Pasta-Cila

GöKHaN2

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
26 Ara 2010
Mesajlar
912
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
BOYA YÜZEYİNDEKİ BOZUKLUKLARIN GİDERİLMESİ VE BOYANIN PARLATILMASI

PASTA VE CİLALAMA İŞLEMİ


Araçlarda boyama sırasında ortamın tozlu olması nedeniyle boya üzerinde tozlar meydana gelir. Boya kuruduktan sonra bu tozları boyaya zarar vermeden yüzeyden almak gerekir. Bunun içinde pasta-cila işlemi uygulanır. Pasta-cila işlemiyle boya korunmuş ve dayanım süresi arttırılmış olur.

Fakat araç boyandıktan sonra her ne kadar pasta-cila işlemi uygulansa da, boyanın ilk günkü gibi kalması mümkün değildir. Değişen çevre koşulları( örneğin;asit yağmurları, yollardaki pislik ve toz, kuş pisliği, güneşten yayılan ultra viyole ışınlar, hava nemi, ani sıcaklık değişiklikleri, endüstriyel baca gazları ve ağaç reçineleri) boyada çeşitli olumsuz etkiler gösterir. Ayrıca otonun yıkanması sırasında kullanılan deterjanlar ve yıkama fırçasının tahrip edici etkisi, boyada parlaklık kaybına (matlaşma), koruyucu film tabakasının zayıflamasına, kılcal çiziklerin ve harelerin oluşmasına neden olur. Ayrıca boyaya herhangi bir bakım yapılmaması zamanla boyanın neme karşı olan direncinin de azalmasına neden olur.

Bu yüzden boya bakımında yılda 2 defa pasta-cila işlemi uygulamak hem boyanın dayanım süresini arttırır hem de parlaklığını tekrar geri kazanmasını sağlar.

BOYA BAKIMININ YAPILIŞI

Düzenli olarak cila yapmak ve boyayı koruyucu bir wax tabakası ile kaplamaktır. Cila uygulamadan önce yüzey komple yıkanır. Cila ve wax uygulamaları asla kuvvetli güneş ışınları altında yapılmamalıdır. Aksi halde sıcak boya filmi olumsuz yönde etkilenir. Yeni boyanmış bir oto, 4-5 haftalık süre boyunca deterjan kullanılmadan, temiz su ile yıkanmalıdır. Boya bu süre içinde kurumasını tamamlayarak, dış etkilere karşı direnç kazanacaktır.

Yıkamadan sonra, kurutma yumuşak güderi ile yapılmalıdır. Boyanın tam olarak kurumasından sonra, yıkama artık alışagelmiş yöntemlerle yapılabilir (basınçlı su ile yıkama vb.). Boya yüzeyinin korunmasında çeşitli marka cilalar kullanılabilir. Bu ürünleri cila bezi kullanılarak, dairesel hareketlerle yüzeye uygulanır. Kuruduktan sonra iplik bırakmayan yumuşak bir bezle tekrar silindiğinde, yüksek bir parlaklığa ulaşılır.

Cila uygulaması ile boya filmi su geçirmez bir özellik kazanır. Boya yüzeyinin su ile teması sırasında su akıp gitmiyorsa veya su damlacıkları oluşmuyor ve su tüm yüzeye yayılıyorsa, bu durum cila yapma zamanının geldiğini gösterir.

EK BİLGİ:

Pasta dediğimiz aslında bir nevi sıvı zımparadır. Parlatılacak yüzeyde oluşmuş, fazla derin olmayan çizikleri yok eder. Çünkü boya seviyesini, çiziğin derinlik seviyesine kadar inceltir. Pürüzsüz bir yüzey oluşturur. Zımpara kağıtlarında olduğu gibi çeşitli kesme dereceleri vardır. Coarse - medium - fine - extra fine gibi. Coarse en çabuk inceltendir. Derin çizikleri bile yok eder. fakat yüzey tam parlamaz, mat olur. Ardından sırayla daha ince pastalar uygulanırsa yüzey parlamaya başlar. Yüzey pastalandıktan (bez, sünger veya polisaj makinesi ile ovularak) sonra normal bir parlatıcı-koruyu cila ile kaplanır ve yüzey cam gibi parlar. Yani pasta-cila işlemi tamamlanmış olur. Yani pasta ve cila ayrı şeylerdir. Cila, tıpkı vernik gibi yüzeyi film tabakası gibi kaplayan şeydir. Pasta ise yüzeyi zımparalar.
İnce pastalar ardından ek parlatıcı cila gerektirmeyecek kadar parlak bir yüzey oluşturabildikleri için ek cila işlemi uygulanmayabilir.

CİLA ÜRÜNLERİNİN KULLANIMI


1) Yeni otoların boyasında görülen hafif matlaşmanın giderilmesi:

Önce oto yıkanır ve boya yüzeyi iyice temizlenir. Cila çeşitlerinden boya parlatıcı cila seçilerek boya yüzeyine uygulanır. Bu uygulamayla boyaya parlaklık kazandırılır. Daha sonra cilanın diğer bir çeşidi olan parlaklığı koruyucu cila seçilerek yüzeye uygulanarak işlem tamamlanır.

2) Eski boyalı ve hava şartlarından etkilenmiş yüzeylere cila uygulanışı:

Yüzey yıkanarak kurutulur. Sonra boya temizleyici temiz bir beze emdirilerek , dairesel hareketlerle yüzeye uygulanır. Boya üzerindeki her türlü pislik bu şekilde temizlenmiş olur. Daha sonra cila çeşitlerinden yıpranmış boya parlatıcı cila seçilip, yüzeye uygulanarak boya parlatılır.

Ayrıca yukarıda bahsedilenler dışında boya yüzeylerini koruma yöntemlerine ek olarak, kış mevsimine girmeden önce boya yüzeyine genel bir bakım yapılır. Taş çarpma izleri vb. zararların daha fazla büyümesini önlemek için kısmi onarımlar yapılmalıdır.

ÖRNEK:

Yukarıdaki fotoğraflardan da görüleceği gibi, kaputunun yarısına boya parlatma ve koruma işlemi uygulanmış diğer yarısında herhangi bir işlem yapılmamıştır. Yapılan uygulama sonucunda araç ilk günkü parlaklığına ulaşmıştır. Bu sadece görsel bir sonuç değildir. Bu sayede araç yüzeyi (ve boyası) dış faktörlere ve yıpranmaya karşı daha dayanıklı bir hale gelmiştir.

PASTA-CİLA İŞLEMİNİN UYGULANIŞI


CİLALAMA ÜRÜNLERİ


1) Oto Pasta: Akrilik ve selülozik esaslı boya yüzeylerinde boya püskürtmesi sırasında oluşan boya tozlarının ve zımpara izlerinin giderilmesinde; portakal görüntüsündeki yüzeylerin düzeltilmesi ve küçük boya akıntısı veya sarkmalarının giderilmesinde ve Fade-Out (Kenar alıştırma) uygulanacak boya yüzeylerinin matlaştırılması işlemlerinde kullanılır.

Uygulanışı:

a) Yüzey zımpara ile düzeltilir.

b) Yüzeye oto boya uygulanır.

c) Pasta işleminden sonra yüzey temizlenir ve cila uygulamasıyla yüzey parlatılır.

Sağlık emniyet tedbirleri:zararlı

2) İnce Oto Pasta: Akrilik ve selülozik esaslı boya yüzeylerinde boya püskürtmesi sırasında oluşan boya tozlarının ve zımpara izlerinin giderilmesinde; portakal görüntüsündeki yüzeylerin düzeltilmesi ve küçük boya akıntısı veya sarkmalarının giderilmesinde oto pasta işleminden sonra kullanılabilir.

Ayrıca Fade-out (yama tekniği) uygulanacak boya yüzeylerinin matlaştırılması işlemlerinde ve matlaşmış eskimiş yüzeylerin temizlenip parlatılması çalışmalarında da güvenle kullanılabilir.

Uygulanışı:

a) Yüzey zımpara ile temizlenir.

b) Yüzeye ince oto pasta uygulanır.

c) İnce oto pasta işleminden sonra yüzey temizlenir ve oto cilasıyla yüzey parlatılır.

Sağlık emniyet tedbirleri:zararlı

3) Silikon Esaslı Cila : Her çeşit son kat boya üzerine uygulanabilen ve yüzey üzerinde ince parlak bir film tabakası oluşturarak boyayı çizilmelere atmosfer şartlarına karşı koruyup, parlaklığını uzun süre muhafaza eden bir ciladır. Oto pastası ve ince oto pasta ile yapılan yüzey düzeltme - iyileştirme işlemlerinden sonra kullanılarak yüzeyi parlatır ve rötuş yapılan kısımlarda renk uyumunu da sağlar.

Uygulanışı : Yüzey iyici temizlendikten sonra veya pasta ile düzeldikten sonra uygulanır. Aşırı sıcak hava koşullarında, güneş altında ve çok sıcak metal yüzeylere uygulanmaktan kaçınılmalıdır. Bu ürün silikon içerdiğinden atölyenin çok iyi havalandırılması veya müstakil bir alanda yapılması gerekmektedir. Aksi halde silikon açması problemi çıkabilir.

Sağlık Emniyet Tedbirleri :

zararlı

4) Cilalı Şampuan : Yıkama suyuna katılan cilalı araba şampuanıdır. Su içerisinde çözülerek boya üzerindeki kılcal çiziklerin oluşmasını engeller ve yüzeyi parlatır. Kiri temizleyerek aracın üzerinde koruyucu bir tabaka bırakır. Araç şampuanla yıkandıktan sonra durulanır ve silinir.

5) Uçan, Silikon İçermeyen, Parlatıcı ve Koruyucu Cila : Her çeşit son kat boya üzerine uygulanabilen ve yüzey üzerinde ince parlak bir film tabakası oluşturarak boyayı çizilmelere ve atmosfer şartlarına karşı koruyan ve parlaklığını uzun süre muhafaza eden bir ciladır.

Oto pastası ve ince oto pasta ile yapılan yüzey düzeltme - iyileştirme işlemlerinden sonra kullanılarak yüzeyi parlatır ve rötuş yapılan kısımlarda renk uyumunu da sağlar. Yüzey üzerindeki her türlü katranı ve pası çözer ; aside ve ısıya dayanıklıdır. Güneşin ultraviole, soldurucu etkisine karşı aracın boyasını koruyup renk atmasını önler.

Uygulanışı :

a) Yüzeye pamuklu bir bezle silikonsuz cila sürülür.

b) Ara bekleme süresi 20° C de 5-10 dakika kadardır.

c) Yüzeyde oluşan gri - mat cila tabakası, elle veya cila makinesiyle parlatılır.

Ek Bilgi :Uygulama sonrası 48 saat yüzey su ile temas ettirilmezse yüzeydeki film tabakası kuruyup sertleşir ve cila U.V kuruması sağlar.

Sağlık emniyet tedbirleri :zararlı

CİLA LEKELERİ


Sebep:
• Son kat boyanın iyice sertleşmemiş olması
• Uygun kalınlıkta zımpara kağıdı kullanılmamış olması
• Cilanın boyaya uygun olmaması
• Cilanın sadece hatalı yere uygulanması

Önleme:
• Son kat boyanın iyice kurumasını
sağlamak, gerekirse tekrar kurutmak
• Uygun cila ve cila araçlarının
kullanılması

• Doğru zımpara kağıdı kullanma
• Amonyaksız cila kullanma

Giderme:
• Son kat boyanın kurutulması
(mümkünse ısıtıcı kullanarak) ve tekrar
cila uygulama veya yeniden boyama
 

Bye_Bye

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Tem 2014
Mesajlar
10,152
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Ynt: Pasta-Cila

Bir arkadaşımızın küçük bir uygulamasını paylaşmak istiyorum
ben de eski aracıma benzerini uygulayıp mükemmel sonuç almıştım


bu haftasonu yaza girerken aracın kış kirini atalım bi güzel parlatalım diye işe koyuldum. ürünleri yapı ve oto marketlerden tedarik ettim. mekan olarak ise rahat çalışabileceğim biyer olduğu için yazlığı seçtim ama gel gör ki depo inşaatındaki ustaların "sanki hiç yola gitmiceksin gibi parlatıyosun" "yeter çok süsledin" gibi taciz edici sözleriyle karşılaştım. bunlar yine de beni yıldırmadı ve sonuna kadar uğraştım.



kullandığım malzemelerin listesi şu şekilde:


turtle wax nano tech wash&wax cilalı şampuan
turtle wax scratch and swirl remover (çizik giderici)
turtle wax nano tech polishing wax (bildiğimiz wax)
turtle wax gloss guard (wax koruyucu - sanırım wax'ı sertleştirerek ömrünü uzatıyo)
turtle wax f21 torpido temizleyici
formula1 jant temizleyici
formula1 lastik parlatıcı
wd40 (motor temizliği için)
temiz güderi
wizzy diye bi markanın autoshop'ta satılan cila temizleme bezleri
üstübü
bildiğimiz hidrofil pamuk - 2 paket (cila uygulamaları için)
bilimum sünger ve yumuşak pamuklu bezler


ataköy'den çatalca'ya gittiğim için motorun soğumasını beklemek amacıyla önce iç temizlikten başladım. iç temizliğin fotoğraflarını çekmedim çok bi farklılık olmayacağı için.. öncelikle süpürgeyle araç içini iyice temizledim. daha sonra f21 torpido parlatıcısını küçük bi süngere sıkıp araç içindeki ön konsol orta konsol kapı içleri vs tüm plastik yüzeylere iyice yedirerek uyguladım daha sonra temiz yumuşak pamuklu bir bezle sildim. zaten sık yaptığım bi uygulama olduğu için çok üzerine düşmedim.. kışın kullandığım lastik paspasların yerine halı paspasları koydum ve son olarak kapı kilit ve menteşelerine wd40 sıkarak iç temizliği bitirdim.

iç temizlikle uğraşırken kaputunu açtığım motor da soğumuş oldu böylece yıkama işlemine geçtim. önce jantları iyice temizledim sonra arabayı nano tech şampuan ve süngerle iyice yıkadım güderiyle kuruladım ve cilalama işine hazır hale getirdim.

öncelikle çizik giderici ürünü pamuk yardımıyla tüm araca uyguladım. nedense yorucu bi işlem oldu. üstübü yardımıyla kuruyan ürünü sildim ve pamuklu cila beziyle tozları ve üstübü ipliklerini temizledim. faydası tartışılır sanırım ama yıkamalardan kaynaklanan çizikleri gerçekten geçirdi. birkaç orta derinlikte çizik vardı bunlara hiçbir etkisi olmadı.

boya temizleme işleminden sonra nano tech wax'a geldi sıra. sanırım 2. uygulama olduğu için daha rahat oldu. yine pamukla iyice çalkaladığım cilayı tüm araca pamukla uyguladım ve kuruyunca üstübüyle sildim. cila ve üstübü tozlarını yine silmem gerekti. bu uygulama sonunda gözle görülür bi parlama ve kayganlık hakim oldu.

cila koruyucunun şişesinin üzerinde sürmeden önce cila sonrası 2 saat beklenmesinin daha faydalı olacağı yazıyodu ben de bu vakitte motora biraz el attım 1 saat kadar da uyudum bolcana wd40 sıktığım motor ve motor kapağını 5-10 dakika bekledikten sonra kuru bi bezle ulaşabildiğim yerlere kadar sildim fena da olmadı. sonra da lastikleri parlattım bu boşlukta.

cila koruyucuya sıra geldi. daha sıvı formda olan bu ürünü uygulamak çok daha kolay ve hızlı oldu. üstelik çok daha az pamuk harcadım. ancak kuruyup puslu hale gelen ürünü temizlemesi biraz kastırdı. sanırım cidden wax'ı sertleştiriyo bu ürün. yine üstübüyle temizledim ve tozlarını aldım.

son olarak araç dışında cila gelen plastik parçaları da turtle wax f21 torpido temizleyeci ürünle güzelce temizledim. hafif nemli cam beziyle camları da iç-dış sildikten sonra uygulamalar sona ermiş oldu. beklemeyle beraber 5-6 saate yakın uğraştım arabayla. emeğime değdi diye düşünüyorum. ancak çatalca'dan istanbul'a gelene kadar sinek böcek ne varsa topladım arabanın önüne bugün yarın yağmur da yağacakmış zaten ama yine de yazı çıkaracak bi uygulama oldu kanımca.


uygulama esnasında işlemler arasında fotoğraf çekme şansım olmadı. en başta ve en sonda çekebildim sadece. onları da önce-sonra olarak koyuyorum...

nncedu0.jpg

nsonramz2.jpg

nsonra1kf2.jpg

arkancerf4.jpg

arkasonrawk4.jpg
 

vehicle_dynamics

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Ocak 2011
Mesajlar
1,315
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
Ynt: Pasta-Cila

Aracımı teslim almadan önce bayide boya koruma yaptırdım.İlk yıkama sırasında foyası ortaya çıktı.Yıkayan eleman pasta uygulaması sırasında plastik aksam için önlem alınmamış, plastik parçalar üzerinde pasta kalıntıları var dedi.
Sahiden de 5-6 yerde beyaz pasta kalıntıları var.Bu plastiğe zarar verir mi?

Servis gelin düzeltelim dedi, ama sadece bunun için izmit te istanbula gidip karşıya geçmeye değer mi sizce?
Yoksa uygun fiyatlı ürün ile kendim bu pasta kalıntılarını temizleyebilir miyim?
 

akın2

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
28 Ara 2010
Mesajlar
1,897
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
Ynt: Pasta-Cila

vehicle_dynamics link' Alıntı:
Aracımı teslim almadan önce bayide boya koruma yaptırdım.İlk yıkama sırasında foyası ortaya çıktı.Yıkayan eleman pasta uygulaması sırasında plastik aksam için önlem alınmamış, plastik parçalar üzerinde pasta kalıntıları var dedi.
Sahiden de 5-6 yerde beyaz pasta kalıntıları var.Bu plastiğe zarar verir mi?

Servis gelin düzeltelim dedi, ama sadece bunun için izmit te istanbula gidip karşıya geçmeye değer mi sizce?
Yoksa uygun fiyatlı ürün ile kendim bu pasta kalıntılarını temizleyebilir miyim?
benzer durum benimde başıma gelmişti. plastiklerde beyaz beyaz  lekeler kalmıştı. çözümü ise çok basit servise bile gitmeye gerek yok.  elinize pamuk ve alkol alın (yada kolonya) pamuğa döküp sürün lekeli plastiği iyice ova ova silip temzilerseniz pırıl pırıl oluyor. bende hüsnbü hocadan öğrendim bu tekniği. sonuç mükemmel benim sırf arka tampon eteği altına bulaşmıştı. 15 dakkada tertemiz yaptım.
 

hllb

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Şub 2011
Mesajlar
3,318
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
54
Siteyi ziyaret et
Ynt: Pasta-Cila

işte bu  3bravvo geçen gün de yazmıştım ben hep kendim yaparım cila işini en az senede 2 kez. boya koruma vs yapan yerlerden çok daha iyi olur. sn vehicle hiç sorun etmeyin aracınızı yıkarken bir kısmı gider, olmadı ıslak bezle micro fiber olabilir silin gider. 
 
D

drwaverunner

Bilgi Girilmemiş
Ynt: Pasta-Cila

hllb link' Alıntı:
işte bu  3bravvo geçen gün de yazmıştım ben hep kendim yaparım cila işini en az senede 2 kez. boya koruma vs yapan yerlerden çok daha iyi olur. sn vehicle hiç sorun etmeyin aracınızı yıkarken bir kısmı gider, olmadı ıslak bezle micro fiber olabilir silin gider. 

Bahsi geçen kalıntılar plasitk parçaların pütürlü yüzeyleri arasına girerek kuru kireç şeklinde araca yapışıyor. Tırnak ile kazıyınca çıkıyor. Yıkama ile su ile biraz zor. Tek tek ince bir şekilde bunları sürte sürte uğraşmak lazım. Yukarıda bahsi geçenler de kuvvetli solventlerdir. Aracın plastik bölgelerinde kolonya ile denemenizi tavsiye ederim ama metal kaporta üzerinde ise pek tavisye etmem.
 

hllb

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Şub 2011
Mesajlar
3,318
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
54
Siteyi ziyaret et
Ynt: Pasta-Cila

kolonya olur başka bişey olur bi şekilde çıkar. ama kazımak biraz riskli olmaz mı?  kaş yapayım derken göz çıkarmayın  8)
 
D

drwaverunner

Bilgi Girilmemiş
Ynt: Pasta-Cila

hllb link' Alıntı:
kolonya olur başka bişey olur bi şekilde çıkar. ama kazımak biraz riskli olmaz mı?  kaş yapayım derken göz çıkarmayın  8)

Tırnak ile kazıyınca çıkıyor dememdeki kasıt, kazıyın anlamında değildi. Kuruduğu için yıkama ile çıkmıyor :)

Kesinlikle kazınmasın. Yumuşatılsın, yumuşadıktan sonra zaten uygun bir bezle veya pamuk ile güzelce çıkar.
 

tiamol

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
17 Şub 2009
Mesajlar
363
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
47
Siteyi ziyaret et
Ynt: Pasta-Cila

dun isten sonra araci birguzel yikadim, kistan dolayi uzun suredir bu kadar detayli yikamamistim saat 7 yi buldu. baktim hava sartlari waxlamaya uygun bagajimda hali hazirda bulunan turtle wax marka cilayi cikardim. once motor kaputunu yapip bir deneyeyim dedim sonra bari tavani da yapayim dedim sonra kapilar sonra tamponlar derken tum araci cilalamis oldum saat de bu arada 9 olmus ben de ter icinde kalmisim. acikcasi kaptirmisim kendimi. eve geldim birde hanimdan azar isittim ( kiskandi sanirim) neyse oyle boyle derken yaz hazirligimi da yapmis oldum.

simdi dusunuyorum da sorunlarim cozulmeden once nerdeyse satacak kadar beni sinir eden aracimi simdi ne kadar da cok seviyorum. ( hanim kiskanmakta hakli galiba )
 

hllb

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Şub 2011
Mesajlar
3,318
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
54
Siteyi ziyaret et
Ynt: Pasta-Cila

arabayı yıkayıp ardından cilaladıktan sonra arabayı sevmemek mümkün mü :) ben dönüp dönüp bakıyorum, eve girince pencereden gene bakıyorum :D
 
Üst