- Konuyu Başlatan
- #131
bazı bilgilere katılmıyorum..
yokuş aşşağı inerken viteste inmem yol boşsa boşa atarım.ve araç hızlandığı kadar hızlanır otobanda hızım 90 km düşene kadar beklerim sonra vitese atar devam ederim.eğer viteste inersem motor fireni ile araç rampa bitimine yavaşlar ve hızlandırmak için rölantide çalışan araca göre çok daha fazla benzin yakarsınız.ayrıca cruise control az yaktırır olayıda hikaye ..kullanmayı bilen adam daha az yaktırabilir.örneğin 100 e sabitledin yolda sizin gözle göremediğiniz rampalar vardır özellikle otoyolda siz cc de iken araç gaz vererek hızı sabit tutmaya çalışır.ben yokuş çıkarken sabit bir gazda çıkarım çıkmak için ekstra gaz vermem aracın tork devriyse 10-20 km bir farkla rampa biter araç tekrar düzlüğe gelince gazı hiç oynatmadan araç zaten eski hızına yavaşta olsa ulaşır.gerekirse vites düşürürüm ama gaza daha fazla basmam ..1.6 astram varken şehir dışı bir depo ile 700 km altına hiç düşmezdim(750 ortalama).kim ne derse desin ben bunları uyguluyorum memnunum..
eyüp bey taktir sizin, uygulamak yada uygulamamak size kalmış, ama sistemin gerçekliği bu, bunu söyleyen ben değilim araç üreticileri.
izninizle bazı yazılarınıza cevap vereyim. rampa aşağı sadece yakıt yakan arabalar dekoprasyona maruz kalır buda araçda yavaşlama meydana getirir. yani motor freni. ama yakıt yakmayan enjeksiyonlu sistemlerde dekomprasyon olmadığı için araç gerekli hızlanmayı yine alacaktır. sadece motor yükü binerki buda zaten çok küçük bir fark yaratır. bu fark hissedilmez bile.
ayrıca rampa sonrası hız vermek gereklimi değilmi durumuda görecelidir. zaten kullandığımız hızla giriyoruz rampa aşağı, rampada hızlanıyoruz sonrasında aynı hızla devam. veya sizin gibi 90a düşene kadar bizde bekliyoruz ama siz rölantide yakıt yakıyorsunuz biz yakmıyoruz.
ama bahsettiğin rampa aşağıdan sonra rampa yukarı ise zaten gerekli hızlanmayı ve devri alan motor rampa yukarıda ideal torka yakın bir hale gelmiş olacaktır.
eskiden beri süre gelen aragazının amacı motorun devirden düşürmemektir ki düşünce dahada verimsizleşen motor devrini alana kadar yakıtı fazla yakacaktır. bu örneğe göre zaten sende rampa yukarı başladığında motora rölantiden yüksek devire geçiriceksin ve dönen parçaların dönme devrini alana kadar hem verimsizlik hemde fazla yakıt yakacaksın. aşağı inerken rölantide yaktığın yakıtı söylemiyorum bile.
dönme devrinden kastım şu, nasılki bir torna tezgahını 3000 devire ayarlayıp çalıştırdığında o devire gelmesi biraz zaman alıyorsa, nasılki bir arabayı motoru 3000 devirde tutsanda o devire kadar ulaşması zaman alıyorsa, parçaları belli bir devire getirmekde zaman ve güç sarfettiren bir iştir.
ayrıca sen boşda indiğin rampada fren yapman gerektiğinde zaten az olan emiş yüzünden fren pedalına ekstradan güç harcayarak basman gerekecek. ancak 3000 devirle inen bir kişi senin 5 de 1 in kadar basarak fren pedalına seninle aynı freni yapacak. ani durmak gerektiğinde düşünsene kaç metre fark yaratır bu durum.
CC konusunda haklısınız, CC ekonomisini yol belirler. bu konudaki bir deneyimimi aktarayım.
mercedes bayisinde çalışırken işlerin yoğun olduğu bir vakitde aksaraydan konyaya çok sayıda tır gitmesi gerekiyordu. şoförümüze yardım amaçlı birazınıda ben götürmüştüm. ve 1 kere gaz bende 1 kere gaz CC de olmak kaydı ile tüm gün demeler yaptığımda;
gaz bendeyken 100km de 21 litre mazot
gaz CC de iken 100km de 24 litre mazot
yaktım. yaklaşık 4 (toplam 8 tır) seferlik denemede CC nin gereksiz gaz vermelerinden dolayı aşırı yaktırdığını gördüm.
ancak bu yola bağlıydı, belki şoförlüğümünde etkisi vardır. yani bir başka arkadaş CC sayesinde daha az yaktırabilir.