Aslında Opellerin boyalarında kronik bir sorun yok. Güneşten gelen UV ışınları zamanla vernik tabakasında bir oksidasyona sebep oluyor ve yapısını bozuyor biraz da bizlerin yanlış demeyelim de araç boyasına özensiz davranmamızdan dolayı boyalarda problem oluşuyor. Bizim Corsalar için de boyaları problemli deniyor ancak benim aracımın boyasında 8 yıl geçmiş olmasına rağmen herhangi bir solma matlaşma henüz olmadı. Bunların her birisi için bile sayfalarca yazabilirim ama doğru bilinen yanlışların ve bu alışkanlıkların gözden geçirilmesi için kısa bir açıklama yaparak yardımcı olmak isterim.
1-) Öncelikle cam sularının kaliteli olması gerekiyor. Kaliteli cam suyu buharlaştığı zaman geride iz bırakmıyorsa kabaca kalitelidir denebilir.
2-) Araba yıkamaya müsait bir yer varsa basınçlı yıkama makinesi ile ön yıkama şampuanı eşliğinde ön yıkaması yapılıp kaba kir akıtılmalı, ardından çift kova yöntemi ve çizmeyen bir yıkama eldiveni ile araç yıkanmalı gene çizmeyen bir kurulama havlusu ile araç kurulanmalıdır.
3-) Ön yıkama ve çift kovada kullanılan şampuanlar kesinlikle ph nötr ve alkali içermemelidir.
4-) Araba yıkanacak uygun yer yoksa benzinlikte 1-2 liralık basınçlı makine ile kaba kir akıtıldıktan sonra gene çift kova yöntemi ile araç yıkanmalıdır.
5-) En kötü cila, hiç cila olmamasından daha iyidir. 150-200 bin liralık süper pahalı cilaları tabi ki linç edersiniz diye tavsiye etmeyeceğim ancak benzinlikten ya da yapı marketlerden falan alacağınız en ucuz cila bile aracınızın boyasını fiyatına göre bir süre koruyacaktır.
6-) Cila diyorum ama her ne kadar kendi içinde sealant, glaze, wax gibi çeşitleri olsa da en pahalısı en uzun ömürlüsü diye bir şey yok. Ortalama bir cilayı 1 ila 6 ay arasında yenilemek ve her yıkamadan sonra hızlı cilası ile desteklemek gerekir. (1 yıl dayanan cilalar da var, ilk yıkamada etkisi giden cilalar da var)
7-) Seramik kaplama yapmaya/yaptırmaya karar verirseniz karşınıza 3-5-8-10 yıl falan diye ömür biçenler çıkacağı yetmezmiş gibi üstüne üstlük bu süreler için bir de garanti veren yerler falan göreceksiniz. Karşınızdaki peygamber bile olsa bu sürelere kesinlikle inanmayın, en uzun ömürlü seramik kaplama şu an için Hikari ve Sonax markasına ait (Birisi Japon firması diğeri Alman firması) Sonax' ın seramik kaplaması Türkiye' de satılmıyor ancak getirtmeye kalkarsanız da kargosu gümrüğü ıvızı zıvırı 1000 lirayı geçiyor. Fiyatı fazla gelebilir ama bence fiyatı uygun çünkü Sonax ve Hikarinin, uygulama sonrası belirtilen süreleri görebilmek için verdiği şartlarını sağlarsanız aşağı yukarı belirtilen süreleri birkaç haftalık fark ile tutturabilmek mümkün ancak gene de her ne olursa olsun birebir tutturmak imkansız. Çünkü burası Türkiye ve oralara göre iklim şartları çok farklı.
Kaplama işi ise tamamen uygulanan malzemenin kalitesi ile alakalı, ancak kaliteli bir kaplama dahi olsa sökülmek istendiği takdirde gene usta ellerde sökülmesi gerekiyor ki boyaya zarar gelmesin. Yoksa kaliteli bir kaplama ile beraber usta ellerde sökülürse zarar gelmeyecektir. Bunun örneklerini gösterebilirim. Kaplama yapılan folyo kalitesiz ise, söken kişi ne kadar profesyonel olursa olsun gene de problem oluşabilir onun garantisini veremez kimse ancak tabi ki bu risk her şekilde en aza inmiş olur. Eskiden oto yıkamacılar iç dış 20 liraya yıkayıp yarım saatte arabayı teslim ederlerdi. Eli polisaj makinesi tutanlar piyasa tabiri ile pasta cila yapmaya başladı ki daha sonra bu tayfa seramik kaplamayı da öğrenince neredeyse her oto yıkamacısı pasta cila ve seramik diyerek kendi çaplarında bir şeyler yapmaya çalışmaktalar. Tabi ki bazıları bir yandan da kaplama yapmaya başladı ancak ne kadar başarılılar orası tartışılır. Ben bu sektörün içinden biri olarak (hobi olarak) konuşmak isterim, neredeyse her yer maaşlı eleman çalıştırdığından dolayı en önemli konu olan işçilik konusu vasatın da altında olmakla beraber bu tip bir hizmet almak istiyorsanız kendi dükkanında kendisinden başkası çalışmayan yani işi bizzat kendisi yapacak kişilere aracınızı götürmenizi tavsiye ederim.
İnstagram sayfalarında gördüğünüz, bol spot ışık altındaki lüks arabalar sizi aldatmasın. Çoğu firma sırf o lüks araçları sayfalarında paylaşmak için bedavaya yapıyor ve bol photoshop var. Ayrıca gene çoğu kusur spot ışık altında görülmez ancak güneş vurduğu zaman ben buradayım diye bağırır hatta çığlık atar. Özellikle güneşli havalarda, parıl parıl parlayan siyah Alman araçlarının güneş vuran dikey panellerine bakın. O panellerde polisaj yapmak zordur ve kötü bir yerde uygulama yapıldıysa makinenin bıraktığı hareleri gözünüzle gördüğünüz zaman ne demek istediğimi de anlamış olursunuz.
Bir de bizim falanca firmadan/markadan falan sertifikamız var diyenlerden koşarak kaçın. Sertifika işi kısmen de olsa yeni çıktı sayılır ama piyasa araştırması yaparken denk gelebilirsiniz. Sizi ikna etmek için de sertifikamız var diye söylerler. Sertifika işi ise tamamen bu işi yapanları çırpmak üzere kurulmuş bir sistem. Türkiye' ye ürün getiren distribütörün malzemeyi satacağı kişilerden bir nevi ayak bastı parası ya da hava parası alması gibi bir şey bu tamamen. Olayın arka planını bilmeyen için kulağa ilk başta mantıklı gelecektir eğitim ve sertifika işi. Çünkü o adamların çoğu yurt dışından alışveriş yapmayı, sipariş vermeyi falan bilmediği için iyi ürünler için distribütörlere aslında muhtaç. Distribütör de, bu bizden malzeme almak istiyorsa önce eğitim ve sertifika ayağına 1500-2000 ne tutturursam ilk başta bir onu alayım'ın derdinde. Türkiye' de falanca firmanın ürünlerini sertifikasız kullanamazsınız diye dolaşan kaç tane distribütör varsa, onun yanına gidip üreticinin web sitesinden sipariş verebilirim. 3-4 hafta içinde nasıl geliyor izleriz hepimiz.
Bu arada en ağır aşındırma yapan pastalar bile düzgün uygulandığı zaman en fazla 8-10 mikron civarı vernik tabakasından götürür. İş bilmeyen birisi boyayı en ince aşındırma değerine sahip pasta ile de yakabilir. Orada işin içine makine-ped-kullanılan pasta-uygulama yapılan süre-araç markası gibi pek çok parametre giriyor. Ayrıca her pasta da aşındırma yapmaz. Aşındırma yapmayan pastaların içeriğinde silikon vardır, boyayı gene parlatır ancak çizikleri de dolgu yaparak kapatır. İzopropanol gibi alkoller ile araç temizlendiği zaman dolgu yapılan çizikler tekrar ortaya çıkacaktır. Bu da uygulanan ürünün aşındırıcı mı yoksa dolgu yapıcı mı olduğunun belirlenmeside kullanılan bir yöntemdir.
Gaziantepte olduğunuzu yazmışsınız, size en yakın gene Gaziantep' de eskiden bir forumda muhabbetim olan Tansel Garaj var işçiliği o bölgeye göre fena değil. Nickimi ve ismimi söylerseniz üzerinden yıllar geçmiş olmasına rağmen tanıyacağını düşünüyorum