motor basınç sensörü nedir?

efendy_74

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
18 Şub 2009
Mesajlar
56
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
33
Siteyi ziyaret et
slm arkadaşlar daha önce arıza çıkaran motor basınç sensörünü temizlettim bu arıza çıkarttığında araba sirkeleme yapıyor ve stop ediyor rolanti düzgün çalışmıyor ne gibi arızlar çıkarıyor sizce değiştirmelimiyim..
 

efendy_74

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
18 Şub 2009
Mesajlar
56
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
33
Siteyi ziyaret et
yokmu arkdaşlar yardım edicek bir ustamız..şimdiden teşekkür ederim.
 

Any1sT0pMe

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
27 Eki 2007
Mesajlar
2,272
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
arkadaşım öncelikle kendini üye arşivinde tanıt ve daha sonra imza alanına ad soyad yaz kural gereği uyarıyoruz bizlerde..

Motor basınç sensörü diye bi sensör hiç duymadım hava debimetresi yada rölanti ayarlayıcısındamı bahsediyorsun acaba ?
 

smihci

Yönetici
Başkan
35-İzmir
Katılım
19 Ara 2007
Mesajlar
20,525
Tepki puanı
259
Puanları
83
Siteyi ziyaret et
SENSÖRLER

Gelişmekte olan otomotiv sektörüne baktığımızda araçlarda yaygın olarak sensörlerin kullanıldığını görmekteyiz. Bu küçük ama işlevi büyük olan elektronik parça taşıtın hemen hemen her noktasından aldığı bilgileri aracın Elektronik Kontrol Ünitesine (ECU) göndererek aracı kontrol altına almakta ve sürücüye aracı kullanmakta yardımcı olmaktadır.

Sensörlerin, araçlarda kullanım yerleri, buna bağlı olarak çeşitleri de artmaktadır. Her otomobil firması kendine özgü geliştirmiş olduğu sensörleri araçlarında kullanarak, araçlarının performansını ve arıza teşhisini hatta güvenliğini kolayca belirlemektedir. Bu parçaların geliştirilmesi ve aracın birçok yerinde bulunması, şoförün kullandığı aracı daha iyi tanımasını, arızalanma halinde arızanın nedenini, nerde olduğunu, yakıt tüketimini ve daha birçok veriyi kolaylıkla öğrenmesini sağlamaktadır.

Araç üzerinde motor, vites kutusu, fren sistemi, güç aktarma organları, yakıt sistemi gibi daha bir çok noktada onlarca sensör bulunmaktadır. Bizi ilgilendiren silindir ve silindir kapağı olduğu için, bu sayımızda motor üzerindeki sensörler üzerinde duracağız.

MOTORLARDA BULUNAN SENSÖRLER

Eksantrik Mili Pozisyon (CMP) Sensörü
Eksantrik mili konum sensörü silindir kapağının emme tarafına takılmıştır. Eksantrik mili konumunu algılamak için bir zamanlama rotoru krank milinin her 2 turunda emme eksantrik milinde 3 pula sinyali üretir. Sıralı çok portlu yakıt enjeksiyon sistemi olan motorlarda 1 nolu silindiri tanımlamak için kullanılır. Sensör silindir kapak muhafazası üzerine yerleştirilmiştir. Silindir kapağının üzerinde, kam mili kasnağına yakın bir yere yerleştirilmiştir.

Krank Mili Pozisyon (CKP) Sensörü
Motor devir bilgisi ve ÜÖN bilgisi verir. Yapısı çok ince sarımlı bir bobin, ince çubuk şeklinde sabit mıknatısın etrafına sarılmış ve üzeri plastikle kaplanmıştır. Dış manyetik alan değişimlerinden etkilenerek milivolt (mV) cinsinden gerilim üretir. Üretilen gerilim alternatif özellik taşır.

Gaz Kelebeği Konum (TP) Sensörü
Gaz kelebeği konum sensörü gaz kelebeği gövdesi üzerine monte edilmiştir. Bu sensör gaz kelebeğinin açılma açısını voltaja çevirir ve gaz kelebeği açılma açısı sinyali olarak ECU'ya gönderir. Gaz kelebeği konum sensörü ECU'ya iki sinyal gönderir; IDL sinyali ve PSW sinyali, IDL sinyali esasen yakıt kesme kontrolü için ve PSW sinyali ise esasen yakıt enjeksiyon hacminin artırılması ve motor gücünü artırmak için kullanılır.

Manifold Mutlak Basınç (MAP) Sensörü
Mutlak basınç sensörü; emme manifoldunda motorun emdiği havanın meydana getirdiği değişik basınçları, elektrik gerilimindeki değişimlere dönüştürür. Kontrol ünitesi tarafından değişimler ölçülerek, emme manifoldundaki basınç hesaplanır. Bu basınç değeri ve hava sıcaklığı göz önüne alınarak, giren havanın yoğunluğu hesaplanabilir. Böylece, giren havaya orantılı olarak yakıt püskürtülür.

Motor Soğutma Suyu Sıcaklık ( ECT) Sensörü
Bu sensör, termostat gövdesine monte edilmiştir. Duyarlı elemanları tek bir gövde içinde yer alır ve motor soğutma suyunun sıcaklığını ölçmek için; sıcaklık değişimlerini, direnç değişimlerine dönüştürür.Sensör yarı iletken teknolojisi ile üretildiği için, motor soğutma suyunun sıcaklığı artarken, sensörün sıcaklığı da artar ve direnç değeri azalır.

Vuruntu (KS) Sensörü
Motorun çalışmasında oluşan titreşimlerle, oluşabilecek vuruntuları elektrik sinyallerine dönüştürerek Motronic kontrol ünitesine bildirir. Motronic kontrol ünitesince ateşleme avansı düşürülerek vuruntu kontrol altına alınır. Detanasyon (vuruntu) sensörü; ani darbelerden korunmalı ve 2 daNm torkla sıkılarak monte edilmelidir. Motor bloğu üzerinde, emme manifoldunun altındadır.

Araç Hız (VVS) Sensörü
Bu sensör araç hareket halinde iken araç gerçek hızını tespit eder. Bir SPD sinyali göndererek ISC sistemini ve hızlanma veya yavaşlama esnasında hava-yakıt oranını kontrol eder.

Motor Devir Sensörü
Bu sensörün görevi motorun devrini ve açısal konumunu tespit etmektir. Motor üzerine bağlanmıştır. Bazı motorlarda volan üzerine monte edilmiştir ve sinyal dişlisine bakar.

Ü.Ö.N. Ve Devir Sensörü
Krank milinin devir sayısını ve açısal konumunu belirler. Krank kasnağı üzerindeki dişler, sensör önünden geçerken oluşan manyetik alan değişimiyle çalışır.Motor bloğu üzerine montaj edilmiştir.

Mutlak Basınç Sensörü
Kontak açıkken atmosfer basıncını, motor çalıştıktan sonra ise emme manifoldu basınç veya vakumunu ölçerek ECU'ya elektriksel olarak bildiren bir elemandır. ECU'ya gelen bu bilgi ile emilen hava miktarı algılanır ve buna göre enjektörün açılma süresini ayarlanır.

SENSÖRLERİN ARIZALARI VE ARIZALARIN GİDERİLMESİ

SENSÖR ARIZALARI

- Kablo bağlantılarının kopması.
- Bağlantı soketlerinin iyi temas etmemesi.
- Açıkta olan sensörlerin kirlenmesi.
- Sensörlerin yapılarında bulunan elemanlarının zamanla aşınması ve özelliklerini kaybetmesi.
- Sensörün ECU'dan yeterli gerilim alamaması.

SENSÖR ARIZALARININ TEŞHİSİ VE GİDERİLMESİ

Bu arızaları her firma kendine özel test cihazları ile bulmaktadır. Bu cihazlar firmalara özel olduğu için çalışması ve kullanımı farklıdır.Cihazların çalışması ve kullanımı her firmanın kendi eğitim seminerlerinde öğretilmektedir. Burada eğitim alan servis elemanı daha sonra servise geldiğinde cihazı kullanarak arıza teşhisi yapmaktadır.

Kullanılan servis cihazında, arıza, sensörlerden kaynaklanıyorsa test cihazında her sensör için önceden kodlanmış özel kodlar belirir. Bu kodlara göre servis elemanı hangi sensörün arızalı olduğunu tespit ederek değiştirir. Çünkü sensörlerin onarılma imkanları yoktur.

Böylece aracın arızalı olan sensörleri belirlenir ve arızası değiştirilmek suretiyle giderilmiş olur.

KAYNAK:http://www.gmy.com.tr/EditModule.aspx?tabid=40&mid=117&HaberID=37
 

O.A.G

Banlanan Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
4 Şub 2009
Mesajlar
1,966
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
heralde motor basınç sensörü dediğiniz şey savaş abinin
vermiş oldugu bilgilerde ki manifold mutlak basınç(map)oluyor..
 
Üst