eps (elektrik power steering) elektro hidrolik direksiyon sorunu

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan oguzdag
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
ayarlanamaz ancak esp de yüksek hızlarda sertleşmesi aslında çok iyi ancak zevkler ve renkler tartışılmaz tabiii:)
 
EPS çok güzel bir özellik. Bence sertliğiyle de fazla takılmaya gerek yok. Ancak zevkler ve renkler tartışılmaz.
 
bencede güzel bir özellik ama astrada park esnasında düşük güc üretiyor. tek sorunum bu. bence 205/55/16 lastiklere göre direksiyon sert kalıyor. aynı kasanın essentia donanımda 185/65/15 de ise tam ayarında oluyor.

sorun bence lastiği büyütülen aracın eps nin de daha kuveetli olması gerekirdi. yada gücü arttırılmalıydı.iki aracıda kullanan biri olarak(biri şirket diğeri kendimin) bu benim şahsi isteğim ve görüşümdür.
 
birde, easytronic li araçlardaki spor tuşuna basınca direksiyon bir miktar sertleşiyor. demekki bu eps motorunun gücünün ayarlanması zor değil. aracın yazılımını yazan alman müh. arkadaşı tanımak gerek...
 
aşağıdaki yazı eps nin fonksiyonlarının tamamem yazılımla ayarlandığını doğruluyor.
bir kaç başlıkda okuduğum kadarıyla, astrada yol eğimli iken araç kendini eğime doğru çekiyor ve biz düzeltmek için yani direksiyonu düz tutmak için güç harcıyoruz, denmiş.

aşağıdaki damper kontrol modu bu durumu açıklıyor. yani opel mühendisleri bu direksiyonu bilerek böle kamyon gibi yapmışlar hehe...



Electric Power Steering

Sizin için biraz çevirmeye çalışacağım, her ne kadar titiz davranmaya çalıştıysamda birebir doğruluğunu garanti edemiyorum, ingilizce bilenlerin yinede orijinal sayfayı okumasını tavsiye ederim.
EPS - Electric Power Steering (Elektrik Güçlü Direksiyon)


Günümüzde elektrik güçlü direksiyonlar (EPS) hidrolik direksiyon sistemlerinin yerini almaya başladı. Elektrik güçlü direksiyonların en önemli avantajı hidrolik direksiyon pompasını elimine ederek, en kötü durumlarda 8-10hp 'ye kadar güç tasarrufu sağlaması. (Fiat araçlarında bu 5hp civarında) Bu durum benzin ekonomisi sağlaması yanında ağırlık avantajı getiriyor ve hidrolik direksiyon pompası ve hidrolik borularının karmaşasını ortadan kaldırarak daha sade bir sistem sunmakta. Akışkandan kurtulmak demek aynı zamanda hidrolik kaçağı problemlerini ortadan kaldırıyor. Elektirik destekli direkson aynı zamanda hidrolik sistemden daha sessiz çalışıyor çünkü pompa ve borulardan ve valflerden akan hidrolik sıvı sesi ortadan kalkıyor. Fakat en büyük farklılık diresiyonun davranış şekli ve hissinde oluşuyor.

Elektrik destekli direksiyon, hidrolik sistem ile yapılması güç olan ince ayarlara olanak sağlıyor. Sürücünün direksiyon hareketlerini, araç hızını ve diğer süspansiyon hareketlerini izleyerek sistem tam gerektiği kadar hareket tepkisi verilmesini sağlayabilir. Ve bu tepkileri hızlı değişen dinamik sistem içinde sürekli ayarlayabilir. EPS gerektiğinde direksiyonu ağırlaştırıp, hafifletebilir. Hatta motor kapalıyken bile direksiyon desteğini sürdürebilir.

Daha da güzeli, direksiyon tepki profili gerektiğinde yazılım aracılığı ile güncellenebilir.

SISTEM NASIL ÇALIŞIR?

Bazı eski sistemler aslında elektro-hidrolik olarak çalışıyorlardı. Bu sistemlerde hidrolik pompanın çalışması için elektrik motoru kullanılmakta idi. Fakat güncel sistemler artık tamamen elektrik/elektronik olarak çalışmaktalar. Direksiyon mili üzerine monte edilmiş bir elektrik motoru sürekli olarak destek sağlamakta.

Bir sensör sürekli olarak direksiyonun konumunu ve dönme oranını izler. Başka bir sensör direksiyon şarftına etki eden tork miktarını izler. Bu iki sensörün bilgileri EPS kontrol modülüne gönderilir. Ayrıca aracın hızı, çekiş gücü veya stabilite kontrol sisteminden gelen bilgiler birleştirilerek direksiyonun en ağırlıkta ve ne kadar döndürüleceğine karar verilir.
wol_error.gif
Bu resim yeniden boyutlandırılmıştır. Orjinal boyut için bu çubuğa tıklayınız. (648x643Px)
electric_steering_toyota_prius.gif

Toyota Prius electrtic steering system

General Motors'un EPS sistemi bir kaç operasyon moduna sahiptir:

* Normal Mod: Direksiyon konumuna ve araç hızına göre sağ ve sol hareket sağlanır.

* Toplama Modu: Dönüş tamamlandıktan sonra direksiyonun toplanma durumudur. Direksiyon pozisyon alıcısı EPS sisteminin direksiyonun tekrar orta konumu bulmasına yardımcı olur.

* Damper Kontrol Modu: Yol hissinin arttırılmasını ve darbelerin hissedilmesini sağlar. Bu mod araç hızlı seyir halindeyken devreye girer.

* Koruma Modu: Direksiyonun tam çevrili konumda uzun süre durması halinde elektrik motorunun üzerinden çok akım geçmesini ve çok ısınmasını engeller.

Direksiyonun tam çevrili konumda uzun süre tutulması Elektrikli Direksiyon Kontol Modülünün (Power Steering Control Module, PSCM) EPS motoruna tam yükte akım göndermesine neden olur. Eğer direksiyon bu konumda uzun süre tutulursa sistem kendini korumaya alarak motorun aşırı ısınmasını engelleyecektir. Koruma modunda iken PSCM motora giden akımı belli bir değerde sınırlandırarak direksiyon yardımını azaltacaktır.

PSCM 'nin aşırı ısınma tespit etmesi ve koruma haline geçmesi durumunda sistem aşırı ısınma arızası alacaktır. (bu arıza herhangi bir ışığın yanması anlamına gelmiyor olacakir, sadece bir iç arıza sinyalidir büyük ihtimalle) Bu konumda direksiyon daha ağır olacaktır ama işlevini görmeye devam edecektir.
 
bir tuning ci abimiz, deseki;
"ben araç yazılımdan bu modlara ulaşıp değerleri artırarak direksiyonu dahada yumuşatabilirim."

tam süper olacak. çok mu zorlyorum acaba. olmıcak duaya amin diyorum sanırım.
 
abi olursa tech2 cihazıyla olur ki olsaydı Tansu usta yada Musa ustamız söylerdi belki oluyordu ama tahminim olmaz tabi kesin cevabı ustalar verir.
 
astra h direksionu nasıl yumuşatcam. 2006 modellerin direksiyonu çok daha yumuşak anlamadım gitti. bir fikir lütfen
 
hyundai eps lerde altta sertlik ayar vidası var denmiş. acaba bizim astra h lerdeki eps dede bu şekilde bi olay varmıdır
 
bu şekilde bir ayarın olmadığını anlamış bulunuyorum. saygılar...
 
Geri
Üst