Ynt: Vites atmada en ideal devirler?
Selam Arkadaslar,
Konuyu farkli bir acidan tekrar düsündüm ve sanirim su mantikli bir aciklama.
Öreticinin verdigi tork-devir grafigi her sabit devir icin elde edilen maksimum torku gösteriyor.Yani araç sabit hizla giderken ölcülmüs tork verisi gibi düsünebiliriz.
Oysa bizim basindan beri konustugumuz olay durustan baslayip en hizli sekilde hizlanma.Olay böyle olunca isin icinde motor, sanziman, tekerleklerin dönme ataletleri ve aracin kütlesel ataleti giriyor.Durustan baslayarak gaz vererek hizlanmaya basladigimizda, tüm hareketli elemanlar da hizlaniyor.Bu durumda maksimum tork devrinin sonuna kadar hizlanma belli bir ivme ile devam ediyor.Maksimum tork devri bittiginde hareketli parcalar hala hizlanma egilimi gösteriyor.Bu durumda maksimum tork devrinden cikilsa bile maksimum güc devrine kadar hizlanmaya kadar devir artirilsa büyük bir ivme kaybi olmuyor, cünkü tüm hareketli parcalar zaten yeterince hizlanmis.Bu durumda devri maksimum tork devrinden daha da yüksege cikarmanin bir zarari yok.
Fakat sabit bir hizda yüksek devirle giderken, aniden gaza yüklenirseniz, bu durumda arac maksimum tork araliginda daha iyi devirlenir.Nitekim üreticinin grafigi verdigi tork-devir grafigi burda anlam kazaniyor.Yoksa en hizli yüksek süratle cikmak söz konusu oldugunda, tüm hareketli parcalarin ataletinin ve aracin kütlersinin de hesaba katilarak yorum yapilmasi lazim.