Bu yağ değişimi ve hangi yağın konulacağı hususunda farklı başlıklar altında çok şeyler söylendi. Bu nedenle konuyu toparlamanın faydalı olacağını düşündüm.
Ot. şanzıman yağlarının 3-4 kerede boşaltılması gerektiği söylenir durur. Yani tapayı açıp boşaltıyorsunuz, çıkan yağ kadar doldurup, birkaç yüz km sonra tekrar boşaltıp tekrar yeni yağ koyuyorsunuz ve bunu 3-4 kez tekralıyorsunuz. Yaklaşık 12-13 litre yağ kullanıldığı için, 4 litre orijinal yağ 70 ytl + işçilik= 90 ytl civarındaki yağ ve işçilik maliyeti 3-4 katına çıkıyor, gereksiz yere zaman kaybediliyor ve hepsinden ötesi eski ve yeni yağ karıştığı için hiçbir zaman yağ tam olarak yenilenmiş olmuyor. 3-4 kez boşaltımın nedeni tork konvertörünün boşaltılamamasıdır. Ancak ben kendi tecrübemi yararlı olması dileğiyle paylaşmak istiyorum
Aracı lifte almadan önce ot. şanzıman yağ çubuğunu çekiyorsunuz. Aracı lift ile kaldırdıktan sonra geniş (ağzı geniş kap yada derin tepsi benzeri) ve boş bir kab temin ederek boşaltım tapasını söküyorsunuz, böylelikle 2 litre civarında yağ çıkıyor. Bundan sonra şanzıman hararetinin düşürüldüğü soğutma sisteminin de iyice boşaltılması için şanzımandan çıkarak şanzıman radyatörüne giden ve soğutulmuş yağın tekrar şanzımana dönmesini sağlayan iki rekor (hortum)'un şanzıman tarafındaki bağlantılarını söküyorsunuz (ki pek çok model de basitçe sökülen bir mekanizma söz konusudur). Böylelikle bir miktar daha yağ çıkacaktır. Burada kap sayısı artırılabilir, yani hem şanzıman tapası altına, hemde bu rekorların olduğu kısma tutulur; yada geniş kap tek başına bu işi görebilir. Tork konvertörünün boşaltılması için öncelikle araç indirilerek yağ çubuğu yerine güzelce takılır ve tekrar araç kaldırılır. Yağ soğutma hortumlarının söküldüğü ve şanzıman üzerinde alt alta yer alan iki delikten üsttekini uygun bir şekilde tıkayarak, hava kompresörünün tabancası ile alttaki yuvadan şanzıman içerisine kontrollü ve hafif hafif hava verilir. Bu esnada boşaltım tapasından tekrar yağ çıkmaya başlayacaktır. Yağ çıkışı bittiğinde işleme 15-20 dk ara verilerek tekrar hava verme işlemi uygulanır. Hatta yağ soğutma hortumu bağlantı yuvasını tıkamadan hafifçe hava verilebilir, maksat içeride yağ kalmasın. Böylelikle bir miktar daha yağ çıkması muhtemeldir. Çıkan yağlar 4-5 litrelik boş bir yağ bidonuna doldurulduğunda yağ seviyesi 4 litreyi gösteriyorsa yağın tamamı boşalmış demektir. Tabiiki ot. şanzımanınızda boşaltım işlemine başlamadan önceki sıcak kontrolündeki yağ seviyeniz eksik yada fazla değilse.. Eğer böyleyse yağınız 4 litreden az yada fazla çıkacaktır. Yağ tamamen boşalmışsa, tapayı kapatın, rekorları güzelce yerine takın ve aracı liftten indirin. Artık yeni yağınızı kontrollü olarak olarak, yağ çubuğuna uygun bi aparat takmak suretiyle bir miktar doldurabilirsiniz. Yağ tork konvertörüne hemen dolmayacağı için bu işlemi dikkatlice yapın. Yaklaşık 3.5 litre civarında dolumdan sonra aracı çalıştırarak (kısa bir süre) sirkülasyon yaptırarak, seviyeyi kontrol edin. Toplamda yaklaşık 4 litreye tamamlayın (Astra g tam 4 litre alıyor). Aracı tekrar çalıştırarak vitesler arası geçiş yaptıktan sonra biraz dolaşarak seviyeyi operasyon sıcaklığında tekrar kontrol edin. Bu kontrolde ot. şanzıman yağı kontrol ilkelerine uyun. Ayrıca şanzıman yağı soğutma sistemi hortumlarından ve tapadan bi sızma olup-olmadığını da kontrol edin. Yağ seviyesi olması gereken yerdeyse herşey tamamdır. Af 13-II, AF 17 ve AF 20 tip şanzımanlar için üreticinin (Opel) tavsiye ettiği yağ, 19 40 767 katalog nolu, 1 litrelik GM özel sıvıdır (Litresi 18 ytl). Opel, diğer dexron II spesifikasyona sahip yağların (mobil ATF 220 gibi) kullanılmaması gerektiğini belirtiyor.
(Yukarıdaki bilgiler Astra g'nin AF 13-II tipli şanzımanı için verilmiştir. Benzer tipler için de bu metodun uygulanması mümkün olabilir. Karar sizin. Ben şanzıman yağını bu şekilde değiştirdim, vites geçişleri rahatladı. Filtreyi değiştirmedim, bunun için şanzımanın sökülmesi gerekiyor ve masraflı bi iş.)
Selamlar..
Ot. şanzıman yağlarının 3-4 kerede boşaltılması gerektiği söylenir durur. Yani tapayı açıp boşaltıyorsunuz, çıkan yağ kadar doldurup, birkaç yüz km sonra tekrar boşaltıp tekrar yeni yağ koyuyorsunuz ve bunu 3-4 kez tekralıyorsunuz. Yaklaşık 12-13 litre yağ kullanıldığı için, 4 litre orijinal yağ 70 ytl + işçilik= 90 ytl civarındaki yağ ve işçilik maliyeti 3-4 katına çıkıyor, gereksiz yere zaman kaybediliyor ve hepsinden ötesi eski ve yeni yağ karıştığı için hiçbir zaman yağ tam olarak yenilenmiş olmuyor. 3-4 kez boşaltımın nedeni tork konvertörünün boşaltılamamasıdır. Ancak ben kendi tecrübemi yararlı olması dileğiyle paylaşmak istiyorum
Aracı lifte almadan önce ot. şanzıman yağ çubuğunu çekiyorsunuz. Aracı lift ile kaldırdıktan sonra geniş (ağzı geniş kap yada derin tepsi benzeri) ve boş bir kab temin ederek boşaltım tapasını söküyorsunuz, böylelikle 2 litre civarında yağ çıkıyor. Bundan sonra şanzıman hararetinin düşürüldüğü soğutma sisteminin de iyice boşaltılması için şanzımandan çıkarak şanzıman radyatörüne giden ve soğutulmuş yağın tekrar şanzımana dönmesini sağlayan iki rekor (hortum)'un şanzıman tarafındaki bağlantılarını söküyorsunuz (ki pek çok model de basitçe sökülen bir mekanizma söz konusudur). Böylelikle bir miktar daha yağ çıkacaktır. Burada kap sayısı artırılabilir, yani hem şanzıman tapası altına, hemde bu rekorların olduğu kısma tutulur; yada geniş kap tek başına bu işi görebilir. Tork konvertörünün boşaltılması için öncelikle araç indirilerek yağ çubuğu yerine güzelce takılır ve tekrar araç kaldırılır. Yağ soğutma hortumlarının söküldüğü ve şanzıman üzerinde alt alta yer alan iki delikten üsttekini uygun bir şekilde tıkayarak, hava kompresörünün tabancası ile alttaki yuvadan şanzıman içerisine kontrollü ve hafif hafif hava verilir. Bu esnada boşaltım tapasından tekrar yağ çıkmaya başlayacaktır. Yağ çıkışı bittiğinde işleme 15-20 dk ara verilerek tekrar hava verme işlemi uygulanır. Hatta yağ soğutma hortumu bağlantı yuvasını tıkamadan hafifçe hava verilebilir, maksat içeride yağ kalmasın. Böylelikle bir miktar daha yağ çıkması muhtemeldir. Çıkan yağlar 4-5 litrelik boş bir yağ bidonuna doldurulduğunda yağ seviyesi 4 litreyi gösteriyorsa yağın tamamı boşalmış demektir. Tabiiki ot. şanzımanınızda boşaltım işlemine başlamadan önceki sıcak kontrolündeki yağ seviyeniz eksik yada fazla değilse.. Eğer böyleyse yağınız 4 litreden az yada fazla çıkacaktır. Yağ tamamen boşalmışsa, tapayı kapatın, rekorları güzelce yerine takın ve aracı liftten indirin. Artık yeni yağınızı kontrollü olarak olarak, yağ çubuğuna uygun bi aparat takmak suretiyle bir miktar doldurabilirsiniz. Yağ tork konvertörüne hemen dolmayacağı için bu işlemi dikkatlice yapın. Yaklaşık 3.5 litre civarında dolumdan sonra aracı çalıştırarak (kısa bir süre) sirkülasyon yaptırarak, seviyeyi kontrol edin. Toplamda yaklaşık 4 litreye tamamlayın (Astra g tam 4 litre alıyor). Aracı tekrar çalıştırarak vitesler arası geçiş yaptıktan sonra biraz dolaşarak seviyeyi operasyon sıcaklığında tekrar kontrol edin. Bu kontrolde ot. şanzıman yağı kontrol ilkelerine uyun. Ayrıca şanzıman yağı soğutma sistemi hortumlarından ve tapadan bi sızma olup-olmadığını da kontrol edin. Yağ seviyesi olması gereken yerdeyse herşey tamamdır. Af 13-II, AF 17 ve AF 20 tip şanzımanlar için üreticinin (Opel) tavsiye ettiği yağ, 19 40 767 katalog nolu, 1 litrelik GM özel sıvıdır (Litresi 18 ytl). Opel, diğer dexron II spesifikasyona sahip yağların (mobil ATF 220 gibi) kullanılmaması gerektiğini belirtiyor.
(Yukarıdaki bilgiler Astra g'nin AF 13-II tipli şanzımanı için verilmiştir. Benzer tipler için de bu metodun uygulanması mümkün olabilir. Karar sizin. Ben şanzıman yağını bu şekilde değiştirdim, vites geçişleri rahatladı. Filtreyi değiştirmedim, bunun için şanzımanın sökülmesi gerekiyor ve masraflı bi iş.)
Selamlar..
Son düzenleme: