Ynt: yay hakkında bilgi ve yardım lütfen....
Selam Arkadaşlar,
Yay ve amortisör konusunda biraz da teorik açıdan yaklaşmak istiyorum.Çalıştığım konu gereği süspansiyon ile birlikte yay ve amortisör karakteri belirleme konularında dinamik simulasyon çalışmaları ile destek veriyorum.
Öncelikle sonradan takılan kısa yayların kuvvet-deplasman eğrisi sanırım az çok birbirine yakındır, fakat bu yay eğrisi her araç ve her süspansiyon için ayrı ayrı tasarlanır.Çünkü her aracın süspansiyon tipi, aks yükleri vs. farkı olabilir, aynı süspansiyon olsa da özellikle bağımsız süspansiyonlar için yayın konumlandırılması farklı olabileceği için aynı yay farklı yerleşimde bambaşka bir konfor ve yol tutuş karakteri gösterebilir.
Aynı zamanda amortisör karakteri de belli bir sertlikteki yayın belli bir aks yükünde oluşturduğu salınımlara göre belirlenir.
Bu durumda aldığınız yeni yay ve amortisörün mutlaka üretici tarafından onaylanmış olması gerektiğini düşünüyorum.Rastgele alınan yay ve amortisörler öncelikle aracın yol tutuş karakterini değiştireceğinden sürüşte istenmeyen durumlara neden olabilir.
Kısaca bu yay ve amortisör ayarı işi beyin cerrahlığı gibi birşeydir.Daha iyi olucak dediğiniz kısa bir yay orjinal amortisör ile kullanılırsa konforunuzu felç edebilir.Tabi bu büyük ölçüde aracı kullandığınız yol koşullarına göre daha az ya da daha çok hissedilir.