Ynt: Lastiklerin Nitrojenle Şişirilmesi
Dün akşam ben de epey bi araştırdım, elde ettiğim sonuçlar şu yönde.
Lastiklere %21 oranlı oksijen içeren hava basıldığında (yani normal hava basıldığında), oksijenin etkisiyle jantlarda oksidasyon (paslanma) durumları görülebiliyor. Hava gazı, sıcaklık değişimlerinde kolay genleştiğinden, lastiklerde hava durumuna ya da mevsime göre basınç değişimi görülebiliyor ki bu durum da bizim lastiklerimizin basıncını ara sıra kontrol etmemize sebep oluyor. Ayrıca basınç değişimi sonucunda lastik sürekli genişleyip daraldığından dolayı lastiğin ömrü kısalıyor.
Diğer taraftan nitrojen (yani Türkçesi azot) zor ısınan daha doğrusu sıcaklık değişimi zor olan bir gaz türü. Bu özelliğinden dolayı mevsim değişimlerine göre azotta genleşme çok az olduğundan lastik basıncında değişim olmuyor ve kontrol etme gereği kalmıyor. Dezavantajı ise bence çok avantajından daha büyük. Lastik, ısındığı zaman genleşmenin de etkisiyle genişleyerek yol tutuşu arttırıyor. Özellikle kış aylarında, azotun ısınması daha zor olduğundan, lastik de ısınamıyor ve yol tutuş düşüyor.
Özetlemek gerekirse, özellikle ticari araçlarda ya da kamyon gibi yükü ağır olan araçlarda lastiğe azot basılması mantıklı bir uygulama çünkü ağırlık fazla olduğundan lastikler üzerindeki basınç da fazla olur ve lastik daha kolay ısınabilir. Ama binek araçlarda ağırlık fazla olmadığı için lastiğin ısınamaması problemini doğurur ki bu da özellikle kış aylarında yol tutuşu düşürür.
Benim okuduğum yorumları fizik ve kimya bilgimle birleştirdiğim zaman elde ettiğim sonuç budur.. =)