e yazmısım ya işte bijon aralarına et değerlerine bakacaksın her aracın kendine ait et yani off-set değeri var seçtiğin jantın aracının aplikasyoununa uygun olup olmadığı bilgisini zaten jançılar söylüyor, başka da birşey gerekmez amerikayı yeniden keşfetmeyecekler sonuçta
http://www.e-lastikci.com/main/news.asp?news_ID=28
HAFİF ALAŞIMLI JANT
Bir çoğumuz hafif alaşımlı jant dendiğinde otomobilimizin spor ve sükseli bir görünüm kazanmasını hedefleriz. Ancak bu tür aksesuarlar sadece dış görünüme kazandırdıkları sportif görünüm dışında otomobilimizin performansına ve yol tutuşuna önemli katkıda bulunur. Otomobil teknolojisinde sürede yaşanan gelişmeler, motor ve karoser kadar jantların tasarımında da hissedilmekte.
Özellikle jantın ağırlığı, ölçüleri, konstrüksiyonu ve dizaynında yapılan değişiklikler, otomobillerin performansını ve yol tutuşunu önemli ölçüde arttırmaktadır. Ayrıca, son yıllarda yapılan araştırmalar jantın, fren sisteminin soğutulmasında da etkili olduğunu tespit etmiş durumda. Araç yol alırken, jantın rotasyonuyla sirküle edilen hava, kolların arasından fren diskine iletiliyor, böylece frenlerin daha verimli olması sağlanıyor.
İDEAL JANT ÖLÇÜSÜ NE OLMALI
Bu tamamen otomobilin motor gücü, ağırlığı ve büyüklüğü gibi unsurlarca belirlenmekte. Yüksek güç üreten bir motorun gücünü yola aktarabilmesi için çekişinin iyi olması, bunun için de lastik yüzeyinin uygun genişlikte olması gerekiyor. Dolayısıyla lastikle jant genişliği uyumlu olmalı. Küçük sınıftaki otomobiller için 12 inçten başlayan jant çapı, büyük ve yüksek performanslı otomobillerde 20 inçe kadar çıkıyor. Jant malzemesinin dayanıklılığı da önemli bir faktör. Ülkemiz yol şartları göz önüne alınacak olunursa, sağlamlığı daha da önem kazanıyor. Kalitesiz bir jant, darbelere dayanıklı olmadığı taktirde ölümcül kazalara neden olabilir.
Çelik ve hafif metal alaşımlı olmak üzere iki gruba ayrılan jantlar, motor sporlarından elde edilen tecrübelerle geliştiriliyor. Böylece jantın daha sağlam ve uzun ömürlü olması sağlanıyor. Jant alırken dikkat edilmesi gereken en önemli unsur üreticilerin belirlediği değerlerin dışına çıkılmamasıdır.Jantların TSE,EN ve CE belgeli olup olmadığına dikkat edilmelidir.
JANT ALIRKEN VE KULLANIRKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİ
APLİKASYON
Jantların aplikasyon tablosuna göre aracınıza uygun olduğundan ve doğru lastik kullanıldığınızdan emin olunuz. Araç üreticisinin tavsiye etmiş olduğu teknik değerlerin dışına çıkmamaya özen gösterin. Yanlış seçilecek jant, aracın maksimum hız, fren mesafesi, rot-balans ayarı ve yakıt tüketimi gibi teknik değerlerine olumsuz etkilerde bulunabilir. Bunun için yeni bir jant alırken, konuyla ilgili teknik servislerden mutlaka teknik destek alınız.
BAKIM
Jantın temizliğini mutlaka su ve normal deterjan kullanarak yapın. Sert olmayan bir fırça veya süngerle jant üzerindeki yağ ve benzeri izleri çıkarabilirsiniz. Metal, solvent katkılı temizleyiciler ve aşındırıcı malzemeler ile jantınızın kaplamasına zarar vereceğinizi unutmayın.Jantları, sert cisimlerin darbelerinden koruyunuz ve kaldırım kenarı gibi sert ve keskin kenarlı yerlere çarpmamaya özen gösteriniz.
ONARIM
ERTRO (Uluslararası Lastik ve Jant Teknik Kurumu) standartları tavsiyesine göre hasar görmüş jant onarılamaz ve kullanılamaz. Jant üzerinde kaynak, doğrultma, talaş kaldırma, boyama, bijonu,somunu veya göbek deliğini büyütme ve eksen kaydırma işlemleri yapmayınız.
KULLANIM
Jant, üretici firmalar tarafından trafiğe izin verilen yol koşullarında ve araç firmalarınca belirtilen aks yüküne göre test edilir ve satışa sunulur. Diğer yol koşullarından ve aşırı yüklemelerden dolayı jantlarınızda problem oluşacağını unutmayın.
JANT İLE İLGİLİ SIK SORULAN SORULAR
1. Jant Alınırken Nelere Dikkat Edilmeli?
Jant alırken, üzerinde durulması gereken en önemli konu, jantın araca uyumudur. Beğendiğiniz jantın aracınıza uyumlu olup olmadığını araç üreticisinden öğrenebilirsiniz. Ayrıca jant servislerinde de aracınıza uygun jant için uygulama tabloları bulabilirsiniz.
2. Hafif Alaşımlı Jantların Araç Hakimiyetine Olumlu Etkisi Varmı?
Hafif metal jantların, yapısal özellikleri ve tubeless lastiklerle uyumları neticesinde, araç denge ve direksiyon hakimiyetine olumlu yönde katkıları bulunuyor.
3. Hafif Metal Jantlar Yakıt Tasarrufu Sağlarmı?
Hafif metal jantlar, alüminyum ve titanyum gibi metallerden üretilirler. Bu tip metallerden üretilen jantların, saçtan üretilen jantlara göre en önemli avantajları hem hafif olmaları, hem de daha sağlam olmalarıdır. Bu nedenle alüminyum jantlar, araç toplam ağırlığını azaltır ve yakıt ekonomisine katkıda bulunur.
4. Hasar Gören Jantlar Onarılabilirmi?
ERTRO (Uluslararası Lastik ve Jant Teknik Kurumu) standart tavsiyesine göre, hasar görmüş jant onarılamaz ve kullanılamaz.
5. Jant Üzerinde Herhangi Bir İşlem Yapılabilirmi?
Güvenliğiniz için jant üzerinde kaynak, doğrultma, talaş kaldırma, bijon veya göbek deliğini büyütme ve eksen kaydırma işlemleri yaptırmayınız.
6. Jant Montajı Kimlere Yaptırılmalı?
Jantın montajı, uygun makine ve ekipmanlara sahip servislere yaptırılmalıdır.
7. Hafif Alaşımlı Jantlar, Diğer Jantlara Göre Güvenlimidir?
Hafif metal jantlar, yapısal özellikleri itibariyle, dış etkenlerden kaynaklanan darbeleri kolay absorbe ederler. Ayrıca ekstra güvenlik sağlarlar.
8. Hafif Alaşımlı Jantların Lastik ve Fren Sistemlerinin Ömrüne Olumlu Etkisi Varmıdır?
Hafif metal jantlar, lastik ve fren sistemlerinde oluşan ısıyı hızla transfer ettikleri için ömürlerini uzatırlar.
9. Yeni Janta Eski Bijon veya Somunlar Kullanılabilirmi?
Bijon, havşa açıları her jantta farklı olacağından jantla birlikte verilen orijinal bijon somunları kullanılmalıdır.
PEKİ JANT ÜZERİNDE YERALAN PCD - ET - CH GİBİ İFADELER NE ANLAMA GELİYOR?
PCD
Bu değer, jantın üzerindeki birbirine komşu iki bijon deliğinin merkezleri arasındaki milimetre cinsinden mesafeyi temsil eder. Aplikasyon kataloglarında PCD değerleri 4x98, 5x100, 6x139.6 v.b.gibi rakamlarla ifade edilir.Burada 4:jantın bijon veya somun sayısını,98 ise komşu iki bijon ekseni arasındaki mesafedir.
ET
ET yani Off-set değeri, jantın tipik özelliklerinden birini temsil eder. Jantın ortasından geçen hayali çizgi ile jantın araca bijonlarla bağlandığı yüzü (bijon deliklerinin olduğu eksen) arası mesafedir. Off-set, aracın yapısal özelliği ile ilgili olduğundan temel bir ölçüdür. Bundan dolayı lastik ve jant değişimlerinde dikkat edilecek en önemli faktörlerden biridir. Jantların üzerinde ölçü tanımlamalarında rakamsal olarak ve mm. cinsinden verilir.
CH
CH Değeri, jantın göbek ölçüsü dediğimiz jantı araca monte ederken poyraya oturttuğumuz çapı milimetre cinsinden ifade eder.Her otomobil üretici firma genellikle birbirinden farklı CH değerleri kullanmaktadır.
Jant Bakım Bilgileri
JANTLARIN TEMİZLİĞİ VE KORUNMASI
Yeni jant ve lastikleriniz monte edildiken sonra,geriye doğru bir adım atın ve onlara iyice bir bakın. Bu yeni ve keskin görüntü aracınızın daha ihtişamlı görünmesini sağlayacak. Şu an harika görünüyorlar ama ne yazıkki jantlarınız aracınızın daima en kirli yerleridir. Çünkü aşındırıcı özelliği olan fren(balata) tozları, okyanus ve yoldaki tuz ortamı,taş ve çakıllar, ve diğer çeşitli atıklar gibi yabancı maddelere bulaşırlar.
Jantları monte etmeden önce cilalayarak üzerlerinde bir film tabakası oluşturmanız temizlerken size kolaylık sağlayacaktır.
Jantınızın boya ve kaplamasına en az aracınızın gövdesine gösterdiğiniz kadar özen gösteriniz. Günümüzde çoğu alaşımlı jantlarda boyalı ve/veya kaplamalı bir dış yüzey mevcuttur.bu hassas boya ve/veya kaplama tabakasına hasar vermeden temizleyebilmenin en doğru yolu yumuşak,hafif bir sabun ve duru suyla yıkamaktır.Jantınızı periyodik olarak cilalamanız jant yüzeyinizin dış elementlerden korunmasını sağlayacaktır. Kesinlikle aşındırıcı temizleyiciler, metal katkılı temizleme süngerleri, parlatıcı bileşimler kullanmayınız.
Otomatik yıkamalardan uzak durunuz.bazı otomatik yıkama istasyonları araç üzerindeki kirleri çıkarmak maksadıyla yıkama öncesi veya yıkama esnasında asit katkılı temizleyiciler kullanmaktadır.bazıları ise lastik ve jantları temizlemek için sert fırçalar kullanmaktadır.bu iki tür işlemde jantınızın dış yüzeyine zarar verir. Arabanızı otomatik yıkamaya sokmadan önce yetkili kişiye ne tür ekipman kullandığını sorunuz.
Kesinlikle lastik ve jantlarınızın buhar ile temizlenmesine izin vermeyin.sıcak buhar ile yapılan temizlemeler jantınızın boyasının ve kaplamasının donuklaşmasına sebebiyet verir.
Jantlarınız sıcak iken temizlemeyiniz,soğuyana dek bekleyiniz.su yüksek sıcaklık değerlerinde daha çabuk kurur. İşte bu yüzden eğer jant sıcak iken temizleme işlemi yaparsanız, temizlik yaptığınız su ve sabun karışımı daha hızlı kuruyacaktır ve jant yüzeyinde bir sabun tabakası oluşacak yada lekelenmeler olacaktır.aracınızı yıkamadan önce1-2 saat kadar gölgelik bir yerde bekletme iyi bir fikir olabilir.
Jantları birer birer temizlemek daima en sağlıklı yöntemdir. Eğer, birini sabunlu bırakıp diğer jantı temizlemeye kalkarsanız, siz diğer jantla uğraşırken diğer jant yüzeyindeki sabun kuruyacak ve yüzeyde lekelenmeler oluşacaktır. Jantınızı temizledikten sonra aracınızı temizlemeye devam edecekseniz,jantlarınızı temizlerken kullandığınız fırça veya süngeri mutlaka değiştiriniz çünkü, jantı temizleme sırasında fırça veya süngere bulaşan parçacıklar aracınızın gövdesini çizebilir.
Yeni lastik ve jantlarınızı herhangi bir yatırımmış gibi düşünün.
JANTIN BİJON VE SOMUNLARI NASIL SIKILMALI?
Doğru bir jant montajı, ancak bijon veya somunların önerilen tork değerlerinde sıkılmasıyla mümkün olur. Bu tork değeri bilgilerini, aracınızın el kitabında veya araç satıcılarında bulunabilir. Aşağıdaki örneklerde de görüldüğü gibi çapraz sıkma metodu kullanılması tavsiye edilir. Jantı gereğinden fazla bir tork kuvveti ile sıkarsanız, somun veya bijonun dişlerini kırabilir, poryayı eğebilir, fren disklerini zedeleyebilirsiniz.