yağ konusu aslında hep sürüncemedeydi. bizde aslını opelin orjinal yağcısı texaco ya sorduk. laboratuvardan bir mühendis bizi aydınlattı.
yağ 3 çeşit ilki eski yani bizim amerikanlarda kullandığımız ve elektronik olmayan tüm şanzımanlarda kullandığımız dexton 1. aslında bildiğimiz direksiyon yağı.
sonra dexton 2 çıkıyor. beyinli ve elektronik şanzımanlarda kullanılıyor. beyinli derken benm omega ve vectra gibi tam otomatik ve elektronik destekli şanzımanlardan bahsediyorum.
sonra dsg gibi 6-7 ileri şanzımanlar geliyor. bunlarada dexton 3 konuluyor. dexton 3 2den daha ince ve özellikli. bu yüzden genelde son sistem şanzımanlarda ve texaconun söylediğine göre otomatik vitesli ağır araçlarda kullanılıyor. otobüs kamyon tır gibi. tabi onların otomatik şanzıman işi yakın bir zamanda başladığından dexton 3 konuluyor.
peki bizim sanayici ne yapıyor.
yeni yağ çıkınca bundan konulur diyip koyuyor. sonra orjinaline göre daha ince veya daha özellikli olan yeni yağ şanzımana uyum sağlamıyor. hafif problemli halde geziliyor.
bizim bu meseleyi sorma nedenimiz olan ankaradan barış arkadaşımızın eski kasa astra aracının yazın problemli olması kışın düzelmeside bu yüzden. dexton 3 yazın sıcakda dahada inceliyor ve şanzımanın içinde yapması gereken basıncı veya görevi her ne ise onu yapamıyor. geç vites atma yada basıp gidememe gibi sorunlar oluşuyor.
ve biz halen o yağı koyan ustaya güvenip aracımızı ve dolayısıyla canımızı paramızı emanet ediyoruz.
ha bu yağ 3 çeşit derken biraz daha açayım. mesela markalar şanzımana göre özel yağ istiyorlar. bu özel dediğim kısım ise ne biliyim mesela üst dayanma ısısı, alt donma ısısı veya viskositesinin (yani akıcılığının) değişme ısıları. öyle hemen dexton 2 koy demekle olmuyor. ama özel yağ demek özel bir fiyat anlamına geldiğinden, türkiye şartlarına uygun yağlar zaten piyasada oluyor. ve bu yağları kullanmak problem çıkarmıyor.
önemli olan dexton 2 koyulacağına dexton 3 konulmaması.
ben bunları geçen sene barışın aracının problemini araştırırken öğrendim. yoksa ben bile yanlış biliyordum.