Ynt: Lastiklerin Nitrojenle Şişirilmesi
ben bazı forumlarda işi bilip bilmeden konuşan insanların laflarını yada amcamın dayımın sözlerini yazmıyorum tamamen kaynaklı resmi bilgilerdir alıntılarım sonuçta insanları burda yalnış yönlendirmek kötü olur diye düşünüyorum zararlıdır veya yaptırmayın demek bence yalnış bir laf hemen..
LASTİK SANAYİ
Basınç, araç lastiklerinin performansı açısından en önemli faktördür. Lastiğin ömrü ve sürtünme direnci basınçla yakından ilişkilidir. Doğru basınçta kullanılmayan lastikler hem kısa ömürlü olur, hem de aracın daha fazla yakıt tüketmesine yol açar. Ayrıca yol tutuşu da kötüdür.
Lastiğin ömrünü kısaltan ikinci bir unsur da içindeki havada bulunan oksijen ve nemdir.
Lastikleri hava yerine azotla doldurarak hem lastiğin ömrünü uzatmak, hem de aracın yakıt tüketimini azaltmak aşağıda açıklandığı gibi mümkündür:
Azotla doldurulan lastiklerin basıncı çok daha yavaş eksilir
Oksijen molekülleri azot moleküllerine oranla daha küçük olduklarından difüzyon hızları 30-40 kat daha yüksektir. Bu nedenle normal havayla doldurulan bir lastiğin basıncı azot ile doldurulan lastiğe oranla 3 kat daha hızlı eksilir. Havayla doldurulan lastiğin basıncı olması gereken değeri uzun süre koruyamayacak ve sık sık hava basma ihtiyacı doğacaktır.
Azotla doldurulan lastiklerin basıncı sıcağa daha az duyarlıdır
Lastiğin yere sürtünmesinin bir sonucu olarak enerjinin bir bölümü ısı enerjisine dönüşür ve lastik sıcaklığı artar. Artan sıcaklığa paralel olarak lastik basıncı artar, özellikle yüksek hızlarda lastikler aşırı derecede ısınmakta ve lastik basınçları belirsiz bir şekilde artmaktadır. Bu belirsizliğin nedeni lastiğin havasındaki su (nem) miktarıdır.
Lastikler azot gazı ile doldurulduğunda ise yüksek sıcaklık farklarında dahi önemli ölçüde genleşme olmayacaktır. Azot, yapı olarak sıcaklık farklarına oksijen ve su buharından daha az duyarlıdır ve hacmi önemli bir değişiklik göstermez.
Kısaca, azotun karakteristik özelliklerinden biri olan sıcaklığa karşı düşük duyarlılığı, havayla doldurulan lastiklerde yüksek hızlarda karşılaşılan basınç yükselmesini ortadan kaldırmakta ve kararlı bir basınç sağlamaktadır.
Azotla doldurulan lastikler oksitlenmez
Hava ile doldurulan lastiklerde oksijen, azot ve diğer gazların yanı sıra önemli miktarda su buharı da bulunmaktadır. Yapılan çalışmalarda, lastiğe nüfuz eden oksijen ve su moleküllerinin, yüksek sıcaklığın da etkisiyle, lastiğin iç yüzeyinde, lastik içindeki tellerde ve jantta korozyona yol açtığı belirlenmiştir. Korozyon da doğal olarak lastiğin ömrünü azaltmaktadır.
Lastiğe azot basılırsa bu sorun yaşanmayacaktır.
Lastiklerin hava yerine azot gazı ile doldurulmasının sağlayacağı yararlar şunlardır:
Yakıttan en az %3,3 tasarruf (*)
Lastik ömründe en az %26 artış (**)
Daha iyi yol tutuşu ve patlama riskinin azalması nedeniyle artan sürüş güvenliği
Azot kullanımını büyük lastik üreticileri de tavsiye ediyor:
Michelin (Kasım 2003 Teknik Bülteni)
Bridgestone (âReal Answersâ 8. cilt, 3. sayı)
Pirelli (Teknik Bülten No: 8.02)
Goodyear (Servis Bülteni PSB#2004-09)
(*) ABD Enerji Bakanlığı yayın organı âEnergy Savers (Sayfa 31)â da yer alan orandır.
(**) Bridgestone yayını âReal Answers (8. sayı, Sayfa 4)â da bahsedilen orandır.