Valla bana 3.000de 170km biraz zor geliyo turbo ile alakası yok o yaptığı hızın. şanzıman değişmedikten sonra hiçbişey olmaz. eğer şanzıman değiştiysede helal olsun wala kim değiştirdiyse
Bu konuda yanlış bilgilendirmede bulunmayalım, durum tam olarak öyle değil.Müsadenle daha önce başka bir konuya eklediğim alıntıyı tekrar ekleme ihtiyacı hissediyorum.Konu tork ile ilgili...
Otomobil ile ilgilenenlerin dillerinden düşürmedikleri bir kelime vardır.
[SIZE=-1]Bu kelime hem çok bilmekle orantılı olarak kullanılır, hem de sahip olunan [/SIZE]
[SIZE=-1]aracın değerini arttırır. Bu kelime ‘Tork‘ kelimesidir. Araba dergileri pekçok [/SIZE]
[SIZE=-1]parametre yanında bu tork denen şeyi de hiç ihmal etmezler.[/SIZE]
[SIZE=-1]Torku şu kadar, torku bu kadar diye konuşulur da konuşulur….[/SIZE]
[SIZE=-1]İyi de nedir bu tork?[/SIZE]
[SIZE=-1]Arabanız varsa ve araba sizin için bir hobi ise bilmek için veya [/SIZE]
[SIZE=-1]havanız varsa ve hava atmak sizin için bir hobi ise hava için [/SIZE]
[SIZE=-1]bu yazıyı okuyun.[/SIZE]
[SIZE=-1]MKSA sisteminde (metre kilogram saniye amper ) Kuvvet birimi NEWTON'dur [/SIZE]
[SIZE=-1]Newton'un tanımı şöyledir:[/SIZE]
[SIZE=-1]NEWTON: Kütlesi bir kilogram olan bir cisme 1 m/sn karelik ivme kazandıran [/SIZE]
[SIZE=-1]kuvvet bir Newton'dur.[/SIZE]
[SIZE=-1]Herhangi bir noktaya uygulanmaya çalışılan kuvvet, o noktaya [/SIZE]
[SIZE=-1]dik olarak en yakın noktadan uygulandığında daha etkilidir.[/SIZE]
[SIZE=-1]Burada MOMENT kavramı ortaya çıkar.[/SIZE]
[SIZE=-1]MOMENT: Bir kuvvetin bir noktaya göre momenti diye; o nokta ile kuvvet [/SIZE]
[SIZE=-1]vektörünün arasındaki dikmenin, kuvvet ile çarpımına denir. Aşağıdaki şekilde [/SIZE]
[SIZE=-1]f2 kuvvetinin, çemberin merkezine göre momenti: bu kuvvet vektörüne [/SIZE]
[SIZE=-1]dik olan k ile f2 kuvvetinin çarpımıdır .[/SIZE]
[SIZE=-1]F3 kuvvetinin aynı noktaya göre momenti ise sıfırdır. Neden ? [/SIZE]
[SIZE=-1]Çünkü f3 kuvvetinden çemberin merkezine olan dikme yoktur [/SIZE]
[SIZE=-1]veya değeri 0'dır bir sayının 0 ile çarpılması sonucu sıfır olur.[/SIZE]
[SIZE=-1]Aynı şey f1 ile düşünüldüğünde moment: f1 ile d'nin çarpımıdır.[/SIZE]
[SIZE=-1]TORK: Tork veya diğer adı ile dönme momenti: Bir eksen etrafında dönen [/SIZE]
[SIZE=-1]bir cisim düşünelim, bir tekerlek gibi… Tork; bu dönen tekerleğin dönme [/SIZE]
[SIZE=-1]ekseni ve kuvvetin uygulandığı nokta arasındaki dikme ile kuvvetin çarpımıdır.[/SIZE]
[SIZE=-1]Şekildeki tekerleğin ortasından bir mil geçtiğini ve tekerleğin bu mil etrafında [/SIZE]
[SIZE=-1]döndüğünü varsayalım. Tekerleğe tatbik edilen kuvvet F 3 ise teker dönmez. [/SIZE]
[SIZE=-1]F 2 ise tekerlek bu kuvvetin dik bileşeni oranında döner. F 1 ise tekerin [/SIZE]
[SIZE=-1]dönme eksenine göre momenti tani torku:[/SIZE]
[SIZE=-1]Tork = d * F 1'dir d ile uygulanan kuvvet arasındaki açının dik olması [/SIZE]
[SIZE=-1]gerekir (momentin tanımı).[/SIZE]
[SIZE=-1]Eğer F2 kuvveti yönünde bir kuvvet vektörü söz konusu ise bu kuvvetin [/SIZE]
[SIZE=-1]F1 bileşeni ni bulmak gerekir. [/SIZE]
[SIZE=-1]Şekilde q açıları eşittir. F1 = F2 .sin q'dur halde buradaki tork [/SIZE]
[SIZE=-1]T = d * sin q .F2 olur veya kuvvetin dik bileşeni yerine uygulanan kuvvete [/SIZE]
[SIZE=-1]dik olan uzaklığı bulalım. Şekildeki dik olan doğru parçası k olsun[/SIZE]
[SIZE=-1]sin q = k/d dir k = d * sin q olur Moment tanımına göre [/SIZE]
[SIZE=-1]tork = k * kuvvet T = d * sin q . F 2 olur.Yani ilk formüle bu şekilde de ulaşılır.[/SIZE]
[SIZE=-1]Bu formülden görüldüğü gibi ( sin q değeri en fazla 1 olduğu için ) [/SIZE]
[SIZE=-1]sin q 1 şartını sağlayan kuvvet tatbikinde tork en fazladır. [/SIZE]
[SIZE=-1]Sin q = 1 değeri q= 90 derece için geçerlidir. O halde kuvvet dönme [/SIZE]
[SIZE=-1]eksenine dik olduğu zaman tork en büyüktür.[/SIZE]
[SIZE=-1]q = 180 veya q = 0 derece için sin 0 olduğundan tork 0 olur yani dönme [/SIZE]
[SIZE=-1]olmaz. Bu da F3 yönünde çekme veya zıddı olan itme kuvvetidir. [/SIZE]
[SIZE=-1]Bu kapı kanadından dik olarak çekilen bir döner kapının neden dönmediğini [/SIZE]
[SIZE=-1]açıklar. [/SIZE][SIZE=-1]Tork birimi newton metredir . Niye newton metredir ? [/SIZE]
[SIZE=-1]Çünkü; kuvvet ile uzunluğun çarpımıdır da ondan. Bu tork neye yarar. [/SIZE]
[SIZE=-1]Arabaya meraklı olanlar torku şu bu diye hava atarlar. Yani ne oluyor.[/SIZE]
[SIZE=-1]Araba söz konusu olunca daha doğrusu bir dönme hareketi olunca önemli [/SIZE]
[SIZE=-1]olan devir sayısıdır, kıyaslamayı aynı devirde yapmak lazımdır. Aynı devirde [/SIZE]
[SIZE=-1]dönen iki motorda tork'u daha büyük olan daha çok yük taşır,[/SIZE]
[SIZE=-1]daha iyi yokuş tırmanır. Transmisyon eşit ise daha hızlı gider.[/SIZE]
[SIZE=-1]Yani ; ‘Çoksa torkun olmasın korkun‘ denilebilir.[/SIZE]