Ekonomik sürüş teknikleri

bazı bilgilere katılmıyorum..

yokuş aşşağı inerken viteste inmem yol boşsa boşa atarım.ve araç hızlandığı kadar hızlanır otobanda hızım 90 km düşene kadar beklerim sonra vitese atar devam ederim.eğer viteste inersem motor fireni ile araç rampa bitimine yavaşlar ve hızlandırmak için rölantide çalışan araca göre çok daha fazla benzin yakarsınız.ayrıca cruise control az yaktırır olayıda hikaye ..kullanmayı bilen adam daha az yaktırabilir.örneğin 100 e sabitledin yolda sizin gözle göremediğiniz rampalar vardır özellikle otoyolda siz cc de iken araç gaz vererek hızı sabit tutmaya çalışır.ben yokuş çıkarken sabit bir gazda çıkarım çıkmak için ekstra gaz vermem aracın tork devriyse 10-20 km bir farkla rampa biter araç tekrar düzlüğe gelince gazı hiç oynatmadan araç zaten eski hızına yavaşta olsa ulaşır.gerekirse vites düşürürüm ama gaza daha fazla basmam ..1.6 astram varken şehir dışı bir depo ile 700 km altına hiç düşmezdim(750 ortalama).kim ne derse desin ben bunları uyguluyorum memnunum..

eyüp bey taktir sizin, uygulamak yada uygulamamak size kalmış, ama sistemin gerçekliği bu, bunu söyleyen ben değilim araç üreticileri.

izninizle bazı yazılarınıza cevap vereyim. rampa aşağı sadece yakıt yakan arabalar dekoprasyona maruz kalır buda araçda yavaşlama meydana getirir. yani motor freni. ama yakıt yakmayan enjeksiyonlu sistemlerde dekomprasyon olmadığı için araç gerekli hızlanmayı yine alacaktır. sadece motor yükü binerki buda zaten çok küçük bir fark yaratır. bu fark hissedilmez bile.
ayrıca rampa sonrası hız vermek gereklimi değilmi durumuda görecelidir. zaten kullandığımız hızla giriyoruz rampa aşağı, rampada hızlanıyoruz sonrasında aynı hızla devam. veya sizin gibi 90a düşene kadar bizde bekliyoruz ama siz rölantide yakıt yakıyorsunuz biz yakmıyoruz.
ama bahsettiğin rampa aşağıdan sonra rampa yukarı ise zaten gerekli hızlanmayı ve devri alan motor rampa yukarıda ideal torka yakın bir hale gelmiş olacaktır.
eskiden beri süre gelen aragazının amacı motorun devirden düşürmemektir ki düşünce dahada verimsizleşen motor devrini alana kadar yakıtı fazla yakacaktır. bu örneğe göre zaten sende rampa yukarı başladığında motora rölantiden yüksek devire geçiriceksin ve dönen parçaların dönme devrini alana kadar hem verimsizlik hemde fazla yakıt yakacaksın. aşağı inerken rölantide yaktığın yakıtı söylemiyorum bile.
dönme devrinden kastım şu, nasılki bir torna tezgahını 3000 devire ayarlayıp çalıştırdığında o devire gelmesi biraz zaman alıyorsa, nasılki bir arabayı motoru 3000 devirde tutsanda o devire kadar ulaşması zaman alıyorsa, parçaları belli bir devire getirmekde zaman ve güç sarfettiren bir iştir.

ayrıca sen boşda indiğin rampada fren yapman gerektiğinde zaten az olan emiş yüzünden fren pedalına ekstradan güç harcayarak basman gerekecek. ancak 3000 devirle inen bir kişi senin 5 de 1 in kadar basarak fren pedalına seninle aynı freni yapacak. ani durmak gerektiğinde düşünsene kaç metre fark yaratır bu durum.

CC konusunda haklısınız, CC ekonomisini yol belirler. bu konudaki bir deneyimimi aktarayım.
mercedes bayisinde çalışırken işlerin yoğun olduğu bir vakitde aksaraydan konyaya çok sayıda tır gitmesi gerekiyordu. şoförümüze yardım amaçlı birazınıda ben götürmüştüm. ve 1 kere gaz bende 1 kere gaz CC de olmak kaydı ile tüm gün demeler yaptığımda;
gaz bendeyken 100km de 21 litre mazot
gaz CC de iken 100km de 24 litre mazot
yaktım. yaklaşık 4 (toplam 8 tır) seferlik denemede CC nin gereksiz gaz vermelerinden dolayı aşırı yaktırdığını gördüm.
ancak bu yola bağlıydı, belki şoförlüğümünde etkisi vardır. yani bir başka arkadaş CC sayesinde daha az yaktırabilir.
 
Abi c.c. var diye bağdaş kurmaya gerek yokki, ileride rampa olduğunu gördüğümüzde gaza biraz basarız sonra rampayı çıkınca c.c. tekrar sazı ele alır ve ayarlı hıza düşer/çıkar.
Konya-aksayar/niğde yolunda c.c. iyidir, hoştur :D
 
O yola çıkınca gripin, redbull, kola ve nescafe ice'ında kıymetini biliyorum ben.. Haklarını yemek olmaz :)
 
polat bey amaç zaten beyin fırtınası yaratıp doğru olanı mulmak malum benzin mazot fiyatarı bezdirdi artık.teknik olarak çok bilgim yok hatta şu yokuş aşşağı benzin yakmama işini bir türlü aklım almıyor.yani benzin hortumunu uzatıp içeri çekip ucana vana takıp deneyesim geliyor doğrusu..:) fren konusunda haklısınız lafım yok.ama örneğin ankara çevre yolunda bir yerde 10 dak kadar boşta gidebiliyorum hızım boşta 150 ye kadar çıkıyor ve 90 düşene kadar 10-15 km arası gidiyorum ve hiç vitese takasım gelmiyor...birazda dediğiniz gibi deniycem bakalım ne kadar fark edecek.
 
O yola çıkınca gripin, redbull, kola ve nescafe ice'ında kıymetini biliyorum ben.. Haklarını yemek olmaz :)

umarım gripin sadece müzik grubudur. şaka bir yana eskiden ne gezermişiz yaa. düşününce aklım almıyor. şimdi olsa oturduğum yerden kalkmak istemem.
 
polat bey amaç zaten beyin fırtınası yaratıp doğru olanı mulmak malum benzin mazot fiyatarı bezdirdi artık.teknik olarak çok bilgim yok hatta şu yokuş aşşağı benzin yakmama işini bir türlü aklım almıyor.yani benzin hortumunu uzatıp içeri çekip ucana vana takıp deneyesim geliyor doğrusu..:) fren konusunda haklısınız lafım yok.ama örneğin ankara çevre yolunda bir yerde 10 dak kadar boşta gidebiliyorum hızım boşta 150 ye kadar çıkıyor ve 90 düşene kadar 10-15 km arası gidiyorum ve hiç vitese takasım gelmiyor...birazda dediğiniz gibi deniycem bakalım ne kadar fark edecek.

düşünün yetkili mercedes benz servisinin tüm müdürleri ve ustalarını karşıma aldım, onlarda imkansız dediler. iddaya girdik adam başı kolasına.
bilgisayar bağladılar baktılar değer sıfıra düştü, olmaz dediler enjektöre bakıcaz, enjektörün 1 tanesini söktüler, baktılar püskürtmüyor gazdan çekince, ama rölantiye gelince püskürdü, gene olmadı tüm enjektörleri tek tek sökerek denediler.
sonra tamam dediler yeni arabalarda bu sistem var ama eskilerde yok dediler, işte o konuda bilmem ama deneyelim hepimiz öğrenelim dedim. eski sistem açtık ve ne gördük. pompanın arkasında ayrı bir sistem var ve gazdan bırakmayla tamamen yakıtı kesen sonra rölantiye doğru yavaşdan açan bir sistem konmuş. yani aynı sistem gene var ama mekanik çalışıyor.
eski sistemlerde olmayan motorlarda var ama yeni sistemlerde hepsinde vardır.
ecotech motorun ismi burdan gelir ve sanırım bu elektronik sistemi opel bulmuş.
ben o gün 1 kasa kola kazandım, servis hariç herkese dağıttım.

bu konudaki yazıları okursanız bazı tatmin edici cevaplarda bulacaksınız. mesela 63 impalamda da rampa aşağı egzostu kapatan demir ağırlıklı sistemde vardı. yani 63 yılında bile benzer sistem varmış.
egzost manifoldunda bir kapak var ve dışardan buna çeyrek daire bir demir bağlı. araç rampa aşağı olunca bu demirin ağırlığından kapak manifoldu kapatıyor ve önce çıkışı haliylede çıkış kapandığından girişi kesiyor.
 
umarım gripin sadece müzik grubudur. şaka bir yana eskiden ne gezermişiz yaa. düşününce aklım almıyor. şimdi olsa oturduğum yerden kalkmak istemem.
Abi sorma ya; bugün 1 saat denize girdim, 250 km filanda araba kullandım (normalde günlük 130 civarı) 40 km'si dağlık ve virajlı dar yolda. Tükenmişim :D
Şirkete söylesem otomatik araba verirlermi acaba :) kısacası, yaşlandım :rolleyes:
 
Abi sorma ya; bugün 1 saat denize girdim, 250 km filanda araba kullandım (normalde günlük 130 civarı) 40 km'si dağlık ve virajlı dar yolda. Tükenmişim :D
Şirkete söylesem otomatik araba verirlermi acaba :) kısacası, yaşlandım :rolleyes:

evlenme yaşın gelmiş. önce otomatik araba sonra evlilik sonrada çocuk.
 
Geri
Üst