herkese merhaba, yaklaşık sekiz yıldır vectra b kullanan biri olarak, devamlı duyduğum ama başıma yeni gelen bu sorunla ilgili geçtiğimiz hafta boyunca yaşadıklarımı paylaşmak istiyorum ki bu sorundan yakınan pek çok arkadaşa belki bir faydam olur.
sorun şu, klima devrede değilken hararet şehir içinde 92-85 arası seyrederken klimayı devreye almamla birlikte yüksek hızlarda değişiklik olmazken, şehir içinde 102-95 arasında gezinip (fanın ikinci devresi çalışıyor) hatta kırmızı bölgeye yaklaşıyordu.
bunun üzerine arabayı gösterdiğim 3 elektrikçiden de ''abi normal bu arabalar hararet sever'' gibi bir takım zırvalıklar dinledikten sonra iş başa düştü ve motor radyatör fanını söktüm. (fanı sökmek oldukça kolay, evin önünde 15 -20 dakkada sökebilirsiniz) üstte bulunan iki adet civatayı söküp (10 yıldız anahtar tutuyor) yukarı doğru çekince yerinden çıkıyor. klima kompresörüne ve klima fanına giden kablolara dikkat edin çünkü plastik kelepçelerle motor fanının davlumbazına bağlılar.)
nihayetinde fanın birinci devresinin arızalı olduğu ortaya çıktı, bunun ayrıntısını anlatacağım ama
kafa karıştıran şöyle bir durum var; fanın birinci devresi arızalı olduğu halde arabayı stop ettiğiniz zaman fanın motoru soğutmak için yavaş devirde döndüğünü görebiliyorsunuz.(sanıyorum ikinci devrenin tesisatı üzerinden motor fanının yavaş dönmesini sağlayan bir röle direnç kombinasyonu mevcut.) bunun birinci devre olduğunu varsayarak ya benim 3 gün boyunca yaptığım gibi arızayı başka yerlerde arıyorsunuz (tesisat, müşir röle gibi) ya da bu arabaların sıcak sevdiğine ikna olup conta yakıyorsunuz. ben bu arabaların sıcak sevmediğini biliyorum çünkü sekiz yıldır kullandığım iki vectrada da bir arıza olmadığı sürece hangi şartta olursa olsun hararet hep 90 civarıydı. (35 derece sıcaklıklarda şehir içinde klima açıkken dahi 92-93 en fazla)
şimdi motor fanına dönelim, fanı söküp soketi ayırdıktan sonra 3 adet kablo ile karşılaşıyoruz. bunlar kahverengi (şase) siyah (birinci devre) ve kırmızı (ikinci devre). iki adet kablodan birini kahverengiye ve akünün eksi kutbuna bağladıktan sonra diğer kablonun bir ucunu akünün artı kutbunu diğer ucunu siyaha dokundurduğumuzda yavaş devirde kırmızıya dokundurduğumuzda hızlı devirde fanın dönmesi gerekiyor. eğer ikisi de çalışıyorsa sorun yok fanı toplayıp sorunu başka yerde arayabilirsiniz, ancak ben de olduğu gibi siyahta tık yoksa birinci devre arızalı demek. sıra rezistansı açmaya geliyor. rezistansı bir demir testeresi ile ortasında bulunan kanalın 1 santim kadar yukarısından ( kablolara yakın taraftan) enlemesine kesip ikiye bölüyoruz. çıkan kumu yere dökmeyin sonra yeniden içine dolduracağız. karşımıza diyot benzeri bir parça çıkıyor, forumda bazı arkadaşlar diyot demiş ama bu parça aslında diyot değil termik denilen bir tür sigorta, (rezistansı koruması için oraya takılmış ancak rezistansın yanmasıyla bunun arızalanması arasında bir fark yok, sonuçta rezistansı kesmeden tek başına değiştirilebilen bir şey değil.)
şimdi bu termik adlı arkadaşı rezistansın ayaklarından ayırıp rezistans ayaklarını birleştireceğiz, aslında havya ile lehim yapmaya çalıştım ama rezistansın ayakları hangi malzemedense bir türlü lehim tutmadı. bunun üzerine ayakları bir pense ile birbirine değdirip kablo ile üzerinden sardım. şimdi kumunu tuzunu herşeyini rezistansın içine geri doldurup fanı topluyoruz. rezistans tüpünün etrafını fazla bantlamayın ısıyı yüzeyinden dışarı atıyor, çabuk elden çıkabilir.
artık her iki devresi de çalışan bir motor fanımız oldu. eğer aracın altına girme imkanı varsa (bir kanal filan bulabilirseniz) fan devre kontrolünü, fanı sökmeden de soketi çıkarıp yapabilirsiniz.
fotoğraf çekemedim kusura bakmayın ama burada ''bilal'e anlatır gibi''
anlatmaya çalıştım. bu işlemden sonra araba eski haline döndü, artık hararet 92 'yi geçmiyor. birinci devre bozuk olduğu halde o fanın yavaş dönmesini sağlayan şey her ne ise bu konuda yanıltıcı oluyor. ustanızdan ısrarla fanın birinci devresini (fana giren siyah kablo) kontrol etmesini isteyin. unutmayın 100 derece hararet asla normal değil.