Bir şanzıman sesi hikayesi(sanayiden enstantaneler I)

bugün ustama şirketin berlingosundaki şanzıman vites rulmanlarındaki sesi söyledim. geçenlerde astra geldiğini aynı şekilde vites rulmanlarının ses yaptığını ve bor katkısı koyduğunu ve sesin gittiğini söyledi.
anladığım için hafif kalınlaştırdığı içinmi dedim yok abi rulmanların boşluğunu dolduruyor dedi. ben güvenirim bir dene istersen.
 
abi sana verilen cevaplar çok normal. şanzuman olunca her usta 2 kere düşünüyor. kapalı kutu, tam olarak ne çıkçağı belli olmadığı için kesin bir fiyat vermiyorlar. bizde de 98 model mitsubishi L300 var. 195 binde. 1. ve 2. vites e zor geçiyor. şanzumanı indirip bakmamız gerekiyor diyorlar. en az 300-400 tl. mecburen yaptırcaz. ama usta bulmakta güçlük çekiyom. bu şekilde muayeneden geçemez ztn araç
 
Daha önce de yazmıştım arabam 3-4-5. viteslerde giderken ses yapıyordu. Bu sesin sebebini araştırırken başımdan geçen diyalogları kısaca aktarmak istedim.

1. Usta(sürekli gittiğim opel özel servis): Arabayı sürüp test etti:"Abi bu ses şanzımandan geliyor, prizdirek bilyası olabilir, sökülüp bakılması lazım" Soruyorum masrafı ne olur? "Abi 250-300 den başlar 600-700 hatta çıkma şanzımana kadar gidebilir. Al bir çıkma şanzıman takalım" . diyor. Moralim bozuluyor oradan ayrılıyorum.

2. Usta : (farklı bir opel özel servis):Derdimi anlatıyorum, arabayı test ediyor. "Abi şanzımandan geliyor, sökülüp bakılması lazım"diyor(ben bu sorunu çözerim demiyor). Bilya(rulman) sesi mi dişli sesi mi diyorum yorum yapamıyor.Sadece işçilik olarak 250 lira istiyor. Oradan da ayrılıyorum.

3. Usta:(Eski bir opel parçacısının tavsiye ettiği motor ustası): Arabayı sürüp test ediyor. "Abi şanzımanda bir diş kırık" diyor.Bilya sesi olabilir mi diyorum"hayır! dişli sesi diyor" İşçilik (şanzımanın sökülmesi) olarak 100 lira istiyor.Teşekkür edip oradan da ayrılıyorum.

4. Usta (Amcamın arkadaşı bir motorcu).(Her arabayı boğaz seçmeden tamir ediyor): Arabayı test ediyor:"Abi bu ses şanzımandan geliyor" diyor. İçimden günaydın diyorum. Peki şanzımanın hangi parçasında olabilir? diyorum yorum yapmıyor "abi ben sökerim sen parçalarını bul" diyor. 200 lira işçilik istiyor. Sonra görüşürüz deyip ayrılıyorum.

5. Usta:(Yetkili servis): Arabayı test ediyor, "Abi ses şanzımandan geliyor sökülmeden bir şey söylenmez” diyor. Daha önce hiç manuel şanzıman söktünüz mü?diye soruyorum “elbette ki biz otomatik şanzıman tamirini de yapıyoruz, en son 1,5 sen önce bir şanzıman takmıştım” diyor. Peki sadece işçilik ne kadar diye soruyorum indirimli 170 lira diyor. Biraz şaşırıyorum özel servisler bile 250 lira işçilik istemişlerdi! Toplam masrafı 1000 – 1500 lirayı bulabilir deyince biraz duraklıyorum(işçilik neden ucuzmuş galiba anlıyorum). Söktük baktık ki çok paraya çıkıyor kendi şanzımanımı toplayıp tamir etmeden verir misiniz diyorum. “ Olurmu öyle şey biz sökeceğiz arızalı parçayı bulacağız, sen yaptırmayacaksın” :mad:diyor. Bende şu anda 1000 1500 lira verecek param yok diyorum, daha sonra yaptırabilirim diyorum(gerçektende o kadar para şu an şanzımana veremezdim). Şanzıman içindeki kırık veya arızalı parçaları çıkma bulup getirsem siz takar mısınız diyorum.”takmayız” diyorlar. Yeni parça hemen bulunabilir mi? Diyorum. Yurtdışından da istenebilir çok uzun sürebilir diyorlar. Malumunuz üzere teşekkür edip oradanda ayrılıyorum.

6. usta (bir arkadaş tavsiyesi):Malum testten sonra “Abi bu arabanın şanzımanı seni 3-4 sene götürür, benim gibi kulakları ağır işiten birisi bu sesi zaten duymaz, “sür arabanı Abi” :D diyor.

Son olarak ben de onun tavsiyesine kulak veriyorum, evin yolunu tutuyorum. Sonuç olarak opelin şanzımanını açmaya toplamaya cesaret edebilen, bu işi daha önce birkaç kez yapmış , arızanın dişli takımların dan mı, rulmandan mı geldiğini tahmin veya tespit edebilen , güven veren bir usta bulamadım. 4. ve 5. viteslerde teybin sesini biraz açarak “ Durmak yok kırılana kadar yola devam” diyorum. Bilmem ki sizler ne diyorsunuz?
valla aynı derdi paylaşıyoruz desem yalan olmaz daha büyük bir arıza ile karşılaşmadığım için sana bir usta tavsiyem yok kusura bakma bu arada geçmiş olsun bencede söktür 200 liradan yada 150 liradan kaçıpta 1500 lira ödeme
 
içeriye uğultu sesi veriyorsa rulmanlardan yapar genelde şanzıman indirmeden kesin teşhis koymak çok zor ustalarada hak vermek lazım...belki istavroz dişlilerinden yapıyor diferansiyel dişlisi felanda olabilir kesin bi şey söylemek yanlış olur sökülüp kamalı mil ve grup mili kontrol edilecek senkromenç manşon kurt dişli kısımları kontrol edilecek gözle gerekirse değişecek ... her halükarda şanzımanın inip dağılması gerek.. ama siz şanzıman için bor gbx diye geçiyor sanırım o katkıyı kattırın sesde azalma varmı yok mu bakın... he bu arada usta aksları felan kontrol ettimi bazen seslerin yerleri karışabiliyor teşhis etmek uğraş vericidir biraz... umarım sorununuz ucuz yollu çözülür..
 
içeriye uğultu sesi veriyorsa rulmanlardan yapar genelde şanzıman indirmeden kesin teşhis koymak çok zor ustalarada hak vermek lazım...belki istavroz dişlilerinden yapıyor diferansiyel dişlisi felanda olabilir kesin bi şey söylemek yanlış olur sökülüp kamalı mil ve grup mili kontrol edilecek senkromenç manşon kurt dişli kısımları kontrol edilecek gözle gerekirse değişecek ... her halükarda şanzımanın inip dağılması gerek.. ama siz şanzıman için bor gbx diye geçiyor sanırım o katkıyı kattırın sesde azalma varmı yok mu bakın... he bu arada usta aksları felan kontrol ettimi bazen seslerin yerleri karışabiliyor teşhis etmek uğraş vericidir biraz... umarım sorununuz ucuz yollu çözülür..


Bundan 2 ay önce şanzıman yağını değiştirip EP 80 koydurmuştum(şanzımandan ATF çıkmıştı). Bu aralar arabayı fazla kullanmaktayım ses bayağı azaldı hatta sadece 5. viteste giderken gazdan ayağımı çekince düşük devirlerde ancak sesi duyabiliyorum. Acaba yağ değişiminin etkisi arabayı kullandıkça mı ortaya çıkıyor.Şimdide bor katkısını koymayı düşünüyorum.
 
Bundan 2 ay önce şanzıman yağını değiştirip EP 80 koydurmuştum(şanzımandan ATF çıkmıştı). Bu aralar arabayı fazla kullanmaktayım ses bayağı azaldı hatta sadece 5. viteste giderken gazdan ayağımı çekince düşük devirlerde ancak sesi duyabiliyorum. Acaba yağ değişiminin etkisi arabayı kullandıkça mı ortaya çıkıyor.Şimdide bor katkısını koymayı düşünüyorum.

tabiki yağda önemli faktör vizkosite olayı yüzünden yağ büyük rol oynuyor. bide manuel şanzımanlar için bor katkısı var onu kattırın...
 
aracın kaç bin km de idi sanzuman kolay arıza yapmaz bende hacı murat vardı bir zamanlar 200 bin km de hala orjinal sanzuman vardı ses mes yoktu motor yapıldı sanzuman aynıydı.
 
şanzuman dan gelen ses kulak arkası yapılmacak bir durum bir sıkıntı varki ses geliyor problem rulman ise ki bende öyle tahmın ediyorum araç uzun yol yapıyorsa bir an sökülüp bakılması lazım bilindiği gibi rulman ısındığı zaman dağılma riski yüksektir dağıldında sorun içinden çıkmaz bir hal alır bana göre güvendiğiniz bir ustaya söktürüp arıza küçükken işi bitirmek birde birden fazla yere gitmemek kafa bulandırmaktan ileriye gidemessiniz bende bir opel ustasıyım şanzuman arızası idare etmez
 
bu arada opel şanzuman yağı decron 4 atf yağıdır başka tür yağlar teferruattır ve ileriki zamanlarda problem cıkarabilir
 
en iyisi şanzımanı söktürmek bencede. ne olduğunu öğrenmeniz lazım.çünkü can taşıyorsunuz en nihayetinde. şakaya gelmez böyle şeyler. ben şahsen önemli bir arıza olduğu zaman hiç param olmasada bulup buluşturup hemen yaptırıyorum. güvenlik 1. sırada gelir.
 
Geri
Üst