Eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz.. Tarayıcınızı güncellemeli veya alternatif bir tarayıcı kullanmalısınız.
slm arkadaşlar daha önce arıza çıkaran motor basınç sensörünü temizlettim bu arıza çıkarttığında araba sirkeleme yapıyor ve stop ediyor rolanti düzgün çalışmıyor ne gibi arızlar çıkarıyor sizce değiştirmelimiyim..
Gelişmekte olan otomotiv sektörüne baktığımızda araçlarda yaygın olarak sensörlerin kullanıldığını görmekteyiz. Bu küçük ama işlevi büyük olan elektronik parça taşıtın hemen hemen her noktasından aldığı bilgileri aracın Elektronik Kontrol Ünitesine (ECU) göndererek aracı kontrol altına almakta ve sürücüye aracı kullanmakta yardımcı olmaktadır.
Sensörlerin, araçlarda kullanım yerleri, buna bağlı olarak çeşitleri de artmaktadır. Her otomobil firması kendine özgü geliştirmiş olduğu sensörleri araçlarında kullanarak, araçlarının performansını ve arıza teşhisini hatta güvenliğini kolayca belirlemektedir. Bu parçaların geliştirilmesi ve aracın birçok yerinde bulunması, şoförün kullandığı aracı daha iyi tanımasını, arızalanma halinde arızanın nedenini, nerde olduğunu, yakıt tüketimini ve daha birçok veriyi kolaylıkla öğrenmesini sağlamaktadır.
Araç üzerinde motor, vites kutusu, fren sistemi, güç aktarma organları, yakıt sistemi gibi daha bir çok noktada onlarca sensör bulunmaktadır. Bizi ilgilendiren silindir ve silindir kapağı olduğu için, bu sayımızda motor üzerindeki sensörler üzerinde duracağız.
MOTORLARDA BULUNAN SENSÖRLER
Eksantrik Mili Pozisyon (CMP) Sensörü Eksantrik mili konum sensörü silindir kapağının emme tarafına takılmıştır. Eksantrik mili konumunu algılamak için bir zamanlama rotoru krank milinin her 2 turunda emme eksantrik milinde 3 pula sinyali üretir. Sıralı çok portlu yakıt enjeksiyon sistemi olan motorlarda 1 nolu silindiri tanımlamak için kullanılır. Sensör silindir kapak muhafazası üzerine yerleştirilmiştir. Silindir kapağının üzerinde, kam mili kasnağına yakın bir yere yerleştirilmiştir.
Krank Mili Pozisyon (CKP) Sensörü Motor devir bilgisi ve ÜÖN bilgisi verir. Yapısı çok ince sarımlı bir bobin, ince çubuk şeklinde sabit mıknatısın etrafına sarılmış ve üzeri plastikle kaplanmıştır. Dış manyetik alan değişimlerinden etkilenerek milivolt (mV) cinsinden gerilim üretir. Üretilen gerilim alternatif özellik taşır.
Gaz Kelebeği Konum (TP) Sensörü Gaz kelebeği konum sensörü gaz kelebeği gövdesi üzerine monte edilmiştir. Bu sensör gaz kelebeğinin açılma açısını voltaja çevirir ve gaz kelebeği açılma açısı sinyali olarak ECU'ya gönderir. Gaz kelebeği konum sensörü ECU'ya iki sinyal gönderir; IDL sinyali ve PSW sinyali, IDL sinyali esasen yakıt kesme kontrolü için ve PSW sinyali ise esasen yakıt enjeksiyon hacminin artırılması ve motor gücünü artırmak için kullanılır.
Manifold Mutlak Basınç (MAP) Sensörü Mutlak basınç sensörü; emme manifoldunda motorun emdiği havanın meydana getirdiği değişik basınçları, elektrik gerilimindeki değişimlere dönüştürür. Kontrol ünitesi tarafından değişimler ölçülerek, emme manifoldundaki basınç hesaplanır. Bu basınç değeri ve hava sıcaklığı göz önüne alınarak, giren havanın yoğunluğu hesaplanabilir. Böylece, giren havaya orantılı olarak yakıt püskürtülür.
Motor Soğutma Suyu Sıcaklık ( ECT) Sensörü Bu sensör, termostat gövdesine monte edilmiştir. Duyarlı elemanları tek bir gövde içinde yer alır ve motor soğutma suyunun sıcaklığını ölçmek için; sıcaklık değişimlerini, direnç değişimlerine dönüştürür.Sensör yarı iletken teknolojisi ile üretildiği için, motor soğutma suyunun sıcaklığı artarken, sensörün sıcaklığı da artar ve direnç değeri azalır.
Vuruntu (KS) Sensörü Motorun çalışmasında oluşan titreşimlerle, oluşabilecek vuruntuları elektrik sinyallerine dönüştürerek Motronic kontrol ünitesine bildirir. Motronic kontrol ünitesince ateşleme avansı düşürülerek vuruntu kontrol altına alınır. Detanasyon (vuruntu) sensörü; ani darbelerden korunmalı ve 2 daNm torkla sıkılarak monte edilmelidir. Motor bloğu üzerinde, emme manifoldunun altındadır.
Araç Hız (VVS) Sensörü Bu sensör araç hareket halinde iken araç gerçek hızını tespit eder. Bir SPD sinyali göndererek ISC sistemini ve hızlanma veya yavaşlama esnasında hava-yakıt oranını kontrol eder.
Motor Devir Sensörü Bu sensörün görevi motorun devrini ve açısal konumunu tespit etmektir. Motor üzerine bağlanmıştır. Bazı motorlarda volan üzerine monte edilmiştir ve sinyal dişlisine bakar.
Ü.Ö.N. Ve Devir Sensörü Krank milinin devir sayısını ve açısal konumunu belirler. Krank kasnağı üzerindeki dişler, sensör önünden geçerken oluşan manyetik alan değişimiyle çalışır.Motor bloğu üzerine montaj edilmiştir.
Mutlak Basınç Sensörü Kontak açıkken atmosfer basıncını, motor çalıştıktan sonra ise emme manifoldu basınç veya vakumunu ölçerek ECU'ya elektriksel olarak bildiren bir elemandır. ECU'ya gelen bu bilgi ile emilen hava miktarı algılanır ve buna göre enjektörün açılma süresini ayarlanır.
SENSÖRLERİN ARIZALARI VE ARIZALARIN GİDERİLMESİ
SENSÖR ARIZALARI
- Kablo bağlantılarının kopması. - Bağlantı soketlerinin iyi temas etmemesi. - Açıkta olan sensörlerin kirlenmesi. - Sensörlerin yapılarında bulunan elemanlarının zamanla aşınması ve özelliklerini kaybetmesi. - Sensörün ECU'dan yeterli gerilim alamaması.
SENSÖR ARIZALARININ TEŞHİSİ VE GİDERİLMESİ
Bu arızaları her firma kendine özel test cihazları ile bulmaktadır. Bu cihazlar firmalara özel olduğu için çalışması ve kullanımı farklıdır.Cihazların çalışması ve kullanımı her firmanın kendi eğitim seminerlerinde öğretilmektedir. Burada eğitim alan servis elemanı daha sonra servise geldiğinde cihazı kullanarak arıza teşhisi yapmaktadır.
Kullanılan servis cihazında, arıza, sensörlerden kaynaklanıyorsa test cihazında her sensör için önceden kodlanmış özel kodlar belirir. Bu kodlara göre servis elemanı hangi sensörün arızalı olduğunu tespit ederek değiştirir. Çünkü sensörlerin onarılma imkanları yoktur.
Böylece aracın arızalı olan sensörleri belirlenir ve arızası değiştirilmek suretiyle giderilmiş olur.
Bu site, içeriği kişiselleştirmek, deneyiminize uyarlamak ve kayıt olmanız durumunda giriş yapmanızı sağlamak için yasal düzenlemelere uygun çerezler (cookies) kullanır.
Bu siteyi kullanmaya devam ederek, çerez kullanımına izin veriyorsunuz.