Opel harareti sever mi, bilmem ama ben conta yakmasını sevmem..en iyi ihtimalle 1.500 tl gibi bir maliyet,stresli sanayi ve servis günleri..usta (!) ların bitmeyen kaprisleri..
Forumda bu konuyu okuyunca öteden beri içimdeki kurt ayaklandı ve deli gibi bir çok site araştırdım veeee, evet : opel de olsa her modeli için, 100 C de fan açması yeterli ve de gerekli..105 olmaz !..kim hangi opel mühendisi vectra a 1994 2.0i için 105 de açsın demiş!? bu mühendis (ler) ne demek ve ne yapmak istemektedirler (!) daha geçen sene silindir contası yapıldı..
Bir çok fan müşürü inceledim yedek parça sitelerinde..satan parçacı diyor ki ver bana şasi no, bakayım falına..veriyoruz, oo emir büyük yerden, işte senin müşür bu, bunu kullanacaksın, başkası olmaaaz..105-100, ikinci kademesi de, 120-110..ama efendim hararet yapıyor 105'de demeye kalmadan, ben bilmem fabrika bunu söylüyor, diye kesip atıyor. baktım olmayacak siteye hiç soru sormadan başka bir araç için 100-95 müşürü (bilinen kaliteli bir marka müşür) (bu arada forum kuralları gereği, marka belirtemiyoruz galiba) siparişi geçtim. ürün geldiği gibi soluğu elektirikçinin yanında aldım..(merak eden için söyleyelim ki çıkan 105-100 müşürdü) taktık merakla beklemeye başladık motorun ısısını artırırken..
İbre 100 C yi gösterirken heyecan doruktaydı..birden fanın sesi duyulduğunda biz plevne savunmasından galip çıkan osman paşa gibiydik..çaylar geldi, içimden boşgeç opel mühendislerini kurallar ve yasalar insanlar için yapılır gerektiğinde de bozulur, yeri gelir ülkeler anayasalarını bile değiştirir diyordum..usta da keyiflenmişti..
Ama o da ne? sıcaklık 90 C düştüğü halde fan kapanmıyordu..95 de kapamalıydı oysa..80 oldu 70 oldu, ııh..meret tıngır tıngır dönmeye devam ediyordu..anahtarla bir kaç kez müşüre tık tık vurduk belki civası donmuştur felan..ııh..
bu müşür kendi tanımında, güya 1.7 dizel vectra a içindi, o halde durum şu ikilemdeydi:
1-müşür de bir arıza var normalde, yoksa 95C de fanı kapatacaktı.
2-müşür gayet normal, hiç bir arıza yok, Opel mühendisinin ruhu oraya ışınlanmış ve 'ukalalığın lüzümu yok biz hayatımızı veriyoruz bu işe bu müşür bunda çalışmaz' diyordu.
İyi ama sayın mühendis sormazlar mı adama bu müşür aracın hangi model, C20NE mi 20NE motor olduğunu nereden bilecek?..söketli yuva tam olarak oturuyor...29x1.5 ölçü tam olarak uyumlu, bu da silindirik yapıda, bu da 3 fiş sistemi, eee?..bu müşür sadece suyun sıcaklığına tepki veren civa sayesinde hareket etmiyor mu? o kadar da cahil değiliz heralde..yanlış mı düşünüyorum a dostlar? yani dizel vectra a nın 95 derece motor suyu ısısı ile benzinli vectra a nın 95 C motor suyu ısısı farklı farklı mı !?
Yoksa bu opel yaratıcıları ile müşür imalatçıları her opel modeli için farklı bir sinyalizasyon sistemi kurup bunu müşürlere yerleştirmeyi mi başardılar?!
kafamda deli sorular..(bu arada soran olabilir, termostat 92 C ve sağlıklı açıp kapıyor)
Usta dedi ki 'bu takıldı ağbi, sen diğer müşürü değiştir'. aaaa, baktım ki müşürün 15 cm yukarısında bir müşür daha gömülü..ben önce onun radyatör hararet müşürü sandıysam da, usta değil dedi bu iki kademeli müşür sistemi..zaten bu müşür iki fişliydi ve silindir yapısında değil dikdörtgen şeklindeydi. tabi ki bu müşür de 105-100 dü..diğer müşürü devre dışı yapıp baktığımızda motor çatlama noktasında lütfedip fanı açtı, 100 C de kapattı.
Şimdi 100-95 müşür sipariş ettim bir siteye..aynı iki fişli, kenarları oval dikdörtgen yapısında..bakalım her iki kademesi 100-95 olan iki müşürle bizim makina nasıl davranacak? gelişmeleri yazacağım..ama lütfen siz opel dostları da o ikilem sorunun
çözümüne ait değerli görüşleriniz paylaşın.
Ya da basitleşitirirsek soruyu, opelde kullanılacak düşük dereceli bir müşür; (başka modeller veya markalar için tanımlanıp kullanılsa bile), söketi uyduğuna göre, çalışır mı?
yeni nesil tüm sistemi yeni bir araba hatasızsa 100 derece üzerinde çalışır sorun çıkarmaz. ama bir miktar hortumlar eskidiyse lpg için kesilip saçma sapan eklendiyse ve sisteme antifriz ve safsu yerine kireçli şaşal suyu konduysa
sistem bir süre sonra sorun verir. kireç tutar zor soğutur , silindir kapağını ,contasını çürütür falan filan... bunlar normal durumlar..
gelelim müşür konusuna. müşür dediğimiz arkadaş üzerinde yazan sıcaklık aralığında elektrik geçişine izin verir üzerindeki fişler arasında anahtar görevi görür yani. üzerinden geçen elektrik röleyi açar rölede fan motorunu çalıştırır.
sizin müşür ya sorunluydu yada röle takılı kaldı.
sizin yapmanız gereken hangi müşür hangi hızda fanı çeviriyor? 1. ve 2. kademe muabbeti onu anlamak.
bunun için müşüre giren iki kabloyu değdirin birbirine fan çalışır.3 fişliyse eğer o müşürde iki ayrı kademe vardır. biri şase diğer ikisi ayrı ayrı iki röleye hızlı veya yavaş dönsün diyedir.şuan emin olamadım siz bi kontrol edin şasemiydi + mıydı diye
termostat neredeyse bir çok opelde 92 lik. 92 de açılmaya başlar demektir bu.buna müdahale etmek zor. çünkü aynı boyutta daha erken açanı bulmak sorun.
fan konusu size kalmış müşürü değiştirin istediğiniz sıcaklıkta açsın kapasın.
müşür radyatör üstünde yani radyatördeki suyunda ısınması lazımki fan çalışsın.
92-87 müşür takmışlığım var vectra a kasaya zamanında. izmir sıcağında utanmasa hiç kapanmadan çalışıyordu fan.
95-100 aralığı ideal olabilir.diğer kademe iiçinde 105-100 acil durum için tercih edilebilir. bu sayede 100 e geldiğinde 95e düşene kadar çalışır. 100 ü aşarda soğutamassa 105te ikinci kademe çalışır.
klima varsa birinci kademe fan klimayla çalışmalı onada dikkat edin.
en olmadı arabanın önünde yani radyatörün diğer kısmında fan yoksa 100 lira civarı 12 inç 12v üniversal fanlar satılıyor genellikle minibüs klimaları için onlardan alın taktırın.80 watlık olanı iş görür mis gibi.
şimdi gelelim bu mühendislerin derdine.
emisyon zıkkımı...
bu araçlar 100 derece üzerinde çalışsın emisyonu özellikle şehir içi dur kalk trafikte rolantide az çıksın derdindeler. ama sorun şu ki bizim memleket sıcak. bizim ustalar ve araç sahipleri antfrizi sadece kış için zannediyorlar.yazın problem yaşıyoruz haberleri yok. çünkü conta yakan araç serviste değil sanayide yapılıyor haberleri yok. geri bildirim gitmediğinden adamlar ne bilsin , bilsede bisi değişmez hedefleri emisyonu tutturmak...
zaten ilk 5 yaşında birşey olmuyor bu arabalara. noluyorsa 5 yaşından sonra oluyor...
neyse 3 litre antfriz ve genelde 3 litrede safsu (akü suyu/ütü suyu) kireçsiz özel üretilmiş 1 lt lik şişelerde satılan 2 liralık su... motorda bu olucak...
hortumlar ek yerleri kelepçeler düzgün olucak...
su kabının kapağı mümkünse orjinal olucak(GM) sistemde kaçak olmayacak. o zaman suyun kaynama derecesi araç modeline bağlı olarak 104 ile 120 derece arası olur. yani conta yakmassınız kolay kolay.
bir diğer konu lpg regülatörü motor su kabının üzerinde bir seviyede olmamalı. içinde su var ve seviyesi yukardaysa içinde hava kalır demektir bu. sistemde hava dolaşmasına ve silindir kapağında hava kalmasına sebep olabilir.