aşağıdaki yazı eps nin fonksiyonlarının tamamem yazılımla ayarlandığını doğruluyor.
bir kaç başlıkda okuduğum kadarıyla, astrada yol eğimli iken araç kendini eğime doğru çekiyor ve biz düzeltmek için yani direksiyonu düz tutmak için güç harcıyoruz, denmiş.
aşağıdaki damper kontrol modu bu durumu açıklıyor. yani opel mühendisleri bu direksiyonu bilerek böle kamyon gibi yapmışlar hehe...
Electric Power Steering
Sizin için biraz çevirmeye çalışacağım, her ne kadar titiz davranmaya çalıştıysamda birebir doğruluğunu garanti edemiyorum, ingilizce bilenlerin yinede orijinal sayfayı okumasını tavsiye ederim.
EPS - Electric Power Steering (Elektrik Güçlü Direksiyon)
Günümüzde elektrik güçlü direksiyonlar (EPS) hidrolik direksiyon sistemlerinin yerini almaya başladı. Elektrik güçlü direksiyonların en önemli avantajı hidrolik direksiyon pompasını elimine ederek, en kötü durumlarda 8-10hp 'ye kadar güç tasarrufu sağlaması. (Fiat araçlarında bu 5hp civarında) Bu durum benzin ekonomisi sağlaması yanında ağırlık avantajı getiriyor ve hidrolik direksiyon pompası ve hidrolik borularının karmaşasını ortadan kaldırarak daha sade bir sistem sunmakta. Akışkandan kurtulmak demek aynı zamanda hidrolik kaçağı problemlerini ortadan kaldırıyor. Elektirik destekli direkson aynı zamanda hidrolik sistemden daha sessiz çalışıyor çünkü pompa ve borulardan ve valflerden akan hidrolik sıvı sesi ortadan kalkıyor. Fakat en büyük farklılık diresiyonun davranış şekli ve hissinde oluşuyor.
Elektrik destekli direksiyon, hidrolik sistem ile yapılması güç olan ince ayarlara olanak sağlıyor. Sürücünün direksiyon hareketlerini, araç hızını ve diğer süspansiyon hareketlerini izleyerek sistem tam gerektiği kadar hareket tepkisi verilmesini sağlayabilir. Ve bu tepkileri hızlı değişen dinamik sistem içinde sürekli ayarlayabilir. EPS gerektiğinde direksiyonu ağırlaştırıp, hafifletebilir. Hatta motor kapalıyken bile direksiyon desteğini sürdürebilir.
Daha da güzeli, direksiyon tepki profili gerektiğinde yazılım aracılığı ile güncellenebilir.
SISTEM NASIL ÇALIŞIR?
Bazı eski sistemler aslında elektro-hidrolik olarak çalışıyorlardı. Bu sistemlerde hidrolik pompanın çalışması için elektrik motoru kullanılmakta idi. Fakat güncel sistemler artık tamamen elektrik/elektronik olarak çalışmaktalar. Direksiyon mili üzerine monte edilmiş bir elektrik motoru sürekli olarak destek sağlamakta.
Bir sensör sürekli olarak direksiyonun konumunu ve dönme oranını izler. Başka bir sensör direksiyon şarftına etki eden tork miktarını izler. Bu iki sensörün bilgileri EPS kontrol modülüne gönderilir. Ayrıca aracın hızı, çekiş gücü veya stabilite kontrol sisteminden gelen bilgiler birleştirilerek direksiyonun en ağırlıkta ve ne kadar döndürüleceğine karar verilir.
Bu resim yeniden boyutlandırılmıştır. Orjinal boyut için bu çubuğa tıklayınız. (648x643Px)
Toyota Prius electrtic steering system
General Motors'un EPS sistemi bir kaç operasyon moduna sahiptir:
* Normal Mod: Direksiyon konumuna ve araç hızına göre sağ ve sol hareket sağlanır.
* Toplama Modu: Dönüş tamamlandıktan sonra direksiyonun toplanma durumudur. Direksiyon pozisyon alıcısı EPS sisteminin direksiyonun tekrar orta konumu bulmasına yardımcı olur.
* Damper Kontrol Modu: Yol hissinin arttırılmasını ve darbelerin hissedilmesini sağlar. Bu mod araç hızlı seyir halindeyken devreye girer.
* Koruma Modu: Direksiyonun tam çevrili konumda uzun süre durması halinde elektrik motorunun üzerinden çok akım geçmesini ve çok ısınmasını engeller.
Direksiyonun tam çevrili konumda uzun süre tutulması Elektrikli Direksiyon Kontol Modülünün (Power Steering Control Module, PSCM) EPS motoruna tam yükte akım göndermesine neden olur. Eğer direksiyon bu konumda uzun süre tutulursa sistem kendini korumaya alarak motorun aşırı ısınmasını engelleyecektir. Koruma modunda iken PSCM motora giden akımı belli bir değerde sınırlandırarak direksiyon yardımını azaltacaktır.
PSCM 'nin aşırı ısınma tespit etmesi ve koruma haline geçmesi durumunda sistem aşırı ısınma arızası alacaktır. (bu arıza herhangi bir ışığın yanması anlamına gelmiyor olacakir, sadece bir iç arıza sinyalidir büyük ihtimalle) Bu konumda direksiyon daha ağır olacaktır ama işlevini görmeye devam edecektir.