Rölanti ayarlayıcısı arızasından emin olmaya çalışmak:
Bu parçanın arıza yaptığından şüphe ediyorsanız ve aracı tech 2 cihazına bağlatmadan emin olmak istiyor ya da cihaza bağlatma imkânınız yoksa şunları gözleyin. araç şehir dışı sabit hızda giderken ayağı gazdan çekince silkeleme yapar, ya da kısa bir süre gaz pedalını bırakmamış gibi davranır ve silkeleme (kelkinme) yapar veya araç gaz pedalını çok hızlı hızlı basıp bırakıyormuşsunuz gibi yapar vb. bu arada motor arıza ışığı yanar sora söner. Ayağınızı pedaldan bırakmayınca da bunu yapabilir, ya da hafif dokunuş bırakışlarda yapar, bu arada ışık yanar. Araç rölantide iken, boşta çok hafif gaza dokunup bırakınca bazen gaz kesmeyebilir, pedal bastığınız yerde takılı kalır sanki ve araç gaz pedalını çok hızlı hızlı basıp bırakıyormuşsunuz gibi yapar. Bu esnalarda arıza ışığını yakar ama bu ışık söner sonra.
İşe başlamadan önce:
Bu rölanti ayarlayıcısı tamiri tarifi, ayrıntıları itibarı ile B kasa corsa araçların rölanti ayarlayıcıları için hazırlanmıştır. Benzer mekanik yapısı ve çalışma prensibine sahip diğer rölanti ayarlayıcıları için de yol gösterici olmakla birlikte, açıp kapama şekli, parçanın değişik şekli, yapısı ve çalışma prensibi nedeni ile bu farklı rölanti ayarlayıcıları için farklı hassas noktalar ve dikkat edilmesi gereken hususlar olabilir.
Neler gerekli:
Bu işlemin gereğince ve başarılı olarak yerine getirilebilmesi için, giriş seviyesinde elektronik ve mekanik bilgisi ile benzeri konularda parça, cihaz, alet, eşya açma kapama, tamir etme veya edip edemeyeceğine karar verebilme deneyimine sahip olmak gerekebilir. Her durumda kullanılacak alet edevat olarak, birkaç adet küçük düz saatçi tornavidası, analog ya da dijital avometre ya da kısa devre göstermeye yarayan bir şey. İnce uçlu düz tornavida, yıldız aylan takımı, 2000 numara zımpara, kontak spreyi, gres yağı (kauçuksuz), elektronikçi cımbızı (çift). Eğer rölanti ayarlayıcısının içindeki motor arızalı ise, küçük mengene, kaliteli ve ince (dar) bir eğe ve kumpas gereklidir. (arkadaşlar, bulabilirseniz küçük mengeneler 5 ytl, plastik kumpaslar 2 ytl gibi fiyatlara bir mlyoncularda satılıyor. eğe de birkaç ytl' lik birşey.)
İşlem:
Rölanti ayarlayıcısının tamiri için öncelikle gaz kelebeği gövdesine yapışık olduğu yerden ayrılması gerekir. Bunun için hava emişi ile ilgili parçalar ve gaz kelebeği yerinden sökülür. bu esnada bazı borucuklar da yerinden çıkarılır. Sonra, gaz kelebeği üzerindeki rölanti ayarkayıcısı da yerinden sökülerek gaz kelebeği gövdesinden ayrılır ve gaz kelebeği gövdesine bitişik olduğu yüzeyine bakılınca, kutusunun kapalı kalmasını sağlayan kenet yerleri görülür. Bu kenet yerleri, kendilerini tutan tırnaklarından kurtarılır, bu işlem için el becerisi, tecrübe gerekebilir. İşlemi kolaylaştırmak için ucu kaldırılan kenetlerin altına küçük düz saatçi tornavidası veya kürdan vb konarak tırnaklardan kurtulması sağlanabilir.
İçi açılınca, ucunda bir sonsuz dişli olan motor görülür, bu motor da dikkatlice yerinden çıkarılır. Ancak burası çok önemli, motorun ne tarafının dışarı baktığı işaretlenmelidir. Tekrar takarken ters takılırsa olmaz. Öncelikle motor mili ucundaki sonsuz dişli de çıkarılır ve mil elle döndürülerek aynı zamanda motor kulağa yaklaştırılır. Bu halde iken motorun içinden fısır fısır, döndürmeye paralel eşlik eden tatlı bir ses gelmelidir. Çıtır pıtır, çırrrrr, çık çık çık gibi sert ve düzensiz sesler geliyor ise motor değiştirilmelidir. B kasa korsanın rölanti ayarlayıcısının motoru, elektronik malzeme satıcılarında mevcuttur fiyatı 3 ytl. Boyutları ve gerilimi birebir aynı olanı var ancak mili düz ve biraz uzun olabilir. Bu durumda size yukarıda saydıklarımdan ekstra olarak küçük bir mengene, ince (dar) ve kaliteli bir eğe ve bir kumpas (kumpas olmasa da olur) gerekir. Eğe ile yeni motor milinin ucuna eskisinin işlevini görecek frezeyi yapmak mümkündür. Yeni motorun mili gereğinden daha uzun olduğundan, bu uzun kısmının ucundan mili mengeneye sıkıştırıp, motoru sıkıca tutunuz ve mil üzerine eskisiyle aynı ölçülerde düzleştirilmiş kısmı eğe ile oluşturmaya başlayınız. Oluşturmaya başladığınız frezeyi varsa kumpasla deneyerek peyder pey açınız. Kumpas yoksa göz kararı ile milin kesitinin yarısını düzgünce eritmeye çalışınız. Bu kısım o kadar da hassas değil, fazla boşluk olmasın ya da mil sosuz dişliye sıkışmadan tatlı girsin yeter. Lakin motorun ne kadar döndüğü mekanik olarak kontrol edildiğinden, mil ile sonsuz dişli irtibatındaki boşluk önemli değildir.
Sonsuz dişlinin irtibatlı olduğu kalınca yuvarlak bir dişli vardır ve o dişlinin ortasındaki boşlukta iki adet bakır metal parçası vardır. Üstten görülen uçları pabuç şeklindeki kontak uçlarıdır. Bu uçlar aşınmış mı bakılır. 8 senelik 80 bin km lik benim araçta aşınmamıştı. Aşınmışlık, pabuç uçlarındaki çok az çıkıntının varlığı ile değerlendirilir. Bu uçlar dikkatlice temizlenir. Ayrıca bu fırçaların uçlarına avometre probu değdirip, bir taraftan da rölanti ayarlayıcısının dışındaki ucu yaylı kısma elle hafifçe basılınca avometre sıfır direnç göstermeli veya kısa devre sinyali vermelidir. Elle basılınca o kısıma kısa devre vermiyor veya sonsuz direnç gösteriyorsa, ya da elle basmadığınız halde kısa devre veriyorsa bu iki parçanın dip kısmındaki kontak uçlarında sorun var demektir. Aşınmış erimiş olabilir, birbirine sürekli değik kalıyor olabilir, basılınca kontak yapamıyor olabilir. avometre testinde sorun var ise, bu iki parçacık, bir elektronikçi cımbızı ile ucundan tutulup, eğik olduğu yöne doğru mümkün mertebe çekilmeli yani dişlinin içindeki dayalı olduğu duvardan uzaklaştırılarak yukarı çekilip yerinden çıkartılır. İkisi de çıkınca bunların alt tarafta yani az önce elle bastırdığımız yere denk gelen yerdeki kontak uçlarına bakılır, bunlar aşınmışmıdır?. eğer aşınma varsa bu aşınmışlık giderilebilir. Bunlar sizin becerinize, alet edevat durumunuza kalmış birşey. Ben gerekirse o bakır parçacığı sıfırdan, yeniden yapabilirim mesela.:hıh:
Rölanti ayarlayıcısının kapağı olan tarafının iç kısmında ucu sivrice bir çubuk vardır. bu çubuk yukarıda anlattığım o iki bakır parçasının arasına girmektedir. Bu çubuğun iki yanında, üzerine yapışık bakır kısımlar mevcuttur. Bunlar iletken olmalıdır. Esasen ve çoğunlukla arızaya neden olan yer bu yüzeylerdir, eğer üzerleri siyahımsı bir şeyle kaplı ise sorun budur. Buraları, kontak spreyi veya 2000 numara zımpara ile temizleyiniz. Zımparayı küçük bir parça yırtıp, cımbızla tutarak temizleyebilirsiniz. Sarımtırak ya da bakır rengi olmalıdır buraları.
Buraya kadarki işlemlerden sonra parçanın çalışma prensibini kavramış olmalısınız. İşlem bittiğinde parçanın görevini gereğince yapıp yapamayacağı kontrol edilir. Dişli mekanizmalarındaki hareketli ve önceden yağlı olan yüzeylere yeterince gres yağı sürülür. Bakır parçaların birbirine temas ettiği yüzeylere hiç yağ sürmeyiniz, ancak bu bakır yüzeyler jilet gibi pürüzsüz olmalıdır, bu yüzden 2000 numara zımpara kullanın. Bu sayede parça uzun ömürlü olacak ve hatasız çalışacaktır.
Tüm işlemler bittiğinde parçayı kapatabiliriz. Ancak motoru yerinden hangi yönde çıkardı iseniz aynı yönde takınız aksi halde aracınız hiç çalışmaz, ya da çalışsa bile acayip sapıtır. Birey olmaz ama sizi korkutur, bocalarsınız. Daha çok bozduk sanırsınız. motoru hangi yönde çıkardığınızı işaretlemediyseniz ve hatırlamıyorsanız, motor üzereindeki izlere ve motorun yerleştiği yuvadaki izlere aydınlık ışık altında bakınız. motor üzerinde ve değdiği yerlerdeki ayrıntılar size muhakkak bir fikir verecektir. Parçayı kapatırken, içine toz ve su sızmasını önleyen lastik halkayı da yerine takmayı unutmayın. Ayrıca rölanti ayarlayıcısının elektrik bağlantı piklerini ve araç üzerindeki fişinin pinlerini de kontrol edin parlak değil ve korozyonlu iseler kontak spreyi ile temizleyin.
Sonuç:
Eğer sadece temizleme yapmayı gerektiren bir arıza ile uğraştıysanız, yani bahsettiğim bakır parçalarda aşınma olmamışsa, bu rölanti ayarlayıcısı, bir o kadara yakın daha hizmet edecektir.
Bu uygulama muhtemelen sorununuzu çözecek olmakla birlikte, eğer sorununuz çözülmedi ise, ya siz yaptıklarınız ile rölanti ayarlayıcısının sorununu gideremediniz, ya da umulmadık başka bir sorun var. Bu umulmadık sorun, rölanti ayarlayıcı kablolarında veya ecu da olabilir.
tariflerim ustalara ve bu konularda yeterince deneyimli kişilere fazla ayrıntılı ve komik, ekonomik durumu iyi olanlara gereksiz, bu işlere uzak olanlara anlaşılmaz ve uygulaması zor gelmiş olabilir kusura bakmayın.
Yapacaklara başarılar dilerim!
Bu parçanın arıza yaptığından şüphe ediyorsanız ve aracı tech 2 cihazına bağlatmadan emin olmak istiyor ya da cihaza bağlatma imkânınız yoksa şunları gözleyin. araç şehir dışı sabit hızda giderken ayağı gazdan çekince silkeleme yapar, ya da kısa bir süre gaz pedalını bırakmamış gibi davranır ve silkeleme (kelkinme) yapar veya araç gaz pedalını çok hızlı hızlı basıp bırakıyormuşsunuz gibi yapar vb. bu arada motor arıza ışığı yanar sora söner. Ayağınızı pedaldan bırakmayınca da bunu yapabilir, ya da hafif dokunuş bırakışlarda yapar, bu arada ışık yanar. Araç rölantide iken, boşta çok hafif gaza dokunup bırakınca bazen gaz kesmeyebilir, pedal bastığınız yerde takılı kalır sanki ve araç gaz pedalını çok hızlı hızlı basıp bırakıyormuşsunuz gibi yapar. Bu esnalarda arıza ışığını yakar ama bu ışık söner sonra.
İşe başlamadan önce:
Bu rölanti ayarlayıcısı tamiri tarifi, ayrıntıları itibarı ile B kasa corsa araçların rölanti ayarlayıcıları için hazırlanmıştır. Benzer mekanik yapısı ve çalışma prensibine sahip diğer rölanti ayarlayıcıları için de yol gösterici olmakla birlikte, açıp kapama şekli, parçanın değişik şekli, yapısı ve çalışma prensibi nedeni ile bu farklı rölanti ayarlayıcıları için farklı hassas noktalar ve dikkat edilmesi gereken hususlar olabilir.
Neler gerekli:
Bu işlemin gereğince ve başarılı olarak yerine getirilebilmesi için, giriş seviyesinde elektronik ve mekanik bilgisi ile benzeri konularda parça, cihaz, alet, eşya açma kapama, tamir etme veya edip edemeyeceğine karar verebilme deneyimine sahip olmak gerekebilir. Her durumda kullanılacak alet edevat olarak, birkaç adet küçük düz saatçi tornavidası, analog ya da dijital avometre ya da kısa devre göstermeye yarayan bir şey. İnce uçlu düz tornavida, yıldız aylan takımı, 2000 numara zımpara, kontak spreyi, gres yağı (kauçuksuz), elektronikçi cımbızı (çift). Eğer rölanti ayarlayıcısının içindeki motor arızalı ise, küçük mengene, kaliteli ve ince (dar) bir eğe ve kumpas gereklidir. (arkadaşlar, bulabilirseniz küçük mengeneler 5 ytl, plastik kumpaslar 2 ytl gibi fiyatlara bir mlyoncularda satılıyor. eğe de birkaç ytl' lik birşey.)
İşlem:
Rölanti ayarlayıcısının tamiri için öncelikle gaz kelebeği gövdesine yapışık olduğu yerden ayrılması gerekir. Bunun için hava emişi ile ilgili parçalar ve gaz kelebeği yerinden sökülür. bu esnada bazı borucuklar da yerinden çıkarılır. Sonra, gaz kelebeği üzerindeki rölanti ayarkayıcısı da yerinden sökülerek gaz kelebeği gövdesinden ayrılır ve gaz kelebeği gövdesine bitişik olduğu yüzeyine bakılınca, kutusunun kapalı kalmasını sağlayan kenet yerleri görülür. Bu kenet yerleri, kendilerini tutan tırnaklarından kurtarılır, bu işlem için el becerisi, tecrübe gerekebilir. İşlemi kolaylaştırmak için ucu kaldırılan kenetlerin altına küçük düz saatçi tornavidası veya kürdan vb konarak tırnaklardan kurtulması sağlanabilir.
İçi açılınca, ucunda bir sonsuz dişli olan motor görülür, bu motor da dikkatlice yerinden çıkarılır. Ancak burası çok önemli, motorun ne tarafının dışarı baktığı işaretlenmelidir. Tekrar takarken ters takılırsa olmaz. Öncelikle motor mili ucundaki sonsuz dişli de çıkarılır ve mil elle döndürülerek aynı zamanda motor kulağa yaklaştırılır. Bu halde iken motorun içinden fısır fısır, döndürmeye paralel eşlik eden tatlı bir ses gelmelidir. Çıtır pıtır, çırrrrr, çık çık çık gibi sert ve düzensiz sesler geliyor ise motor değiştirilmelidir. B kasa korsanın rölanti ayarlayıcısının motoru, elektronik malzeme satıcılarında mevcuttur fiyatı 3 ytl. Boyutları ve gerilimi birebir aynı olanı var ancak mili düz ve biraz uzun olabilir. Bu durumda size yukarıda saydıklarımdan ekstra olarak küçük bir mengene, ince (dar) ve kaliteli bir eğe ve bir kumpas (kumpas olmasa da olur) gerekir. Eğe ile yeni motor milinin ucuna eskisinin işlevini görecek frezeyi yapmak mümkündür. Yeni motorun mili gereğinden daha uzun olduğundan, bu uzun kısmının ucundan mili mengeneye sıkıştırıp, motoru sıkıca tutunuz ve mil üzerine eskisiyle aynı ölçülerde düzleştirilmiş kısmı eğe ile oluşturmaya başlayınız. Oluşturmaya başladığınız frezeyi varsa kumpasla deneyerek peyder pey açınız. Kumpas yoksa göz kararı ile milin kesitinin yarısını düzgünce eritmeye çalışınız. Bu kısım o kadar da hassas değil, fazla boşluk olmasın ya da mil sosuz dişliye sıkışmadan tatlı girsin yeter. Lakin motorun ne kadar döndüğü mekanik olarak kontrol edildiğinden, mil ile sonsuz dişli irtibatındaki boşluk önemli değildir.
Sonsuz dişlinin irtibatlı olduğu kalınca yuvarlak bir dişli vardır ve o dişlinin ortasındaki boşlukta iki adet bakır metal parçası vardır. Üstten görülen uçları pabuç şeklindeki kontak uçlarıdır. Bu uçlar aşınmış mı bakılır. 8 senelik 80 bin km lik benim araçta aşınmamıştı. Aşınmışlık, pabuç uçlarındaki çok az çıkıntının varlığı ile değerlendirilir. Bu uçlar dikkatlice temizlenir. Ayrıca bu fırçaların uçlarına avometre probu değdirip, bir taraftan da rölanti ayarlayıcısının dışındaki ucu yaylı kısma elle hafifçe basılınca avometre sıfır direnç göstermeli veya kısa devre sinyali vermelidir. Elle basılınca o kısıma kısa devre vermiyor veya sonsuz direnç gösteriyorsa, ya da elle basmadığınız halde kısa devre veriyorsa bu iki parçanın dip kısmındaki kontak uçlarında sorun var demektir. Aşınmış erimiş olabilir, birbirine sürekli değik kalıyor olabilir, basılınca kontak yapamıyor olabilir. avometre testinde sorun var ise, bu iki parçacık, bir elektronikçi cımbızı ile ucundan tutulup, eğik olduğu yöne doğru mümkün mertebe çekilmeli yani dişlinin içindeki dayalı olduğu duvardan uzaklaştırılarak yukarı çekilip yerinden çıkartılır. İkisi de çıkınca bunların alt tarafta yani az önce elle bastırdığımız yere denk gelen yerdeki kontak uçlarına bakılır, bunlar aşınmışmıdır?. eğer aşınma varsa bu aşınmışlık giderilebilir. Bunlar sizin becerinize, alet edevat durumunuza kalmış birşey. Ben gerekirse o bakır parçacığı sıfırdan, yeniden yapabilirim mesela.:hıh:
Rölanti ayarlayıcısının kapağı olan tarafının iç kısmında ucu sivrice bir çubuk vardır. bu çubuk yukarıda anlattığım o iki bakır parçasının arasına girmektedir. Bu çubuğun iki yanında, üzerine yapışık bakır kısımlar mevcuttur. Bunlar iletken olmalıdır. Esasen ve çoğunlukla arızaya neden olan yer bu yüzeylerdir, eğer üzerleri siyahımsı bir şeyle kaplı ise sorun budur. Buraları, kontak spreyi veya 2000 numara zımpara ile temizleyiniz. Zımparayı küçük bir parça yırtıp, cımbızla tutarak temizleyebilirsiniz. Sarımtırak ya da bakır rengi olmalıdır buraları.
Buraya kadarki işlemlerden sonra parçanın çalışma prensibini kavramış olmalısınız. İşlem bittiğinde parçanın görevini gereğince yapıp yapamayacağı kontrol edilir. Dişli mekanizmalarındaki hareketli ve önceden yağlı olan yüzeylere yeterince gres yağı sürülür. Bakır parçaların birbirine temas ettiği yüzeylere hiç yağ sürmeyiniz, ancak bu bakır yüzeyler jilet gibi pürüzsüz olmalıdır, bu yüzden 2000 numara zımpara kullanın. Bu sayede parça uzun ömürlü olacak ve hatasız çalışacaktır.
Tüm işlemler bittiğinde parçayı kapatabiliriz. Ancak motoru yerinden hangi yönde çıkardı iseniz aynı yönde takınız aksi halde aracınız hiç çalışmaz, ya da çalışsa bile acayip sapıtır. Birey olmaz ama sizi korkutur, bocalarsınız. Daha çok bozduk sanırsınız. motoru hangi yönde çıkardığınızı işaretlemediyseniz ve hatırlamıyorsanız, motor üzereindeki izlere ve motorun yerleştiği yuvadaki izlere aydınlık ışık altında bakınız. motor üzerinde ve değdiği yerlerdeki ayrıntılar size muhakkak bir fikir verecektir. Parçayı kapatırken, içine toz ve su sızmasını önleyen lastik halkayı da yerine takmayı unutmayın. Ayrıca rölanti ayarlayıcısının elektrik bağlantı piklerini ve araç üzerindeki fişinin pinlerini de kontrol edin parlak değil ve korozyonlu iseler kontak spreyi ile temizleyin.
Sonuç:
Eğer sadece temizleme yapmayı gerektiren bir arıza ile uğraştıysanız, yani bahsettiğim bakır parçalarda aşınma olmamışsa, bu rölanti ayarlayıcısı, bir o kadara yakın daha hizmet edecektir.
Bu uygulama muhtemelen sorununuzu çözecek olmakla birlikte, eğer sorununuz çözülmedi ise, ya siz yaptıklarınız ile rölanti ayarlayıcısının sorununu gideremediniz, ya da umulmadık başka bir sorun var. Bu umulmadık sorun, rölanti ayarlayıcı kablolarında veya ecu da olabilir.
tariflerim ustalara ve bu konularda yeterince deneyimli kişilere fazla ayrıntılı ve komik, ekonomik durumu iyi olanlara gereksiz, bu işlere uzak olanlara anlaşılmaz ve uygulaması zor gelmiş olabilir kusura bakmayın.
Yapacaklara başarılar dilerim!
Son düzenleme: