Ynt: Yeni Astra - Direksiyon Kilitlenmesi Faciası ( Servo Direksiyon Uyarısı )
vehicle_dynamics link' Alıntı:
Bu bahsettiğiniz kilitlenme hissi mekanik bir kilitlenme şeklinde mi, yoksa sertten yumuşağa geçiş şeklinde esnek bir davranış mı?
Bunu direksiyonu ilk başta düz konumdayken mi yapıyor, yoksa direksiyon belli bir açıdayken hareket ettirmeye çalışınca da yapıyor mu?
Eğer hareket sadece düz iken ve sertten yumuşağa doğru esnek bir geçiş ise, lastiğin yüksek hızlardaki dinamik davranışından olabilir.Düz halde viraja girerken direksiyon hareketinden sonra lastik yanağının deforme olarak yanal kuvvet oluşturabilmesi için pratikte yarım tura ihtiyaç vardır.Yani bir miktar gecikme ile yön değişikliği meydana gelir.
Kaster açısından gelen düz çizgi kararlılığı lastikleri düz iken en ufak bir sapma olsa da gene düz konuma getirmeye çalışır.Bu etki hızın yükselmesi ile artar.Viraj anında ise direksiyonda biraz daha fazladan kuvvet ister.Ama bu kuvvet artması asla bir mekanik bir kilitten kurtulma olarak değil de, sanki daha sert bir yayı buruyormuş gibi olur.
Açıklama geldiğinde öğrenmeyi dört gözle bekliyor olucam.
Ben, kendi başıma gelen olayı kısaca anlatmaya çalışayım, sanırım Sn. tiamol'unki de benzer bir sorun.
En başta şunu belirteyim ki düşük hızlarda hiç başıma gelmedi, sorunu 110 km. üzerindeki hızlarda yaşadım. Aslında anlatmak ta biraz zor, hissetmek lazım ama bir deneyeyim
.
En ciddisi bundan yaklaşık 5-6 ay kadar önce Afyonkarahisar-Uşak karayolunda başıma geldi. Hızım da 110 km.nin üzerindeydi. Evet, uzun süre düz yolda ilerlemiştim fakat o yolu bilenler bilir ne kadar düz olursa olsun -hiç viraja girmeseniz bile- direksiyonu en azından 300-500 metre içerisinde 1-2 cm. çevirmek zorunda kalıyorsunuz. İşte böyle seyir halindeyken direksiyonu hafifçe (direksiyon simidi 2-3 cm. anca dönmüştür) çevirdim(sağ-sol farketmiyor), fakat tekerleklerin çevirdiğim yöne 1-2 saniye kadar geç döndüğünü farkettim. Fakat bu geç tepki verme olayı direksiyonun kilitlenmesi şeklinde değil de sanki bir yerlere yapışmış ta oradan kurtuluyormuş gibi oldu. Yani normal bir kilitlenmede "tık" sesi gibi bir şey bekler ya insan, öyle bir şey olmadı. Haliyle, tekerlekler o 1-2 saniyelik süre içerisinde sağa doğru dönmeyince ben direksiyonu hafifçe tekrar çevirdim, bu defa tekeler de döndü, fakat toplamda direksiyon çok çevrildiği için araç ta olması gerekenden daha fazla -şeritten taşacak kadar- sağa doğru dönmüş oldu. Biraz heyecanlandım tabii ama kaza yaptıracak düzeyde değildi, kolayca toparladım. Ve hemen ardından ne oldu diye aynı hızlarda birkaç defa özellikle ve elbette daha temkinli olarak denedim, aradan 1 dakika falan geçmeden aynı şeyi tekrar yaşadım.
Hani birçok araçta direksiyonda boşluk olur ya(ki gerek servisteki elemanlar gerekse kendi denemelerimde direksiyonda boşluk olmadığı anlaşıldı), ona benzer şekilde bir boşluk oluşmuştu fakat direksiyon boşluğundan farkı bir yapışma ve oradan kurtulma hissiydi.
Dedim ya, tarif etmesi zor gerçekten. Tam anlamıyla kilitlenme şeklinde bir sıkıntı olsa şimdiki kadar rahat olamazdım elbette, ama hala yüksek hızlarda seyrederken kendimi tekrar olacakmış gibi hazır tutuyorum