Aşındırma konusunu açıklamak istiyorum önce. Kaportada yüzeysel bir çizik olsun (saca kadar inmiş derin çizik değil yani) ve bu çiziği yok etmek istiyorsanız izlemeniz gereken 2 yöntem var. Birincisi dolgu içerikli yani silikonlu pasta kullanarak o çiziğin silikonla dolması sayesinde çiziği kapatıp kamufle etmiş olursunuz ama bu yöntemde kalıcı sonuç olmaz çünkü yıkana yıkana zaman içinde ya da izopropanol gibi alkolle ve m700 gibi bir yüzey temizlik tineri ile anında çiziği tekrar ortaya çıkarabilirsiniz. Silikonlu pasta kötü müdür, hayır değildir. Tamamen tercihe göre silikonlu pasta da tercih edilebilir. Avantajlarını ve dezavantajlarını sıralamak gerekirse;
Avantajları:
1-) Boyası incelmiş ya da kaporta evveliyatı bilinmeyen araçlar için aşındırma yapmayacağı için rahatça kullanılabilir.
2-) Aşındırıcı pastalara göre daha kısa sürede sonuç alınır.
3-) Dolgu yaptığı için mikronda değişime sebep olmaz ve uygulama yapılırken yumuşak ped kullanılması gerekir. Keçe ve sert pedlerin zaten kendilerinin de aşındırma özelliği olduğu için silikonlu pastayı keçe ile uygularsanız gene bir miktar mikronda kayıp
olabilir.
Dezavantajları:
1-) Silikon içerdiği için kalıcı değildir yıkana yıkana zaman içinde kapatılan çizikler tekrar ortaya çıkar
2-) Kalıcı olmadığı için bu kalıcı olmayan yüzeyin üzerine uygulanacak bir seramik kaplamanın da aslında ömrü, alttaki kalıcı olmayan katmanın ömrü ile aynı olacaktır dolayısıyla silikonlu pastanın üzerine seramik yapılması seramiğin felsefesine uygun değil.
İkinci yöntem ise aşındırıcı pasta kullanarak çiziğin etrafındaki verniği çizik seviyesine kadar indirip çiziği artık görünmez yapmak. Çok detaya girmeden devam etmek istiyorum. Burada keçe, sert ped, orta sertlikte ped ve yumuşak ped ile aşındırma işini biraz kontrol altında ayarlamak mümkün. Yani aynı pasta ve polisaj makinesinin devri sabit kalmak şartı ile en fazla keçede ondan sonra sert pedlerde daha sonra orta sertlikteki pedlerde ve en az aşındırma yumuşak pedlerde gerçekleştirilebilir. Olay sırf pastada bitmiyor pedin de ona uygun olması gerekiyor bunu demek istiyorum. Bir de elle pasta yapan arkadaşlarımız olacaktır. Sonucu, en azından beni tatmin etmeyeceğini söylemekle beraber elle hangi tip pastayı yaparsanız yapın vernik üzerinde herhangi bir aşındırma olmayacaktır dolayısıyla her ne kadar mikron kaybı teorik olarak mümkün olsa da bu kaybı boya ölçer cihazında görmek pek mümkün değil. Tamamen sallıyorum ama belki elle yüz kere pasta yaparsanız, bir seferde makine ile yapılan aşındırmaya bile denk olmayan az miktarda bir aşındırma olacaktır.
Aşındırıcı pastaların avantajları ise:
1-) Yapılan pasta işlemi aşındırma yaptığı için araçta tekrar çizik olmadığı müddetçe kalıcıdır.
2-) Pasta artıkları yüzeyden iyice arındırıldıktan sonra yapılan cila ya da seramik en uzun dayanım süresine sahip olur.
Dezavantajları:
1-) Aşındırma yaptığı için boyanın kalınlığı ile orantılı olarak sınırlı uygulama sayısına sahip olursunuz.
2-) İyi bir işçilik ve kaliteli ekipman gerekir (orbital polisaj makinesi, 4300K spot led ışık, boya ölçer vb.) açık gri beyaz ve sarı gibi renklerde pek belli olmasa da kırmızı, lacivert kahverengi ve siyah gibi koyu renkli araçlardaki kötü işçiliği güneş ışığı ya da 4300K led ışık altında hare olarak görürsünüz.
Abilerim, arkadaşlarım merak edip bana sordukları için cevaplamak isterim. Cilalar vernik üzerinde ince bir tabaka oluşturuyor ve dolayısıyla aşındırma yapmaları mümkün değil. Bu tabakadan kastım 1 mikron bile olmayan bir kalınlık çünkü cila ve seramik kaportaya sürülüyor ve kuruduktan sonra ürünün fazlası bez ile silinip fazlalığın alınması sağlanıyor. Zaten bu film tabakasının başlıca görevi yüzeyin kalın olmasından ziyade kaygan olup kirlerin tutunamamasını ve temizlik sırasında da yüzeyden kolayca uzaklaştırılmasını sağlamak. Bu yüzden o film tabakasının ne kadar çok kalın olması için o kadar fazla ürün sürülmesi aslında o kadar da israf demek çünkü kuruduktan sonra fazlasını sileceğiniz için fazlası elinizdeki beze geçecektir. Bu sebeple bu tip uygulama yaparken mümkün olan en az sarfiyatı yapmaya çalışırsanız daha az malzeme tüketerek de aynı sonuca ulaşabilirsiniz. Seramik kaplamanın oluşturacağı tabaka kalınlığı için de bir şey söylemek istiyorum. Bugün 50ml lik bir seramik kaplama dahi alsanız elinizin ayarına göre maksimum 2 sedan veya 3 hatchback arabaya uygulama yapabilirsiniz ve 50 ml lik ürünün tamamı tek bir hacthback araca uygulansa bile kaporta üzerindeki filmin kalınlığı 1.4 mikrona falan geliyordu. Yani gerçek değeri 80 mikron olan bir vernik+boya+astar kalınlığı, cihaz çok kaliteli ise size 81 ya da 82 olarak gözükür. Çin mallarının ± 10 toleransı falan var ki o tip ucuz cihazlarda gerçek değeri yakalamak zaten imkansız oluyor. Yani demem o ki araba sayısı 2 ye ve 3 e çıkarsa o zaman tespit bile edilemeyecek kadar ince bir film tabakası oluyor kaportada ama mantık gene kaygan yüzey oluşturup kirin daha zor tutunması ve tutunan kirin de daha çabuk temizlenebilmesi üzerine kurulu sadece cilalarda carnauba mumu, bal mumu ya da montan mumu gibi doğal ya da çeşitli silikon katkılı sentetik polimerler kullanılırken seramik kaplamalarda ise silisyum oksit gibi malzemeler kullanılıyor ve tamamen tercihe göre seramik ya da cila seçimi yapılabilir. Kıssadan hisse olarak birisi birisinden daha iyi ya da kötü olmayıp tamamen tercihe kalıyor. (Sıvının hacmi ve arabanın ortalama yüzey alanına göre bir hesaplama yaparak bunun sonucunu bulmuştum)
Seramik kaplamayı kendiniz yapmak isterseniz başlangıç olarak aliexpressdeki mavi şişe içindeki seramiklerden başlayabilirsiniz onların ortalama 4 ila 6 ay arası bir dayanım süresi var. Hata yaparsanız da oluşan görüntü için dert etmeyin o kalıcı olmayacaktır, vakit geçtikçe yüzeyden siz farkında olmadan yavaş yavaş koparak uzaklaşıyor zaten.
Cila için ise tavsiyem ise ilk başta dediğim gibi en kötü cilayı alsanız bile, hiç cila olmamasından daha iyidir. Yüzeyde boncuklanma azaldığı zaman cila uygulamasını tekrarlarsınız. İllaki bir marka tavsiyesi verecek olursam da soft99 marka cilalar, özellikle fusso coat serisi cilaları araç ph nötr şampuanla yıkanırsa 6 ila 8 ay arası boyunca arabanın boyasını koruyacaktır. 200 lira gibi bir fiyatı olmasına rağmen 15-20 uygulamayı rahat rahat görürsünüz.
Not: Biraz önce mesajı yazarken yanlışlıkla gönderdim, şimdi düzeltip tekrar yazdım kusuruma bakmayın.
@kannn @omeroz