ABS hakkında yanlış bilinenler

bu konu uzar gider belliki.ancak benim cmon daki abs sistemi sanki astradan daha cabuk durduruyor aracı.yada bana öyle geliyor.enazından absye gerek kalmadan daha iyi yavaşlıyor.
 
bu her araçta değişir. astra ve corsa çok farklı. aynı segmentteki araçlarda bile çok farkediyor fren sistemi. şöyle deyim eski astram 2005 modeldi, elegance artı ıds plus vardı. şimdiki araç astra sedan. inanın bunlar arasında bile frenlerde farklılık var.
 
sonuçta faydalı bi sistem olduğu kanısındayım. öyle olmasaydı otomobil üreticileri tercih etmezdi sanırım. birde eğer fren mesafesini uzatsaydı kullanımı engellenir veya yasaklanırdı, en azından hoş karşılanmazdı. cc bi zamanlar sürücünün fren tepkisini geciktirdiği için abd'de yasaklanması söz konusu olmuştu. ABS hakkında böle bişe hiç duymadım... zaten şu an nerdeyse tüm araçlarda stanndart..
 
arkadaşlar kesinlikle forumda abs hakkında bilgi vardır. birde ben ekleyim dedim. sanırım bu bütün sorularımızı çözcek;
ABS fren sistemi

ABS, taşıt araçlarının her türlü yük durumunda bütün yol koşullarında ve çeşitli süratlerdeki zorunlu durumlarda yapılacak ani frenlemelerde tekerleklerin kitlenmesini önleyerek direksiyondaki tam hakimiyeti sağlayan sistemlere verilen ad. ABS, Almanca Antiblockier-system veya İngilizce Anti-lock Braking System ifadelerinin kısa yazım biçimidir. Kilitlenmeyen fren sistemi anlamına gelir.
ABS fren durumunda her bir tekerleğin devir sayısındaki değişikliği bir kontrol ünitesi aracılığı ile denetleyen bir sistemdir. Dönüş sayısının ani düşmesi (örneğin kaygan zeminde fren yapma durumunda) ve tekerleğin kilitlenmesi durumunda kontrol ünitesi otomatik olarak fren basıncını düşürür. Tekerlek tekrar hızlanınca fren basıncını tekrar yükselterek tekerlek frenlenir. Bu aşama saniyede birçok kez gerçekleşir. Sağ ve sol tarafın ayrı zeminlerde olması halinde bile (örneğin sağ tekerlekler ıslak sol tekerlekler kuru zeminde) herhangi bir kilitlenme veya kayma söz konusu değildir. Bu sayede direksiyona hakimiyet tam, fren mesafesi oldukça kısadır.
Fizik kanunlarının dışına asla çıkılamaz, yani çeşitli fizik kanunları her zaman mevcuttur. Islak zeminde ABS söz konusu olsa bile fren mesafesi kuru zeminden daha fazladır. Fren sırasında çeşitli doğal kanunlar her zaman söz konusudur. Bunları hiçbir şey önleyemez. Amaç bu kanunların optimal olarak kullanmaktır. Bir sürücü eğer bir viraja mümkün olan en yüksek sınır süratinden daha yüksek bir süratle girerse ABS ona ancak otomobilin buzda kaymamasına yardımcı olacağı kadar yardım edebilir. Sensörler devamlı olarak yavaşlamanın her anında tekerleklerin doğru devir sayısında olup olmadıklarını hassas olarak kaydeder. Tekerleklerden birisinin devir sayısının çok düşük olması halinde kilitlenme tehlikesi fren basıncı o tekerlekteki sensör tarafından azaltılır bu suretle tekerlek tekrar normal dönüş süratine ulaşır tehlikeli duruş hali ortadan kalkar fren durumundaki normal hızıyla dönmeye başlar bu anda tekrar o tekerlekteki fren basıncı sensör tarafından yükseltilir. Yeniden kilitlenme olursa aynı olay tekrarlanır.

Tekerleklerdeki kilitlenme (kayma) olayı

Fren kuvveti uygulanan tekerlek aracın hızına uygun olmayan şekilde yavaş dönerse bu olaya kayma denir. Serbest dönen tekerlek %0 kaymalıdır . Kilitlenmiş olan tekerleğin kayması %100'dür. En ideal fren durumu tekerleğin durduğu anda değil lastik ve zemin durumuna göre %10 veya %50 kayma durumudur. İstenilen kaymanın elde edilebilmesi için gerekli fren basıncı lastik ile yol arasındaki bağlantı kuvvetine bağlıdır. Bu kuvvet katsayısı kuru zeminde yüksek , ıslak zeminde daha düşük , buzlu zeminde çok düşük bir değerdir. ABS bütün bu zemin durumlarına uyum sağlayarak tekerlekleri istenilen kayma aralığında tutmayı amaçlar.

ABS ile fren durumunda tekerlek hızı ve fren basınç karakteristiği

  1. Kumanda aleti kuvvetli bir tekerlek yavaşlama sinyali alınca fren basıncını yükseltmeye devam etmez o ana kadar erişilen düzeyde tutar.
  2. Eğer tekerleğin dönüş sayısı azalmaya devam ederse fren silindirindeki basınç düşürülür. Tekerlek daha zayıf frenlenir
  3. Tekerlek daha hızlı dönmeye başlayınca basınç tekrar yükseltilerek tekerlek devir sayısının düşmesi amaçlanır.
 
Bana göre abs tek başına başarılı olmayan bir sistem.bu nedenle otomobil üreticileri artık nerdeyse tüm segmentlerde abs ye ek olarak bir çok sistem ilave etmeye başladılar.acil fren destek sistemleri,eds,v.s v.s eşit dağıtımlar falan feşmekan.abs yi güzelleştiren sonradan bilgisayar destekli sistemler.bizim araçların çoğunda bunların bir kısmı yok.
Belki konuyla alakası yok ama şu otobüslerdeki direksiyon yanından yavaşlatan kollu kopresör sistemi binek araçlarda ne güzel olurdu:D bir keresinde cankurtaranda kardan yol belli değildi ancak otobüs şöförü 90 altına inmedi bile hiç fren yapmadan gerektiğinde koldan yavaşlattı.ne katma ne sapma.inanılmaz bir olaydı.
 
senin dediğin sistemleri tamamen birbirinden farklı. ayrıca amaçları da farklı.
 
emniyetin bunu demesının tek sebebı var aracı yavas kullansınlar dıe
yoksa faydası var denemesı bedava bos bı yerde hızlı donerken basın frene nası arac tepkı verıyo abs olmazsa kayıp gıdıyo araba
 
emniyetin bunu demesının tek sebebı var aracı yavas kullansınlar dıe
yoksa faydası var denemesı bedava bos bı yerde hızlı donerken basın frene nası arac tepkı verıyo abs olmazsa kayıp gıdıyo araba
Hızlı dönerken frene basmak birazcuk kasar kanımca.90 km hızın üstünde ani frende neler olur bilemiyorum allah yaşatmasın kimseye.
 
tesadufun bukadarı carsıda 60 ıle gıderken bırden adamın bırısı yola fırladı
frene sonuna kadar bastım arabayı bı saga kırdım adamdan kurtarmak ıcın adma otarafa kosunca dıger tarafa kırdım kurtardım
eger abs olmasaydı dırek adamın ustune gıdıp carpabılırdım cok sukur bısı olmadan ufacık bırseyle carpmaktan kurtardım :)
ama halkımız cok bılıncsız yola hıc bakmadan fırlıyolar
 
Geri
Üst