Osram Xenarc Cool Blue
Xenonlarım 6000K Forza markaydı. Bi-Xenon için olan D2S ampullerdi. Rengi hafif maviye çalan kristal beyazdı. Görüntü dört dörtlük, aydınlatması da iyi ama siyah asfaltta ve yağmurlu havalarda aydınlatması istediğim gibi olmuyordu. Çünkü aynı hava koşullarında yanımdan 4300K Xenonlu bir araç geçerken onun aydınlatmasının daha iyi olduğunu görüyordum.
Sonunda battı balık yan gider deyip paraya kıyıp Osram Xenarc Cool Blue ampuller aldım. Işığın rengi 5000K. Karşıdan bakınca farlar hala beyaz duruyor. Görüntüde kayıp yok yani. Ama aydınlatma bambaşka oldu. Araştırmadım ama gördüğüm kadarıyla ışık şiddeti eski Forza'lardan kat kat fazla. Baya güçlü. renk olarak da çok hafif sarımsılık var. Bu da kötü havalarda da en iyi aydınlatmayı sağlıyor. Denemek için tek farı değiştirdikten sonra gündüz duvara karşı farları açtım. Osram gayet netken diğeri silik duruyordu.
Ampulu değiştirmek için farı komple söktüm. Çünkü far yükseklik seviyesini ayarlarken çerçeveye sürtme yapıyordu ve sağ sol farklı seviyede kalıyordu.
Merceğin çerçevesini üst kısımdan tıraşladım. Aynı şekilde kısa far tasının üst kısmını ve dış far çerçevesinin aynı bölgesini tıraşladım. Bir de komple far gövdesinin merceğin arkasına yakın kısımlarını kestim. Çünkü vidalarla yükseklik ayarı yaparken belli bir yerde mercek gövdeye deyip kastırıyordu. Artık far tasları ve mercek hiçbir yere değmiyor. Tüm bunlar 2 günümü aldı. Çünkü bizim Astra'ların farları çok dar ve Bi-Xenon gibi koca mercekler ucu ucuna sığıyor.
İş bittikten sonra önce mercek ve far tasının etrafını ısıya dayanıklı alüminyum bantla kapladım. Far tasını fara yerleştirdikten sonra da farın arkasındaki açıklıkları aynı bantla kapladım. Ancak içteki far motoruna bağlı far taslarıyla dış kısımdaki bantlar birbirine değmiyor. Bantın buraya denk gelen kısımlarını arkalı önlü bantlayıp birbirlerine yapışmamalarını sağladım. Ayrıca dıştakini daha gergin yapıştırıp bu teması engelledim.
Dışına aslında kap yapmayı düşündüm ama farın bulunduğu bölüm zaten daracık ve pek çok cihaz mevcut. (Alarmın sireni, LDR modülü, Amerikan park modülü, Bi-Xenon uzun modülü vs.)
Bantlama bitince ısıya dayanıklı siyah boyayla boyadım. En azından renk olarak sırıtmıyor artık.
Aslında farlardaki tüm ampulleri değiştirdim. Alttaki fotoğrafta şoför tarafı yenileriyle diğeri eskileriyle.
Xenonlar Osram D2S Xenarc Cool Blue 5000K
Uzunlar Osram HB3 Night Breaker Unlimited 4000K
Parklar Photon 5 Beyaz Ledli T10
Sinyaller Osram Diadame Chrome
Sağ taraftakilerse Forza 6000K Xenon - normal halojen park ampulü - Photon HB3 Xenon Efect uzun ampulü - Osram Diadame Chrome
Osram'ın Xenon rengi net bir şekilde beyaz, diğeri mavimsi. Park ampulü de kuvvetli bir beyaz ışığa sahip. Ampulün hem üst hem de yanlarında LED olduğu için far tasını da daha iyi kullanıp güçlü ışık veriyor.
Burada yolcu tarafındaki eski ampuller görünüyor:
Burada da şoför tarafındaki yeniler: (Işık şiddetleri ve renklerin farkı gayet net anlaşılıyor)
Tüm iş bittikten sonra far seviye ayarını yaptım. Bunun için duvara kadar arabayı dayadım. Far desenini kağıt bantla duvara işaretledim. 10 metre arabayı geri çektim. Farın üstünde açı olarak %1 yazıyor. Yani her 1 metre geri gidişte far çizgisi 1cm aşağı inmeli. İlk çizginin 10cm aşağısını işaretleyip farların seviyelerini vidalarıyla bu çizgiye çektim. Duvar fotoğrafını daha sonra eklerim. Şimdilik karşıdan çektiğim resim var.
Burada farlar 5000K sisler ise 4300K. Ancak fotoğrafı flaşlı çektiğim için sislerde mavimsilik olmuş. Normalde birbirlerine çok yakınlar ama aradaki 700K fark sisleri biraz daha sarıya yakın yapıyor.
İlave olarak başka bir iş daha yaptım. Gece uzun süre uzunlarla gidince Bi-xenonun perde motoru herhalde ısındığı için geri çekmemişti. Birkaç kez yaşadım. Belki de Valeo'larda selenoid yerine elektrik motoru kullanıldığı içindir. İstediğim zaman bu motorları devredışı bırakmak için bir kumanda yaptım.
5 bacaklı bir röleye sol uzun far soketinden (+) kablo geltirip röle kontak girişine bağladım. Normalde kapalı olan röle kontak çıkışını da bi-xenon perde motorlarına bağladım. Rölenin bobin ucun için küllüğün altındaki kendi yaptığım sigorta kutusundan vites önündeki butonlardan ikinci sıra soldan birinciye bağladım. Buradan da rölenin bobin ucuna bağladım. Bobin çıkışını da şaseye bağladım. Böylece normal halde uzun-kısa olayında bi-xenon perde motorları çalışıp sellektör yapıyor. Ama ben butonu açınca röle çekiyor ve motorlara hiçbir şekilde enerji gitmiyor. Böylece sadece kısa far Xenon merceği varmış gibi davranıyor. Muayeneye giderken H7 halojen ampulü tıraşlayıp takıp bu tesisatla gidicem.
Sigorta kutusuyla ilgili ayrıntıyı kafalık monitörleri konumda anlattım:
http://www.opelim.net/forums/astra-tuning/111667-astra-g-kafalik-monitorleri.html
Butonları da şöyle anlatayım. Kenarlardakiler kademe ayarlı koltuk ısıtmaların. Sol içteki 1-0 kapı altı lazer logoların. Sağ içteki 3 kademelinin 1. kademesi Amerikan parkın kontak anahtarı bağlantısı, 2. kademe ise gündüz ledlerinin +12V bağlantısı. (Aynı anda ikisi de yansın istemedim.)
Ortadaki siviçler ise üst sıra
1.Roadstar navigasyon modülü +12V bağlantısı
2.Navigasyon üzerine bağladığım bilgisayar kasalarındakilerden bir fanın +12V bağlantısı. (Yazın baya ısınıyor) (Fan için buton yapma sebebim, direk bağlayınca anfiden fan zırıltı sesi geliyor. Anfiyi de fanı da direkt aküye bağlasam da kesilmedi.)
3.Araç takip kamerasının +12V bağlantısı. (Parçacıdan çakmaklık aldım. Uçlarını buna bağladım. Kameranın çakmaklık kablosunun ucunu da bu çakmaklığa sokup etraflarını yalıtıp sigorta kutusunun yanına monteledim.)
4.Anfinin teyp için Remote Control kablo bağlantısı. (Anfi istediğim zaman çalışsın diye teybin açıldığını bildiren kabloyu bu buton üzerinden geçirdim.)
Alt sırada sadece soldaki bağlı, diğerleri şimdilik boş. Bu sol birinciye de Bi-Xenon'ların perde motorlarını devredışı bırakan rölenin bobin ucu bağlı.