- Katılım
- 24 Şub 2007
- Mesajlar
- 781
- Tepkime puanı
- 0
- Puanları
- 0
forumdaki bir konuda yapmış oldugumuz tartışma editör tarafından kilitlendiği için bu konuyu açmış bulunmaktayım... editöre bir çift lafım olacak... bu forumda yazılan şeyleri kavga konusu etmeyecek kadar yetişkin iki insanın tartışmasını konuyu kilitleyerk durdurmaya çalışmanızı kınıyorum... çok sert bir tartışma gibi görünse de karşılıklı olarak iki taraf da birbirine kırıcı bir söz de bulunmamış ya da dışardan kırıcı gibi görünen yazılara herhangi bir alınganlık olmamıştır... üzerinde bayağı bir tartışma yapılması gereken bir hususu kilitleme yoluyla gündemden kaldırarak bilgielnmeyi amaç olarak edinen bir sitenin işine engel olmuş bulunmaktasınız...
geleim diğer arkadaşımızın dediklerine...
tüm ileri sürüş teknik uzmanlarının da savunduğu üzere ani frenaj esnasında debriyaja basmak ve vites kutusuna baglı olan aktarım organlarının motordan aldıgı itme kuvvetini kesmek gereklidir... nedeni ise herkesin kafasında canlandırmakta zorlandığı şey bu işin ani ve tam fren basıncı ile yapılıyor olmasının göz ardı edilmesidir...
ilk ve en basit örnek... yerinde duran bir araç boş vitesde iken mi hareketlenir yoksa 1. vitesdeyken mi?
ABS sistemi ne için uretilmiştir... kilitlenen tekerlerin bu işe kalkışmaması için... kiltlenen teker ne yapar... dönmez... dönmeyen teker beraberinde nelerin dönmesini engeller... tüm aktarım organlarının... aktarım organları nerden güç alır...vites kutusundan... vites kutusu nereden güç alır... motordan...nasıl...debriyaj sistemi ile...boşta yerinde duran bir aracın motorunun dk da ki devir sayısı sıfırmıdır... hayır... peki bu dönen şeylerin aracı hareket ettirmesini nasıl engelleriz... duran aracı boşa alarak... gayet açık oldu değilmi buraya kadar... kilitlenmesi için frenaj yaptıgımız yani bir nevi duran aractaki hale getirmeye çalıştıgımız tekerlerin, aktarma organlarını da durdurmaya çalışmasını engellemek ve de aktarma organlarının ne olursa olsun rölanti de bile 1000 devirle dönen bir motordan aldıgı gücü kesmek böylece tam frenaj saglamak için debriyaja basmalı ve aracın o anki enerjisinden başka enerji üreten bir sistem kalmaması için ugraşmalıyız değilmi... hız nedir birim zamanda alınan yol... birim zamanda araçların nasıl yol alır...tekerlekleri ile... frenaj yaparak kilitlemeye ugraştığımız tekerlerin teorik olarak durma anı ile eşit bir hale getirilmeye çalışıldığını düşünürsek hedeflene teorik hız nedir... sıfır km/st... hangi vitesde iken sıfır km /st daha yavaş hareket edebiliriz... hiç birinde...işte bütün bunların ışıgında o kadar hareket uretmeye çalışan sistemi siz nasıl olurda durdurmaya yakın olan bir sistem olarak görürsünüz... araç motor freni yani kompresyon ile ile ne diye yavaşlayabilmektedir... o an ki vitesin desteklediği daha yüksek bir hız ama daha düşük bir devirde oldugu için... vites düşünce ne olur... motorun devri aniden yükselir ... niye... ürettiği enerjiyi daha fazla devir yaratarak aktracak kadar kuvvete sahiptir...yani daha da kuvvetli itme gücüne sahip hale gelir... arac sollarken ne diye vites küçültürüz... daha kuvvaetli itme elde edebilmek için... o zaman nerde kaldı vites küçültüp de araç durdurma yetisi...debriyaja basınca motorun devri göreceli olarak sıfır olur. yani aktarma organlarının devri sıfır olur... bu da tekerleklere giden gücü sıfır yapar... ayak freni hangi noktadan frenaj uygular...tekerlekler noktasında... tekerlekler noktasında frenaja karşı gelen birşeyi yani aktarma organlarını durdurmak için de motorun verdiği gücü kesmek gerekir... bu da debriyajı basmak suretiyle olur...
gelelim retarder denen sisteme... retarder nereye frenaj yaptırır... kardan miline yani şafta... şaft da nereye bağlıdır... diferansiyel vasıtası ile tekerleklere... bu ne demektir... durması daha zor olan araçlara hem teker seviyesinde hem de tekere güç aktarımı yapan şaft seviyesinde frenaj yaparak daha etkili bir durma saglanmaktadır... retarder sadece frenaj mı yaptırır... hayır... aynı zamanda motoru da bogarak enerji uretmek için bulundugu yüksek devirden aşagıya inmesini yani itme gücünü keser...bunu dengeli bir şekilde yapar ve aracın stop etmesine de engel olur... stop eden araç ne demektir... o anki momentumundan başka gücü olmayan ve enerjisine enerji katamayan bir kütle demektir... bu kütle daha mı iyi durur... evet... ama motordaki tüm sistemlerin bu enerjiyi motor vasıtası ile kullanabildigini düşünürsek stop eden aractaki tum enerji isteyen sistemler durur ve geriye şişmiş ayak freninden başka birşey kalmaz... işte bunun için stop etmeyi engellemek gerekir... herşeyi bir kenara koyalım tekerleri döne bir aracın durması mümkün müdür... hayır... o zaman reatrderi ayak freninden daha üstün olarak tanıtmak yerine bu frene binen işi azaltan bir yardımcı olarak tanıtmak daha dogrudur... her frenaj ögesinin bir kapasitesi vardır... bnuları aşarsanız duramazsınız... o yüzden sadece retarder e yuklenerek zınk diye durmayı hedefiliyorsanız eger şunu bilin ki yavaşlarsınız ama duramazsınız... umarım açıklayıcı olmuştur... aksini idda eden arkadaş var ise berarber ileri sürüş teknikleri uzmanına gider konuşuruz... aynılan arkadaş bu görüşme için yapılan harcamaları üstlenir...
saygılar sunar daha da bilgi eklemek isteyenleri bu konuya beklerim...
geleim diğer arkadaşımızın dediklerine...
tüm ileri sürüş teknik uzmanlarının da savunduğu üzere ani frenaj esnasında debriyaja basmak ve vites kutusuna baglı olan aktarım organlarının motordan aldıgı itme kuvvetini kesmek gereklidir... nedeni ise herkesin kafasında canlandırmakta zorlandığı şey bu işin ani ve tam fren basıncı ile yapılıyor olmasının göz ardı edilmesidir...
ilk ve en basit örnek... yerinde duran bir araç boş vitesde iken mi hareketlenir yoksa 1. vitesdeyken mi?
ABS sistemi ne için uretilmiştir... kilitlenen tekerlerin bu işe kalkışmaması için... kiltlenen teker ne yapar... dönmez... dönmeyen teker beraberinde nelerin dönmesini engeller... tüm aktarım organlarının... aktarım organları nerden güç alır...vites kutusundan... vites kutusu nereden güç alır... motordan...nasıl...debriyaj sistemi ile...boşta yerinde duran bir aracın motorunun dk da ki devir sayısı sıfırmıdır... hayır... peki bu dönen şeylerin aracı hareket ettirmesini nasıl engelleriz... duran aracı boşa alarak... gayet açık oldu değilmi buraya kadar... kilitlenmesi için frenaj yaptıgımız yani bir nevi duran aractaki hale getirmeye çalıştıgımız tekerlerin, aktarma organlarını da durdurmaya çalışmasını engellemek ve de aktarma organlarının ne olursa olsun rölanti de bile 1000 devirle dönen bir motordan aldıgı gücü kesmek böylece tam frenaj saglamak için debriyaja basmalı ve aracın o anki enerjisinden başka enerji üreten bir sistem kalmaması için ugraşmalıyız değilmi... hız nedir birim zamanda alınan yol... birim zamanda araçların nasıl yol alır...tekerlekleri ile... frenaj yaparak kilitlemeye ugraştığımız tekerlerin teorik olarak durma anı ile eşit bir hale getirilmeye çalışıldığını düşünürsek hedeflene teorik hız nedir... sıfır km/st... hangi vitesde iken sıfır km /st daha yavaş hareket edebiliriz... hiç birinde...işte bütün bunların ışıgında o kadar hareket uretmeye çalışan sistemi siz nasıl olurda durdurmaya yakın olan bir sistem olarak görürsünüz... araç motor freni yani kompresyon ile ile ne diye yavaşlayabilmektedir... o an ki vitesin desteklediği daha yüksek bir hız ama daha düşük bir devirde oldugu için... vites düşünce ne olur... motorun devri aniden yükselir ... niye... ürettiği enerjiyi daha fazla devir yaratarak aktracak kadar kuvvete sahiptir...yani daha da kuvvetli itme gücüne sahip hale gelir... arac sollarken ne diye vites küçültürüz... daha kuvvaetli itme elde edebilmek için... o zaman nerde kaldı vites küçültüp de araç durdurma yetisi...debriyaja basınca motorun devri göreceli olarak sıfır olur. yani aktarma organlarının devri sıfır olur... bu da tekerleklere giden gücü sıfır yapar... ayak freni hangi noktadan frenaj uygular...tekerlekler noktasında... tekerlekler noktasında frenaja karşı gelen birşeyi yani aktarma organlarını durdurmak için de motorun verdiği gücü kesmek gerekir... bu da debriyajı basmak suretiyle olur...
gelelim retarder denen sisteme... retarder nereye frenaj yaptırır... kardan miline yani şafta... şaft da nereye bağlıdır... diferansiyel vasıtası ile tekerleklere... bu ne demektir... durması daha zor olan araçlara hem teker seviyesinde hem de tekere güç aktarımı yapan şaft seviyesinde frenaj yaparak daha etkili bir durma saglanmaktadır... retarder sadece frenaj mı yaptırır... hayır... aynı zamanda motoru da bogarak enerji uretmek için bulundugu yüksek devirden aşagıya inmesini yani itme gücünü keser...bunu dengeli bir şekilde yapar ve aracın stop etmesine de engel olur... stop eden araç ne demektir... o anki momentumundan başka gücü olmayan ve enerjisine enerji katamayan bir kütle demektir... bu kütle daha mı iyi durur... evet... ama motordaki tüm sistemlerin bu enerjiyi motor vasıtası ile kullanabildigini düşünürsek stop eden aractaki tum enerji isteyen sistemler durur ve geriye şişmiş ayak freninden başka birşey kalmaz... işte bunun için stop etmeyi engellemek gerekir... herşeyi bir kenara koyalım tekerleri döne bir aracın durması mümkün müdür... hayır... o zaman reatrderi ayak freninden daha üstün olarak tanıtmak yerine bu frene binen işi azaltan bir yardımcı olarak tanıtmak daha dogrudur... her frenaj ögesinin bir kapasitesi vardır... bnuları aşarsanız duramazsınız... o yüzden sadece retarder e yuklenerek zınk diye durmayı hedefiliyorsanız eger şunu bilin ki yavaşlarsınız ama duramazsınız... umarım açıklayıcı olmuştur... aksini idda eden arkadaş var ise berarber ileri sürüş teknikleri uzmanına gider konuşuruz... aynılan arkadaş bu görüşme için yapılan harcamaları üstlenir...
saygılar sunar daha da bilgi eklemek isteyenleri bu konuya beklerim...
Son düzenleme: