Vectra C elegance Xenon..

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan VeCCtrA
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

VeCCtrA

Banlanan Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
18 Şub 2008
Mesajlar
3,126
Tepkime puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
Konu başlığı buraya uygun mu bilmiyorum ama Vectra C Elegance aracımın Xenon farlarını yeni Honda Civic'lerinki kadar iyi aydınlatır hale getirmek istiyorum, ne yapabilirim en masrafsız ?. Xenon konusunda yeniyim. Uzun ve sis farlarının türleri nedir ve ne tavsiye edersiniz xenon'a uyumlu olarak ?
 
aaaaaaaaaaaaah ah alındı tabi vecta C sorularda sorulmaya başlandı:D
 
Farın yakılması, dış ortam ısısının aniden azalması, motor veya radyatörün ısısının etkisi ve benzeri nedenler farın içindeki ısıyı artırır. Isının etkisi ile farın iç yüzeyindeki nem içeri doğru yayılır. Farın içindeki havanın nemi doyum noktasına ulaşınca da nem farın soğuk kısımlarında yoğunlaşarak buğuyu oluşturur.

Çoğunlukla otomobilin kullanılıp park edilmesinden sonra buğu oluşmasının nedeni bu esnada far içindeki ısının en yüksek değerine ulaşmış olması ve hava dolaşımının olmamasıdır. Sağ ve sol farlar bulundukları yerler açısından farklı ısı etkilerine maruz kaldıklarından farklı tepkiler gösterebilirler.
Nemin dışarı atılması için farın çeşitli noktalarında havalandırma delikleri bulunmaktadır. Buğunun kendiliğinden temizlenmesi pek çok faktöre bağlıdır.

-Otomobilin uzun süre farlar tamamen kapalı veya kısa+uzun farlar yakılarak kullanılması veya,
-Otomobilin uzun süre farlar tamamen kapalı park halinde bekletilmesi
buğuyu temizleyebilir.



XENON :

Xenon far : Genellikle kısa far olarak kullanılan Xenon farlarda ışık dağılımının düzgün ve keskin olması için mercekli elipsoidal projektörler kullanılır. Az da olsa reflektör tabanlı Xenon far kullanan üreticiler de bulunmaktadır.

Kullanılan projektör/reflektör Xenon ampulünün optiğine göre tasarlanmıştır.

Xenon ampulun uzun ısınma süresi nedeni ile uzun farda halojen far reflektörü ve ampulü kullanılmaktadır.


bmw5xf.jpg


Bi-Xenon far : Xenon fardan farkı, uzun far ışığını da Xenon ampulden üretebilmesidir.

Elipsodial projektörün önündeki hareketli siper küçük bir motor ile yukarı-aşağı hareket ettirilerek kısa-uzun far geçişi sağlanır.

Sadece kısa far açıkken Bi-Xenon özelliği çalışır, kısa far kapalıyken sellektör yapılabilmesi için ayrı bir halojen far reflektörü ve ampulü kullanılmaktadır.


bixenond.jpg


Xenon ampul : Ampulün içine özel bazı metalik gazlar doldurulmuştur. İçinde bulunan iki elektrotun arasında sıçrayan ark ile ışık elde edilir.

İlk çalışma gerilimi yaklaşık 23000 volttur. Gerçek performansına ulaşabilmesi için 10 sn. kadar ısınması gerekmektedir. Isındıktan sonra 85 volt gerilimle çalışır.

Halojen ampullerden 5 kat fazla ömüre sahip olan Xenon ampulü, halojen ampullerden 3 kat fazla ışık verebilmektedir.

Xenon farlı araçlarda genellikle OEM üreticilerinin 4150 K - 4300 K civarında renk ısısıyla ışık üreten standart Xenon ampulleri kullanılmaktadır.


Ballast : Xenon ampulün elektriksel gücünü sağlar. -40°C ile +105°C arası ortam ısısına dayanıklıdır.

Yaygın olarak kullanılan 3. jenerasyon ballastlarda entegre edilmiş ateşleyici Xenon ampulün ısınma gerilimini sağlar.

Geliştirilmekte olan 4. ve 5. jenerasyon ballastlarda entegre ateşleyici bulunmamaktadır. Ateşleyicinin ayrı bir modül olarak Xenon ampule takılması ile 23000 volta ulaşan gerilimin kabloyla aktarılması engellenmiş ve güvenlik artırılmıştır.

ballast.jpg


Seviye ayarlama sistemi : Xenon far bulunan otomobillerde otomatik seviye ayarlama sistemi bulunması 1998 yılında zorunlu hale getirilmiştir. Bu sayede karşıdan gelen trafiğin yayılan ışıktan rahatsız olması engellenmiştir.

Farınızın yükseklik seviyesi ayarının kalibrasyonunu yetkili servislerdeki hassas cihazlarda yaptırmalısınız. Ayrıca bu cihazla farınızın sağ-sol yön ayarı da yapılmaktadır.


Seviye sensörü : Otomobilin ön ve arka akslarında bulunan sensörler aracın eğimindeki değişiklikleri algılar ve değişimleri kontrol ünitesine aktarırlar. Kontrol ünitesi topladığı bu bilgilerin doğrultusunda seviye motorunu yönetir.
axlesensor.jpg


Seviye motoru : Farın yükseklik seviyesinin ayarlanması için farın arkasına monte edilmiş küçük elektromotorlar kullanılır ve kontrol ünitesi tarafından yönetilir.

Motorun piminin ileri-geri hareketi ile far içindeki projektör aşağı-yukarı yönlendirilmektedir. Ani fren ya da hızlanmalarda ışığın yükseklik seviyesinin bozulmaması için çok hızlı tepki verebilmektedir.

Ayrıca arkasında bulunan bir vidayı tornavida ile sağa sola oynatarak daha hassas ayarlamalar yapılması mümkündür.

fsm.jpg


Far yıkama sistemi : Elipsoidal farlarda ışığın çıktığı mercek alanı küçük olduğundan. Bu alan kirlendiğinde ışığı engellemekte ve dağılımını bozmaktadır. Bu nedenle Xenon far bulunan otomobillerde far yıkama sistemi bulunması 1996 yılında zorunlu hale getirilmiştir.

Plastik camlı farların yaygınlaşması ile birlikte geleneksel silecekli far yıkama sistemi yerini basınçlı su püskürten sileceksiz far yıkama sistemlerine bırakmıştır.

Modern far yıkama sistemleri far camının en az %70'ini temizleyebilecek ve -35 ºC ile +80 ºC arası iklimlerde çalışabilecek yapıda üretilirler.


hlwasher.jpg


Örnekler


6000K
angel-6k.jpg

comin-6k-s.jpg

output-6k-s.jpg


8000K
angel-8k.jpg

comin-8k-s.jpg

output-8k-s.jpg


10000K
angel-10k.jpg

comin-10k-s.jpg

output-10k-s.jpg


12000K
angel-12k.jpg

comin-12k-s.jpg

output-12k-s.jpg





FARLARIN GÜÇLENDİRİLMESİ

Farın kalitesi : Modern farlar çok güçlü bilgisayarlar tarafından hesaplanarak dizayn edilmektedir. Daha çok görünüş amaçlı üretilen uzakdoğu veya yan sanayi üretimi farlar orjinal farın kalitesine erişemeyebilir.

Far camı ve reflektörlerinin durumu : İçine toz girmiş, kararmış, kirlenmiş far camları ve reflektörleri farın iyi aydınlatma sağlamasını engeller. Uzun süre kullanılmaktan dolayı reflektörleri kararmış bir far düzeltilemez, yenisi ile değiştirmeniz gerekir.

Farın yükseklik seviyesi : Normalden daha yukarıya ya da aşağıya ayarlanmış farlar iyi aydınlatma sağlayamaz ve karşıdan gelen sürücüleri de rahatsız eder.

Far ampulünün kalitesi ve kullanılma süresi : Üreticiler her 3 yılda bir eski far ampullerinin kaliteli ve standartlara uygun ampullerle değiştirilmesini önermektedirler.

Hava ve çevre şartları : Yağmur ve sisli hava koşulları kısa far ışığının düzgün yayılmasını engellemekte ve sürücüye geri yansımasına neden olmaktadır. Islak bir yol yüzeyinin ışığın %85'ini yuttuğu tespit edilmiştir.



Hangi marka ? Otomobil üreticilerinin orjinal olarak kullandığı ve kalitesi bilinen ampul markalarını tercih etmeniz önerilmektedir.
Auto Express ampul testleri H7 +%50 , H1 +%50
H7 +%30 , H1 +%30
Auto Bild ampul testleri H4

Avrupa standartlarına (ECE) uygun üretilmemiş ucuz ampuller geometrileri bozuk olduğundan düzgün aydınlatma sağlayamaz.




Yüksek watt'lı ampuller : Otomobilinizin far tesisatı 55W standart halojen ampuller için tasarlanmıştır. Daha fazla akım çeken ampullerin kullanılması elektrik tesisatına, far camı veya reflektörlerine zarar verebilir.

Bir çok oto elektrikçisi yüksek watt (ör:100W) çeken markasız ampulleri röle gibi cihazlarla taktığında farlarınızın daha iyi ışık vereceğini iddia edebilir. Genellikle uzakdoğu üretimi olan bu ampuller geometrileri bozuk olduğundan ışığı düzgün bir şekilde yayamaz, yanlış noktalara kümeleyebilir, yasal değildir, fazla güç çektiğinden ömrü de kısa olacaktır.



Beyaz-mavi ışık veren ampuller : Xenon gibi beyaz ışık verdiği söylenen, kutusunda blue, xenon, hid, 5000K, 6000K gibi yazılar bulunan bir çok ampul satılmaktadır.

Daha çok tuning sektörü için üretilen ve görünüşe hitap eden bu ampuller, üzerine sürülmüş mavi boya kaplaması ile beyaza benzeyen aldatıcı bir dış görüntüye sahiptir.

Xenon fara uzaktan bakıldığında görünen mavi-mor efektler ampulden değil, projektörden dağılan ışığın mercekte kırılmasından oluşan prizmatik efektlerden kaynaklanmaktadır. Hiçbir standart halojen ampulün Xenon ampulün performansına veya rengine yaklaşabilmesi mümkün değildir.

Mavi ışık düşük dalgaboyuna sahip olduğundan cisimler tarafından kolay soğurulamaz. Gözlerimiz düşük dalgaboyuna sahip renkteki ışığa karşı çok duyarlı değildir. Işığın içindeki mavi rengin miktarı arttığı için özellikle yağmurda ve siste bu ampuller aydınlatma etkisini iyice kaybetmektedirler.

Yasal olan ve Avrupa standartlarına uygun üretilen markalar için de yukarıda belirtilen dezavantajlar geçerlidir.



alıntıdır.
 
Xenonda rengi ve aydınlatmayı Kelvin belirler , en iyi aydınlatma 4300K xenonlarda mevcuttur, bazı firmalar fabrikasyon olarak bunu kullanmayı tercih ederler. VErdiği ışık gün ışığı rengine en yakın düzeydedir bu ona iyi bir aydınlatma yetisi versede çoğunlukla sonradan alan kullanıcılar tarafından pek tercih edilmez. Nedeni elbetteki renginin mavi türevi olmayışıdır, 4300K sarı - beyaz yanar.
En çok tercih edilen ve en makbul sayılanı ise 6000K dır. Nitekim ilk çalıştırmada açık mavi olarak yanar ve ısınıdıkça çok açık mavi ve beyaz arası bir renk alır. Birçok firma standart olarak 4300K kullansada çoğunluğun tercihi 6000K dır.
Alınası olan derece aydınlatana xenonlar bunlardır bunun üzeri ampuller renk olarak maviye yaklaşacağından dolayı fazla tercih edilmezler. GÖsteriş olsun diye takanlar çoktur ancak mevzu aydınlatma olunca başarısı ancak bir halojen ampul kadardır. Örneğin yağmurlu gecelerde ıslak asfalt tarafından diğerlerine nazaran daha kolay emilirler ve sisli havalarda önümüzde perde oluştururlar.
Şahsi fikrim. 4300K veya 6000K dan birinin tercih edilmesi ve farda mercek yoksa mercekli bir far alınması veya mercek uygulatılmasıdır. Böylelikle aydınlatma daha başarılı olacağı gibi karşıdan gelen veya önümüzde giden araç kullanıcılarınında gözünün alınması engellenmiş olur.
Nadir arçta xenon uygulaması esnasında sorun çıkmatadır. Artık çoğu araba üreticisi ya hazırlık sunmaktadır yada xenon üreticileri zaten arıza lambası yakmayacak şekilde ürettiği için herhangi bir problemde çıkmamaktadır.
Xenon normalde kısa farlara veya kısa-uzun uygulamak içindir. Sİs farına uygulamak görsellik açısından iyi kabul edilsede işlevselliği yoktur. Sadece göz almaya yarar ve siste iş görmez.
Sis ve yağmurlu havalarda en iyi aydınlatma SARI lambalarla yapılır, hatta eskiye bakacak olursak birçok aracın sis farlarının camları dahi sarıdır. Ancak bu uygulama estetik nedenlerden dolayı sona ersede, bildiğim kadarıyla hiçbir firma standart olarak sis farlarına xenon uygulamamaktadır. Uygulansa bile bence 4300 dan şaşmamak en mantıklısı olur.
Ufak bir hatırlatma olarak iki takım(far+sis) xenon uygulaması yaptırmış araçlarda araç çalışmazken iki far birden açılınca akünün köprü kırdığını görmüşlüğüm var(toyota, honda ve nissan), bu üç markayada bakınca ortak özellik olarak hemen göze çarpan japon otomobillerinin üretimiyle alakalı bir durum olup olmadığı kafa kurcalasada ben halen bu mevzuya bir açıklık getirebileni bulabilmiş değilim.
 
Uzuuuuuun ve detaylı genel bilgiler için çok çok teşekkür ederim arkadaşlar :D İlgilendiğiniz için çok teşekkür ederim, fakat sorularım cevapsız kalmış, bunları ben foruma ilk üye olduğumda incelemiştim zaten :) Farlar konusundada çok fazla araştırma yaptım. Benim Vectra B2'de Osram Nightbreaker H7 ve H3 vardı, kısa-uzun ve sis hepsinde. Beyaz meraklısı olsam zaten bunları takmazdım. Karşıdakini rahatsız etmemeye de özen gösteririm. Yoksa 55Wattlık orijinal ampuller yerine 100 wattlık xenon özentisi ampuller takardım :) Ben daha çok aydınlatma istiyorum sadece. Aradığım cevap şu tarzda olsa hem benim hemde benzer durumdakilerin işine daha çok yarar : Uzun ampül türü şu(örneğin H7), şunu tak (örneğin philips xtreme power) şöyle şöyle iyi (örneğin çok beyaz değil ama süper aydınlatır) ....Xenon konusunda genel bilgilerim var ama marka model konusunda bilgim yok, üşengeçlik edip araştırmadım foruma yazdım, çünkü gereksiz bilgilerle vakit kaybetmektense tecrübe edilmiş bilgiler edinmek daha mantıklı geldi....Yanlış anlamayın, benim için buraya bir harf dahi yazmanız çok değerli. Fakat amaca yönelik olsun istedim acizane...Saygılar...
 
abi pardon ama zaten araçta zenon yokmu?? yani daha nasıl bir aydınlatma istiyosunki
 
yeni honda civic lerdeki gibi aydınlatma istiyorsanıız mtec xenon alcaksınız

honda civicler ve bazı sorentoların xenonlu modelleri mtec markasını kullanıyor


ayrıca ankaradaysan sana mtec bayisinin toptancısının adresini verebilirim

montaj içinde çok hesaplı ve güvenilir ypaan bi kaç usta var bayiden alır almaz bi arka sokagında

bende para denkleştiriyorum ama her ay ertliyorum bazı nedenlerden dolayı artık nisan sonu mayıs bası kesin alcam çok araştırdım bu konuyu ondan dolayı sanada mtec tavsiye ederim
 
Geri
Üst