Mercedes, Audi, Bmw üst segment Alman olanları ayrı tuttum.
Seat, Skoda, vw nin olduğuna göre onlarda mı Alman'dır? Alman olmak tam olarak nedir?
Emre bir ürünün bir ülkenin malı olması için illaki o ülke topraklarında üretilmesi gerekmez.
Firmanın prensipleri ve standartları doğrultusunda üretim yapılması esas güven meselesidir.
Opel Türkiye de de fabrika sahibiydi ve kontrol mekanizması Alman mühendislerin elindeydi.
Şimdi sen diyebilirmisinki burda üretilen opeller dandikti veya güvenilmezdi veya Alman malı değildi?
Sonuçta dünya küçüldü ve firmalar en ekonomik üretimi gerçekleştirebilecekleri ve hammaddenin bol olduğu yerleri tercih eder oldular.
Bana göre bir malın kalitesinin onun standartları belirler. Bunu doğru proseslerle üretirsen menşeinin ve adının çok önemi kalmaz zaten marka olursun.
Almanlar bu disiplin konusunda güven kazanmışlardır.
Biz ülke olarak kağıt üstünde belkide en iyi kanunlara sahibizdir ama uygulamaya gelince 5. sınıf dünya ülkesiyizdir. Esas olan yasa çıkarmak değil bunu hakkaniyetli olarak yerine getirmektir.
Bir sigara yasağı çıkardılar ama heryerde delik deşik ediliyor eskisinden beter oldu mekanlar leş gibi kokudan durulmuyor. Bunun denetim ve sorumlusu kim?
Devlet değilmi? Yani bu basit bir örnek.
Bu tür şaklabanlıklar avrupa kültüründe bulamazsın yoktur. Yasaksa yasaktır onun sağı solu kenarı dibi bucağı olmaz. Kural kuraldır kanun kanundur.
Onlar için insan hayatı halen önemlidir ve gelişimlerini buna göre yaparlar.
Burdan uzak doğudaki insanların kötü olduğu sonucu çıkarılmasın. Bu bir kültürel gelişimdir. Sosyal harekettir. Avrupa bu işi Asyadan çok önceleri yaptı ve artık bu onların genlerine yerleşti.
Şimdi kalkıpta hyundainin bilmem ne modeli astradan daha iyi demek biraz kişisel zevke girer. Yani görecelidir. Bence daha iyi değil veya daha iyi demek için birçok kriteri karşılıklı koyup değerlendirmek gerekir. Bu bir pazardır ve herkes o pazarda pay almak için uğraşıyor. Uzak doğulu firmaların avrupalılaşma çabaları bundandır. Kia ve Hyundai artık avrupada üretim yapıyorlar, daha iyişermi hayır değil ama yaklaşıyorlar. Ancak Avrupa yerinde duruyormu hayor onlarda sürekli ileri gidiyorlar.
Bizim ülkemizde insanların gereksinimleri farklı. Esasende önyargılı ve arabesk bir toplumuz. Alışkanlıklarımızdan kolay kolay vazgeçmeyiz.
Hayatının bir döneminde teadüfen toyota sahibi olan bir insan sorun yaşamamışsa bir sonraki aracınıda toyota alabliyor ve ınun yakınlarıda ondan etkilenip onu dinleyip bu tercihi yapabiliyor. Aynı şey opel, vw, pejo v.s içinde geçerli.
Yaw bu ülkede tofaşı yıllarca tek aynayla sattılar. berbat renoları yerli diye kakalayı durdular. Bizim insanımızın iyi araba anlayışının hareket noktaları bunlardı.
Bunedenlerle bizim ülkemizde farklı markaların biranda yer edinmesi gerçekten zor. üstelik vergi sistaminin saçma olması ve yakıtın bu kadar pahalı olmasıda insanların tercihlerini zorlaştırıyor.
Chevrolet kocaman bir dünya markasıdır ve Türkiyede 4 adet modeli ile satılmaktadır. Oysa abd de envai çeşit modeli vardır. Sadece rusyada yılda 1 milyon chevrolet satılmaktadır.
Bu kadar kısır bir döngü içerisinde hareket edilen bir ülkede bence geç bile kalmışlar çekilme kararında.