Tork&Beygir

tezinizde haklısınız aynısını bende düşündüm biraz çalışıyorum ....bi ortak çıkış bulucam...daha yüksek hızlara çıkmak içinde tork beslemesi şart , ağır kasa araçlarda belli bir vimeyi aldıktan sonra zaten o moment korunuyor.yani belli bir sürate kadar aracı tork yürütüyor..belli bir ivmeyi aldıktan sonra beygir diyelim..
Evet tamamen katıldım.
Bi ara çok ilgilenmiştim bu konuyla,
Sözüm meclisten dışarı
Gerçektende piyasada herkes bildiğini zanneden tartışan çok insan var.
Hemen hemen arabası olan doğru bildiğini zannediyor.
Araştırmacı ve subjektif bilgileriniz için tekrar teşekkür ediyorum.
 
Son düzenleme:
Fiziksel tabirlerle anlatacak olursam eğer, Tork = Moment, Beygir = Güç tür. İvmelenme (hızlanma) için tork her daim, her devirde şarttır. Son süratinize ulaşana kadar her daim torktan faydalanırsınız. Zaten bir aracın son süratini belirleyen ana faktör de Tork tur. Aracınızın hızlanmasına engel olan dış kuvvetler (yer sürtünmesi, hava direnci) Tork tan daha az olduğu sürece aracınız hızlanır, Yere aktardığınız tork dış kuvvetlere eşitlendiği anda da aracınız artık hızlanmaz ve hızını korumaya devam eder.

1000 beygirlik bir motor yapabilirsiniz, ama bu motorun torku 10Nm olursa, en basit örnekle o motor astra G yi yerinden oynatamaz! Oysa ki motorun gücü yine 100 beygirdir ama kuvvet uygulayacak TORK yoktur araçta.

Motorun ürettiği tork tekerleklere farklı oranlarda aktarılabilirken motorun ürettiği beygir gücü sabittir. Torku yere farklı oranlarda aktarabilmek için vitesleri kullanırız. Arabanızın 5. viteste kalkmamasının nedeni de aslında budur. Çünkü 5. vitese taktığınızda, tekerleklere uygulanan tork kuvveti aracı durağan konumdan hareketli konuma geçirmeye yetmez. Yani tork olmadan beygir bir hiçtir.
 
Fiziksel tabirlerle anlatacak olursam eğer, Tork = Moment, Beygir = Güç tür. İvmelenme (hızlanma) için tork her daim, her devirde şarttır. Son süratinize ulaşana kadar her daim torktan faydalanırsınız. Zaten bir aracın son süratini belirleyen ana faktör de Tork tur. Aracınızın hızlanmasına engel olan dış kuvvetler (yer sürtünmesi, hava direnci) Tork tan daha az olduğu sürece aracınız hızlanır, Yere aktardığınız tork dış kuvvetlere eşitlendiği anda da aracınız artık hızlanmaz ve hızını korumaya devam eder.

1000 beygirlik bir motor yapabilirsiniz, ama bu motorun torku 10Nm olursa, en basit örnekle o motor astra G yi yerinden oynatamaz! Oysa ki motorun gücü yine 100 beygirdir ama kuvvet uygulayacak TORK yoktur araçta.

Motorun ürettiği tork tekerleklere farklı oranlarda aktarılabilirken motorun ürettiği beygir gücü sabittir. Torku yere farklı oranlarda aktarabilmek için vitesleri kullanırız. Arabanızın 5. viteste kalkmamasının nedeni de aslında budur. Çünkü 5. vitese taktığınızda, tekerleklere uygulanan tork kuvveti aracı durağan konumdan hareketli konuma geçirmeye yetmez. Yani tork olmadan beygir bir hiçtir.


güzel devam etmişsin buğracım katılıyorum ellerine sağlık...
 
Fiziksel tabirlerle anlatacak olursam eğer, Tork = Moment, Beygir = Güç tür. İvmelenme (hızlanma) için tork her daim, her devirde şarttır. Son süratinize ulaşana kadar her daim torktan faydalanırsınız. Zaten bir aracın son süratini belirleyen ana faktör de Tork tur. Aracınızın hızlanmasına engel olan dış kuvvetler (yer sürtünmesi, hava direnci) Tork tan daha az olduğu sürece aracınız hızlanır, Yere aktardığınız tork dış kuvvetlere eşitlendiği anda da aracınız artık hızlanmaz ve hızını korumaya devam eder.

1000 beygirlik bir motor yapabilirsiniz, ama bu motorun torku 10Nm olursa, en basit örnekle o motor astra G yi yerinden oynatamaz! Oysa ki motorun gücü yine 100 beygirdir ama kuvvet uygulayacak TORK yoktur araçta.

Motorun ürettiği tork tekerleklere farklı oranlarda aktarılabilirken motorun ürettiği beygir gücü sabittir. Torku yere farklı oranlarda aktarabilmek için vitesleri kullanırız. Arabanızın 5. viteste kalkmamasının nedeni de aslında budur. Çünkü 5. vitese taktığınızda, tekerleklere uygulanan tork kuvveti aracı durağan konumdan hareketli konuma geçirmeye yetmez. Yani tork olmadan beygir bir hiçtir.


peki beygir olmadan tork nedir??
 
Fiziksel tabirlerle anlatacak olursam eğer, Tork = Moment, Beygir = Güç tür. İvmelenme (hızlanma) için tork her daim, her devirde şarttır. Son süratinize ulaşana kadar her daim torktan faydalanırsınız. Zaten bir aracın son süratini belirleyen ana faktör de Tork tur. Aracınızın hızlanmasına engel olan dış kuvvetler (yer sürtünmesi, hava direnci) Tork tan daha az olduğu sürece aracınız hızlanır, Yere aktardığınız tork dış kuvvetlere eşitlendiği anda da aracınız artık hızlanmaz ve hızını korumaya devam eder.

1000 beygirlik bir motor yapabilirsiniz, ama bu motorun torku 10Nm olursa, en basit örnekle o motor astra G yi yerinden oynatamaz! Oysa ki motorun gücü yine 100 beygirdir ama kuvvet uygulayacak TORK yoktur araçta.

Motorun ürettiği tork tekerleklere farklı oranlarda aktarılabilirken motorun ürettiği beygir gücü sabittir. Torku yere farklı oranlarda aktarabilmek için vitesleri kullanırız. Arabanızın 5. viteste kalkmamasının nedeni de aslında budur. Çünkü 5. vitese taktığınızda, tekerleklere uygulanan tork kuvveti aracı durağan konumdan hareketli konuma geçirmeye yetmez. Yani tork olmadan beygir bir hiçtir.

Aynı şeylerin tam tersini söylemek de yanlış olmaz.
HP olmadan TORK bir hiçdir.
Torku çok yüksek bir araç (buharlı trenler gibi) Son hızıda yüksekdir diyemezsiniz. Ve de hızlanmasıda çok hızlı olacağı anlamına gelmez.
80-90 la gider yokuşda peşine vagon takarsın yine 80-90 la gider.:rolleyes:
Neyse uzun lafın kısası bir arabayı çabuk hızlanan, hızlanmayı koruyan, son hızında tutabilen yüksek olmak şartı ile Tork-HP çizgilerinin en alt en üst devirlerdeki geniş aralığı, motorun çalışma verimi-ömrü, en doğru vites oranları-şanzıman teknolojisi, en doğru lastik jant ebat ve ağırlıkları, aracın aero dinamik yapısı, vs.... anlatmakla bitmez.
Kısacası daha çok para
 
Son düzenleme:
Aynı şeylerin tam tersini söylemek de yanlış olmaz.
HP olmadan TORK bir hiçdir.
Torku çok yüksek bir araç (buharlı trenler gibi) Son hızıda yüksekdir diyemezsiniz. Ve de hızlanmasıda çok hızlı olacağı anlamına gelmez.
80-90 la gider yokuşda peşine vagon takarsın yine 80-90 la gider.:rolleyes:
Neyse uzun lafın kısası bir arabayı çabuk hızlanan, hızlanmayı koruyan, son hızında tutabilen yüksek olmak şartı ile Tork-HP çizgilerinin en alt en üst devirlerdeki geniş aralığı, motorun çalışma verimi-ömrü, en doğru vites oranları-şanzıman teknolojisi, en doğru lastik jant ebat ve ağırlıkları, aracın aero dinamik yapısı, vs.... anlatmakla bitmez.
Kısacası daha çok para


:good:
yani kısaca tork güç,beygir ise hızlanma değeridir diyorsunuz...
 
peki beygir olmadan tork nedir??
Beygir olmadan diye bir şey olmadığı için bu soru otomatik olarak düşüyor. Çünkü motorda tork ve beygir beraber üretilir, ama tork aktarma organlarında oranlanabilir. Bu nedenle tork olmadan beygir hiçtir, ama torkun olduğu her yerde beygir de vardır.

Daha açıklayıcı olmak adına şu bilgileri de vereyim. Aslında Tork ve Beygir gücü birbirinden bağımsız şeyler değiller. Şöyle ki;

Beygir gücü yani güç, birim zamanda yapılan iş anlamına gelir. İş de fizik tanımında kuvvet x yol dur. buradan çıkan sonuç güç = (kuvvet*yol)/zaman dır. Kuvvet*yol da momenti verir (noktaya uygulandığında) bu durunmda karşımıza ne çıkar? Güç aslında torkun anlık olarak uygulanmasından ortaya çıkan bir zamana bağlı bir kavramdır. Yani aslen Beygir Gücü Tork un bir fonksiyonudur. Ancak araçlarda bahsedilen beygir gücü krank milinde yaratılan beygir gücü olduğundan şu tabir daha uygun olur: Beygir gücü, pistonların, krank mili üzerinde uyguladıkları anlık kuvvettir.

Zaten beygir gücünün mucidi James Watt, bir atın bir 12 fit yarıçaplı bir değirmen çarkını saatte 144 kez veya dakikada 2,4 kez çevirebildiği ve çarka uyguladığı kuvvetin 180 libre-kuvvet olduğunu öngörerek bu hesabı yapmıştır. Tek amacı da buhar makinesini satmak istediği müşterilerine, makinenin yaptığı işive gücünü daha kolay anlatabilmektir. Burada 180 libre-kuvvet denilen kuvvet, beygirin değirmen koluna uyguladığı TORK oluyor dikkat ederseniz. Beygir gücünün hesaplandığı formülden yola çıkarak çok basitçe, Tork un devir ile çarpımından beygir gücü çıkar diyebiliriz.
 
Beygir gücü ve tork ayrı kavramlardır. Birçok kişi bu iki parametreyi birbirine karıştırır. Tork bir yarış atının adımlarını ne kadar hızlı atabildiğini, beygir gücü ise atın hangi aralıklarla hızlı adım atabildiğini gösterir. Yani tork kuvvet, beygir ise güçtür.

Beygir gücü aynı ancak torkları farklı olan iki aracı zıt istikamette gidecek şekilde bağladığınızı düşünün. Halat çekme oyunu gibi ikisi de gaza bastığında torku yüksek olan otomobil diğerini çeker, Otomobillerde koltuğa yapıştıran da beygir gücü değil, torktur....

Dizel otomobillerin torku benzinlilere göre daha yüksektir. Dizel motorlar daha düşük devirlerde yüksek tork yakalayabilirler,,,Gaza yüklenmenize ve dolayısıyla otomobili bağırtmanıza gerek kalmadan motor gerekli çekiş gücünü yakalar. Dik bir yokuş çıkıyorsunuz diyelim. Üçüncü vitestesiniz ve devir kadranı 2000’i gösteriyor. Arabanız dizel ise gaza basarsanız hızlanırsınız Benzinliyse motor ağırlaşır ve vites düşürmek zorunda kalırsınız
 
Aynı şeylerin tam tersini söylemek de yanlış olmaz.
HP olmadan TORK bir hiçdir.
Torku çok yüksek bir araç (buharlı trenler gibi) Son hızıda yüksekdir diyemezsiniz. Ve de hızlanmasıda çok hızlı olacağı anlamına gelmez.
80-90 la gider yokuşda peşine vagon takarsın yine 80-90 la gider.:rolleyes:
Neyse uzun lafın kısası bir arabayı çabuk hızlanan, hızlanmayı koruyan, son hızında tutabilen yüksek olmak şartı ile Tork-HP çizgilerinin en alt en üst devirlerdeki geniş aralığı, motorun çalışma verimi-ömrü, en doğru vites oranları-şanzıman teknolojisi, en doğru lastik jant ebat ve ağırlıkları, aracın aero dinamik yapısı, vs.... anlatmakla bitmez.
Kısacası daha çok para
Şimdi şöyle, son süratle beygirin bir alakası yok. Eğer bir arabanın son sürati 150 ise bunu sınırlayan yine tork. son sürati 90 olan bir arabaya vagon takarsanız 90 la gidememeye başlar ve hızı düşer. Anlatmak istediğim şey şu, Beygir bir yan üründür. Bir arabanın motoru asıl olarak TORK üretir, beygir ise bu üretilen TORK tan hesaplanan bir değerdir. James Watt bu beygir gücünü makinelerini satarken anlatma kolaylığı olsun diye bulmuştur, bugüne kadar da bu böyle gelmiştir.

Forumda bir arkadaşın imzasında var, çok doğru. Beygir araba sattırır, tork yarış kazandırır...
 
Geri
Üst