birde bu bilgiler benim görüşümü destekler nitelikde... gibi...
1.GİRİŞ:
Elektronik Yön Verme Tertibatı, direksiyon pompasının gücüne olan ihtiyacı, mevcut hortumları, hidrolik akışkanı ve motordan hareket alan kasnak sistemini ortadan kaldırır.
EPS, kolay motor ayarlanması, motor çalışmadığında bile yardımcı elektrik motorunun devrede olmasıyla sistemin çalışmasına izin vermesi gibi ekstralar sunarken enerjiyi verimli kullanır ve doğaya saygılıdır.
EPS, daha iyi performansla, 50 yıllık hidrolik direksiyon sistemine meydan okumaktadır.
1.1.EPS TEKNOLOJİSİNE BAKIŞ
Sistem Elemanları :
Direksiyon simidiyle entegreli direksiyon kutusu
Elektrik Motoru ( Kalıcı mıknatıslı, fırçasız, en küçük boyutlu, en az ağırlıklı, en düşük rotor ataletli DC motoru. )
Elektronik Kontrol Ünitesi ( ECU )
Sensörler
Sensörler :
Sürücünün direksiyon simidine uyguladığı tork .
Direksiyon simidi pozisyonu .
Araç hızı .
İstenirse bu bilgiler, süspansiyon kontrolünde, stabilitede, çekiş kontrolünde, frenlemede, motor kontrolünde ve hız sabitleyicisinde de kullanılabilir.
Direksiyon Simidine Uygulanan Kuvvet
Data Analizi Gerekli Tork
Gerekli Komut
Direksiyon Pozisyonu
ŞEKİL 1.1: Gelişmiş EPS Sistemi
2.SİSTEMİN TARİHÇESİ
Delphi firması, direksiyon sistemleri teknolojisinde uzun bir geçmişe sahiptir. Firma, hidrolik direksiyon sistemini ilk olarak 1950’lerde piyasaya sunmuştur.
Bundan sonrada, Delphi firması direksiyon sistemleri alanında çalışmaya devam etmiş ve daha da gelişmiş hidrolik sistemler piyasaya sunmuştur. Günümüzde EPS adı altında sunduğu yeni teknolojisiyle sektörde başta gelen firmalar arasında yer almaktadır.
3.EPS NEDİR? NASIL ÇALIŞIR? AVANTAJLARI NELERDİR?
Sistem elemanlarından olan sensörler iki ana giriş bilgisi ölçerler: Sürücünün yardımcı elektrik motoru ünitesine bağlı direksiyon miline uyguladığı tork miktarı ve direksiyon pozisyonu.
ŞEKİL 3.1: ECU Devre Diyagramı
Bu iki giriş bilgisiyle beraber, diğer sistem değişkenleri ve girdiler sürekli olarak elektronik kontrol ünitesine yollanır. ECU, gelen bu dataları analiz eder ve yardımcı elektrik motorunun ihtiyacı olan miktarla karşılaştırır; karmaşık kontrol algoritmalarını kullanarak, elektrik motorunun torkunu belirleyen komutu ona yollar. Elektrik motoru da gerekli tork yardımını direksiyon kutusuna sağlar.
Kullanılan elektrik motoru, kalıcı mıknatıslı, fırçasız, en küçük boyutlu, en az ağırlıklı ve en düşük rotor ataletli bir DC motorudur.
Şekil 3. 2: Elektronik Kontrol Ünitesi
ŞEKİL 3. 3: Çeşitli Yardımcı Elektrik Motorları
EPS, motor mahallinde yeterli boşluk bırakılacak şekilde tasarlanmış ve çevreye daha uyumlu şartlarla üretilmekte olup aynı zamanda motordan güç çalma nedeniyle oluşan enerji kayıplarını da önemli ölçüde azalttığından dolayı yakıt ekonomisi de sağlamaktadır.
EPS tamamen elektrikle çalışır; motordan bağımsız bir sistem olarak tasarlanmıştır. Elektrik, akü gücünden karşılanır. Bu çalışma prensibi, örneğin dik yokuşlar çıkarken ya