Valla otomatik vitesin tadını alan bir daha onu kolay kolay bırakamaz ama yine de siz bilirsiniz
Şimdi bizim araçlarda en büyük kronik sorun benim şahit olduğum kadarıyla Egzantrik Devir Sensörü. Neyseki bu parça arıza yaparsa yolda kalmassınız ama araç 4500 Deviri de geçmemeye başlar motor işletim sistemi kendini korumaya aldığı için.
Ancak ne var ki dediğiniz gibi "Krank Sensörü" çok daha hayati bir parça. Bozulursa kesinlikle yolda kalırsınız. Ancak ben yine tecrübelerime dayanarak söyleyebilirim ki Krank Sensörü bozulmaya yakın araç zaman zaman yolda giderken istop etmeye başlayacaktır. Bunu siz hemen krank sensöründen olduğunu öngörüp en kısa zamanda Krank Sensörünü yenisiyle değiştirtmeniz gerekecektir.
Bizim araçta su kaçaklarına (yine kendi tecrübeme dayanarak) en çok yol açan parça "Ahtapot Hortum" diye tabir edilen büyükçe bir parça. Bu parçayı sökmek takmak zahmetli maalesef. Komple emme manifoldunu falan sökmek gerekiyor. Ondan dolayı siz aracı aldığınızda uzun yola gitmeden evvel bu parçayı iyisiyle değiştirtin. (Yan sanayii ahtapot hortumları da 1-2 sene sonra orasından burasında kaçak yapmaya başlıyor)
Bunun dışında elbette Triger Seti, Gergi rulmanları, Triger Kayışı, Devridaim Pompası ve V-Kayışı muhakkak 3 senede bir yenilenirse fevkalade olur. Malum triger kayışının kopması demek büyük motor masrafı ve yolda kalmak demek.
Yine aynı şekilde V-kayışı ve gergi rulmanı da gereken periyotlarda değişmeli. V-Kayışının gergi rulmanlarının bile değiştirilmesi önemli. Eğer mesela o rulman bozulursa marşa bastığınızda krank hareket bile etmeyebilir.
Tüm bunlarla beraber: Çok genel bir tavsiye olacak ama, Alternatörün iyi şarj ettiğinden emin olun. Siz de bagajınızda bir elektronikçi voltmetresi bulundurun veya çakmak'a takılarak araç voltajını gösteren minik çok faydalı aksesuarlar var onlardan edinmeye çalışın. Bunlar aracın şarjı açısından size yolda giderken falan çok önemli bilgiler sunacaklardır. En azıdan alternatör bozulup şarj düştüğünde (ki o zaman sadece Akü'nün depoladığı şarj bitene kadar araç yolda gidebilir) O esnada ne yapacağınızı kararlaştırıp ona göre bi pozisyon alabilirsiniz.
Bizim araçlarda EGR problemli derler ama benim araçta şu ana kadar hiç EGR problemi veya tıkanması yaşanmadı.
Ancak zaman zaman düzensiz rölanti, arada bir rölantideyken stop etme problemlerini bertaraf etmek için rölanti ayarlayıcısı (ki ucuz bir parçadır) ya temizletebilir ya da yeniletebilirsiniz. Aynı şekilde 2-3 senede bir belki komple emme manifoldunu söküp ustalar onun içini güzelce bir boğazlarını falan temizlerse fevkalde olur. Oralarda zaman içerisinde çok fazla yağ-kir birikiyor.
Benim araçta ben şu ana kadar Hava Debimetresi, Endüksiyon Bobini ve Enjektör arızası-bozulması problemi 20 senedir yaşamadım. Herhalde hep şu ana kadar BP, Shell, Opet gibi benzinliklerden benzin almam da buna olumlu etki sağlamıştır diye düşünüyorum.
Benzin Pompasını muhakkak değiştirtin. Ne zaman arızalanacağı ve yolda bırakacağı belli olmaz. Çıkma (halen çalışan) benzin pompasını da atmayın. Aracın yedek lastiğinin olduğu yerde jantın içerisinde torbaya sarıp koyun ki yarın öbürgün yeni bile olsa benzin pompası arızalandığında usta yol yardımı yapıp geldiğinde kolaylıkla bagajdaki eski pompayı geri takabilsin.
Bizim bu araçların bir problemi de kaportadan motora benzin gidiş-geliş hattını sağlayan 2 adet hortumun zaman içerisinde yıpranarak yavaş yavaş benzin kaçırmaya başlaması ve zamanında müdahale edilmesse yangına bile yol açacak tehlike yaratması.
Ancak bunda endişelenecek bir durum yok. Borular benzin kaçırmaya başladığında muhakkak siz şöför mahallinden hafif bir benzin kokusu duymaya başlarsınız.. Dolayısıyla hortumları aracı durdurup elle kontrol ettikten sonra boruları değiştirtmeniz için bol bol süreniz var. Güvenle herhangi bir ustaya gidebilirsiniz. Her ustada o hortumlardan bulunur. Onları değiştirirler, basit 2 kelepçe ile de sabitlerler.
(Benzin hortumları fabrika çıkışı, orjinal olarak uçları rakorlu olacak şekilde geliyor ama o rakorlara gerek yok. Onlar kesilip düz hortum takmakta hiçbir sakınca yok ki zaten yaşı 20'ye gelmiş her Vectra'nın motora giren geliş-gidiş benzin hortumalarına aynı müdahale yapılmıştır diye tahmin ediyorum.)
Hidrolik Direksiyon rakorları patlayabilir. Benim başıma gelmişti. Haliyle bu durumda direksiyon taş gibi oluyor özellikle araç dururken. O yüzden bu hidrolik direksiyon gidiş-geliş rakorlarını değiştirtmeyi düşünebilirsiniz.
Direksiyonda bir miktar boşluk olabilir. Bu bu yaştaki bir araç için normal bir durum ama yüksek hızda otobanda bile herhangi bir stabilizasyon sorunu yaşamassınız o bakımdan içiniz rahat olsun. Bizim bir de bu araçların aerodinamiği diğer araçlara göre çok çok iyi olduğu için gayet konforlu ve yüksek hızlarda da tasasrrufludur aynı zamanda. Ancak süspansiyon konforu ve yol gürültüsünü alma konusunda maalesef bizim araçlar o kadar iyi değiller. Ha Clio'dan daha iyi olabilirler ama bizim araçların en büyük konfor sorunlarından biri de amortisörlerinin çok sert olması. Artık ona da yapacak birşey yok ama bizim bu araçların onun sayesinde yol tutuşu da gayet iyidir diye tahmin ediyorum. Ben çoğu bildiğim viraja eğer trafik yoksa 80-90 km hızla girdiğim olur araç banamısın demez hiç kaçırma savrulma yapmadan alır virajı. Ama tabii bu nadir yaptığım atraksiyonlardan.
Ha bizim bu araçların Z-Rot ları işte maalesef herhalde süspansiyonun sertliğinden dolayımıdır nedir sık arızalanan parçalardan. Özellikle ön takımlada Z-Rotlar olsun, tekerlerin alt salıncağa falan bağlandığı noktalarda sallantı-oynama-boşluk varsa muhakkak değiştirtin. Bu çok önemli. Neyse ki bu parçalar öyle çok pahalı parçalar değiller.
Genleşme Kabı içinde su seviyesi görülmeyecek derecede kirlenmişse muhakkak değiştirin. Bizim araçlara mavi antifriz kullanılıyor bu arada onu ihmal etmeyin.
Genel olarak yağ kaçaklarına dikkat edin. Eğer yukarlardan biryerden yani motoru indirmeye gerek kalmadan halledilebilecek üst kapak contası gibi yerlerden yapıyorsa sızıntıyı çok da bir sorun teşkil etmez ama yağ kaçakları daha aşşağılarda bir yerde ise o araçtan uzak durmak faydalı olabilir.
Bizim araçların bir kronik sorunu da emme manifoldunun çatlaması ve egzoz gazı kaçırması (bu aynı zamanda aracın çekişini de düşük devirlerde bir miktar olumsuz etkiliyor) Emme manifoldu kaynak yapılsa dahi zamanla yine aynı arıza nüksediyor. Ucuz bir parçadır değiştirin. Çünkü yolda giderken de o egzoz gazı eser miktarda sürücü kabinine sızıyor, insan farkediyor o kokuyu.. Sağlık için tehdit)
Bujilerde çift tırnaklı Bosch bujiyi tercih edin ama yoksa tek tırnaklılar da iş görür.
Yani bunlar geliyor benim aklıma.... Başka önemli birşey aklıma gelirse yazarım.
Ha fan müşürlerini değiştirtin mesela... Ne zaman arıza vereceği belli olmaz. Hararet önemli.
Periyodik bakımlarda yağ, hava, benzin, polen filtresi değişimi, Komple yağ ve buji değişimini söylememe gerek yok sanırım.
Ha Ön ve arka lastiklere giren fren hortumlarını kontrol edin. Bu parçalar önemli. Hatta iyisiyle değiştirtin. Ben 2 sene evvel hepsini değiştirtmiştim. Fren sistemi her ne kadar en az bakım gerektiren sistem olsa da aracın aslında en hayati parçası/mekanizması. 20 yaşını geçmiş bir aracın ne zaman fren hortumlarının patlayacağı da belli olmaz. Aman diyeyim.