FK spor yay 3,5 bilgisi olan

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan onurody
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Ynt: FK spor yay 3,5 bilgisi olan

REİS38 link' Alıntı:
Yorum yapanlar kendi araçlarında kullanıpmı yorum yapıyor yoksa fiyatına bakarakmı yorum yapıyor bilemiyorum bundan önceki araçlarımda H&R ve Eibach kullandım ve son 2 leon aracımdada FK kullandım ve şu anki aracımın resimlerinide incelerseniz üzerinde 3,5 lik FK marka yay var konfor ve basıklık açısındanda gayet memmunum yöneticisi olarakta bulunduğum seat form sitesinden bir çok arkadaş tavsiyemle FK kullandılar ve hiç birindende şikayet gelmedi tavsiye ederim.

17 senedir hobi olarak  bu sektörün içerisindeyim bir çok dist. firma sahibi ile az & çok muhabbetim olmuştur. 9 araç değiştirdim bu araçların 5 tanesinde yay kullandım 3 H&R 2 Eibach şu zamanna kadar yapmış olduğum tavsiyeler kesekağıdından atma değildi. siz fk tercih edebilirsiniz o sizin takdiriniz bundan 10 yıl evvel olsaydı belki ? bende tercih edebilirdim.  progressive ve linear yaylar arasında ciddi konfor ve yol tutuş farkı olur sizden rica etsem şu methettiğiniz FK'nın progressive 'mi linear'mı olduğunu ögrenebilirmisiniz.



NORMAL (LINEAR) YAYLAR
֜zerine uygulanan ağırlıkta hep aynı miktar kısalan yaylara normal (linear) yaylar denir.

Normal bir yayda her bir bakla arasındaki mesafe birbirine eşittir . Bunun doğal sonucu olarak da yay üzerine yük bindiğinde, baklalar birbirlerine eşit oranda yaklaşırlar.

֖rneğin 10 bakladan oluşan ve her bir bakla aralığı 2 cm. olan bir yayımız olduğunu varsayalım. Yayın üzerine, yayı 2 cm kısaltacak bir ağırlık uygularsanız spring rate sabit olduğundan her bir yayın arası 2cm/10=2mm azalacak, yani bakla aralıkları her birinde eşit olmak üzere 1,8 cm’ye düşecektir. Yani, NORMAL YAYLARIN SPRİNG RATEâ€™İ SABİTTİR, üzerlerine uygulanan herhangi bir ağırlıkta bakla aralıkları eşit olarak azalır.

2 farklı bakla aralığı
a,a,a,a,a,..,b,b,b,b,b
STEP LINEAR YAYLAR
Step Linear yayları çift sertlikli yaylar olarak düşünebiliriz. Bu tip yaylar normal yay ile progressive yay arasıdır. Step Linear yaylarda baklaların yarısının arası birbirine daha yakınken diğer yarısının aralıkları farklıdır. Yani, step linear yaylar çift spring rate’e sahip yaylardır.

Step Linear yaylar şu şekilde çalışır:

Yay sıkıştığı zaman baklalar birbirine yaklaşmaya başlar. Belli bir noktadan sonra arası yakın olan yaylar birbirine değer ve bu kısım yaylanma işini sonlandırır. Geriye kalan, arası daha açık baklalar yayın daha sert olması sonucunu doğurur çünkü bir yayın uzunluğu kısaldıkça sertleşir. Bu yayları, yukarıda bahsetmiş olduğumuz gibi çift sertlikli veya çift spring rate’e sahip (1.bölüm için ayrı, 2. bölüm için ayrı) yaylar olarak düşünebiliriz.

Değşken bakla aralığı
a,b,c,d,e,f,g,h,i
PROGRESSİVE YAYLAR (Progressive spring / Progressive feder / Ressort progressif)
Değişken spring rate’e sahip yaylardır (֖rn Eibach). Progressive yaylarda HER BİR BAKLANIN ARALIğI BİRBİRİNDEN FARKLIDIR . Bunun sonucu olarak yol tutuşta, zıplamalarda, frenlemede en iyi performansı gösteren yaylardır.

Progressive yaylarda, yaya uygulanan her fazla baskıda (ağırlıkta) yay bu baskıya daha fazla sertleşerek karşılık verir.

Günlük hayattaki gerçek sürüş koşullarında yayın maruz kaldığı baskılar son derece değişken olacağı, yani step linear yaylardaki gibi sadece 2 ayrı yük seviyesi olmayacağı için, PROGRESSIVE YAYLAR değişken spring rate’leriyle her koşula en iyi şekilde ayak uyduran yaylardır..
 
Ynt: FK spor yay 3,5 bilgisi olan

@ftertezzek link' Alıntı:
17 senedir hobi olarak  bu sektörün içerisindeyim bir çok dist. firma sahibi ile az & çok muhabbetim olmuştur. 9 araç değiştirdim bu araçların 5 tanesinde yay kullandım 3 H&R 2 Eibach şu zamanna kadar yapmış olduğum tavsiyeler kesekağıdından atma değildi. siz fk tercih edebilirsiniz o sizin takdiriniz bundan 10 yıl evvel olsaydı belki ? bende tercih edebilirdim.  progressive ve linear yaylar arasında ciddi konfor ve yol tutuş farkı olur sizden rica etsem şu methettiğiniz FK'nın progressive 'mi linear'mı olduğunu ögrenebilirmisiniz.



NORMAL (LINEAR) YAYLAR
֜zerine uygulanan ağırlıkta hep aynı miktar kısalan yaylara normal (linear) yaylar denir.

Normal bir yayda her bir bakla arasındaki mesafe birbirine eşittir . Bunun doğal sonucu olarak da yay üzerine yük bindiğinde, baklalar birbirlerine eşit oranda yaklaşırlar.

֖rneğin 10 bakladan oluşan ve her bir bakla aralığı 2 cm. olan bir yayımız olduğunu varsayalım. Yayın üzerine, yayı 2 cm kısaltacak bir ağırlık uygularsanız spring rate sabit olduğundan her bir yayın arası 2cm/10=2mm azalacak, yani bakla aralıkları her birinde eşit olmak üzere 1,8 cm’ye düşecektir. Yani, NORMAL YAYLARIN SPRİNG RATEâ€™İ SABİTTİR, üzerlerine uygulanan herhangi bir ağırlıkta bakla aralıkları eşit olarak azalır.

2 farklı bakla aralığı
a,a,a,a,a,..,b,b,b,b,b
STEP LINEAR YAYLAR
Step Linear yayları çift sertlikli yaylar olarak düşünebiliriz. Bu tip yaylar normal yay ile progressive yay arasıdır. Step Linear yaylarda baklaların yarısının arası birbirine daha yakınken diğer yarısının aralıkları farklıdır. Yani, step linear yaylar çift spring rate’e sahip yaylardır.

Step Linear yaylar şu şekilde çalışır:

Yay sıkıştığı zaman baklalar birbirine yaklaşmaya başlar. Belli bir noktadan sonra arası yakın olan yaylar birbirine değer ve bu kısım yaylanma işini sonlandırır. Geriye kalan, arası daha açık baklalar yayın daha sert olması sonucunu doğurur çünkü bir yayın uzunluğu kısaldıkça sertleşir. Bu yayları, yukarıda bahsetmiş olduğumuz gibi çift sertlikli veya çift spring rate’e sahip (1.bölüm için ayrı, 2. bölüm için ayrı) yaylar olarak düşünebiliriz.

Değşken bakla aralığı
a,b,c,d,e,f,g,h,i
PROGRESSİVE YAYLAR (Progressive spring / Progressive feder / Ressort progressif)
Değişken spring rate’e sahip yaylardır (֖rn Eibach). Progressive yaylarda HER BİR BAKLANIN ARALIğI BİRBİRİNDEN FARKLIDIR . Bunun sonucu olarak yol tutuşta, zıplamalarda, frenlemede en iyi performansı gösteren yaylardır.

Progressive yaylarda, yaya uygulanan her fazla baskıda (ağırlıkta) yay bu baskıya daha fazla sertleşerek karşılık verir.

Günlük hayattaki gerçek sürüş koşullarında yayın maruz kaldığı baskılar son derece değişken olacağı, yani step linear yaylardaki gibi sadece 2 ayrı yük seviyesi olmayacağı için, PROGRESSIVE YAYLAR değişken spring rate’leriyle her koşula en iyi şekilde ayak uyduran yaylardır..

ևok yararlı bilgiler vermişsiniz.
thnxx
 
Ynt: FK spor yay 3,5 bilgisi olan

sn @ftertezzek
bizde bu kadar bilgi olmadığı için şimdi bize hangi yayı tavsiye ediyorsunuz karar veremedim kafa uçtu bende 032questn
 
Ynt: FK spor yay 3,5 bilgisi olan

Onur selam ;

adim Serdar bu arada

progressive yaylar linear yaylara göre çok daha iyidir imkanınız varsa eibach H&R vogtland gibi markaları tercih etmenizi önerebilirim.

bu arada  istanbulda tanıdığınız varsa H&R yayları piyasa fiyatından daha uygun'a temin ettirebilirim.

aklınıza takılabilecek her türlü konuda p.m yolu ile haberleşebiliriz özelden telefonumu da yazıyorum.

iyi günler.
 
Ynt: FK spor yay 3,5 bilgisi olan

thnxx işte budur yardımlaşma eyvallah pm attım numaramı bende  thnxx
 
Ynt: FK spor yay 3,5 bilgisi olan

@ftertezzek link' Alıntı:
17 senedir hobi olarak  bu sektörün içerisindeyim bir çok dist. firma sahibi ile az & çok muhabbetim olmuştur. 9 araç değiştirdim bu araçların 5 tanesinde yay kullandım 3 H&R 2 Eibach şu zamanna kadar yapmış olduğum tavsiyeler kesekağıdından atma değildi. siz fk tercih edebilirsiniz o sizin takdiriniz bundan 10 yıl evvel olsaydı belki ? bende tercih edebilirdim.  progressive ve linear yaylar arasında ciddi konfor ve yol tutuş farkı olur sizden rica etsem şu methettiğiniz FK'nın progressive 'mi linear'mı olduğunu ögrenebilirmisiniz.



NORMAL (LINEAR) YAYLAR
֜zerine uygulanan ağırlıkta hep aynı miktar kısalan yaylara normal (linear) yaylar denir.

Normal bir yayda her bir bakla arasındaki mesafe birbirine eşittir . Bunun doğal sonucu olarak da yay üzerine yük bindiğinde, baklalar birbirlerine eşit oranda yaklaşırlar.

֖rneğin 10 bakladan oluşan ve her bir bakla aralığı 2 cm. olan bir yayımız olduğunu varsayalım. Yayın üzerine, yayı 2 cm kısaltacak bir ağırlık uygularsanız spring rate sabit olduğundan her bir yayın arası 2cm/10=2mm azalacak, yani bakla aralıkları her birinde eşit olmak üzere 1,8 cm’ye düşecektir. Yani, NORMAL YAYLARIN SPRİNG RATEâ€™İ SABİTTİR, üzerlerine uygulanan herhangi bir ağırlıkta bakla aralıkları eşit olarak azalır.

2 farklı bakla aralığı
a,a,a,a,a,..,b,b,b,b,b
STEP LINEAR YAYLAR
Step Linear yayları çift sertlikli yaylar olarak düşünebiliriz. Bu tip yaylar normal yay ile progressive yay arasıdır. Step Linear yaylarda baklaların yarısının arası birbirine daha yakınken diğer yarısının aralıkları farklıdır. Yani, step linear yaylar çift spring rate’e sahip yaylardır.

Step Linear yaylar şu şekilde çalışır:

Yay sıkıştığı zaman baklalar birbirine yaklaşmaya başlar. Belli bir noktadan sonra arası yakın olan yaylar birbirine değer ve bu kısım yaylanma işini sonlandırır. Geriye kalan, arası daha açık baklalar yayın daha sert olması sonucunu doğurur çünkü bir yayın uzunluğu kısaldıkça sertleşir. Bu yayları, yukarıda bahsetmiş olduğumuz gibi çift sertlikli veya çift spring rate’e sahip (1.bölüm için ayrı, 2. bölüm için ayrı) yaylar olarak düşünebiliriz.

Değşken bakla aralığı
a,b,c,d,e,f,g,h,i
PROGRESSİVE YAYLAR (Progressive spring / Progressive feder / Ressort progressif)
Değişken spring rate’e sahip yaylardır (֖rn Eibach). Progressive yaylarda HER BİR BAKLANIN ARALIğI BİRBİRİNDEN FARKLIDIR . Bunun sonucu olarak yol tutuşta, zıplamalarda, frenlemede en iyi performansı gösteren yaylardır.

Progressive yaylarda, yaya uygulanan her fazla baskıda (ağırlıkta) yay bu baskıya daha fazla sertleşerek karşılık verir.

Günlük hayattaki gerçek sürüş koşullarında yayın maruz kaldığı baskılar son derece değişken olacağı, yani step linear yaylardaki gibi sadece 2 ayrı yük seviyesi olmayacağı için, PROGRESSIVE YAYLAR değişken spring rate’leriyle her koşula en iyi şekilde ayak uyduran yaylardır..

belliki konu hakkında baya ilgili ve bilgilisiniz öncelikle açıklayıcı bilgileriniz için teşekkür ederim ben sizin kadar detaylı bilmiyorum o sınıf yada bu sınıf yay diyemiyeceğim ben aracıma taktığımda normal şehir içi ve dışı kullanımda her hangi bir fark göremediğim için FK nın da fşyatının uygunluğundan tercih ediyorum.

peki ben size sorayım FK bu türlerin hangisine giriyor.

birde spor yayların tek başına yay tutuşunu artıkmak gibi bir özelliğininde olduğuna inanmıyorum sebebi ise

Eminim yol tutuş konusunu merak edenler ve çeşitli modifiyeler uygulayanlar, uygulamayı düşünenler vardır, belki de okuduktan sonra olacaktır. Hayatımız boyunca tek şeritte dümdüz gitmediğimize göre, bu araba denilen taşıta bir direksiyon mekanizması konulmuş ve bununla aracımızı yönlendirmemiz gerekiyor ise; yol tutuşa ihtiyacımız var demektir 

֖ncelikle şunu söylemeliyim ki, 1940'ların arabalarından bahsetmediğimiz sürece, standart bir aracın yol tutuşu ile, belli iyileştirmeler yapılmış aracın yol tutuşu arasındaki farkı bir viraja giriş süratleri olarak karşılaştırmamız gerekirse; tamamen standart olan aracın ancak 90 km/h hızla dönebildiği virajı daha iyi lastikli ve optimum ayarlı coiloverla donatılmış aynı marka model araç 140 ile dönemez. Dönebileceği sürat ortalama 95-105 arasıdır.
Bu bilinci kesinlikle oturtmamız lazım.

Herşeyin başında; arabamızın ön takımı, salıncak bağlantıları, amortisör takozları, motor-şanzıman kulakları, travers burçları, rot-rotilleri, aklıma gelmeyen daha tüm bağlantı elemanları ile rot-kamber-kaster ayarları, jantları-lastikleri ve lastik basınçları sağlıklı olmalı ki arabamız gerçek yol tutuşunu göstersin. ֖n takımda boşluk olan, jantı yamuk, balonlu, ya da lastik havaları ayarsız araba istediğiniz kadar modifiye yapın, orijinali kadar bile yol tutmaz. ֖ncelikle aracın yürüyen aksamı eksiksiz olmalıdır. ֖n takım vs. genelde periyodik bakımlarda kontrol edilir. En basit anlamda sizin yapmanız gereken düzenli olarak lastik basınçlarını kontrol etmenizdir. Emin olun tahmininizden çok daha fazlası değişecek.
Sonraki aşama şase rijitliğidir. Aracın şaseyi etkileyecek ağır kazası olmuş ise o şase rijitliğini yitirmiş olabilir. Ya da 20 sene boyunca yarışmış bir 205 GTI alırsanız, 90'ların spor otomobil testlerinde ballandıra ballandıra anlatılan 205 GTI 'ın yol tutuş yorumlarının yanına bile yaklaşamazsınız. şase esneye esneye hamur olmuştur ve şase takviyeleri yapılmazsa hiç bir türlü dikiş tutmaz. şase takviyesi nedir? Yol aracı için ekstrem bir restorasyon/tuningdir. Yarışlarda tercih edilir. O yüzden konu dışı.

Yay konusuna gelirsek; "Arabaya spor yay taktım, 90 la dönemediğim yeri 130 la dönüyorum" falan diyenin doğru bilgi vermediğine adınız kadar emin olabilirsiniz. Daha doğrusu, yay taktım, daha iyi yol tutuyorum diyenin de pek doğru bilgi vermediğini düşünebilirsiniz.
Sokak asfaltında standart amortisöre takılmış spor yay çoğu zaman yol tutuşu zayıflatır. Standart yaylı arabanın yolla teması çok sağlıklıdır. O yay sertliği yüzlerce hesap sonunda optimum olduğuna karar verilmiş ve araca monte edilmiştir. Ama spor yay yol şartlarına göre sert olur, yoldaki her tür dalgalanmada aracın yerle temasını keserek sizin arabaya hükmetmenizi engeller. Bu da aracın fren mesafenizi uzatır, viraj kabiliyetini zayıflatır. Standart aracınızla 90 km/h hız ile sorunsuz dönebildiğiniz virajı 80 km/h ile dönemeyip yolun dışına çıkmanıza sebep olabilir.
O zaman neymiş, yol tutuş için tek başına yay takmıyormuşuz.
"Koni amortisör ve 5cmlik AP yay taktım, araba alçaldı süper yol tutuyor" falan diyen adamın da doğru bir teşhiste olmadığını düşünebilirsiniz. Sokak kullanımında spor amortisörle birlikte dahi olsa spor yay kullanımı pek çok zaman yol tutuşu zayıflatır. Ya da örneklendirelim, spor yay belki Caddebostan-Suadiye arası en iyi kalite ve hiç yamasız asfaltta olumlu etki yaratabilir ancak sahil yolunun geri kalan kısmı olan Suadiye-Tuzla arasındaki, 4-5 senelik, gözle görülmeyecek dalgaları olan asfaltta orijinalden daha zayıf hale getirir. (Verilen yol tarifi tamamen örnektir)
Bu yapılan modifiyeler sonucunda yatmayan/yaylanmayan araba size iyi yol tutuyor gibi gelir. Bu kocaman bir yanılgıdır. Tüm spor yaylar için bu yanılgı geçerli değildir, ama pek çoğu için mevcuttur.

Spor yay ne işe yarar o zaman? Neden spordur?
Youtube'a girip yurtdışından videolar seyrederseniz ne kadar pürüzsüz, ne kadar güzel yollarda gezdiklerini görebilirsiniz.
Avrupa'nın en dandik kasabalarında dahi bizim metropolümüzdeki asfalt yamalarını göremezsiniz.
İşte öyle zeminlerde orijinalden daha sert yay gerçekten yol tutuşu iyileştirebilir.
Ama İstanbul'un yollarının %90'ında standart yaylar spor yaydan iyidir.
Belki eibach prokit gibi sertliği orijinale yakın bir yayını iyi bir amortisör ile desteklerseniz yol tutuşu artırmada bizim yollarımızda da faydası olabilir.
O da belki diyebilirim.
Pek çoğumuzun görsel için uygulamış olduğu spor yaylar, araçlarımıza daha iyi dönme kabiliyeti kazandırmıyor, hatta pek çok zaman orijinalden dezavantajlı oluyor diyebiliriz.
Sonuç olarak hesapsızca seçilmiş, görsele göre alınmış spor yayın -eğer piste çıkmıyorsanız- hiç bir getirisi olmaz.

Cadde tipi spor amortisörler, en meşhurları Koni, sertliklerinde cadde asfaltını göz önünde bulundurmuş ve her şartta ağırlık transferlerinde oluşan kuvvetleri en iyi şekilde emmeyi hedeflemişlerdir. Bu yüzden kaliteli ve cadde başarısı kanıtlanmış bir spor amortisör her şartta sizi ileri götürür. Sertlik ayarlı koniler benim en sevdiğim cadde amortisörüdür. Sarı koni diye de tabir edilen, gerçekten de sarı renkte olan bu amortisör takımında sertlik ayarını kurcalayıp sonuçlarını kendiniz de görebilirsiniz. En alçak en iyi yol tutan olmadığı gibi, en sert de en iyi yol tutan değildir.

Coiloverlar, sertlik ve yükseklikleri ayarlanabilen yay&amortisör kombinasyonlarıdır. ֖nceki bilgilerde verdiğim gibi, cadde kullanımına uygun sertlikte yaylar ve yine cadde kullanımına en ideal amortisör sertliğine ayarlanırsa yol tutuşu gayet keyifli hale getirirler. Ama hesapsızca, sadece araba alçalsın diye kullanılan coiloverlar arabayı hoplatıp zıplatmaktan başka bişeye yaramaz. Malesef ucuz diye tercih edilen coiloverların çoğu yol tutuş adına bişey katamazken, mevcut tutuşu da zayıflatmaktadır. O yüzden benim tavsiyem, gerçekten yol tutuş istiyor ve başarılı bir coilover kitine 1200-1300 euro bütçe ayıramıyorsanız, ucuzunu alıp mevcut yol tutuşu bozmak yerine iyi bir amortisör ve yay tercih etmenizdir.

Benim sokak kullanımı için herkese tavsiye ettiğim, sağlıklı bir ön takım, sağlıklı bir jant/lastik kombinasyonu ve standart yayları ile birlikte takılmış koni amortisörlerdir. Konfordan hiç bir şey götürmez. Yol tutuşu hissedilir iyileştirir. Ağırlık transferi daha hissedilir ve daha kontrol edilebilir hale gelir. Bunu pek çok araçta uyguladım, uygulattım, daha hiç olumsuz yorum göremedim. Profesyonel olarak yarışan arkadaşlarımla da konuştuğumda aynı tavsiyeleri duydum. Demek tecrübelerim beni yanıltmamış 
Nasıl cadde için uyguladığımız iyileştirmeler, pist yarışlarında yetersiz kalacak ise, pist için ayarlanmış süspansiyon sokak asfaltına fazla sert gelecek ve spor, iyi görünümlü, çok alçaltan spor yay gibi, bizi devamlı yoldan uzaklaştırmaya çalışacaktır.

Ben viraja zaten çok edepli girerim, yay sertliğiyle falan işim olmaz diye düşünmeyin. İyi bir süspansiyonunuz yoksa, frenleriniz de tam performans çalışamaz. Yerden temasınız kesildiği sürece önde duran araca doğru yavaşlayamaz halde ilerlersiniz. Bunun olmasını da hiç birimiz istemeyiz 

Son olarak; "Falancanın arabası 120 le giriyor, benim arabam 90 la giremedi" tarzında şeyler duyarsanız da inanmayın, siz kendiniz de düşünmeyin. Yol tutuş ve viraj dönme kabiliyeti %50 araba, %50 sürücüdür. Hangi noktadan, nasıl bir çizgi ile nasıl girilecek, nerde ne kadar direksiyon hamlesi yapılacak, nerde ne kadar gaz ya da fren uygulanacak, olası bir önden/arkadan kaymada ne şekilde müdahale edilecek; bunların bilincinde ve tecrübesinde olan bir sürücü 80 hp Puntosu ile virajda benim üstümden geçebilir 
Sanmayın ki Punto'nun 90 la dönebildiği virajı Leon 130 ile dönebilir. Aynı virajı Leon da dönse dönse 95-100 le döner. O da sürücü tam donanımlı ise.
Bu bilinci de oturtursak, önümüzde kimseler duramaz 

Bilgilerin tamamı el emeği, göz nurudur. Alıntı değildir 
Bilgilerim; şimdiye kadarki tecrübelerimiz, deneme yanılmalarımız, geniş çaplı araştırmalarımız ve profesyonel yarışçı arkadaşlarla yapılan sohbetler sonunda birikmiştir.
Gönül rahatlığı ile kullanabilirsiniz 

Bir ara da kendi aracımda uyguladığım yol tutuş modifiyelerini hissedilen artıları ve eksileriyle anlatacağım. Eminim daha aydınlatıcı olur.
Vakit ayırıp okuduğunuz için teşekkürler. Esen kalın  :)
 
Ynt: FK spor yay 3,5 bilgisi olan

REİS38 link' Alıntı:
belliki konu hakkında baya ilgili ve bilgilisiniz öncelikle açıklayıcı bilgileriniz için teşekkür ederim ben sizin kadar detaylı bilmiyorum o sınıf yada bu sınıf yay diyemiyeceğim ben aracıma taktığımda normal şehir içi ve dışı kullanımda her hangi bir fark göremediğim için FK nın da fşyatının uygunluğundan tercih ediyorum.

peki ben size sorayım FK bu türlerin hangisine giriyor.

birde spor yayların tek başına yay tutuşunu artıkmak gibi bir özelliğininde olduğuna inanmıyorum sebebi ise

Eminim yol tutuş konusunu merak edenler ve çeşitli modifiyeler uygulayanlar, uygulamayı düşünenler vardır, belki de okuduktan sonra olacaktır. Hayatımız boyunca tek şeritte dümdüz gitmediğimize göre, bu araba denilen taşıta bir direksiyon mekanizması konulmuş ve bununla aracımızı yönlendirmemiz gerekiyor ise; yol tutuşa ihtiyacımız var demektir 

֖ncelikle şunu söylemeliyim ki, 1940'ların arabalarından bahsetmediğimiz sürece, standart bir aracın yol tutuşu ile, belli iyileştirmeler yapılmış aracın yol tutuşu arasındaki farkı bir viraja giriş süratleri olarak karşılaştırmamız gerekirse; tamamen standart olan aracın ancak 90 km/h hızla dönebildiği virajı daha iyi lastikli ve optimum ayarlı coiloverla donatılmış aynı marka model araç 140 ile dönemez. Dönebileceği sürat ortalama 95-105 arasıdır.
Bu bilinci kesinlikle oturtmamız lazım.

Herşeyin başında; arabamızın ön takımı, salıncak bağlantıları, amortisör takozları, motor-şanzıman kulakları, travers burçları, rot-rotilleri, aklıma gelmeyen daha tüm bağlantı elemanları ile rot-kamber-kaster ayarları, jantları-lastikleri ve lastik basınçları sağlıklı olmalı ki arabamız gerçek yol tutuşunu göstersin. ֖n takımda boşluk olan, jantı yamuk, balonlu, ya da lastik havaları ayarsız araba istediğiniz kadar modifiye yapın, orijinali kadar bile yol tutmaz. ֖ncelikle aracın yürüyen aksamı eksiksiz olmalıdır. ֖n takım vs. genelde periyodik bakımlarda kontrol edilir. En basit anlamda sizin yapmanız gereken düzenli olarak lastik basınçlarını kontrol etmenizdir. Emin olun tahmininizden çok daha fazlası değişecek.
Sonraki aşama şase rijitliğidir. Aracın şaseyi etkileyecek ağır kazası olmuş ise o şase rijitliğini yitirmiş olabilir. Ya da 20 sene boyunca yarışmış bir 205 GTI alırsanız, 90'ların spor otomobil testlerinde ballandıra ballandıra anlatılan 205 GTI 'ın yol tutuş yorumlarının yanına bile yaklaşamazsınız. şase esneye esneye hamur olmuştur ve şase takviyeleri yapılmazsa hiç bir türlü dikiş tutmaz. şase takviyesi nedir? Yol aracı için ekstrem bir restorasyon/tuningdir. Yarışlarda tercih edilir. O yüzden konu dışı.

Yay konusuna gelirsek; "Arabaya spor yay taktım, 90 la dönemediğim yeri 130 la dönüyorum" falan diyenin doğru bilgi vermediğine adınız kadar emin olabilirsiniz. Daha doğrusu, yay taktım, daha iyi yol tutuyorum diyenin de pek doğru bilgi vermediğini düşünebilirsiniz.
Sokak asfaltında standart amortisöre takılmış spor yay çoğu zaman yol tutuşu zayıflatır. Standart yaylı arabanın yolla teması çok sağlıklıdır. O yay sertliği yüzlerce hesap sonunda optimum olduğuna karar verilmiş ve araca monte edilmiştir. Ama spor yay yol şartlarına göre sert olur, yoldaki her tür dalgalanmada aracın yerle temasını keserek sizin arabaya hükmetmenizi engeller. Bu da aracın fren mesafenizi uzatır, viraj kabiliyetini zayıflatır. Standart aracınızla 90 km/h hız ile sorunsuz dönebildiğiniz virajı 80 km/h ile dönemeyip yolun dışına çıkmanıza sebep olabilir.
O zaman neymiş, yol tutuş için tek başına yay takmıyormuşuz.
"Koni amortisör ve 5cmlik AP yay taktım, araba alçaldı süper yol tutuyor" falan diyen adamın da doğru bir teşhiste olmadığını düşünebilirsiniz. Sokak kullanımında spor amortisörle birlikte dahi olsa spor yay kullanımı pek çok zaman yol tutuşu zayıflatır. Ya da örneklendirelim, spor yay belki Caddebostan-Suadiye arası en iyi kalite ve hiç yamasız asfaltta olumlu etki yaratabilir ancak sahil yolunun geri kalan kısmı olan Suadiye-Tuzla arasındaki, 4-5 senelik, gözle görülmeyecek dalgaları olan asfaltta orijinalden daha zayıf hale getirir. (Verilen yol tarifi tamamen örnektir)
Bu yapılan modifiyeler sonucunda yatmayan/yaylanmayan araba size iyi yol tutuyor gibi gelir. Bu kocaman bir yanılgıdır. Tüm spor yaylar için bu yanılgı geçerli değildir, ama pek çoğu için mevcuttur.

Spor yay ne işe yarar o zaman? Neden spordur?
Youtube'a girip yurtdışından videolar seyrederseniz ne kadar pürüzsüz, ne kadar güzel yollarda gezdiklerini görebilirsiniz.
Avrupa'nın en dandik kasabalarında dahi bizim metropolümüzdeki asfalt yamalarını göremezsiniz.
İşte öyle zeminlerde orijinalden daha sert yay gerçekten yol tutuşu iyileştirebilir.
Ama İstanbul'un yollarının %90'ında standart yaylar spor yaydan iyidir.
Belki eibach prokit gibi sertliği orijinale yakın bir yayını iyi bir amortisör ile desteklerseniz yol tutuşu artırmada bizim yollarımızda da faydası olabilir.
O da belki diyebilirim.
Pek çoğumuzun görsel için uygulamış olduğu spor yaylar, araçlarımıza daha iyi dönme kabiliyeti kazandırmıyor, hatta pek çok zaman orijinalden dezavantajlı oluyor diyebiliriz.
Sonuç olarak hesapsızca seçilmiş, görsele göre alınmış spor yayın -eğer piste çıkmıyorsanız- hiç bir getirisi olmaz.

Cadde tipi spor amortisörler, en meşhurları Koni, sertliklerinde cadde asfaltını göz önünde bulundurmuş ve her şartta ağırlık transferlerinde oluşan kuvvetleri en iyi şekilde emmeyi hedeflemişlerdir. Bu yüzden kaliteli ve cadde başarısı kanıtlanmış bir spor amortisör her şartta sizi ileri götürür. Sertlik ayarlı koniler benim en sevdiğim cadde amortisörüdür. Sarı koni diye de tabir edilen, gerçekten de sarı renkte olan bu amortisör takımında sertlik ayarını kurcalayıp sonuçlarını kendiniz de görebilirsiniz. En alçak en iyi yol tutan olmadığı gibi, en sert de en iyi yol tutan değildir.

Coiloverlar, sertlik ve yükseklikleri ayarlanabilen yay&amortisör kombinasyonlarıdır. ֖nceki bilgilerde verdiğim gibi, cadde kullanımına uygun sertlikte yaylar ve yine cadde kullanımına en ideal amortisör sertliğine ayarlanırsa yol tutuşu gayet keyifli hale getirirler. Ama hesapsızca, sadece araba alçalsın diye kullanılan coiloverlar arabayı hoplatıp zıplatmaktan başka bişeye yaramaz. Malesef ucuz diye tercih edilen coiloverların çoğu yol tutuş adına bişey katamazken, mevcut tutuşu da zayıflatmaktadır. O yüzden benim tavsiyem, gerçekten yol tutuş istiyor ve başarılı bir coilover kitine 1200-1300 euro bütçe ayıramıyorsanız, ucuzunu alıp mevcut yol tutuşu bozmak yerine iyi bir amortisör ve yay tercih etmenizdir.

Benim sokak kullanımı için herkese tavsiye ettiğim, sağlıklı bir ön takım, sağlıklı bir jant/lastik kombinasyonu ve standart yayları ile birlikte takılmış koni amortisörlerdir. Konfordan hiç bir şey götürmez. Yol tutuşu hissedilir iyileştirir. Ağırlık transferi daha hissedilir ve daha kontrol edilebilir hale gelir. Bunu pek çok araçta uyguladım, uygulattım, daha hiç olumsuz yorum göremedim. Profesyonel olarak yarışan arkadaşlarımla da konuştuğumda aynı tavsiyeleri duydum. Demek tecrübelerim beni yanıltmamış   
Nasıl cadde için uyguladığımız iyileştirmeler, pist yarışlarında yetersiz kalacak ise, pist için ayarlanmış süspansiyon sokak asfaltına fazla sert gelecek ve spor, iyi görünümlü, çok alçaltan spor yay gibi, bizi devamlı yoldan uzaklaştırmaya çalışacaktır.

Ben viraja zaten çok edepli girerim, yay sertliğiyle falan işim olmaz diye düşünmeyin. İyi bir süspansiyonunuz yoksa, frenleriniz de tam performans çalışamaz. Yerden temasınız kesildiği sürece önde duran araca doğru yavaşlayamaz halde ilerlersiniz. Bunun olmasını da hiç birimiz istemeyiz 

Son olarak; "Falancanın arabası 120 le giriyor, benim arabam 90 la giremedi" tarzında şeyler duyarsanız da inanmayın, siz kendiniz de düşünmeyin. Yol tutuş ve viraj dönme kabiliyeti %50 araba, %50 sürücüdür. Hangi noktadan, nasıl bir çizgi ile nasıl girilecek, nerde ne kadar direksiyon hamlesi yapılacak, nerde ne kadar gaz ya da fren uygulanacak, olası bir önden/arkadan kaymada ne şekilde müdahale edilecek; bunların bilincinde ve tecrübesinde olan bir sürücü 80 hp Puntosu ile virajda benim üstümden geçebilir 
Sanmayın ki Punto'nun 90 la dönebildiği virajı Leon 130 ile dönebilir. Aynı virajı Leon da dönse dönse 95-100 le döner. O da sürücü tam donanımlı ise.
Bu bilinci de oturtursak, önümüzde kimseler duramaz 

Bilgilerin tamamı el emeği, göz nurudur. Alıntı değildir 
Bilgilerim; şimdiye kadarki tecrübelerimiz, deneme yanılmalarımız, geniş çaplı araştırmalarımız ve profesyonel yarışçı arkadaşlarla yapılan sohbetler sonunda birikmiştir.
Gönül rahatlığı ile kullanabilirsiniz 

Bir ara da kendi aracımda uyguladığım yol tutuş modifiyelerini hissedilen artıları ve eksileriyle anlatacağım. Eminim daha aydınlatıcı olur.
Vakit ayırıp okuduğunuz için teşekkürler. Esen kalın  :)

Baştan sona kadar büyük zevkle okudum, özellikle yay ve coilover konusunda aklıma takılan tüm soruları cevapladınız.  thnxx
 
Ynt: FK spor yay 3,5 bilgisi olan

Reis abi,paylasim mukemmel  greatt bilgi ve tecrubelerini paylastign icin cok cok  thnxx sekilden cok gercek viraj performansina suspansiyonun etkisi hakkinda kafasinda sorular olanlar icin cok cok aciklayici olmustur.
Bu arada koni amortisorlerimin olmasini cok isterim ama sadece vogtland 35mm spor helezonlarim var benmde.225 45 18 jant lastik ve bahsettigim helezon kombinasyonumla siki sayilabilecek bi viraji 155-160 ile dondum 005hihih tabiki kimseye kotu ornek olmak icin paylasmiyorm ve kimseyede kesinlikle denemeyi vs tavsiye etmiyorm,deginmek istedigm nokta spor helezonlarimin viraj performansima ++ katki sagladigi.bu arada araclarimizin gercekten yol tutus konusunda gercekten MASALLAH i var
 
Ynt: FK spor yay 3,5 bilgisi olan

sayın Reis

paylaşımınızı dikkatlice okudum bu kadar tecrübenize istinaden kendi aracınıza uygulamış olduğunuz modifiye veya güzel görünüş adı altında tavsiye ettiğiniz markalı yay ile tamamen zıt bir yaklaşım içerisindesiniz.

emin olun kendi orjinal yaylarıız şu anda kullanmış olduğunuz linear bile olduğundan şüphe duyduğum FK 'dan bin kat daha iyidir.

burada mesele ucuz yay kalitesiz pahalı yay mükemmeldir mantığı ile her ikimizde boş yere marka fanatikliği de yapmayalım

araç orjinal amortisörleri ile kullanılan performans yayları araç ağırlık merkezini yere yakınlaştırdığından pozitif etkisi bulunur. en basiti moose test diye tabir edilen ani manevralarda salınımı azaltmak ve savrulmayı az da olsa engellemek için kullanılır.

herşeyden önemlisi burada yolu tutan lastiktir 1000-1500 tl jant'a para verip 600-800 tl aralığındaki lastiklerle yol tutmak tamamen mucize ve palavradır.

bu saatten itibaren bu konuya yazacağım başka hiçbir kelime yoktur. tavsiye ve bilgi almak isteyen arkadaşlara pm yolu ile gerekli her türlü yardımda bulunulacaktır.


iyi ve kaliteli forumlar

esen kalın.
 
Geri
Üst