Ynt: Yeni Astra Sedan Yol Tutuşu
Yük artışı ile yol tutuşu arasındaki bağıntıyı ön ve arka akstaki yük artışı olarak ayırmak lazım.Bunun yanında kullanılan lastiğin dik yük artışı ile yanal yük potansiyel değişimini bilmek lazım.Örnek olarak kimi lastik yere daha fazla kuvvetle bastığında diğer başka bir lastikten daha fazla yanal kuvvet verebiliyor olabilir.
Lastik etkisini hesaba katmazsak ön aksta yük artışı olursa araç az döner (understeer) yönüne gider.Bu risk teşkil etmez, çünkü araç bu durumda viraj dışına doğru hafif savrulma meyili gösterir.Direksiyonu viraj içine biraz daha çevirerek çizginizi koruyabilirsiniz, tabi ki fiziksel limite kadar.
Arka aksta yük artarsa araç çok döner (oversteer) yönüne gider.Yani virajda arkası viraj dışına itilir, önü viraj içine itilir ve bu etki ani olur.Eğer sürücü bu durumu hemen algılayıp viraj dışına ani direksiyon hareketi yapmazsa araç viraj içine daha da itilerek sonunda yoldan kopup spin atma noktasına gelir.
Bu az döner-çok döner karakteri viraj denge çubukları ile dengelenebilir.Örneğin ön aksa takılan bir viraj denge çubuğu az döner karakteri desteklerken, arka aksa takılan çok döner karakterini destekler.
Yük artışı ile yol tutuşu arasındaki bağıntıyı ön ve arka akstaki yük artışı olarak ayırmak lazım.Bunun yanında kullanılan lastiğin dik yük artışı ile yanal yük potansiyel değişimini bilmek lazım.Örnek olarak kimi lastik yere daha fazla kuvvetle bastığında diğer başka bir lastikten daha fazla yanal kuvvet verebiliyor olabilir.
Lastik etkisini hesaba katmazsak ön aksta yük artışı olursa araç az döner (understeer) yönüne gider.Bu risk teşkil etmez, çünkü araç bu durumda viraj dışına doğru hafif savrulma meyili gösterir.Direksiyonu viraj içine biraz daha çevirerek çizginizi koruyabilirsiniz, tabi ki fiziksel limite kadar.
Arka aksta yük artarsa araç çok döner (oversteer) yönüne gider.Yani virajda arkası viraj dışına itilir, önü viraj içine itilir ve bu etki ani olur.Eğer sürücü bu durumu hemen algılayıp viraj dışına ani direksiyon hareketi yapmazsa araç viraj içine daha da itilerek sonunda yoldan kopup spin atma noktasına gelir.
Bu az döner-çok döner karakteri viraj denge çubukları ile dengelenebilir.Örneğin ön aksa takılan bir viraj denge çubuğu az döner karakteri desteklerken, arka aksa takılan çok döner karakterini destekler.