Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan gradient
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Ynt: Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

onderak link' Alıntı:
- ben kendi adima bu kadar ayrintiya bakmiyorum. Baktigim tek sey su gun. Yani bugun aylik 400 lira mazota para vermisim. Arac benzinli olsaydi en az 700 lira verirdim ayni yola, ayni aya :) die dusunuyorum.. para insanda her gun olan bisey deil cunku. Bugun var yarin yok.


Aynen. Zaten bunu kastediyorum sürekli yaşattığı ekonomi hissi diyerek. Sonradan benzinli ile aynı fiyata gitsede çok km yapan, dizele yönelme ihtiyacı olan insanlara kullanım süresince daha ucuza binme imkanını sunması yeter.
 
Ynt: Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

Ben yakıtı kastetmedim 1,3 motor daha büyük araçlarda uzun ömürlü olmaz dediniz onu kastettim neye göre bunu söylediniz.
 
Ynt: Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

Bunca senedir piyasada birçok aracı gördüm, inceledim, kullandım, 1.3 fiat dizel motorunun ne dobloda ne fierinoda ne de linea, albea da sorun çıkardığını duymadım. Aracımı satın alırken dayanıklı bir motora sahip olduğu için tercih ettim. Genel beklentileri karşıladığını düşünüyorum. İnsanoğlunun doğası gereği hep fazlasını isteriz. 1.6 olsa daha iyi olurdu tabiki ama tüketim, performans ve dayanıklılık olarak cüssesine göre oldukça iyi bir motor. MTVyi öderken de yaşadığınız haz bambaşka :)
 
Ynt: Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

hakkinenk link' Alıntı:
Bunca senedir piyasada birçok aracı gördüm, inceledim, kullandım, 1.3 fiat dizel motorunun ne dobloda ne fierinoda ne de linea, albea da sorun çıkardığını duymadım. Aracımı satın alırken dayanıklı bir motora sahip olduğu için tercih ettim. Genel beklentileri karşıladığını düşünüyorum. İnsanoğlunun doğası gereği hep fazlasını isteriz. 1.6 olsa daha iyi olurdu tabiki ama tüketim, performans ve dayanıklılık olarak cüssesine göre oldukça iyi bir motor. [size=10pt]MTVyi öderken de yaşadığınız haz bambaşka :)[/size]

Tabi bu da var. 1.6 ile aynı yaksa bile Türkiye'de yıllık maliyet ölçüsünde daha hesaplı oluyor. Aynı tüketimde 1.6 ya göre aynı para ile yaklaşık 1500 km daha fazla yol yapar yılda.
 
Ynt: Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

recepakcay link' Alıntı:
Ben yakıtı kastetmedim 1,3 motor daha büyük araçlarda uzun ömürlü olmaz dediniz onu kastettim neye göre bunu söylediniz.

batu abinin kasteddiği sanırım şu. Bildiğiniz üzere motor ömrü gerçekte, yapılan km ile ölçülmez, çevirilen devir sayısı ile ölçülür. Bu durumda 1.6 lık dizelin 2000 devirde taşıdığı kasayı 1.3 3000 de taşırsa aynı rahatlıkla, o zaman 1.3 motor mevcut olan ömrünü birim zamanda daha fazla devir çevirmesi sebebi ile 1.6 ya göre çok daha erken km de, yılda tamamlayacaktır. Bu da neticede daha erken motor bitmesi demektir.
 
Ynt: Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

eketen link' Alıntı:
batu abinin kasteddiği sanırım şu. Bildiğiniz üzere motor ömrü gerçekte, yapılan km ile ölçülmez, çevirilen devir sayısı ile ölçülür. Bu durumda 1.6 lık dizelin 2000 devirde taşıdığı kasayı 1.3 3000 de taşırsa aynı rahatlıkla, o zaman 1.3 motor mevcut olan ömrünü birim zamanda daha fazla devir çevirmesi sebebi ile 1.6 ya göre çok daha erken km de, yılda tamamlayacaktır. Bu da neticede daha erken motor bitmesi demektir.

Bu teorinin bu şekilde açıklanabilmesi için büyük kasayı taşıyan 1,3 motorun rölantisinin 1500-2000 devir, 100 km/h hızda seyredebilmek için 4000 devir filan çeviriyor olması gerekir ki böyle bir durum yok. Motor ömrünü yapılan devirle açıklama teorisi kendi içerisinde mantıklıdır ancak bu durumu açıklamak için doğru bir teori sayılmaz.

Ağır kasayı taşıyan ve hafif kasayı taşıyan iki aynı motorun ömürlerinde bir nebze kısalma olacaktır. Ama bu ne kadar hisedilir bir fark yaratır? O zaman sürekli 5 kişi ile seyahat eden palio, sürekli tek kişi ile seyahat eden astra j ile aynı motor ömrüne sahip olacaktır. Motorun kullanım ömrünü etkileyecek yük harici bir sürü parametre vardır. Dolayısıyla yük durumunun motor ömrüne etkisini tek başına ölçümlemek pek mümkün değil.

Astra J 1,3 piyasadaki diğer 1,6 larla aynı yakıyor benim  gözlemim ama karşılaştırdığımız 1,6 dizeller 1400-1500 kg boş ağırlıkta değil ve 215 tabanlı 17 jant kullanmıyor bir çoğu. Genelde 195 - 205 tabanlı 16 jant kullanıyor ki benim görüşüm bir focus yada golf bu ağırlıkta ve lastik kombinasyonuyla 0,5- 1,0 lt gibi şu ankinden fazla yakacaktır. Opel'in yaptığı yanlış şurada: Bu kasayı bu kadar ağır yapmayacaktı. Hadi yaptın ondan sonraki büyük hata ise 1,3 dizelde 215 - R17 lastik kombinasyonunu sunmaması gerekirdi. Bu hatalar sonucu 1,6 kadar yakan ama o kadar gidemeyen 1,3 bir araba.
 
Ynt: Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

bu fark çok açıktır.. şöyle örnek verelim, sürekli ağır işlerde çalışan bir insanın (inşaat v.b ) rahat çalışan bir insana göre daha çabuk çökmesi gibi !! eketen kardeşiminizin örneğide çok doğru bir tespit..
 
Ynt: Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

Ne yazıkki kulaktan dolam haberlere inanıyoruz hiç araştırma yapmadan karar veriyoruz . Başımdan geçen bir örneği paylaşmak istiyorum . ֖nceki aracım 2001 model vectra 1.8 benzinli araçtı . Satışa çıkardım müşterisi geldi baktı etti birde sürmek istedi izin verdim . Adam 1 .  vitesle kaldırıp yaklaşık 10 km hıza ulaştıktan sonra vitesi 3 e attı ve gazı köklemeye çalıştı doğal olarak gaz yemedi araç hemen müdahele ettim  daha aracı almadın şanzımanı indircen filan durdurdum . Adamın yorumu beğenmedim sorunlu motoru gaz yemiyor bu araba ben arabadan anlarım 1.8 motor bu 4. viteste bile gazı yemesi lazım . Tamam dayı dedim araba bozuk döndüm geldim daha sonra aracı rahat bir şekilde satmıştım :D
 
Ynt: Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

Burock3427 link' Alıntı:
Bu teorinin bu şekilde açıklanabilmesi için büyük kasayı taşıyan 1,3 motorun rölantisinin 1500-2000 devir, 100 km/h hızda seyredebilmek için 4000 devir filan çeviriyor olması gerekir ki böyle bir durum yok. Motor ömrünü yapılan devirle açıklama teorisi kendi içerisinde mantıklıdır ancak bu durumu açıklamak için doğru bir teori sayılmaz.

Aksine rölanti ve sabit hızdaki devir sayısının son devir bandında olmasının bununla hiç alakası yok. Kuram olan, motor ömrünün devir adedi ile ölçülmesinin gerçek hayattaki gerçekleşmesi çok daha barizdir. Örnekte verdiğiniz rölanti devrinin zaten bir etkisi yok çünkü adı üstünde rölanti devri yani yük altında olmayan çalışma koşulu. 100 km/h deki devir hesabı ise gerçek şartlarda çok daha zorlayıcı. Şöyleki siz günlük hayatta aracınıza yük yüklersiniz, birkaç kişi binersiniz, yokuş çıkarsınız, yokuşta aracı kaldırırsınız, belli bir akselerasyon ve esneklik istersiniz. Bunlar da x bir kasada küçük motorun büyük motora göre daha fazla zorlanması yani daha fazla devir çevirmesi, daha fazla basınca-baskıya maruz kalması demektir. Bu da bahsettiğimiz kuram ın gerçek hayatta çok daha etkili şekilde işlediğini gösterir.
 
Ynt: Şehir Efsaneleri: "bu araba gaz yemiyor", "bu motor bu kasayı çekmiyor" vb. !

eketen link' Alıntı:
Aksine rölanti ve sabit hızdaki devir sayısının son devir bandında olmasının bununla hiç alakası yok. Kuram olan, motor ömrünün devir adedi ile ölçülmesinin gerçek hayattaki gerçekleşmesi çok daha barizdir. Örnekte verdiğiniz rölanti devrinin zaten bir etkisi yok çünkü adı üstünde rölanti devri yani yük altında olmayan çalışma koşulu. 100 km/h deki devir hesabı ise gerçek şartlarda çok daha zorlayıcı. Şöyleki siz günlük hayatta aracınıza yük yüklersiniz, birkaç kişi binersiniz, yokuş çıkarsınız, yokuşta aracı kaldırırsınız, belli bir akselerasyon ve esneklik istersiniz. Bunlar da x bir kasada küçük motorun büyük motora göre daha fazla zorlanması yani daha fazla devir çevirmesi, daha fazla basınca-baskıya maruz kalması demektir. Bu da bahsettiğimiz kuram ın gerçek hayatta çok daha etkili şekilde işlediğini gösterir.

Sanırım sizinle yakın şeyleri söylüyoruz ancak iki kavramı biraz karıştırıyoruz burada. Motor ömrünün devir sayısı ile alakalı olması ile yük durumu farklı iki parametre. Devir sayısı teorisine göre her motorun bir x cycle ömrü var. Genelde tüm mekanik sistemlerin olduğu gibi motordaki tüm hareketli parçaların belirli bir cycle yapabilecek ömrü vardır. Sanırım burada hem fikiriz. Bunu bir yana bırakalım yük altında ve daha az yük altında çalışan iki motorun yapabilecekleri maksimum cycle ömürleri tabiki farklıdır. Şöyle formüle edebilriz.

x=yük
y= maksimum cycle ömrü

Yük x olduğunda maksimum cycle ömrü y olsun.
Yük 2x olduğunda maksimum cycle ömrü y den küçük olur.

Sizin demek istediğiniz sanırım tam bu şekilde. Bunda hem fikirim. Ama benim buna eklemek istediğim şey ise motor ömrünü etkileyecek başka bir sürü parametre vardır. Ortam sıcaklığı, düz yada eğimli yerde kullanım, yakıt kalitesi, rodaj, sürüş tarzı, kullanılan yerin çok tozlu olması yada olmaması bile bir etken ki bunları çoğaltabiliriz.

Yukarıdaki örneğe dönersek yani aynı motora sahip 1000 kg ve 1500 kg boş ağırlıktaki iki araç olarak ele alırsak ağır olan aracın daha fazla yükle çalıştığı için motor ömrü diğerine göre daha kısa olacaktır (diğer tüm parametreleri eşit sayarsak) ama bunu cycle ömrüne bağlamak çok doğru olmaz demek istedim. Zira bu iki motorun aralarında bariz bir cycle farkı yoktur yani 100 bin km yol katetmek için yapacakları cycle sayısı çok farklı olmayacaktır. Ama yük farkından dolayı yıpranmaları farklı olacaktır.
 
Geri
Üst