dbilas dediğiğn ekzantirik mili mi yoksa chip mi onu anlamadım bi bilgilendirirsen beni sevinirim hava filtresi için başka uygulama çalışmaları yapıyoruz zaten hks blowoff hazırlığı yapıldı araçta en kısa zamanda oda olacak...
bu arada uyarınların için çok teşekkür ederim yalnız ben emniyet kemeri takınca atikliğim kısıtlanıyor kardeş ya daralıyorum araçta şehir içindede takmadığım için kemeri toka takıyorum şehir dışı yolculuklarımda tabiki takıyorum kemerimi...
Büyük ihtimal ile HKS Blow off arıza verecektir. Yine de deneyin isterseniz,sonucu merak ediyorum. Vermese bile arıza - ki şu ana kadar gördüğüm ve duyduğum her 1.6 Turbo Opel'de vermiştir arıza -
zaten tavsiye etmeyeceğim yine,çünkü bu sefer de zaten var olan dump valve'in çalışması aksayacak,MAF sensörüne göre ayarlanmış olan dump valve yanlış hava verecek veya hiç vermeyecek,MAF sapıtacak vs. vs. Bunu engellemek için IIRC (dump valve) in yerine "one way valve" yani tek yönlü valf takılıp orjinal dump valve'in iptal edilmesi gerekiyor..
Diğer bir sebebi ise,basınç kaçağına yol açması muhtemel BOV'ların.Stock motorlardan bahsediyorum tabiki bu bilgiler ile,yoksa BOV'un artıları da yok değil.
Piyasada bulunan birçok VTA tipi Blow Off (Vent to Atmosphere) gerek yay sertliğinin fazla olması gerekse piston özelliklerinden birçok arabada sorun çıkarır. Compressor surge anlatırken turbonun ozellikle spool aşamasında bu sorunu daha belirgin hale getirdiğini söyledik ve bu aşamada basıncın bir kısmınında tahliye edilmesinden söz ettik. Birçok VTA tipi BOV yayların sertliklerinden dolayı düşük basınçlarda diaframı açmazlar bu yüzdende bu basınç motorada gidemediği için surge gerçekleşir. Orjinal BOV ise düşük basınçlarda tahliye verdiği için surge yaşanmaz fakat turbonun spool up süresini geciktirebilir.
Kendi arabamda HKS Racing, HKS SQQV(çift kademeli), TurboXS ve GFB olmak üzere 4 çeşit farklı tip BOV denedim fakat hiçbiri surge problemin önüne geçemedi. Bu aşamada orjinal recirc tipi bypass valfini depodan çıkarıp geri taktım ve araçta hiçbir problem kalmadı tabiri caizse cillop oldu ve aracın performansı artı.
Blow off valve beraberinde aşağıdaki sorunlarıda getirebilir.
- Yüksek tahliyeden dolayı motorun benzine boğulması (overfueling)
- Turbonun durması dalgalanması
- MAF sensorüne geri akış oluşturması
Avantajları
- Yüksek basınçlara dayabiliyor olması
- Turbo lagını azaltması
*Surge :
Compressor surge tehlikelidir. Derecelerine göre hem motor için hemde turbo için öldürücü olabilir. Emiş yolunun uzunluğu, dönüş açıları ve çapı motordaki önemli ayrıntılardır. Emiş sisteminde yaptığımız modifikasyonlar motora gönderdiğimiz havanın akış hızınıda etkiler. Eğer motor bu akış hızındaki havayı tüketemiyorsa bu hava sistemde dolaşmaya devam eder(*). Hava filtre elemanından emilir ve turbonun kompressor pallerinden intercooler'a gönderilir. Burdaki basınç manifoldaki basınçtan(motordaki basınçtan) daha fazladır(*) Yazının başında da söylediğim gibi bu problemi azdıran sebeplerden biride yarım gazdır. Turbonun sisteme şarj ettiği basınç intercoolerdan sonra gaz kelebeğine gelir. Yarım açık bir gaz kelebeği burda akış hızını sınırlayıcı bir rol oynar. Motora gidemeyen bu hava intercoolerdaki yüksek basıncında etkisiyle sistemde kendine bir yer bulmak zorundadır o yüzdende geldiği yerden yani kompressor pallerinden gelen akışın tersi istikamette gitmeye çalışır ve pallere çarparak turbinin yavaşlayıp hızlanmasına ya da durmasına neden olur.Bu esnada gaz keleğinin hala yarım açık olduğunu düşünürsek turbo basıncı dalganmaya başlayacaktır eğer hala buna devam ediliyorsa basınç turbo pallerinden geçerek hava filtresi elamanından tekrar dışarı çıkacaktır.
İşte bu en kötü senaryodur çünkü sistemdeki yüksek basınç emiş sisteminden geri tahliye edilmektedir. Bu esnada MAF sensorunden de geçen bu hava ECU'ya yanıltıcı sinyaller gönderir ve ECU hem avansı hemde yakıt karışımını rastgele düzenler ve otomobil silkelenmeye başlar. Turbonun pallerine kadar gelen ters basınç turbonun kartuşlarına, palleri geçen basınç ise maftan geçerek motora zarar verir. Compressor surge oluştuğu zaman WRC arabalarından duymaya alıştığımız, hindi sesine benzer bir seste oluşur.
dbilas flowmaster , dbilas firmasının üretmiş oldugu kit halinde satılan bir hava filtresidir. Kapalı kutu oldugundan dolayı ses fazla duyamazsınız,ancak performans olarak çoğu filtreden öndedir.Çünkü mühendislik hesapları sonucunda tasarlanmıştır.
Aracınızda aşağıdaki link'teki gibi bir ses duyuyorsanız,yanlış birşeyler yapıyorsunuz demektir.
http://homepage.mac.com/mb38/surge.mp4
Son düzenleme: