10 yıl bozulmayacak asfalt yaptılar

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan smihci
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

smihci

Yönetici
Başkan
35-İzmir
Katılım
19 Ara 2007
Mesajlar
20,551
Tepkime puanı
271
Puanları
83
Siteyi ziyaret et
Erzurum Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Orta öğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölüm Başkanı Prof. Dr. Ahmet Gürses ve 2 öğretim üyesi ile 5 öğrencisi, 4 yıllık çalışmaları sonunda 'Kil Mastik' adını verdikleri, kardan, sudan ve güneşten etkilenmeyen asfalt üretti.

Prof. Dr. Gürses, elde ettikleri asfaltın, karayollarında kullanılan asfalttan 2 kat daha sağlam olduğunu deneylerle tespit ettiklerini, üzerinden tank gibi ağır tonajlı araçlar geçtiğinde palet ya da teker izi oluşmadığını söyledi. Kil bazlı ve suyu sevmeyen kaplama malzemesinin, yollardaki bozulmalara bir son vereceğini kaydeden Gürses, üretttikleri yol kaplama malzemesi için Türkiye Patent Enstitüsü'ne başvurduklarını belirtti. Prof. Dr. Gürses sözlerini şöyle sürdürdü:

"Bölgeden temin ettiğimiz kil örneklerine çeşitli kimyasal katkılarla nano teknolojik metotlar kullanarak yeni bir hibrit malzeme ürettik. Bu malzeme, özellikle kışın kar ve buz, yazın da, su ve sıcak havalar yüzünden meydana gelen asfalt bozulmalarını ortadan kaldırıyor. Asfaltı deneme amaçlı olarak geçen Temmuz ayında Atatürk Üniversitesi kampüsünün girişinde mevcut asfaltı keserek 1 metrekarelik alana uyguladık. Yaptığımız gözlemler ve ölçümler sonucunda uygulamada hemen hemen hiçbir değişimin olmadığı gibi herhangi bir tekerlek izine de rastlanmadı. Normal asfalt kaplamaya göre yüzde 30 daha pahalı. Ama en az 10 yıl süre ile bozulmayacağını hesap edersek çok daha ucuz olduğunu söyleyebiliriz."

ASFALT DONMAYACAK, ERİMEYECEK

Çalışmayı Doç. Dr. Çetin Doğar, Yard. Doç. Dr. Metin Açıkyıldız, doktora öğrencisi Tahsin Barkın Barın ve Kimya eğitimi lisans öğrencileri Özlem Yurdakul, Celal Türkmen, Kerim Burak Çağlayan, Kenan Çakmak ve Muammer Sönmez'le birlikte yaptıklarını anlatan Prof. Dr. Ahmet Gürses, "Şu an üzerinde çalıştığımız projelerden birisi yol kaplama malzemesinde katkı maddesi olarak kullanılacak organo kilin hazırlanması. Organo ya da nano kilin patentini aldık. Çalışmamız Atatürk Üniversitesi tarafından birincilikle ödüllendirildik. Ürettiğimiz organo kilin yol kaplamalarında aşınma tabakası olarak kullanımı üzerinde çalışıyoruz. Bir uygulama alanı olarak organo kili yol kaplamasında kullandığımız da eksi 30 artı 90 derecedeki iklim koşullarından etkinlenemeyen bir aşınma tabakası dizayn ettik. Organo kilin sağladığı avantajdan dolayı yüzeyinde kar tutar ama içerisine su giremez. Suyun asfalt kaplamanın içine nüfuz etmemesi donma, çözülme sonucunda ortaya çıkan asfalt bozulmalarının ortadan kalkacağı anlamına gelmektedir. Yüksek mukavemetinden dolayı ağır tonajlı taşıtlar yolu kullandığında ortaya çıkabilecek göçme, yüzey bozulmaları olmayacak. Özellikle ağır kış şartlanının yaşandığı yörelerde kesinlikle mevcut asfalta göre çok büyük avantajlar sağlayacak. Bu asfaltın üzerinde fren emniyeti daha yüksek. Sıcak iklim bölgelerinde asfalt erimesi diye tabir edilen durum bu uygulamadan sonra gözlenmeyecektir" dedi.

HER YIL ASFALT YENİLENMEYECEK

'Kil Mastik'in mevcut asfalt plentine ilave bir silo eklenmesi ile uygulanabilme potansiyeline sahip olduğunu ifade eden Gürses, "Pilot uygulamayı yaptık. Artık her yıl asfalt yenilemekten kurtulacağız. Asfaltta oluşan bozulmaların ortaya çıkardığı trafik kazalar, ölümler, yaralanmalar ve mal kayıpları da en aza indirilecek. Bunların hepsi uygulamanın önemini ortaya koyan ekonomik anlamda birer katma değerdir" diye konuştu. (DHA)

Kaynak:http://haber.mynet.com/10-yil-bozulmayacak-asfalt-yaptilar-666695-guncel/
 
Ülkemizde iş yapmaz. Birilerinin para kazanması için yolların hoşaf olması gerek. Bu buluş bizim işimize gelmez.
 
Inşallah kullanılabilir, malum canım ülkemde en büyük ekmek (?) kapılarından birisi. Ama tebrik etmek gerek çok güzel bir proje
Saygılar.
HTC cihazımdan gönderildi.
 
Teknik olarak göz alıcı.Ama ülkemizde bir çok yerde zemin hareketli.En kaliteli asfaltı bile döksen, zemin hareketli olduğu için mutlaka sorun çıkıyor.Hani asfaltın altını beslemek gerekli falan, o beslediğiniz zeminin altında da doğal yapı kalacak.
 
Gerçekten yol çalışması yapılırken asfaltın altını beslemek çok önemli.
 
Gerçekten yol çalışması yapılırken asfaltın altını beslemek çok önemli.

Altını beslemek değil, projeyi zemine göre seçmek önemli.Altını ne kadar beslersen besle, örneğin karadenizdeki gibi tepe yamaşlarına kurulan yolların altındaki zemin ne yaparsan yap durmaz.Sürekli hareketlidir.İstediğin teknolojiyi getir o yolların çökmesini engelleyemezsin.Engelleyebilmek için direnaj kanalı yapmak gerekli.Bu direnaj kanalı ile dağın eteğinden aşşağı toprak ve kayaç zemin arasında gelen suyu önleyip yolun bozulmsını önleyebilirsin ancak.Ülkemizdeki yolların %70 lere yakınının dağlık tepelik alanlarda olduğunu düşünürsek büyük bir masraf gerkir kimsde bunu göze almaz.
 
burda asvalt yapilirken 1 metra asagidan baslaniyor isleme.
osmaniye toprakkale arasi yapiliyordu önceki yil izine giitigimde gecen yil aradan 1 yil gecmis bizim oralarda kar buz tuz da olmaz ama her yer delik dezikti hatta bir tanidik cant parcaladi memleketimde eski asvaltin üstüne mucur ve hafiften serbet al sana yeni yok yaptik hesabi.
 
Arkadaşlar burası Türkiye bu ülke de hiç bir zaman bir iş düzgün nizami bir şekilde yapılmaz. Ülkemizin doğasına aykırı... ülkemizde sürekli yollar tamir edilir ama her zaman patlar yada çöker...

Zihniyet belli... sağlam değil sürekli sorun çıkaran iş yapılacak ki paralar aksın bir şekilde....
 
Altını beslemek değil, projeyi zemine göre seçmek önemli.Altını ne kadar beslersen besle, örneğin karadenizdeki gibi tepe yamaşlarına kurulan yolların altındaki zemin ne yaparsan yap durmaz.Sürekli hareketlidir.İstediğin teknolojiyi getir o yolların çökmesini engelleyemezsin.Engelleyebilmek için direnaj kanalı yapmak gerekli.Bu direnaj kanalı ile dağın eteğinden aşşağı toprak ve kayaç zemin arasında gelen suyu önleyip yolun bozulmsını önleyebilirsin ancak.Ülkemizdeki yolların %70 lere yakınının dağlık tepelik alanlarda olduğunu düşünürsek büyük bir masraf gerkir kimsde bunu göze almaz.
Misafir geldiği için mesajın yarım kalmıştı :). Yolun geçeceği zemin elbette önemlidir, zeminin iyice etüt edilmesi zaten birinci şarttır, o konuda hem fikiriz. Günümüzde asfalt yol çalışması yapılırken zemine neredeyse toprak denecek özellikte çok ince mıcır sermek moda oldu, halbuki önceden yol zeminine taş parçacıkları ile doldu yapıldıktan sonra dişli mıcır serilirdi. Günümüzdeki yolların çabuk deforme olmasındaki en büyük etkenlerin başında asfalt altına serilen, iyice sıkıştırılmayan, yumuşak malzemedir. Bir yolun ortasından ağır vasıtaların tahribatından dolayı toprak parçacıkları çıkıyorsa bu tamamen işçilik hatasıdır.
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Geri
Üst