- Katılım
- 30 Tem 2017
- Mesajlar
- 830
- Tepkime puanı
- 427
- Puanları
- 63
Motor yağlama sistemi nedir? Nasıl çalışır?

Motor yağlama sistemi içten yanmalı motorlarda bulunan en önemli sistemlerden bir tanesidir. En basit şekilde ifade etmek gerekirse motor yağlaması olmasaydı aracımızla yola çıkmamızdan en çok 4-5 km sonra pistonlar silindir bloğuna yapışabilirdi. Sonuç olarak yağlama olmazsa motor da olmaz diyebiliriz.
Yanlış yakıt kullanılırsa ne olur?
Motor yağlama sisteminin amacı nedir?
Sürtünmeyi azaltmak
Motor içerisinde bulunan parçalar birbirlerine bağlıdır ve çalıştıkça birbirlerine sürterler. Sürtme sonucu aşınma meydana gelir. Motor yağı bu sürtünmeyi en aza indirerek aşınmaları minimize eder. Bu sayede motorlar yüz binlerce kilometre boyunca kullanılabilir. Aşağıdaki grafikte hareketli motor parçalarının hangisini ne miktarda aşınmaya zorlandığını görebilirsiniz.
EGR valfi nedir? Ne işe yarar?

Motor temizliği
Motorun çalışması esnasında çok az seviyede de olsa aşınmalar meydana gelir. Bu mikron (milimetrenin binde biri) seviyesinde veya daha küçük olan aşınmalar temizlenmezse birikme yapar ve dönen parçaların dönmesine engel olabildiği gibi sürtme sonucu çizilmeye de neden olabilir. Motor içerisinde dönen basınçlı yağ bu parçaların birikmesini önler ve yağ karterinde toplanmasını sağlar. Yağın aşırı uzun süre kullanılması temizleme özelliğinin kaybolmasına neden olur.
Motor soğutma sistemi nedir? Nasıl çalışır?

Sıcaklığı düşürmek
Motor içerisindeki parçalar hareket ettikçe birbirlerine sürterler. Sürtme sonucu ise ısı oluşur. Motor yağı bu ısının tahliye edilmesini sağlar. Çalışmakta olan bir motorun yağını kontrol ederken yağa değerseniz sıcak olduğunu hissedersiniz. Bu sıcaklık motorun çalışırken ürettiği ısının yağa transfer olması sonucudur.
Sessiz çalışma
Birbirlerine bağlı olan parçaların aralarındaki tolerans boşlukları nedeniyle çarpmalar ve sürtmeler meydana gelir ve bu da motorda ses oluşmasına neden olur. Motor yağı hareket eden parçalar arasında bir film tabakası oluşturur ve bu sayede sürtünme azalır. Sürtünmenin azalması sonucu motordan çıkan ses önemli miktarı azalır.
Kompresyon muhafaza
Pistonların üzerinde bulunan segmanlar, silindirler içerisinde sıkıştırılan hava-yakıt karışımının basıncının kaçmasını engellerler. Ancak bu sızdırmazlık sadece segmanlarla değil ayrıca motor yağı ile de sağlanır. Piston segmanları ve silindir cidarları arasına giren motor yağı bir çeşit conta görevi görür ve basıncın yani kompresyonun kaçmasını engeller. Segmanlar kaba bir conta gibi çalışırken motor yağı hassas bir conta görevi görür.
Rölanti nedir? Motor rölantide ne kadar yakıt tüketir?
Motor yağlama sistemi tipleri nelerdir?

Motor arıza lambası nedir? Neden yanar?

Hangi ses araçta hangi sorunun işaretidir?
Motor yağlama sistemi parçaları nelerdir?

Triger kayışı nedir? Ne işe yarar? Koparsa ne olur?
Motorun yağlama işi nasıl gerçekleşir?

Maviden kırmızıya dönen kısımlar soğutma suyudur.
Motor yağlama temel olarak bir pompa ve yer çekimi vasıtasıyla gerçekleşir. Motorun en altında yer alan yağ karterinde biriken motor yağı pompa vasıtasıyla yağlanması gereken tüm bölgelere kanallar ve delikler yoluyla basınçlı bir şekilde ulaştırılır ve püskürtülür. Yağlama görevi biten yağ yer çekiminin etkisi ve yağın geri dönüş hattı vasıtasıyla kartere geri döner. Bu döngü motor çalıştığı sürece devam eder ve hareket eden tüm bağlantılar bu şekilde çalışma süresince yağlanmış olur.
Devir kesici ne işe yarar? Kaç tipi vardır?
Araçlar uzun süreli (1 gece kadar) olarak bırakıldığı zaman motor yağı karterde toplanır. Sıcaklığı ve dolayısı ile akışkanlığı azalan yağ, motor çalıştırıldığında ideal özelliklerini gösteremez. Ayrıca ilk çalıştırmada sadece hareketli parçalara yapışan az bir miktar yağ ile hareket etmek zorunda kalan piston, sübap ve krank mili gibi motor parçaları en fazla bu zamanlar aşınmaya uğrar.
İşte bu nedenle;
ilk çalıştırmada aracı rölantide uzun süre bırakmadan yağın bir an önce basınçlı bir şekilde basılabilmesi ve ısınması için sürüşe geçmek gereklidir. Yağ pompası genelde triger kayışına bağlıdır ve motor daha devirli çalıştıkça daha fazla yağ basar. Alışkanlıkların aksine rölantide aracı ısıtmaya çalışmak faydadan çok zarar getirmektedir. Ancak bahsedilen devir aralığı genelde 2000-3000 devir/dakikadır. Aracın ısınması için motoru 5000-6000 devir bandında soğukken çalıştırmak daha fazla zarar verebilir.
Kaynak: https://www.sekizsilindir.com/2017/06/motor-yaglama-sistemi-nedir-nasl-calsr.html

Motor yağlama sistemi içten yanmalı motorlarda bulunan en önemli sistemlerden bir tanesidir. En basit şekilde ifade etmek gerekirse motor yağlaması olmasaydı aracımızla yola çıkmamızdan en çok 4-5 km sonra pistonlar silindir bloğuna yapışabilirdi. Sonuç olarak yağlama olmazsa motor da olmaz diyebiliriz.
Yanlış yakıt kullanılırsa ne olur?
Motor yağlama sisteminin amacı nedir?
Sürtünmeyi azaltmak
Motor içerisinde bulunan parçalar birbirlerine bağlıdır ve çalıştıkça birbirlerine sürterler. Sürtme sonucu aşınma meydana gelir. Motor yağı bu sürtünmeyi en aza indirerek aşınmaları minimize eder. Bu sayede motorlar yüz binlerce kilometre boyunca kullanılabilir. Aşağıdaki grafikte hareketli motor parçalarının hangisini ne miktarda aşınmaya zorlandığını görebilirsiniz.
EGR valfi nedir? Ne işe yarar?

Motor temizliği
Motorun çalışması esnasında çok az seviyede de olsa aşınmalar meydana gelir. Bu mikron (milimetrenin binde biri) seviyesinde veya daha küçük olan aşınmalar temizlenmezse birikme yapar ve dönen parçaların dönmesine engel olabildiği gibi sürtme sonucu çizilmeye de neden olabilir. Motor içerisinde dönen basınçlı yağ bu parçaların birikmesini önler ve yağ karterinde toplanmasını sağlar. Yağın aşırı uzun süre kullanılması temizleme özelliğinin kaybolmasına neden olur.
Motor soğutma sistemi nedir? Nasıl çalışır?

Sıcaklığı düşürmek
Motor içerisindeki parçalar hareket ettikçe birbirlerine sürterler. Sürtme sonucu ise ısı oluşur. Motor yağı bu ısının tahliye edilmesini sağlar. Çalışmakta olan bir motorun yağını kontrol ederken yağa değerseniz sıcak olduğunu hissedersiniz. Bu sıcaklık motorun çalışırken ürettiği ısının yağa transfer olması sonucudur.
Sessiz çalışma
Birbirlerine bağlı olan parçaların aralarındaki tolerans boşlukları nedeniyle çarpmalar ve sürtmeler meydana gelir ve bu da motorda ses oluşmasına neden olur. Motor yağı hareket eden parçalar arasında bir film tabakası oluşturur ve bu sayede sürtünme azalır. Sürtünmenin azalması sonucu motordan çıkan ses önemli miktarı azalır.
Kompresyon muhafaza
Pistonların üzerinde bulunan segmanlar, silindirler içerisinde sıkıştırılan hava-yakıt karışımının basıncının kaçmasını engellerler. Ancak bu sızdırmazlık sadece segmanlarla değil ayrıca motor yağı ile de sağlanır. Piston segmanları ve silindir cidarları arasına giren motor yağı bir çeşit conta görevi görür ve basıncın yani kompresyonun kaçmasını engeller. Segmanlar kaba bir conta gibi çalışırken motor yağı hassas bir conta görevi görür.
Rölanti nedir? Motor rölantide ne kadar yakıt tüketir?
Motor yağlama sistemi tipleri nelerdir?
- 4 zamanlı motorların yağlama sistemi
- Yaş tip karter yağlama

- Kuru tip karter yağlama
Motor arıza lambası nedir? Neden yanar?

- 2 zamanlı motorların yağlama sistemi
- Manuel
- Otomatik
Hangi ses araçta hangi sorunun işaretidir?
Motor yağlama sistemi parçaları nelerdir?

Triger kayışı nedir? Ne işe yarar? Koparsa ne olur?
- Yağ karteri
- Karter tapası
- Karter contası
- Emme tüpü ve yağ süzgeci
- Yağ pompası
- Yağ filtresi
- Yağ delikleri ve kanallar
Motorun yağlama işi nasıl gerçekleşir?

Maviden kırmızıya dönen kısımlar soğutma suyudur.
Motor yağlama temel olarak bir pompa ve yer çekimi vasıtasıyla gerçekleşir. Motorun en altında yer alan yağ karterinde biriken motor yağı pompa vasıtasıyla yağlanması gereken tüm bölgelere kanallar ve delikler yoluyla basınçlı bir şekilde ulaştırılır ve püskürtülür. Yağlama görevi biten yağ yer çekiminin etkisi ve yağın geri dönüş hattı vasıtasıyla kartere geri döner. Bu döngü motor çalıştığı sürece devam eder ve hareket eden tüm bağlantılar bu şekilde çalışma süresince yağlanmış olur.
Devir kesici ne işe yarar? Kaç tipi vardır?
Araçlar uzun süreli (1 gece kadar) olarak bırakıldığı zaman motor yağı karterde toplanır. Sıcaklığı ve dolayısı ile akışkanlığı azalan yağ, motor çalıştırıldığında ideal özelliklerini gösteremez. Ayrıca ilk çalıştırmada sadece hareketli parçalara yapışan az bir miktar yağ ile hareket etmek zorunda kalan piston, sübap ve krank mili gibi motor parçaları en fazla bu zamanlar aşınmaya uğrar.
İşte bu nedenle;
ilk çalıştırmada aracı rölantide uzun süre bırakmadan yağın bir an önce basınçlı bir şekilde basılabilmesi ve ısınması için sürüşe geçmek gereklidir. Yağ pompası genelde triger kayışına bağlıdır ve motor daha devirli çalıştıkça daha fazla yağ basar. Alışkanlıkların aksine rölantide aracı ısıtmaya çalışmak faydadan çok zarar getirmektedir. Ancak bahsedilen devir aralığı genelde 2000-3000 devir/dakikadır. Aracın ısınması için motoru 5000-6000 devir bandında soğukken çalıştırmak daha fazla zarar verebilir.
Kaynak: https://www.sekizsilindir.com/2017/06/motor-yaglama-sistemi-nedir-nasl-calsr.html
Moderatör tarafında düzenlendi: