İlginç bir soru

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan obaris
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Arkadaşlar çok güzelde dişli oranlarını kimse hesaba katmamış.örnek vermek gerkirse corsa c 1.2 twinport un Şanzıman oranları aşağıdaki gibidir:

1. vites : 3.73
2. vites : 2.14
3. vites : 1.41
4. vites : 1.12
5. vites : 0.89
geri vit. : 3.31

yani en basit mantık ile, motoru 3000 devir ile çeviriyorsanız, şanzıman dişlisi aracılığı ile tekerlekleri aşağıdaki devir ile çevirmeniz beklenir (sürtünme ve pek çok parametreyi yok sayıyoruz, bu sadece mantığı anlatmak için verilmiş bir örnektir gerçekte bu değerler tabiki yakalanamaz)
1. vites : 804
2. vites : 1401
3. vites : 2127
4. vites : 2678
5. vites : 3448
geri vit. : 906

bu rakamlardan hareketle 1. viteste 3000 devirde gitmeniz ile 5.viteste 3000 devirde gitmeniz arasındaki fark , 1. viteste çok daha büyük bir dişliyi çevirmeye çalışıyorsunuz 5. viteste ise
çok daha küçük bir dişli çevriliyor, arada neredeyse 3448/804 = 4,2 gibi , neredeyse 4 kat fark var demektir.bu da direkt 4 kat fazla olmasa da , ona yakın değerde fazla yakıt tüketimi demektir.Aynı şekilde viteslerdeki hızınız da bu dişli oranları ile ilgili, yani corsa da 6. vites olsaydı herhalde oranı 0,75 gibi olurdu, bu da ekonomi açısından ne kadar yararlı olurdu. daha önce başka konularda konuşmuştuk 6. vitesin ne kadar ekonomik olacaği buradan da anlaşılabilir., Tekrar söylüyorum , değerler gerçeği bir e bir yansıtmıyor, pek çok parametreyi yok saydık.fikir vermesi açısından yaklaşık olarka kullandık.
 
Son düzenleme:
arabanın mükkemmel bir ortamda olduğunu düşünürsek (rüzgar,sürtünme ve eğim olmayan) araç 1. ve 5. viteste 3000 devirde sabit giderken birim zamanda aynı yakıtı yakar. fakat 5. viteste birim zamanda 1. vitese göre daha çok yol aldığından a dan b ye gittiğinde 5. viteste daha az yakıt tüketmiş olur.

gerçek koşullarda ise (eğim hariç) aktarma organlarında sürtünme ve hızlandıkça artan bir hava sürtünmesi vardır. bunlar 5. viteste gidilirken 1. vitese göre daha fazladırlar. mesela 5. viteste toplam sürtünme kuvveti 10 birim ise 1. viteste 2-3 birimdir. fakat yine de birim zamanda alınan yol 5. viteste çok daha fazla olduğundan yine 5. viteste seyretmek daha az yaktırır.


sağolasın aynen katılıyorum bence de doğrusu budur.
 
bisiklet kullanırken düz yolda 1. viteste hissettiğin yorgunlukla en yüksekte hissettiğin yorgunluk aynımıydı? diyerek kendi kendime yüksek vitestekinin daha fazla yakacağı yorumunu yaptım (tabi bu hesap devir/yakıt üzerinden yapılan hesap)
 
Arkadaşlar çok güzelde dişli oranlarını kimse hesaba katmamış.örnek vermek gerkirse corsa c 1.2 twinport un Şanzıman oranları aşağıdaki gibidir:

1. vites : 3.73
2. vites : 2.14
3. vites : 1.41
4. vites : 1.12
5. vites : 0.89
geri vit. : 3.31

yani en basit mantık ile, motoru 3000 devir ile çeviriyorsanız, şanzıman dişlisi aracılığı ile tekerlekleri aşağıdaki devir ile çevirmeniz beklenir (sürtünme ve pek çok parametreyi yok sayıyoruz, bu sadece mantığı anlatmak için verilmiş bir örnektir gerçekte bu değerler tabiki yakalanamaz)
1. vites : 804
2. vites : 1401
3. vites : 2127
4. vites : 2678
5. vites : 3448
geri vit. : 906

bu rakamlardan hareketle 1. viteste 3000 devirde gitmeniz ile 5.viteste 3000 devirde gitmeniz arasındaki fark , 1. viteste çok daha büyük bir dişliyi çevirmeye çalışıyorsunuz 5. viteste ise
çok daha küçük bir dişli çevriliyor, arada neredeyse 3448/804 = 4,2 gibi , neredeyse 4 kat fark var demektir.bu da direkt 4 kat fazla olmasa da , ona yakın değerde fazla yakıt tüketimi demektir.Aynı şekilde viteslerdeki hızınız da bu dişli oranları ile ilgili, yani corsa da 6. vites olsaydı herhalde oranı 0,75 gibi olurdu, bu da ekonomi açısından ne kadar yararlı olurdu. daha önce başka konularda konuşmuştuk 6. vitesin ne kadar ekonomik olacaği buradan da anlaşılabilir., Tekrar söylüyorum , değerler gerçeği bir e bir yansıtmıyor, pek çok parametreyi yok saydık.fikir vermesi açısından yaklaşık olarka kullandık.

:alkis: :alkis: :alkis:
 
arabanın mükkemmel bir ortamda olduğunu düşünürsek (rüzgar,sürtünme ve eğim olmayan) araç 1. ve 5. viteste 3000 devirde sabit giderken birim zamanda aynı yakıtı yakar. fakat 5. viteste birim zamanda 1. vitese göre daha çok yol aldığından a dan b ye gittiğinde 5. viteste daha az yakıt tüketmiş olur.

gerçek koşullarda ise (eğim hariç) aktarma organlarında sürtünme ve hızlandıkça artan bir hava sürtünmesi vardır. bunlar 5. viteste gidilirken 1. vitese göre daha fazladırlar. mesela 5. viteste toplam sürtünme kuvveti 10 birim ise 1. viteste 2-3 birimdir. fakat yine de birim zamanda alınan yol 5. viteste çok daha fazla olduğundan yine 5. viteste seyretmek daha az yaktırır.
gerekli açıklama yapılmış bence.:good:
 
Arkadaşlar çok güzelde dişli oranlarını kimse hesaba katmamış.örnek vermek gerkirse corsa c 1.2 twinport un Şanzıman oranları aşağıdaki gibidir:

1. vites : 3.73
2. vites : 2.14
3. vites : 1.41
4. vites : 1.12
5. vites : 0.89
geri vit. : 3.31

yani en basit mantık ile, motoru 3000 devir ile çeviriyorsanız, şanzıman dişlisi aracılığı ile tekerlekleri aşağıdaki devir ile çevirmeniz beklenir (sürtünme ve pek çok parametreyi yok sayıyoruz, bu sadece mantığı anlatmak için verilmiş bir örnektir gerçekte bu değerler tabiki yakalanamaz)
1. vites : 804
2. vites : 1401
3. vites : 2127
4. vites : 2678
5. vites : 3448
geri vit. : 906

bu rakamlardan hareketle 1. viteste 3000 devirde gitmeniz ile 5.viteste 3000 devirde gitmeniz arasındaki fark , 1. viteste çok daha büyük bir dişliyi çevirmeye çalışıyorsunuz 5. viteste ise
çok daha küçük bir dişli çevriliyor, arada neredeyse 3448/804 = 4,2 gibi , neredeyse 4 kat fark var demektir.bu da direkt 4 kat fazla olmasa da , ona yakın değerde fazla yakıt tüketimi demektir.Aynı şekilde viteslerdeki hızınız da bu dişli oranları ile ilgili, yani corsa da 6. vites olsaydı herhalde oranı 0,75 gibi olurdu, bu da ekonomi açısından ne kadar yararlı olurdu. daha önce başka konularda konuşmuştuk 6. vitesin ne kadar ekonomik olacaği buradan da anlaşılabilir., Tekrar söylüyorum , değerler gerçeği bir e bir yansıtmıyor, pek çok parametreyi yok saydık.fikir vermesi açısından yaklaşık olarka kullandık.
aynen katılıyorum eski karbüratörlü motorlarda belki o tez doğrulanabilir ancak yol bilgisayarından takip ettiğim kadarıyla düz yolda devam ederken eğimli yere geldiğimde tırmanma ise gaz pedalında bir değişiklik yapmasamda tüketim artıyor devir de azalmaya başlıyor yani araç daha fazla tork a ihtiyaç duyuyor ayni şekilde inişlerde de yakıt tüketimi azalıyor devir artıyor
 
bir araç en çok yakıtı birinci viteste yakar.çünki durmakta olan bir ağırlık motor gücü ile yerinden motor vasıtası ile kaldırılıyor.bu motorda kaldırma gücüne göre ihtiyacı olan yakıtı depodan alır.vitesler büyüdükçe yakıt ihtiyacı azalır.çünki araç yerinden hareket etmiştir.
 
bunu anlamak icin oldukca kolay bir yontem var arkadaslar... astra h lerin cosmo donanim seviyesinde ki yol bilgisayari garfik ekraninda settings tusuna uyguladigimiz o meshur manevradan sonra birkac ekran ilerde anlik yuketimin ml/ms cinsinden degeri de mevcut... devamli guncellenen bu degere bakilarak hesap ortaya konulabilir... sabit hiz ve ayni devirde tuketim miktari surtunmesiz ortamda aynidir cun ki bu ortamda enerji kaybi olmaz... gercek hayatta ise enerji kaybini minimuma indirmekten ziyade uretilen enerjiyi daha verimli kullanabilmek icin sanzuman gibi sistemler kullanilmaktadir... kuvvet x kuvvet kolu = yuk x yuk kolu... aracin yuk kolu degismedigi icin yukun de degismedigini ( arac kutlesinin sabit kaldigini dusunursek ve de surtunmeleri de yok sayarasak ) ;ancak kuvvet kolunu sanzumandaki disli oranlari sayesinde degistirmekle sabit kuvveti ( sabit devirdeki motoru ) daha verimli kullanilir duruma getiriyoruz... bu verim de bize birim zamanda alinan yol artisi ile yansimaktadir... hizlaniyoruz yani...hizlanmis bir kutleyi ( F = m . a formulunden yola cikarak ) sabit hizda tutmak icin gerekli enerji sifirdir ( karsi kuvvetler olan surtunme de sifir kabul edilmistir ) ancak gercek hayatta ne bu kuvvetler sifir ne de yuksek vitesteki tuketim... sonuc olarak sunu soyleyelim aracin hesapladigi tuketim degeri lt/100 km oldugu icin dusuk vitesteki tuketimin yuksek cikmasi normaldir cun ki yavas gidiyorsunuz ama motor gene ayni devirde calisiyor ( yani yuk kolu sabit ama kuvvet kolu uzun hale geliyor...bu uzunluk motora binen YUK un azalmasina yani motorun uygulamasi gereken kuvvetin azalmasina neden oluyor ve arac rahat kalkis yapiyor)
 
Geri
Üst