Otomatik Şanzıman Yağının Bir Kerede Değiştirilmesi

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan Seyf
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

Seyf

Banlanan Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
4 Ara 2006
Mesajlar
229
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
52
Siteyi ziyaret et
Bu yağ değişimi ve hangi yağın konulacağı hususunda farklı başlıklar altında çok şeyler söylendi. Bu nedenle konuyu toparlamanın faydalı olacağını düşündüm.

Ot. şanzıman yağlarının 3-4 kerede boşaltılması gerektiği söylenir durur. Yani tapayı açıp boşaltıyorsunuz, çıkan yağ kadar doldurup, birkaç yüz km sonra tekrar boşaltıp tekrar yeni yağ koyuyorsunuz ve bunu 3-4 kez tekralıyorsunuz. Yaklaşık 12-13 litre yağ kullanıldığı için, 4 litre orijinal yağ 70 ytl + işçilik= 90 ytl civarındaki yağ ve işçilik maliyeti 3-4 katına çıkıyor, gereksiz yere zaman kaybediliyor ve hepsinden ötesi eski ve yeni yağ karıştığı için hiçbir zaman yağ tam olarak yenilenmiş olmuyor. 3-4 kez boşaltımın nedeni tork konvertörünün boşaltılamamasıdır. Ancak ben kendi tecrübemi yararlı olması dileğiyle paylaşmak istiyorum

Aracı lifte almadan önce ot. şanzıman yağ çubuğunu çekiyorsunuz. Aracı lift ile kaldırdıktan sonra geniş (ağzı geniş kap yada derin tepsi benzeri) ve boş bir kab temin ederek boşaltım tapasını söküyorsunuz, böylelikle 2 litre civarında yağ çıkıyor. Bundan sonra şanzıman hararetinin düşürüldüğü soğutma sisteminin de iyice boşaltılması için şanzımandan çıkarak şanzıman radyatörüne giden ve soğutulmuş yağın tekrar şanzımana dönmesini sağlayan iki rekor (hortum)'un şanzıman tarafındaki bağlantılarını söküyorsunuz (ki pek çok model de basitçe sökülen bir mekanizma söz konusudur). Böylelikle bir miktar daha yağ çıkacaktır. Burada kap sayısı artırılabilir, yani hem şanzıman tapası altına, hemde bu rekorların olduğu kısma tutulur; yada geniş kap tek başına bu işi görebilir. Tork konvertörünün boşaltılması için öncelikle araç indirilerek yağ çubuğu yerine güzelce takılır ve tekrar araç kaldırılır. Yağ soğutma hortumlarının söküldüğü ve şanzıman üzerinde alt alta yer alan iki delikten üsttekini uygun bir şekilde tıkayarak, hava kompresörünün tabancası ile alttaki yuvadan şanzıman içerisine kontrollü ve hafif hafif hava verilir. Bu esnada boşaltım tapasından tekrar yağ çıkmaya başlayacaktır. Yağ çıkışı bittiğinde işleme 15-20 dk ara verilerek tekrar hava verme işlemi uygulanır. Hatta yağ soğutma hortumu bağlantı yuvasını tıkamadan hafifçe hava verilebilir, maksat içeride yağ kalmasın. Böylelikle bir miktar daha yağ çıkması muhtemeldir. Çıkan yağlar 4-5 litrelik boş bir yağ bidonuna doldurulduğunda yağ seviyesi 4 litreyi gösteriyorsa yağın tamamı boşalmış demektir. Tabiiki ot. şanzımanınızda boşaltım işlemine başlamadan önceki sıcak kontrolündeki yağ seviyeniz eksik yada fazla değilse.. Eğer böyleyse yağınız 4 litreden az yada fazla çıkacaktır. Yağ tamamen boşalmışsa, tapayı kapatın, rekorları güzelce yerine takın ve aracı liftten indirin. Artık yeni yağınızı kontrollü olarak olarak, yağ çubuğuna uygun bi aparat takmak suretiyle bir miktar doldurabilirsiniz. Yağ tork konvertörüne hemen dolmayacağı için bu işlemi dikkatlice yapın. Yaklaşık 3.5 litre civarında dolumdan sonra aracı çalıştırarak (kısa bir süre) sirkülasyon yaptırarak, seviyeyi kontrol edin. Toplamda yaklaşık 4 litreye tamamlayın (Astra g tam 4 litre alıyor). Aracı tekrar çalıştırarak vitesler arası geçiş yaptıktan sonra biraz dolaşarak seviyeyi operasyon sıcaklığında tekrar kontrol edin. Bu kontrolde ot. şanzıman yağı kontrol ilkelerine uyun. Ayrıca şanzıman yağı soğutma sistemi hortumlarından ve tapadan bi sızma olup-olmadığını da kontrol edin. Yağ seviyesi olması gereken yerdeyse herşey tamamdır. Af 13-II, AF 17 ve AF 20 tip şanzımanlar için üreticinin (Opel) tavsiye ettiği yağ, 19 40 767 katalog nolu, 1 litrelik GM özel sıvıdır (Litresi 18 ytl). Opel, diğer dexron II spesifikasyona sahip yağların (mobil ATF 220 gibi) kullanılmaması gerektiğini belirtiyor.

(Yukarıdaki bilgiler Astra g'nin AF 13-II tipli şanzımanı için verilmiştir. Benzer tipler için de bu metodun uygulanması mümkün olabilir. Karar sizin. Ben şanzıman yağını bu şekilde değiştirdim, vites geçişleri rahatladı. Filtreyi değiştirmedim, bunun için şanzımanın sökülmesi gerekiyor ve masraflı bi iş.)
Selamlar..
 
Son düzenleme:
eline sağlık çok güzel açıklamışsın. yeri gelmişken bu tecrübeye güvenerek otomatik şanzuman yağının nasıl kontrol edildiğini sormak istiyorum. çubuğun üzerinde 20 derecede ve 80 derecede olmak üzere iki farklı min ve maks seviyesi mevcut. ancak ben birkaç kez ustalara yaptırdığım ölçürmede, her seferinde de bu iki farklı seviye arasında olmadığını gördüm. kendi deneyimlerimde de yağ soğukken veya sıcakken yaptığım denemelerde hiç bu iki farklı seviye arasına denk getiremedim seviyeyi.

gördüğüm ölçme yöntemlerinde ise kimisi el frenini çektirip vitesi geri taktırıyor, kimisi yine el freni çekili tüm vites konumlarına sıra ile gezdiriyor.

bunların hengisi doğru veya doğru ölçüm yöntemi nedir. tekrar teşekkürler.
 
mbilici'ye

Ot. şanzıman seviye kontrolü işlemi, bildiğim kadarıyla bazı farklılıklar arz edebiliyor. Özellikle Opel eski nesil ot. şanzımanlarda bu böyle. Öncelikle araç düz bir zemine park edilerek vites P konumuna alınıyor ve el fireni iyice aktif edilip tekerlere takoz konmak suretiyle emniyete alınıyor. Sonra araç her bir vitesi hissedecek biçimde vites kolu P'den 1'e kadar çekiliyor. Aynı şekilde R (geri)'ye kadar getiriliyor ve bu konumda (R) bıraklıyor. Bu işlemler motor rölantide çalışır vaziyette iken yapılıyor ve asla gaz verilmiyor. Daha önceden motor kaputu açılmış olduğu için seviye kontrolü hızla yapılarak, vites R konumundan P'ye alınarak şanzıman basıncı düşürülüyor. Ancak Astra g'ler ve diğer bazı modellerde buna (R konumunda kontrole) gerek yok, kontrol P konumunda yapılıyor. Ben aynı şekilde vites geçişlerini yaparak P'de operasyon sıcaklığında kontrol yapıyorum. Soğuk kontrolün tam sıhhatli olacağını düşünmüyorum. Zira yağ çubuğunun üzerinde 20 derecede bu seviyede olmalı demeye getiren bir çizgi (alttaki) var, malum. Ancak sıcaklığın 20 derece olduğundan nasıl emin olacağız? Operasyon sıcaklığında bu problem yok. Hararet ibresi 90 derece civarında ise, seviye azami üst çizgide olmalıdır. Ayrıca bu operasyon sıcaklığına araç kullanılmak suretiyle ulaşılmalı, yani şanzıman yağı da tahrik edilmelidir. Aksi takdirde operasyon sıcaklığı değil, 80-90 derece denilirdi, diye düşünüyorum.
Selamlar..
 
99 model B kasa otomatik corsanın şanzımanı aşağıdakilerden hangisidir.

b) Af 13-II
c) AF 17
d) AF 20
 
selamlar. 95 f kasa astra için hangi yağı kullanmalıyım. ve mkaç litre alır. yukardıa anlatınaln yağ çubuğu kontrol ,işleminde benim aracım için P de bakılması mı normaldir. yardımlarınız için teşekkürler.
 
yag kontrolü otomatik fiteslerde fites r-p arasinda hareket ettirip sonradan p konumun a getirilp kontrol edilir,burda cubukta 20 derece motor soguk ken normal yaz sicagi konumu, digeri motor sicak ken kontrol edilen noktalari gösterirbu bütün otomatiklerde böyledir. bu arada arac düz yolda olacak dogru ölcüm icin...
 
Arkadaşlar astra g aracıma otomatik şanzımanı yağ kaçırmış ve neredeyse hiç yağ kalmamış. Kaç litre yağ koymalıyım acaba tşk ediyorum
 
Arkadaşlar astra g aracıma otomatik şanzımanı yağ kaçırmış ve neredeyse hiç yağ kalmamış. Kaç litre yağ koymalıyım acaba tşk ediyorum

Otomatik araç da yağ kaçağı olmaz ya bir yerde patlak filan vardır. Önce onun bulunmasıgerek. Ya değil ise şanzuman kavrulur.
 
Arkadaşlar astra g aracıma otomatik şanzımanı yağ kaçırmış ve neredeyse hiç yağ kalmamış. Kaç litre yağ koymalıyım acaba tşk ediyorum

Komple boşaltıp 4 litre doldurmak gerekte nerede kaçırdığı önemli önce onun bulunması gerekir. Karter keçesinde yada tapada damlatma var mı?
 
Geri
Üst