ilk işim tarfikte bir Accent Era test etmek bakalım nasıl gidiyormuş
Sitemizi ana ekranınıza bir web uygulaması olarak nasıl yükleyeceğinizi görmek için aşağıdaki videoyu izleyin.
Not: Bu özellik bazı tarayıcılarda kullanılamayabilir.
hadi günün sorusu... özellikle turbo dizel kullanıp 240Nm ve üzeri torku olan araç sahiplerine.
torku 153Nm olupta 7,5sn'de 0-100km/s yapabilen atmosferik 1,6lt motora sahip araç nedir?
Konuyu açan arkadaşımıza aracı hayırlı olsun demiştim...Ancak konu çok saçma yerlere gelmiş....Bence bu yarışı fazla uzatmadan sadece sağlıklı bilgiler paylaşalım... Burası kavga etme yeri değil, paylaşım yeri...Birbirimizi kırmadan saygılı bir şekilde yanlışlarımızı düzeltelim...
saygılar
Tork ve beygir gücü hakkında sağlıklı bir bilgi bulmak çok zor...Çoğu insan torku yüksek olan aracın daha güçlü ve performanslı olduğunu düşünüyor....paylaşımlarım belki kafalardaki soru işaretlerini kaldırarak F1 araçlarının , ralli araçlarının neden yüksek tork üreten Dizel motoru kullanmadıklarını anlamamızı sağlayabilir.
Uploaded with ImageShack.us
Yukarıda 175 BGli bir Peugeot 207nin Tork tablosu var. 2000 devirde en yüksek torka ulaşıyor ve 4500 devire kadar bunu koruyor. En iyi hızlanma için 1. viteste 6500 devire kadar çıkıyoruz. Çünkü 1. viteste her durumda 2. vitesten daha çok tork üretiyor. 6500 devirde 2. vitese geçtiğimiz zaman motor lastiklerin hızına uyum sağlamak için 4152 devire, tork da 1769a düşüyor. Gördüğünüz gibi 1., 2. ve 3. viteslerde hız için tork feda ediliyor. Ama 4. viteste 6500 devirde 749 tork üretilirken, 5. vites 5304 devirde yaklaşık 760 Nm tork üretiliyor. Demek ki 4. viteste 6500 devire kadar gelmenin bir anlamı ya da avantajı yok.
Peki 400 Nm torku 2000 devirde ve 4000 devirde üreten iki araba yarışırsa ne olur? 1. araba yarışın hemen başında öne geçer çünkü diğeri daha az tork üretirken 400 Nm torku ondan önce 2000 devirde üretir. Ama daha sonra 1. arabanın deviri arttıkça ürettiği tork azalacak, o vitesteki son hıza ulaşacak ve dişli oranları yüzünden daha az tork üreteceği (ve daha yavaş hızlanacağı) 2. vitese geçmek zorunda kalacak. Oysa 2. araba çok yüksek devirlere kadar 1. viteste kalabilir. Böylece 1. araba 3. vitese geçtiğinde 2. araba 2. vitese yeni geçmiş olacaktır ve sonuçta yarışı 2. araba kazanır.
Ve şimdi size vereceğim örneğe çok dikkat edin. 1000 kg bir arabayı 5 metre hızdan 10 metre hıza 5 saniyede çıkarmak ve aynı arabayı yine 5 saniyede 30 metre hızdan 35 metre hıza çıkarmak arasındaki farkı bir düşünün?
Her iki durumda da a=(10-5)/5=1 ve a=(35-30)/5=1. Yani ivme 1m/s^2
f=m*a f=1000*1=1000 N. Yani arabayı ister 5den 10 m/s hıza, ister 30dan 35 m/s hıza çıkartın, aynı KUVVETE ihtiyacınız var.
Ama 1000 N kuvveti 5 m/s hızda ve 30 m/s hızda ortaya çıkarmak tamamen farklı şeyler. İsterseniz gerekli gücü bulalım:
x=5*5+0,5*1*5^2=37,5 Bu 5 m/s hızdan 10 m/s hıza ulaşana kadar arabanın katettiği mesafe.
x=30*5+0,5*1*5^2=162,5 Ve bu da 30 m/s hızdan 35 m/s hıza ulaşana kadar katettiği mesafe.
w=1000*37,5=37500 Joule ve p=37500/5=7500 Watt (10,2 BG)
w=1000*162,5=162500 Joule ve p=162500/5=32500 Watt (44,2 BG)
Gördüğünüz gibi iki arabayı da hızlandırmak için aynı kuvvet yani tork gerekiyor ama daha hızlı olan arabayı hızlandırmak için daha fazla BG gerekiyor. Ama unutulmaması gereken şu ki
Ayrıca bu linkteki videoyu izlerseniz.... tork ve beygir hakkında daha sağlıklı bilgilere sahip olabilirsiniz...
http://www.teknoseyir.com/41668/araclarda-tork-ve-beygir-gucu-neyi-ifade-eder/
hadi günün sorusu... özellikle turbo dizel kullanıp 240Nm ve üzeri torku olan araç sahiplerine.
torku 153Nm olupta 7,5sn'de 0-100km/s yapabilen atmosferik 1,6lt motora sahip araç nedir?