yaşınıza, tecrübenize saygı duyarım ama Astra ilk turbolu arabanız mı?
O.B.K hocadan alıntı
"Herkes bilir ve söyler ki turboşarjlı araçlarda motor stop edilmeden önce bir miktar rölantide beklenmesi ve ara gazı verilmemesi gerekir.
Ama nedir bunun mantığı?
Turbolu araçlarda kontak kapatılmadan önce beklemek gereksinimi hızla dönen turbo türbinlerini birbirine bağlayan milin yağlamasının, kontak kapatılınca kesilmesidir.
Turbo yağlaması motor yağı ile yapılır. Haliyle motor stop edilince de yağlama biter.
Yüksek basınç altında çalışan turbo türbinleri, kontak kapatılmadan önce bir süre beklenirse normal devrine düşer. Kontak kapatılınca da kısa sürede durur. Böylelikle yağlamanın kesilmesinden kaynaklı mil kesme durumları oluşmaz.
Normal şartlarda yüksek basınçla dönen turbo türbinlerinin aracı stop etmeden önce bir miktar (çoğu zaman maksimum 1 dakika yeterlidir) rölantide bekletmek gerekir. Bu sürede turbo türbinlerindeki yüksek basınç düşer. Yani yüksek hızda dönen turbo türbinleri yavaşlar.
Türbinler durur demiyorum. Çünkü motora hava girişi olduğu sürece türbinler döner. "
Eğer aracınızı gaza fazla yüklenmeden, yani turbo türbinlerinin basıncını fazla arttırmadan kullanmışsanız bu bekleme süresi daha da kısaltılabilir.
Ancak bu bekleme süresi aslında gidilen yoldan bağımsızdır. �Yani uzun yola gitmedim. Öyleyse beklememe gerek yok� düşüncesi yanlıştır.
Siz evinizden çıkıp tırmandığınız ilk yokuşda turbo türbinleri yüksek basınçla dönmeye başlamıştır bile.
Yani gittiğiniz yol kısa da olsa, eğer gaza biraz fazla basarak aracınızı devirli kullanıyorsanız aracınızı stop etmeden önce muhakkak bir müddet rölanti devrinde bekleyiniz. En azından 30 saniye beklemek çok faydalı olur."
Beni şahsen ve detaylı tanısanız İlk Turbolu aracınız mı sorunuzu geri alır ve hiç sormamış olmayı dilerdiniz..
Neyse ....Sanal ortamda sadece bir mesaj olarak göründüğümüzden, beni araba ile ilgili yorum yazan 40 yaşındaki bir şöför olarak düşünmeniz normal....
Konuya gelince;
Turbo soğutma efsanesine eski model kamyoncu işleri dedim zira Eski modeller için bu uyarı. 2011 yılındayız ve artık bazı şeyler değişti.
Nereden biliyorum... Herkesin anladığı dilden anlatayım gerekirse detay veririm sonraki bir mesajda.
Ben otomotiv endüstrisinde AR-GE yönetmiş bir mühendisim. Bu işi Türkiyenin en iyi okulunda öğrendim. Tubitaktan fizik ve mühendislik dalında 2 ödülüm var.
(ilk turbolu arabam değil hiç turbolu arabam olmasa da bu işten anlayabileceğimi belritmek için çok özür dileyerek bunları yazmak zorunda kaldım)
Herkesin anlayacağı açıdan bakalım konuya :
Mühendisliğin adabında tasarlanan bir ürünün nasıl kullanılacağının açıkça yazılması vardır. Burada akvaryum filtresinden bahsetmiyoruz, koskoca bir otomobilden bahsediyoruz ve bana kimse kullanma klavuzunda yazmayan ama hayati önemi olduğundan dem vuran meselelerden bahsetmesin. Klavuzda torpido gözünün açık bırakılmasının akü deşarjına sebep olacağı gibi basit bir konuda bile uyarı varken, pahalı bir Turbo charger ünitesinin soğutulması gerektiği yazmıyorsa kimse kafasından birşeyler icad etmeye kalkmasın.
Ayrıca durduk yerde mazot yakarak CO ve CO2 salınımı yapmak zorunda kalan bir motor üretmek kyoto protokolüne de ters düşer. Artık gereksiz enerji harcayan cihazların dünyamızda yeri yok. Yani üretici bu tip bir araç üretemez bu çağda.
Sizi eleştirmek için yazmıyorum zira bu konu o kadar yayılmış ki herkes gerçek zannediyor.