyı direk olarak bir siteden kopyaladım LPG'nin ihtiyaçlarını belirtiyor.
Yani LPG'li sistemlerde yüksek çalışma sıcaklığı nedeni ile normal bujiler zarar görüyor ve bu sıcaklığı kompanse edemiyor, LPG bujileri bu ortamlar için çift platinli olarak üretiliyor. Aynı zamanda LPG ateşleme voltajı benzinli araçları ateşlemek için gereken voltajdan daha yüksek olduğundan LPG'nin burada özel bir ihtiyacı doğuyor. Bazı LPG ustaları LPG'nin bu ihtiyacını bildiği için montaj esnasında bujilerin tırnak aralığını daraltıyor. Buji tırnak aralarını daralaltma tekniğinin sonucu olarakda özellikle bir tarafı daha dar diğer tarafları daha geniş olduğundan sağlıklı olmuyor ve yine sıcaklıkla alakalı sıkıntılar yaşıyor.
Bu sebeplerden ötürü çeşitli araştırmalar yaptım kendi aracımın orjinal GM bujisinin üreticisi NGK öncelikle ona baktım benim aracım için LPG bujisi üretmemiş ardından Boschun sitesinden kataloğa baktım iki tane buji çeşidi çıktı birisi normal 0.9 mm elektrot aralığına sahip GM'in kendi bujisinin aynısı diğeri ise LPG/CNG double platinium buji, bu bujinin elektrot aralığı 0.7 mm ve yapısında kullanılan malzeme orjinal bujiye ek olarak birde platin içeriyor. Geri kalan bütün özellikleri vida uzunluğu vs. herşeyiyle GM'in bujisiyle aynı özelliklere sahip. Araştırmalarım sonucu Bosch servisinden 4 ünü birlikte 100 TL'ye aldım ve ertesi gün bakımla beraber montajını tamamladım.
Montajdan sonra bir deneme sürüşüne çıktım rölantide önce bekledim normalde aracım rölantideyken 0.5 0.6 olan yakıt tüketimi 0.3 0.4 0.5 aralığında gidip geliyor. Sonra yola koyuldum özellikle en büyük fark araç düşük devirdeyken gaza bastığımda nazlanmadan eskisinden daha seri bir şekilde devirlenmesi oldu. Normal şartlarda 1000 devirdeyken belki sizde karşılaşmışsınızdır gaza tamamen yüklendiğinizde bazen tekleme yapabiliyor bu durum ortadan kalktı. Bunun dışında motor çok az bir oranda sessizleşti. Daha çok test etme fırsatım olmadı yakında uzun yola çıkacağım o zaman daha iyi test etme şansı bulcam. Ama şuanki testlerime göre LPG kullanan arkadaşlara kesinlikle öneririm.
İmzamda belirttiğim üzere 1.6 T Insignia araca sahibim uzun bir zaman önce Prins'in yağlamalı sistemini taktırmışdım üzerinden epey bir zaman geçti sıkıntısız birşekilde aracımı hala kullanıyorum. Geçen hafta aracımı 130.000'de bakıma soktum bujilerim, hava filtrem, polen filtrem, yağ filtemi, v kayışımı değiştirdim yağ olarakda Mobil1 Esp 0W 40 kullandım parçaları internet üzerinden aldım, en ufak sıkıntıda yaşamadım. Lafı uzatmadan paylaşmak istediğim konuya gelim, buji değişimini ben 50.000'de bir yapıyorum baktımki buji değişimimde gelmiş buji araştırmasına başladım araştırırken bir ibare gördüm LPG CNG bujisi diye. Sonra araştırmamı bu konu üzerine yoğunlaştırdım birçok yazı okudum, makineci arkadaşlarımla, araç servislerinde çalışan abilerimle, NGK ve Bosch distibrütörleri ile görüştüm ve hepsinin verdiği cevap aynı oldu. "LPG'nin ateşleme ihtiyaçları daha farklı LPG bujisi kullanman daha iyi olur."
1-) Piston İçi Sıcaklık
Benzin piston içine girdiği zaman buharlaştığından, motor içinde belirli bir soğutma imkanı sağlar. Gaz halindeki LPG ise kuru bir yakıttır ve motora bu soğutma imkanını sağlayamaz. Bu yüzden piston içi sıcaklığı ile buji sıcaklığı, motorun benzinli çalışma durumuna göre daha fazladır.
2-) Daha Fazla Ateşleme Gücü İhtiyacı
Yüksek oktan ve yüksek yanma ısısı nedeni ile LPG, benzine göre daha fazla ateşleme gücüne ihtiyaç duyar. Örneğin benzin ile çalışma durumunda 14 kv güç isteyen bir motor LPG ile çalışma durumunda 16 kv güç ister.
Bu ihtiyaçlardan yola çıkarak , LPG dönüşümü gerçekleştirmiş olan araçlarda kullanılacak olan bujileri seçerken daha soğuk ve bir miktar daha kısa elektrod aralığına sahip olandan tercih etmek en doğru seçim olacaktır.
Son dönemlerde piyasaya sürülen, kıymetli metal den üretilen bujiler, ancak bu tür bujileri sürebilecek kapasitede ateşleme sistemine sahip olan araçlar için uygundur. Eski tip araçlarda bu tür bujilerin kullanımının fark yaratmadığı bilinmektedir.
Yukarıdaki yazıyı direk olarak bir siteden kopyaladım LPG'nin ihtiyaçlarını belirtiyor.
Yani LPG'li sistemlerde yüksek çalışma sıcaklığı nedeni ile normal bujiler zarar görüyor ve bu sıcaklığı kompanse edemiyor, LPG bujileri bu ortamlar için çift platinli olarak üretiliyor. Aynı zamanda LPG ateşleme voltajı benzinli araçları ateşlemek için gereken voltajdan daha yüksek olduğundan LPG'nin burada özel bir ihtiyacı doğuyor. Bazı LPG ustaları LPG'nin bu ihtiyacını bildiği için montaj esnasında bujilerin tırnak aralığını daraltıyor. Buji tırnak aralarını daralaltma tekniğinin sonucu olarakda özellikle bir tarafı daha dar diğer tarafları daha geniş olduğundan sağlıklı olmuyor ve yine sıcaklıkla alakalı sıkıntılar yaşıyor.
Bu sebeplerden ötürü çeşitli araştırmalar yaptım kendi aracımın orjinal GM bujisinin üreticisi NGK öncelikle ona baktım benim aracım için LPG bujisi üretmemiş ardından Boschun sitesinden kataloğa baktım iki tane buji çeşidi çıktı birisi normal 0.9 mm elektrot aralığına sahip GM'in kendi bujisinin aynısı diğeri ise LPG/CNG double platinium buji, bu bujinin elektrot aralığı 0.7 mm ve yapısında kullanılan malzeme orjinal bujiye ek olarak birde platin içeriyor. Geri kalan bütün özellikleri vida uzunluğu vs. herşeyiyle GM'in bujisiyle aynı özelliklere sahip. Araştırmalarım sonucu Bosch servisinden 4 ünü birlikte 100 TL'ye aldım ve ertesi gün bakımla beraber montajını tamamladım.
Montajdan sonra bir deneme sürüşüne çıktım rölantide önce bekledim normalde aracım rölantideyken 0.5 0.6 olan yakıt tüketimi 0.3 0.4 0.5 aralığında gidip geliyor. Sonra yola koyuldum özellikle en büyük fark araç düşük devirdeyken gaza bastığımda nazlanmadan eskisinden daha seri bir şekilde devirlenmesi oldu. Normal şartlarda 1000 devirdeyken belki sizde karşılaşmışsınızdır gaza tamamen yüklendiğinizde bazen tekleme yapabiliyor bu durum ortadan kalktı. Bunun dışında motor çok az bir oranda sessizleşti. Daha çok test etme fırsatım olmadı yakında uzun yola çıkacağım o zaman daha iyi test etme şansı bulcam. Ama şuanki testlerime göre LPG kullanan arkadaşlara kesinlikle öneririm.